Ik ben van plan om volgend jaar, hopelijk, in Turkije te gaan werken.
Maar weten jullie wat de regels zijn, aangaande vergunningen voor huisvesting en werk. En hoe zit het met je visum, die is natuurlijk maar 3 maanden geldig.
Op andere werk-topics lees ik reactie’s als ga gewoon, en zoek daar ter plekke of ze iemand nodig hebben, maaar moet er dan niks van te voren geregeld worden??
En hoe zit het met geld. Krijg je dat contant of moet je een Turkse rekening openen, of gaat het naar je NL rekening. En wat is een beetje normale beloning voor buitenlanders die bv in animatie of receptie werken??
een hoop vragen , ik hoop op antwoord van ervaringsdeskundigen.
thanks
Een werkvergunning kun je aanvragen maar zul je waarschijnlijk niet krijgen daar doen ze nog al moeilijk over… De meeste die in Turkije werken werken daar zwart zoals dat bij ons heet. Je werkgever regelt de kost en inwoning en het salaris ontvang je contant!!
Ga je niet in de toeristische sector werken en wil je emigreren naar Turkije dan word het een ander verhaal…
voor een werkvisa das dus een werkvergunning geloof ik. je krijgt i.e.g. dat niet als je geen vergunning hebt.
dus dan moet je zoals zovelen (als je het durft he) op je toeristenvisum en na 3 maanden ff op en neer naar cyprus ofzo
VInd het ook wel een interessante vraag over visa zaken…
Begrijp ik hieruit nu goed, dat wanneer je WEL in aanmerking komt voor een werkvregunning…dus een officieele “witte” baan kan krijgen, je dan ook automatisch een verblijfsvergunning in handen hebt? Dus… werkvisa = verblijfsvisa voor door van werk?
Verder waar betaal ik dan belasting als mijn adres (voorlopig) nog in nederland blijft? En wat zijn andere belangrijke zaken waar je goed van te voren aan moet denken?
misschien dat je werkvergunning hetzelfde is als een werkvisum maar ik denk dat het zo is dat pas als je een werkvergunning gekregen hebt, je pas een werkvisum kan aanvragen.
je kunt alleen een verblijfsvergunning aanvragen als je niet meer in Nederland bent ingeschreven, anders kom je niet in aanmerking voor een Turkse verblijfsvergunning, dit is geen werkvergunnig die krijg je over het algemeen wel als je al een ´witte´ baan hebt gevonden of als je een verblijfvergunning hebt… Meer info hierover vind je op www.mixed-couples.nl of op de site van de Nederlandse ambassade, adres ben ik even kwijt…
Ga je in het toerisme werken dan heb je eigelijk geen werkvergunning nodig omdat je dan meestal ´zwart´werkt wil je langer dan 3 maanden blijven dan zul je je visum moeten verlengen en een dagje naar Griekenland gaan, bij terug komst koop je dan gewoon een nieuw visum en hoppa je mag 3 maanden langer blijven als ze vragen stellen net doen alsof je gek bent en geen engels/turks spreekt maar over het algemeen doen ze niet moeilijk…
@ Linda: Dus jij zegt dat ik ondanks het geval misschien een "witte"baan aangeboden krijg, niet in het toerisme overigens nog steeds niet in aanmerking kom voor een visa? Dat lijkt me vreemd. :blink: Ik zou namelijk nooit zomaar mijn adres in nederland zomaar opgeven. maar eerst een jaartje proberen. En dat is op deze manier niet mogelijk? terwijl ik wel een werkverguning kan krijgen. hmm ik ga die sites wel even bekijken. In ieder geval bedank voor je reactie!!
@Canis: Werkvergunning en verblijfsvergunning zijn niet het zelfde…
Je zult je zelf uit moeten schrijven in Nederland als je een verblijfsvergunning wilt. Dus voor een werkvergunning is dit niet nodig… Mocht je een ´witte´ baan aangeboden krijgen dan regelt meestal je werkgever ook je werkvergunning, die moet hij namelijk hebben voordat hij jou een contract aan kan/ mag bieden. Bovendien zul je ook een rekening nummer en soort van sofie nummer aan moeten vragen die krijg je alleen indien je in het bezit bent van een werkvergunning…
Begrijp dat je er graag voor een jaar tussenuit wil om te gaan werken in Turkije, meid neem eens contact op met de Nederlandse ambassade in Istanbul en het Turkse consulaat in Den Haag… Zij kunnen jou vast meer vertellen, mocht je al zicht hebben op een baan vraag het dan eens aan je (toekomstige) werkgever…
Heel veel succes en houd ons op de hoogte, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel enne graag gedaan hoor
Lees helemaal verkeerd het gaat om een visum… Dan moet je even contact opnemen met het Tukse consulaat in Den Haag. Ik heb ooit een visum voor een half jaar gekregen omdat ik familie enz ging bezoeken. Nu jij in het bezit bent van een werkvergunning en een baan lijkt het me een koud kunstje om een visum voor zeg een jaar te krijgen…
Je kunt een ikamet aanvragen voor een jaar of meerdere jaren. Je moet dan wel geld op een rekening storten zodat men kan zien dat je voorlopig in je eerste levensbehoefte kunt voorzien. In Alanya kan de beëdigde tolk de heer Koc je meer informatie verstrekken.
De verhouding reiskosten/kosten ikamet verdien je op deze manier snel terug.
@ SimplyEmma: Zit toevallig volgende week in Alanya, maar heb verschrikkelijke tijdnood omdat ik maar een aantal dagen heb. Hoe kan ik in contact komen met die heer Koc?
Overiges snap ik het rekening verhaal nog niet helemaal. Ik neem aan dat ik een nieuwe (turkse) rekening moet openen en daar geld op moet storten? En is daar nog een minimum aan verbonden?
Stel veel vragen, ik weet het, maar bijvoorbaat dank!