Helpdesk: Wonen en Werken in Turkije

Beste Lezers,

Als moderatorteam helpen we je graag met het zoeken van woonruimte en werk in Turkije. We behandelen alle reacties, hetzij via pb, hetzij op dit topic. Wij gaan niet in op reacties betreffende werk ivm een turks vriendje die ter plaatse woont. Daarvoor is het Turkse Vakantieliefdes subforum.

Dit onderwerp gaat in principe over de regels voor zover die Nederlanders & Belgen aangaan. Hou echter wel in gedachten dat de Belgische wetgeving anders kan zijn dan de Nederlandse.

Het team:

Franka6 is Belgische, woont in Kusadasi en is op de hoogte van de wetgeving daar.

Graag wijs ik jullie erop om eerst even op het subforum te zoeken naar andere onderwerpen, jouw vragen zijn misschien reeds elders beantwoord.

Houd rekening met het volgende:

Het is hier nu eenmaal zo dat een buitenlander niet officieel kan werken in Turkije. Hier is al meerdere keren duidelijk uitleg over gegeven op dit forum. Geen werkvergunning …geen werk voor buitenlanders .
Of je moet een specialiteit beroep of vak hebben waarvoor een Turk niet in aanmerking kan komen hier een baan te vinden. En je moet het ook kunnen bewijzen.
Maar de turkse bevolking word er maar steeds slimmer op, en er studeren zoveel jongeren af die een job zoeken dat het in de toekomst nog moeilijker zal worden voor ons buitenlanders hier een job te vinden.
En dan nog in Izmir zelf ???In kusadasi kan je altijd in de zomermaanden proberen ergens als verkoper te werken (op eigen risico zonder werkvergunning). Maar veel bazen houden hen niet aan hun afspraken en of je ooit je loon uitbetaald krijgt zal je geluk moeten hebben.Dat risico moet je ook afwegen als je hier een baan zoekt.

Zoek een job via eigen land die hier in Turkije een bedrijf hebben en je hier een werkvergunning kunnen betalen. Maar hier terplaatse ken ik zo geen bedrijf.
Helaas er zijn er zoveel die hier graag zouden komen wonen en WERKEN. Maar helaas ,makkelijk is anders.Ik wou dat ik hier mensen aan een job kon helpen dan was ik hier reeds lang een interim bureau begonnen.
Succes bij het zoeken,maar hoop aub niet teveel.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

en

Als je hier dit forum doorleest zal je wel merken dat vele jongeren hier graag in Turkije zouden komen werken. Maar helaas om hier te werken heb je een werkvergunning nodig.
Een chef animator in een hotel zal je nooit een werkvergunning geven.
Dus ,dit betekend als je voor hem gaat werken dat je zwartwerk zal doen. Met alle risico’s vandien. Als er controle is op het personeel door de vreemdelingenpolitie en je bent er aan het werken dan riskeer je zo het land te worden uitgezet.
Natuurlijk er zijn nu eenmaal mensen die risico’s durven te nemen…dat is je iegen keuze.
Veel papieren zal je niet moeten aanvragen in Belgie,want er bestaan hier gewoon geen formaliteiten om in het zwart te komen werken.

Denk alleen dat je toch goede afspraken zal moeten maken met die chef animator qua loon en verblijf. Het zou niet de eerste keer zijn dat je hier aankomt,een paar dagen of weken meedraait en ze niet meer tevreden over je zijn en je terug aan de deur staat.
En je loon ???..is hier zo minim,daar kan je zelf geen logement van betalen.

Ook zal je hier op je minimumloon geen belasting moeten betalen aangezien je zwart gaat werken.
Ik zou er toch nog eens goed over na denken vooraleer zo een job aan te vangen. Alles lijkt veel mooier dan de werkelijkheid.
Ik hoop alleen dat je er Uw baan in Belgie niet zal voor opzeggen.Hier bestaat geen sociale zekerheid en maak aub dat je met je ziekenfonds in regel blijft in Belgie.
Op zwartwerkers betalen ze hier ook geen ziekte verzekering voor U.
Denk heel goed na, eer je die stap zet.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

bruikbare informatie

antwoord:

Beste Loreley,

Er is een verschil tussen Nederland en Belgie wat betreft het Ikamet,Nederlanders betalen meer dan Belgen,de juiste bedragen hangen bij de Yabanci polis(vreemdelingen-zaken in de desbetreffende plaats)

Verblijfsvergunning(=Ikamet)is bij ons dus duurder,heeft te maken met afspraken qua landen onderling wat betreft binnenkomst.

Een Turk die hier wil komen wonen en werken betaald ongeveer hetzelfde bedrag,naast inburgeringcursus.

Dus klopt wel.

Ook voor ons een reden om de helpdesk te spitsen in Nederland en Belgie;over deze vragen/opmerkingen kun je bij mij terecht,

Groetjes,

Hans.

