Hoi allemaal,
Ik ben van plan om samen met met man (van Turkse afkomst) naar Turkije te emigreren. Ik ben nu op zoek naar de mogelijkheden (zowel als ondernemer als voor een baas) om daar te werken en om een werkvergunning te krijgen.
Na een avondje zoeken op internet kom ik verschillende informatie tegen.
Onder andere, dat als je een eigen bedrijf wilt starten, een kapitaal van 50.000 euro nodig hebt. Klopt dit? Bron: http://www.turkijevakantieland.nl/grensdocumenten.htm
Andere vragen die ik heb:
Is het makkelijker om hier een werkvergunning te regelen of in Turkije?
Zijn de kosten van een werkvergunning inderdaad 2000 euro?
Wanneer mijn man en ik samen een bedrijf in Turkije beginnen, hoe kom ik dan aan een werkvergunning (of heb je die dan niet nodig)?
Moet je als je gaat emigreren elk jaar je verblijfsvergunning weer verlengen?
Voor een antwoord op specifieke vragen mbt. tot beginnen van eigen bedrijf kun je denk ik het beste gaan naar de website van het turkse consulaat in Rotterdam (www.turkishconsulate.nl) en/of de website van de nederlandse ambassade in Ankara (via www.mfa.nl te vinden).
Dit zijn denk ik de instanties die je het beste kunt raadplegen voor meest recente en juiste informatie.
Wat betreft je verblijfsvergunning; in principe moet je die elke 3 maanden of 6 maanden of 1 jaar (al naar gelang je budget) verlengen.
Per jaar kost het verlengen van verblijfsvergunning ongeveer 450 euro, maar zoals ik al zei is het ook mogelijk om voor kortere periode en dus minder geld te verlengen.
Het is wel zo dat je na 3 jaar huwelijk met turkse echtgenoot eventueel kunt besluiten tot aanvragen van de turkse nationaliteit, maar ik weet niet precies of je dan ook die periode van 3 jaar echt in Turkije moet hebben gewoond of dat jullie ‘nederlandse jaren’ ook meetellen.
Wanneer willen jullie gaan emigreren en weet je al naar welke plaats? Ga je voor de toerisme sector of iets heel anders?
Bedankt voor je reactie! Op de site www.mfa.nl heb ik een hoop antwoorden gekregen. Onder andere dat ik de Turkse nationaltiteit kan aanvragen, zonder de Nederlandse te verliezen (omdat ik met een Turk getrouwd ben). Hierdoor hoef ik ook geen verblijfsvergunning aan te vragen en de hoge kosten te betalen.
Het probleem van een werkvergunning is dan waarschijnlijk ook opgelost, aangezien je deze niet nodig hebt als je de Turkse nationaliteit bezit???
We willen binnen twee jaar emigreren naar Kusadasi. Sector wordt waarschijnlijk horeca.
Groetjes,
Debbie
Jo mensen, denken jullie nu echt dat men zit te wachten op jullie om naar Turkije te emigreren en er te gaan werken of een zaak op te richten?
Vooreerst je mag er niet werken want je krijgt er als buitenlander geen werkvergunning.
Zelfs indien je, je eigen bedrijf opricht mag je niet werken in je eigen bedrijf, laat staan dat je gaat werken als bediende of losse hulp of noem maar op in een hotel of annimatie.
Dus al die hier beweren een zaak te hebben in Immo of werken voor zijn iegelijk, zijn illegale werkers, met dan soms alle gevolgen vandien. Zo hebben we al meegemaakt, laatste loon niet worden uitbetaald of de afgesprokken som word niet uitbetaald, zelf met een zogenaamd contract in handen, je bent illegaal bezich en ook je werkgever weet dat dat je geen voet hebt om op te staan. Je kunt nergens te recht als buitenlander want je MAG NIET WERKEN in Turkije. Je krijgt geen werkvergunning. Enkel de Zweden en de Denen krijgen een werkvergunning in de ziekenzorg omdat ze geen Turken hebben die voldoende de taal machtig zijn.
Weet je dat bv. Thomas-Cook moet gaan werken onder een Turkse firma en die firma heeft dan het recht om enkele buitenlandse werknemers aan te nemen tijdelijk.
Gisteren nog een artikel gelezen in de Turkse krant " Turkisch Daily News" wat betreft de mogelijkheid om als buitenlander een zaak op te richten. Daar zeggen ze gewoon dat het niet kan zelfs niet als aandeelhouder.
Dus werken niet, firma oprichten en er ijn werken ook niet maar wel beheren.
Hopelijk heb ik zo veel mensen de ellende bespaard om naar hier te komen en zoals zovele dat we al hebben gezien met hangende oortjes terug te zien vertrekken maar dan zonder nog één cent op zak. Bedenk eer je begint, en zeker in die materie. http://www.turkishdailynews.com.tr , heb het dagblad niet meer maar via de redactie misschien nog het artikel te verkrijgen. Heb gezien dat er een elektronisch adres stond vermeld waar verder vragen konden worden gesteld.
Jup ben hier terug. Ik heb een fout gemaakt. Heb het artikel terug gevonden. De inhoud van het antwoord dat ik heb gegeven is juist maar het dagblad die het artikel heeft gepubliceerd klopt niet het moet zijn : “TODAY’S ZAMAN” het artikel is gepubliceerd op 18 juni 2008 in de rubriek EXPAT ZONE onder LEGEL CORNER het artikel draad als titel “ Legal Aspects of Froreign Investment In Turkye” door Berk Çektir.
Het adres via website van die bewuste krant.: http://www.todayszaman.com/tz-web/
Het mail adres van de schrijver van het artikel: [EMAIL=“b.cektir@todayszaman.com”]b.cektir@todayszaman.com
Ik hoop dat ik daar bij enkele mensen kan helpen zodat ze goed weten waar ze aan beginnen.
“Legal Aspects of Froreign Investment In Turkye “
I have to warn you that you may find the following sentence very odd: It is really exciting to work on corporate law matters. I receive several letters from my readers, but only a small percentage of them are related to corporate law and foreign investment matters. Maybe I should write more about these topics. I will give an excerpt from a reader’s letter. I will hide many of the details for confidentiality reasons and change the personal details. The letter reads as follows:
"Hi Berk, I was wondering if you could help me. I have been in Turkey for five years and live in Bodrum. After thinking about it and doing some research, I decided that it would be a great idea this year to get a local solar energy center going to help promote solar energy, test products, etc. So I have teamed up with a German friend who also lives in the area and with two Turkish electronic engineers. The idea is to launch the project in July. Please kindly find my questions in regard to this matter below.
First Question: “What kind of organization do we need to set up to receive government funding?” You can either form an association or go for European funds or you can create a foreign direct investment company and benefit from all possible incentives or subsidies and funds. I strongly recommend that you form a company instead of an association if you are seeking profit at the end of the day
Second Question: “Are foreigners (here on residence permits) allowed to hold positions in such an organization? Of course, if funding arrived and we were appointed to posts we would have to apply for work visas (in my case this might be less of a problem, as I am about to apply for Turkish citizenship).”
You should apply for work permit before the funds arrive if you are willing to participate in the active business of the company. If you will not be carrying out any day-to-day business activities, but will remain as a member of the board only, then you don’t necessarily have to obtain a work permit yet.
Third Question: “Are foreigners allowed to be directors of limited companies in Turkey?”
Yes. According to Turkish legislation, all foreigners who want to work in Turkey has are required to have a work permit from the Ministry of Labor and Social Security, unless stated otherwise by a bilateral agreement.
If a foreign shareholder remains only as a shareholder without being involved in the day-to-day business of the company, then he is not obliged to obtain a work permit. Otherwise, a foreign company director will be obliged to obtain a work permit before starting work in Turkey.
If you fail to do so, the Ministry of Labor imposes fines for each transaction conducted by a foreign director who works without a working permit.
Fourth Question: “We are planning to set up a commercial wing of the organization; is it best for us to set up a limited company?” There isn’t any more space left, so I will write about this question on next Monday. Please keep reading.
NOTE: Berk Çektir is a licensed attorney at law and available to answer questions on the legal aspects of living in Turkey. Send enquiries to [EMAIL=“b.cektir@todayszaman.com”]b.cektir@todayszaman.com. The names of the readers are disclosed only upon written approval of the sender.
DISCLAIMER: The information provided here is intended to give basic legal information. You should get legal assistance from a licensed attorney at law while conducting legal transactions and not just rely on the information in this corner.
Ja,allemaal interessant,maar dat geldt niet voor Debbie;na 3 jaar huwelijk kan ze de turkse nationaliteit(naast de nederlandse)aanvragen en heeft ze geen werkvergunning nodig.
Hans, heb ik specifiek gezegd dat dat voor Debby geld? Eens lezen het is enkel en alleen bedoel als hulp aan de mensen die naar Turkije willen immigreren en geen verdere banden hebben met de nationaliteit met Tk.
Darbij Hans is het niet 5 jaar dat men moet gehuwd zijn en wonen in TK? Opgepast het is ook maar van horen zeggen hoor zoals zoveel in Tk.
Groetjes
Het is Deppie haar inbreng op dit forum;haar specifieke vraag.
Eerst lezen waarover het gaat…3 jaar,volgens nederlandse maatstaven…
Als je de moeite had genomen om dit forum nader te lezen dan zou je zien dat er al veel over geschreven is qua werken in turkije,dat heb je waarschijnlijk niet gedaan.
Je komt met feiten die we allang wisten,wat is jouw toevoeging?
Qua Franka6;6 jaar lang is ze actief over informatieve inbreng over de westkust,en vele bezoekers hebben via haar een antwoord op hun vraag gevonden…
Hier bij beschouw ik dit onderwerp als afgesloten voor mijn part. Het enige dat ik wilde is mensen helpen. En het privé karater van mijn mail naar u toe was enkel en alleen dat ik vind dat het geen ik je hebt gemaild niet op een site thuishoord maar als forumbeheerder je wel moet weten wie je site gebruikt en voor welke doeleinden.
Hans van mij hoor je niets meer , ik vind het enkel spijtig dat je geen rubriek maakt waar mensen worden gewaarschuwd, met de bevindeningen ( jaren reeds dat onderwerp behandel)van anderen mensen die reeds ondervonden hebben hoe vork hier aan de steel zit. Het was mij enkel om te doen het wettelijke van het hier mogen werken.
Zo Hans sorry als ik je heb gestoord maar ik de toekomst zal dat niet meer het geval zijn.
Mvg.
Het is wel degelijk mogelijk een werkvergunning te krijgen.
Zowel als je voor een baas als voor jezelf een zaak opzet.
Het valt alleen niet mee en je moet een goede tussenpersoon (bureau) in Ankara hebben die het allemaal regelt.
Wat de wet voorschrijft maakt niet zo veel uit, het is meer hoe de ambtenaar zijn vestje waait, het maandagmorgen is of hoeveel geld hij kan beuren.
In Turkije kan zowat alles als je maar de juiste kruiwagens hebt.
Heb je een Turkse man, ben je langer als 3 jaar met hem getrouwd (of in Turkije, dat moet je uitzoeken) kan je dubbele nationaliteit krijgen en is hele probleem opgelost.
Het lijkt wel of redgytje 1 jarloers is… je woont zelf ook in Turkije maak ik op uit je verhaal? ik snap dat je mensen wilt waarschuwen maar dat kan ook op een andere manier!!!
İs dit geen zg " werkvisa"?
Dat je net zo lang een vergunning tot verblijf hebt als dat de job duurt?
Dat is nl geen werkvergunning.
Enne zowiezo werkvergunning valt wel mee hoor…
Wij in Nederland zijn vaak wel erg " regelgebonden", willen alles van te voren weten en geregeld hebben, andere volken in andere landen gaan daar wat soepeler (lakser) mee om en daarom wonen ook steeds meer nederlanders niet in nederland.
Het is alleen ff wennen en/of aanpassen.