ik zou graag dit jaar nog emigreren naar turkije daar ik reeds twee jaar een relatie met een turkse vrouw en we eind dit jaar gaan trouwen. nu zou ik graag aan de nodige informatie komen en wat er allemaal vanuit nederland te regelen valt. voor arbeid zit ik niet verlegen, ik werk bij een nederlandse firma als internationaal uitvoerder. daar ik de hele wereld om reis maakt het mijn werkgever niet uit op welk werelddeel ik woonachtig ben.Welke papieren heb ik nodig, als ik bij mijn vriendin ingeschreven word is dat voldoende voor een verblijfsvergunning. Na het huwelijk willen we een huis aankopen is het dan noodzakelijk om mijn loon te laten storten op een turkse rek ivm hypotheek.Hoe duur is de ziekte zorg ik wil namelijk volledig weg uit nederland.Als ik spullen wil meenemen naar turkije welke papieren heb ik daar voor nodig en welke kosten hangen daar aan of weet je waar ik die informatie kan bekomen.ik wil dit jaar vertrekken maar wil wel eerst zo goed mogelijk voorbereid zijn.
zijn er nog andere dingen die vergeten ben
in ieder geval wie me ook kan helpen
alles is welkom
bereikbaar ben ik op
[EMAIL=“kurt39@live.nl”]kurt39@live.nl
dank voor jullie aandacht
gr. kurt:zon02:
Ik heb al heel veel uitleg gegeven over een ziekteverzekering in Turkije. Kijk eens op het forum medische zorgen. Ik heb er ook contactadressen op geplaatst waar je persoonlijk in het engels je eigen verhaal kan doen en ze zo U een prijsofferte kunnen maken voor een ziekte verzekering.
Ook over een Hypotheek in Turkije heb ik reeds een artikel geschreven vorige week. Een Hypotheek hier in Turkije nemen is heel duur. Kijk eens naar het voorbeeld dat ik gegeven heb. Woeker intresten.
Een verblijfsvergunning kan je altijd krijgen als je hier een huurcontract heeft en een bankrekening. Waar wil je precies gaan wonen in Turkije ?
Ik woon in Kusadasi.
Je kan altijd persoonlijk met me mailen als je met vragen zit waar je geen antwoord op vind op dit forum. Ieder geval is anders.
Maar we proberen elkaar steeds te helpen.
Ik wil graag gaan wonen en werken in Antalya, nu ben ik vandaag op sollicitatie gesprek geweest bij Corendon. Zij kunnen mij een baan bieden met een maandsalaris van 1000 lira. Ik moet wel iedere 3 maanden het land uit en moet 6 dagen werken per week.
Mijn eigen woning moet ik zelf zoeken en betalen.
Is dit een beetje een beetje reeel, kan ik hier van rondkomen?!
Als je het alleen moet doen zal het moeilijk worden. Het leven in Turkije is wel goedkoper als in Nederland, maar wordt toch krap.
Als je een woning in Antalya kunt vinden zal de huur rond de 350/400 Lira liggen. Dan komt er nog electriciteit en water bij. Eventueel andere kosten zoals ziektekosten, telefoon enz…
Ik weet dat je bij Corendon elke dag een warme maaltijd krijgt dus dat spaar je weer uit.
Tja en als je geen verblijfsvergunning hebt moet je idd elke 3 maanden het land uit wat uiteraard ook geld kost.
Iedereen gaat anders met geld om, maar het is geen vetpot.
Maar als je echt in Antalya wilt werken zul je niet echt een hoger salaris krijgen als dit…maximaal 700 euro.
Barbara heeft gelijk. Het zal moeilijk worden hier te leven van 1000 tl. Vooral als je zelf daarvan een huis moet huren en de kosten die erbij komen.En dan zonder werkvergunning ?..dus om de 3 maanden het land uit, kosten ook geld en ook de visum kost geld.
De lonen liggen hier wel lager en het leven is goedkoper. Maar turkse mensen zijn tevreden met veel minder dan wat wij als buitenlander gewoon zijn.
Je zal niet elke avond naar een disco kunnen stappen.
Je zal er zeker niets kunnen van sparen.Het is een loon om amper van te overleven.En als je alleen daarvoor wil werken is jou keuze.
Ik zou er wel eens goed over na denken vooraleer de stap te zetten.
Hallo ik heb een vraag, ik weet alleen niet wanneer het wordt beantwoord.
Ik heb al sinds een tijd een vriend wonen in Marmaris, het lijkt mij dus een uitdaging om daar te gaan wonen en werken.
Het maakt mij geneens uit wat voor een werk, maar dan zijn wij in iedergeval weer bij elkaar voor een langere tijd.
We gaan nu alleen wel de winter in dus ik heb geen idee of dat een probleem is?.. kan iemand mij hierbij helpen? Dank je wel! groetjes Annelies
Ik heb zelf maanden geprobeerd om een baan te vinden in turkije, nu is dat opzich niet zo’n groot probleem, maar wel als je het legaal wilt doen.
Zelf heb ik bij meerdere bedrijven gesolliciteerd, maar steeds kwam er uit dat ik een werkvergunning nodig had.
En dat kost veel geld en duurt lang, daar komt ook nog bij dat het bedrijf waar je wilt werken de vergunning moet aanvragen en daar hebben ze meestal geen geld of tijd voor.
Verder moet je opletten wat je gaat verdienen en of je wel kunt rondkomen.
Ik wens je heel veel succes, want ik weet hoe het is om daar een leven te willen starten.
Beste Karin, bedankt voor je reactie!
Ja zoiets had ik al gelezen ja… erg lastig zo’n werkvergunning.
Het lijkt mij dus ook gewoon echt een uitdaging om daar aan het werk te gaan, zo ben ik ook dichter bij me vriend.
Soms moet je gewoon een kans durven nemen in je leven
Ik weet gewoon alleen niet hoe ik het allemaal aan moet pakken.
Maar bedankt voor je reactie! groetjes Annelies
Beste Annelies,hier is al zoveel geschreven op dit subforum;neem eens rustig de tijd alle onderwerpen hierover te lezen op je gemak,dan vind je denk ik antwoord op al je vragen.
Ik snap helemaal wat je bedoelt en ik wens je ook heel veel succes.
Mijn droom was niet alleen om daar te gaan werken, ik had daar ook een liefde.
Maar helaas is het mij niet gelukt.
heyy
ik heb een turkse vriend die met kerst naar nederland komt en daarna willen we samen terug naar turkije voor 8 maanden. Hij moet naar die 8 maanden het leger in. Ik kan werken bij zijn vader in het cafe en hij ook. Kost en inwoning krijgen we van zijn ouders.Wel krijg ik mijn werk uitbetaald. dat zou 900 lira zijn. Maar ik heb totaal geen idee waar ik moet beginnen met dingen te regelen. Ik wist niet dat het zo lastig zou worden om naar turkije te komen voor werk. hoe kan ik een werkvergunning aanvragen en word het er makkelijker op dat ik werk bij zijn vader ofniet? zijn er nog andere dingen die ik moet regelen op mijn ziektekosten na?
ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.
Een werkvergunning moet worden aangevraagd door de wekgever, de vader van jouw vriend dus. Die zal dat alleen voor elkaar krijgen als hij kan aantonen dat jij werk gaat doen dat niet door een Turk kan worden gedaan.
Dat is dus bepaald niet het geval, en dat houdt in dat jij daar illegaal aan het werk gaat. Als hij iets anders beweert: helaas dat is dan het gevolg van niet goed op de hoogte zijn van de feiten (of een brede fantasie).
Als jij illegaal aan het werk bent in Turkije en je wordt betrapt, dan wordt je zonder pardon het land uitgezet en mag er de komende 5 jaar niet meer in. Aan jou de keuze of je dat risico wilt lopen.
wat ik me af vraag is hoe de gehandicaptenzorg er in turkije aan toe gaat?
kan iemand me daar over informeren? en weet iemand misschien ook waar je kan soliciteren?
groetjes debbie
Ik heb een dubbele nationaliteit (nederland + turks) en ik ga volgend jaar emigreren naar istanbul. Heeft iemand bruikbare tips voor mij om aan werk te kunnen komen?
Ik heb een HBO-achtergrond met werkervaring. Kan ik ergens een overzicht vinden van nederlands of internationale bedrijven in istanbul?
Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje, ik ben Nedrlandse maar wil mijn Turkse paspoort aanvragen, dit kan alleen als ik ga trouwen met een Turk, want dan behoud ik beide paspoorten. Op zich is dit geen probleem, maar toch is het een hele rompslomp. De meeste mensen die hierop reageren willen in de toeristische gebieden gaan wonen, dit is voor mij niet het geval, k wil in Adana of Samson gaan wonen.
Het trouwen is gelukkig geen probleem, maar mijn kijk op werken in Turkije is wel erg lastig. Zeker zonder werkvergunning, maar als ik Turkse wordt dan heb ik dit probleem niet, toch?
Ik wil graag in een weeshuis of iets dergelijks gaan werken… Maar heb begrepen dat dit behoorlijk moeilijk wordt omdat de weeskinderen naar staatsweeshuizen gaan, en het personeel is minimaal en het loon is ook minimaal.
Maar goed, mijn vraag is dus, heeft iemand ervaring met het verkrijgen van een Turks paspoort? Het trouwen is geen probleem, maar wel met de gevolgen voor in NL.
Ik ga regelmatig naar een hotel in Lara en nu heeft de chef-animator gevraagd of ik voor hun wil komen werken als animatrice. Aangezien dit niet voor een Belgische maatschappij is wou ik eens zien wat ik hier juist voor moet doen en aanvragen qua papieren. En hoe zit met eventuele belastingen die op het loon moeten betaald worden. Kan je mij hier meer informatie over geven.
Aks je hier dit forum doorleest zal je wel merken dat vele jongeren hier graag in Turkije zouden komen werken. Maar helaas om hier te werken heb je een werkvergunning nodig.
Een chef animator in een hotel zal je nooit een werkvergunning geven.
Dus ,dit betekend als je voor hem gaat werken dat je zwartwerk zal doen. Met alle risico’s vandien. Als er controle is op het personeel door de vreemdelingenpolitie en je bent er aan het werken dan riskeer je zo het land te worden uitgezet.
Natuurlijk er zijn nu eenmaal mensen die risico’s durven te nemen…dat is je iegen keuze.
Veel papieren zal je niet moeten aanvragen in Belgie,want er bestaan hier gewoon geen formaliteiten om in het zwart te komen werken.
Denk alleen dat je toch goede afspraken zal moeten maken met die chef animator qua loon en verblijf. Het zou niet de eerste keer zijn dat je hier aankomt,een paar dagen of weken meedraait en ze niet meer tevreden over je zijn en je terug aan de deur staat.
En je loon ???..is hier zo minim,daar kan je zelf geen logement van betalen.
Ook zal je hier op je minimumloon geen belasting moeten betalen aangezien je zwart gaat werken.
Ik zou er toch nog eens goed over na denken vooraleer zo een job aan te vangen. Alles lijkt veel mooier dan de werkelijkheid.
Ik hoop alleen dat je er Uw baan in Belgie niet zal voor opzeggen.Hier bestaat geen sociale zekerheid en maak aub dat je met je ziekenfonds in regel blijft in Belgie.
Op zwartwerkers betalen ze hier ook geen ziekte verzekering voor U.
Denk heel goed na, eer je die stap zet.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Ik heb een vraag over het verkrijgen van een Lange termijn verblijfsvergunning door huwelijk in Turkije. Het is voor mijn dochter die nu sinds 1,5 jaar in Konya woont bij haar verloofde en zij willen binnenkort gaan trouwen. Zij verblijft nu steeds op een ikamet van 3 maanden die ze bij de vreemdelingenpolitie haalt. Daar heeft ze ook informatie gevraagd over hoe het gaat met de ikamet als ze gaat trouwen, maar dan trekken ze de schouders op en zeggen bilmiyorum. Verder hebben we de turkse ambasade hier in Nederland gebeld die zeggen ze moet naar Rotterdam komen 846 euro betalen en dan krijgt ze een vergunning voor 1 jaar, hoe het in turkije aangevraagd moeten worden weten ze daar niet, ze zeggen ga naar de vreemdelingenpolitie, maar ja die zeggen weer we weten het niet. De nederlandse ambasade en het consulaat in turkije gebeld, maar ook die zeggen het niet te weten en verwijzen ook naar de vreemdelingenpolitie. Hoe en waar komen we nu aan de goede informatie die up to date is en geld voor Nederlanders. En dan de ziektekostenverzekering ,ze heeft die nu nog in Nederland en ze hebben haar verteld zodra ze getrouwd is is ze automatisch gratis meeverzekerd bij haar toekomstige man, maar is dat wel zo. En is het verstandig om je in Nederland helemaal uit te schrijven.
Ik snap niet dat de vreemdelingenpolitie je niet verder kan helpen in Konia.
Hier in Kusadasi die onder Aydin valt als provinciehoofdplaats kan iedere buitenlander een verblijfsvergunning aanvragen mits je hier kan aantonen dat je een huurcontract heeft, een huis gekocht heeft of getrouwd bent met een turk.Dus dat zou ook moeten kunnen in Konia.
Je moet daar zeker niet voor naar Nederland gaan. Je kan dit hier in Turkije zelf aanvragen.
Maar als je zegt dat je in Rottedam een verbljfsvergunning voor 1 jaar kan krijgen voor 846 euro dan is dit wel goedkoper dan in Turkije.
Hier in Aydin betalen nederlanders voor 1 jaar 460 euro en dat vind ik veel geld.Wij belgen betalen maar 85 euro voor 3 jaar. Nederlanders en engelsen betalen hier het meest voor een verblijfsvergunning.Het zijn prijzen die elk kantoor van een vreemdelingenpolitie heeft .
Dus in Nederland hebben ze gelijk, met te zeggen, ga naar de vreemdelingenpolitie in Turkije.
Mischien denken ze als je getrouwd bent dat dit een andere formule is, maar dit is juist hetzelfde voor iemand die hier trouwt of komt wonen.
Natuurlijk ben je gratis mee verzekerd met je man als je getrouwd bent.Maar die zal dat wel moeten aangeven bij zijn verzekering. Maar dan ben je alleen verzekerd om naar een staatsziekenhuis te gaan als je ziek bent. De werkgevers zijn nu verplicht hun personeel te verzekeren.Ik hoop dat haar man een verzekering heeft.Want er zijn nog steeds turken zonder verzekering.Vraag dit eens na.Anders kan je hier altijd een prive ziekteverzekering nemen. De prijs hangt af van je leefdtijd.
Of het verstandig is om je in Nederland uit te schrijven is aan jou de keuze.De meeste die hier permanent komen wonen schrijven hen uit in eigen land,maar melden dit wel bij de gemeente. Dan krijg je een andere kleur van identiteitskaart,zo zien ze dat je nog steeds Belg of Nederlander bent.De verlengingen kan je altijd hier in Turkije bij een nederlands consulaat of ambasade doen. Dit geld ook voor je Nederlandse pasport.
Maar ik snap helemaal niet waarom ze dit in Konia niet weten of willen uitleggen.Blijven aandringen. Er is zeker een mogelijkheid via Konia.
Bedankt voor je antwoord. Als ik je goed begrijp is een Lange termijn verblijfsvergunning door huwelijk hetzelfde als de ikamet die ze nu iedere 3 maanden haalt bij de vreemdelingenpolitie die overigens 110 euro kost voor 3 maanden (hierbij moet je wel laten zien dat je 600 euro op de bank hebt staan, die je er ook weer af kan halen daarna)dus 1 jaar voor Nederlanders kost 440 euro. Mijn vraag is nu blijft dit dan de 1e 3 jaar na haar huwelijk zo en blijft ze dan ook zoveel betalen voor die vergunning? Ze mag niet werken en ze moeten leven van zijn loon, dus je snapt iedere 3 maanden die 110 euro is een flinke hap voor ze.