Hier in Manavgat kost een verblijfsvergunning van 1 jaar voor een Nederlander 460 euro, dus die 1250 euro lijkt me ook wel erg overdreven…

Hey

Ik had nog 1 vraagje hierover. Stel dat je vertrekt naar Turkije zonder werkvergunning en je wil daar 1 jaar blijven werken in Antalya. Moet je dan elke 3 maanden een nieuw verblijfsvisum aanvragen of kan je in Belgie een verblijfsvisum voor 1 jaar aanvragen om bijvoorbeeld 1 jaar daar te gaan reizen. Indien je daar een verlenning wil aanvragen, waar moet je dit dan doen?

Groetjes
Natasja

De meeste mensen die Turkije binnenkomen en een visum kopen voor 3 maanden gaan om de 3 maanden eens een dagje naar een grieks eiland in de omgeving van de badplaats waar ze verblijven en dan heb je terug een visum voor 3 maanden.
Je kan hier een verblijfsvergunning aanvragen in Turkije voor 1 jaar en ze dan ook om het jaar verlengen bij de vreemdelingen politie in Turkije.
Hoe het werkt met een reisvisum van een jaar heb ik geen ervaring, dit vraag je dan beter na bij de ambasade.Of hebben anderen hier ervaring mee op dit forum ??..

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Beste lezers,

Ik ben vandaag met Nederlanders naar Aydin geweest voor een verblijfsvergunning voor 1 jaar . Inderdaad de prijs is hier nu ook 46O euro per persoon. Maar gelieve het toch altijd eens na te vragen bij de vreemdelingenpolitie.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Heb fout rechtgezet : op het ogenblik is de prijs voor een verblijfsvergunning voor een Nederlanders voor 1 jaar 460 euro. Was vandaag met Nederlanders in Aydin.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Merhaba!

Als alles goedgekeurd wordt door school, ga ik volgend jaar voor een jaar naar Turkije om daar stage te lopen.
Nu blijft het voor mij onduidelijk of ik nu al een visum aan moet vragen of pas als ik daar ben. En ook vang ik verschillende dingen op als studentenvisum, werkvisum, verblijfsvergunning… Wat moet ik doen?? Het is mij onduidelijk tot wie ik me moet richten.

Wat betreft de telefoon. Ik ben van plan een Turks nummer te nemen uiteraard, maar doe ik er dan verstandig een abonnement of een prepaid kaart te nemen? Ook zou ik graag mijn Nederlandse nummer behouden. Hoe kan ik dat regelen? en kunnen dan mn Turkse en Nederlandse kaart samen in Ă©Ă©n telefoon?

Het zijn een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen.

Groetjes Suzanne

Heel simpel;je school moet het allemaal regelen,je gaat stage lopen uigezonden door je school.

Je mobiel is een ander verhaal,je moet het sim-lock vrij maken;dat in nederland maar ook in Turkije;raad je aan om prepaid te nemen omdat je er maar 1 jaar verblijft.

Indien je een vast verblijfplaatst hebt,samen met je paspoort is het zo aangevraagd bij de plaatselijke telefoonwinkel(Turkcell)

Hoop dat dit antwoord duidelijk is,anders kun je me altijd persoonlijk mailen voor nadere informatie.

Groetjes,

Hans.

Hallo iedereen,
Even een vraagje,
Ik zou graag een hondje naar België brengen, maar daarvoor moet ze eerst ingeënt worden en dan na 30 dagen bloed late nemen en laten onderzoeken ongeveer.
En nu zoek ik iemand die men hondje zou willen bijhouden tot ik ze mag meenemen naar België…

Als je meer weet of me zou willen helpen, laat iets weten op men mail: ikkie_sc@hotmail.com

Hallo iedereen,
Even een vraagje,
Ik zou graag een hondje naar België brengen, maar daarvoor moet ze eerst ingeënt worden en dan na 30 dagen bloed late nemen en laten onderzoeken ongeveer.
En nu zoek ik iemand die men hondje zou willen bijhouden tot ik ze mag meenemen naar België…

Als je meer weet of me zou willen helpen, laat iets weten op men mail: ikkie_sc@hotmail.com

Beste Soffie,gaarne dit bericht stellen op het Belgisch gedeelte(zie inleiding)dit is het Nederlandse topic…

geachte,
Mijn naam is lesley en woon in Bodrum.
Kan ik hier werk vinden en hoe of waar kan ik daarvoor gaan?

Hallo Lesley,

Of je nu in Bodrum woont, of in Kusadasi of om het even waar in Turkije werken zonder werkvergunning is officieel niet toegelaten. Dit is op dit forum al meer dan eens duidelijk uitgelegd.Lees eens alles wat hiervoor geschreven staat op dit forum.
Je kan als je echt wil werken, alleen zwart werken op eigen risico en zelf op zoek gaan in Bodrum .Er bestaat hier geen uitzendbureau waar ze U werk zullen aanbieden.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

beste mensen

ik ben al 6 jaar verloofd en ga volgend jaar trouwen en naar tukije emigreren zou graag willen weten wat ik daar voor moet regelen in nederland.

groetjes Angela

heb een huis in turkije gekocht
wil dit jaar er voorgoed naar toe
hoef niet meer te werken
welke papieren heb ik nodig en wat te doen hier in nederland