Helpdesk Wonen en Werken- Archief

Beste Lezers,

Franka6,Ayasha en ik behandelen alle ,hetzij via pb,hetzij openlijk serieuze aanvragen betreffende wonen en werken;wij gaan niet in op reacties betreffende werk ivm een turks vriendje die ter plaatse woont,laat dat duidelijk zijn.

Het team:

Franka6 is Belgische,woont in Kusadasi en is op de hoogte van de wetgeving daar,adviseer daarom onze Belgische bezoekers met haar contact op te nemen.

Hans(lid met heel veel kennis): zelf heb ik veel connecties ter plaatse en een snelle reactie zal volgen,binnen 24 uur.

Aanbieders kunnen ons benaderen via pb;we zullen na toetsing onderling bepalen of ze voldoen aan de maatstaven qua woon/werkvergunning;indien men denkt om zelf te adverteren zal geconfronteerd worden aan die toetsing en dan dus ook openlijk op dit sub-forum,wat in het minste geval negatief kan uitvallen.

Graag wijs ik jullie erop om eerst even op het subforum te zoeken naar onderwerpen waar vragen over zijn die misschien reeds beantwoord zijn.

Moderator Franka6

Wij zijn Frank en Malaika,

Wij willen volgend jaar een restaurant beginnen in Kas(Antalya).
Is het verstandig om daar pas je werkvergunning aan te vragen?
In Rotterdam is het een drama, en de turke zelf zeggen, dat het gemakkelijker daar gaat. Het zijn wel bekende van ons.
Dan kun je die aanvragen op het restaurant, en als couple.

Wie weet hiet iets meer van?

Groetjes Malaika en Frank

Graag contact op te nemen met Sideli;hier wel bekend op ons forum.

Groetjes.

Hallo,

Wat leuk te lezen dat jullie in Kusadasi gevestigd zijn, dat is nl waar wij ook naartoe willen gaan. We hebben al ons huis daar en willen deze zomer definitief overgaan. Aangezien mijn man zelfstandig ondernemer is, willen wij daar ook weer iets opzetten (plannen te over), maar ik wil graag tot wij een definitieve keuze maken wat het wordt (ter plekke zien wat de meeste kans van slagen heeft) aan het werk.
Ik ben zelf lerares basisonderwijs, maar weet niet of ik daar in Kusadasi iets aan heb. Ik spreek een beetje Turks, kan me aardig redden, maar niet zo dat ik daar les in kan geven. Mijn vraag aan jullie is dan eigenlijk ook: Kunnen jullie me op weg helpen waar ik kan zoeken naar werk in Kusadasi? Alvast bedankt, Didi Karaoglu

Beste Didi,
Het zal niet makkelijk zijn hier iets zefstandig oficieel uit de grond te starten. Er is hier wel een wetgeving waaraan een buitenlander zich moet houden om zich hier te vestigen. Of je zal moeten zwart werken met de risico die je erbij neemt.
Hier als onderwijzeres zal je zeker geen job vinden.En een ander job ??? Je moet weten dat een buitenlander hier oficieel niet mag werken zonder werkvergunning in Turkije. Daar is op dit forum al zoveel over geschreven geweest.Hier een werkgever vinden die je een werkvergunning wil geven is bijna uitgelsoten. Zwartwerk kan je overal zoeken, verkoopsters in winkels, hulp in restaurants vragen ze wel in het seizoen ,maar wat zal je betaald krijgen. Denk aub heel goed na vooral je hier echt komt wonen.Zou je niet beter eerst komen zoeken om werk vooraleer alles op te geven in eigen land. Met meer vragen kan je me altijd persoonlijk mailen.
[EMAIL=“francoisevanhaesebrouck@hotmail.com”]francoisevanhaesebrouck@gmail
Groetjes uit Het zonnige Kusadasi
Franka

Hoi, mijn naam is Kelly.

Het is misschien een beetje vroeg voor mij om nu al te kijken voor werk, omdat ik pas 14 ben, maargoed je kunt nooit vroeg genoeg zijn om er al informatie over op te zoeken. Ik wil later graag werken als reisleidster, het liefst in de plaats Alanya, of in de buurt. Ook zou ik graag willen wonen in de buurt van Alanya, Maar wat is er allemaal voor nodig om er te kunnen wonen en werken? Welke papieren heb je nodig om dat allemaal te kunnen doen? Hoe kun je daar een huis kopen als je de taal amar een klein beetje spreekt?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen …

Groetjes Kelly

Hallo Kelly,

Inderdaad U bent nog een beetje jong om aan wonen en werken in Turkije te denken.
Wonen in Turkije is niet moeilijk. U moet alleen een woning aankopen of er eentje huren .
Met je huurcontract of tapu ,als je een eigendom gekocht heeft kan je een verbljfsvergunning in Turkije aanvragen.
Om hier te kunnen werken moet je en werkvergunning hebben maar tegen dat U de leefdtijd heeft om hier te werken veranderen te wetten in Turkije mischien wel nog eens.
Maar dromen en op U toekomst denken mag altijd.
Lees vorige artikels de reeds meerdere malen op wereldwijzer geplaatst zijn.

groetjes uit Kusadasi,
Franka

hoi

ik ben karlijn 21 jaar, en ga in maart terug naar turkije om te werken in het animatieteam van het meder resort in kemer…
maar ik heb ook geen werkvergunning, maar om in belgie in orde te zijn met mijn verzekering en alles moet ik dat eigenlijk wel hebben toch?
of kan jij me daar meer uitleg over geven?

alvast bedankt…

groetjes karlijn

Goedemiddag,
Ik zou heel graag voor langere tijd naar Izmir gaan om daar te wonen en te werken. Wonen is geen probleem, alleen het vinden van werk. Mijn turks is helaas niet heel goed (spreek naast nederlands wel goed engels en duits). Vooralsnog zie ik alleen banen in callcenters en dat is juist iets wat ik niet wil. Heeft u misschien nog tips waar ik kan kijken voor banen enz?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,

Zehra

Hallo Zehra,

Het is hier nu eenmaal zo dat een buitenlander niet officieel kan werken in Turkije. Hier is al meerdere keren duidelijk uitleg over gegeven op dit forum. Geen werkvergunning …geen werk voor buitenlanders .
Of je moet een specialiteit beroep of vak hebben waarvoor een Turk niet in aanmerking kan komen hier een baan te vinden. En je moet het ook kunnen bewijzen.
Maar de turkse bevolking word er maar steeds slimmer op, en er studeren zoveel jongeren af die een job zoeken dat het in de toekomst nog moeilijker zal worden voor ons buitenlanders hier een job te vinden.
En dan nog in Izmir zelf ???In kusadasi kan je altijd in de zomermaanden proberen ergens als verkoper te werken (op eigen risico zonder werkvergunning). Maar veel bazen houden hen niet aan hun afspraken en of je ooit je loon uitbetaald krijgt zal je geluk moeten hebben.Dat risico moet je ook afwegen als je hier een baan zoekt.

Zoek een job via eigen land die hier in Turkije een bedrijf hebben en je hier een werkvergunning kunnen betalen. Maar hier terplaatse ken ik zo geen bedrijf.
Helaas er zijn er zoveel die hier graag zouden komen wonen en WERKEN. Maar helaas ,makkelijk is anders.Ik wou dat ik hier mensen aan een job kon helpen dan was ik hier reeds lang een interim bureau begonnen.
Succes bij het zoeken,maar hoop aub niet teveel.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hoi Franka,
Ik ben in bezit van de turkse nationaliteit (dubbel), dus het daadwerkelijk werken lijkt met niet zo’n probleem. Ik had inderdaad gehoopt dat u misschien wat Nederlandse (of internationale) bedrijven e.d. in Izmir wist of waar ik dat eventueel kan zoeken. Dan ga ik toch maar weer verder met google-en.

In ieder geval bedankt voor de reactie,
Groet,
Zehra

Hallo mensen,

Ik ben van Turkse afkomst, maar ben geboren in Nederland. Ik heb dus de Nederlandse nationaliteit. Mijn droom is later 6 maanden hier te wonen en 6 maanden in Turkije. Ik ben helaas zo onwetend over de wettelijke en belastingtechnische aspecten etc. dat ik niet weet waar ik moet beginnen met vragen stellen…

Ik wil graag altijd mijn Nederlandse nationaliteit behouden en terug kunnen naar Nederland. Ik zal een paar algemene vragen stellen, hopelijk is iemand bereid deze te beantwoorden, of mij een website link te geven met relevante informatie…

• Hoeveel maanden (in een jaar) moet je minimaal in Nederland blijven om toch beschouwd te worden als Nederlands staatsburger, zodat je dus gebruik kunt blijven maken van alle voorzieningen in Nederland?

• Moet ik aangeven waar ik in Turkije werk of waar mijn inkomsten vandaan komen (als ik daar ben)?

• Hoe zit het met belasting en premies, waar betaal ik wat?

Ik weet zo weinig dat het me frustreert en ontmoedigt. Waar kan ik meer informatie vinden?? Alvast heel erg bedankt…

Niemand die me een beetje kan helpen? :frowning:

Hallo Elvis ,

U zegt, ik ben van turkse afkomst maar in Nederland geboren. Dus U heeft de nederlandse nationaliteit en geen turkse natonalitiet.
Dan zal je net als andere nederlanders hier om de 3 maanden Turkije uitmoeten gaan om een nieuwe visum op te halen. Of als je hier langer wil verblijven een verblijfsvergunning kopen.
Als je nederlandse nationaliteit alleen heeft lees dan eens alles wat er reeds over wonen en werken op dit forum uitgelegd is want dan zal je al nederlander ook hier behandeld worden.
Iemand met een turkse nationaliteit heeft andere voordelen als ze terug naar Turkije komen wonen.
groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hallo Elvis4, Je moet in ieder geval een vaste woon- en verblijfplaats in Nederland aanhouden om als Nederlands inwoner te worden blijven gezien. Hoe vaak je naar het buitenland gaat maakt in principe niet uit. Je zult in Nederland wel aan je verplichtingen moeten blijven voldoen en je blijft Nederlands belastingplichtig. Pas als je je uit Nederland uit laat schrijven en in Turkije een verblijfsvergunning hebt, die je zo wie zo moet hebben voor je 6 maanden verblijf, ben je niet meer premieplichtig in Nederland maar wel, naar keuze, belastingplichtig. Wil je aanspraak blijven maken op alle voorzieningen in Nederland, kun je je dus niet laten uitschrijven. Zoals Franka al schreef dien je ook een werkvergunning te hebben in Turkije. Als je in het buitenland werkt, kun je kiezen of je in Nederland of in het buitenland belasting wilt betalen. Informatie hierover kun je opvragen bij de Belastingdienst via de Belastingtelefoon. Ik hoop dat je je droom zult kunnen verwezenlijken, maar houdt er rekening mee dat dat niet eenvoudig is. groetjes en succes Ayasha

Hallo Franka,

Ik heb eigenlijk een dubbele nationaliteit, maar ik ben bang dat dit later misschien wordt afgeschaft en dat ik zal moeten kiezen. Dus hier vertrouw ik niet op. Bedankt voor je antwoord, hopelijk kan ik eerdere discussies hierover vinden, ik zal eens zoeken…

groetjes,
Ozcan

Hallo Ayasha, bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat het een ingewikkeld verhaal is en dat ik heel veel informatie zal moeten opzoeken zodat ik het beter begrijp.

groetjes,
Ozcan

edit

Een groot gedeelte van de bovenstaande informatie is niet correct.
Ik heb momenteel geen tijd om er uitgebreid op in te gaan maar zal proberen dit op een later tijdstip te doen.

Ik zou blij zijn als je dat zou willen doen Alanya Girl :smile: