Ik snap niet dat de vreemdelingenpolitie je niet verder kan helpen in Konia.
Hier in Kusadasi die onder Aydin valt als provinciehoofdplaats kan iedere buitenlander een verblijfsvergunning aanvragen mits je hier kan aantonen dat je een huurcontract heeft, een huis gekocht heeft of getrouwd bent met een turk.Dus dat zou ook moeten kunnen in Konia.
Je moet daar zeker niet voor naar Nederland gaan. Je kan dit hier in Turkije zelf aanvragen.
Maar als je zegt dat je in Rottedam een verbljfsvergunning voor 1 jaar kan krijgen voor 846 euro dan is dit wel goedkoper dan in Turkije.
Hier in Aydin betalen nederlanders voor 1 jaar 460 euro en dat vind ik veel geld.Wij belgen betalen maar 85 euro voor 3 jaar. Nederlanders en engelsen betalen hier het meest voor een verblijfsvergunning.Het zijn prijzen die elk kantoor van een vreemdelingenpolitie heeft .
Dus in Nederland hebben ze gelijk, met te zeggen, ga naar de vreemdelingenpolitie in Turkije.
Mischien denken ze als je getrouwd bent dat dit een andere formule is, maar dit is juist hetzelfde voor iemand die hier trouwt of komt wonen.
Natuurlijk ben je gratis mee verzekerd met je man als je getrouwd bent.Maar die zal dat wel moeten aangeven bij zijn verzekering. Maar dan ben je alleen verzekerd om naar een staatsziekenhuis te gaan als je ziek bent. De werkgevers zijn nu verplicht hun personeel te verzekeren.Ik hoop dat haar man een verzekering heeft.Want er zijn nog steeds turken zonder verzekering.Vraag dit eens na.Anders kan je hier altijd een prive ziekteverzekering nemen. De prijs hangt af van je leefdtijd.
Of het verstandig is om je in Nederland uit te schrijven is aan jou de keuze.De meeste die hier permanent komen wonen schrijven hen uit in eigen land,maar melden dit wel bij de gemeente. Dan krijg je een andere kleur van identiteitskaart,zo zien ze dat je nog steeds Belg of Nederlander bent.De verlengingen kan je altijd hier in Turkije bij een nederlands consulaat of ambasade doen. Dit geld ook voor je Nederlandse pasport.
Maar ik snap helemaal niet waarom ze dit in Konia niet weten of willen uitleggen.Blijven aandringen. Er is zeker een mogelijkheid via Konia.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka