Misschien dat dit onderwerp al vaker voorbij gekomen is maar kan het zo snel niet vinden.
Ik wil graag voor een aantal maanden naar turkije om te gaan werken…
Ik heb m’n schatje daar leren kennen en als het goed blijft gaan wil ik graag voor een paar maanden erheen om te werken en te kijken hoe het gaat tussen ons dan.
Hoe kun je dit regelen en moet je er op tijd mee beginnen met aanvragen ed. Heb geen idee hoe lang dit kan duren namelijk en wat je ervoor moet doen.
En hoe lang blijft zo’n werkvergunning geldig?
Ow en nog een vraagje…weet iemand een leuke baan in Marmaris of omgeving voor volgend jaar??
Een werkvergunning wordt meestal niet voor maar een paar maandjes aangevraagd. Het kan maanden duren voor het rond is, als ze het uberhaupt al afgeven. Tenzij je via een Nederlandse reisorganisatie gaat werken, dan zou het sneller moeten kunnen (maar let op, ook niet elke reisorganisatie regelt een werkvergunning!).
Áls je een werkvergunning krijgt, geldt ie een jaar (en alleen voor het bedrijf waar je hem voor aangevraagd hebt).
Even ter informatie. Een werkvisum bestaat ook. Die wordt vertstrekt als je voor je werk een bepaalde tijd een arbeid verricht in Turkije en vervalt bij einde arbeidtaak maar dat is in jouw geval niet van toepassing denk ik.
Zo maar ff paar maandjes werken met een vergunning is in vele gevallen niet mogelijk. Je zal zwart moeten werken of via een (bijvoorbeeld) reisorganisatie of een hotel een vergunning moeten kunnen laten regelen.
Maar als je naar Turkije wilt komen om je relatie te testen, ga dan niet werken en kom in de wintermaanden. Je schatje werkt dan misschien ook niet en dan je elkaar heel goed kennen.
Overleeft je relatie de wintermaanden dan heeft ie misschien goede kans van slagen.
In de zomer komt er nl geld binnen, is het zonnig weer, is iedereen vrolijk en aardig. In de winter kost alles alleen maar, geen werk (waarschijnlijk) verveling (misschien) regenachtig weer met veel vocht in huis, familie die aan hem trekt ect ect.
Wat is dan het verschil tussen een werkvisum en een werkvergunning?
Mijn planning is voor een half jaartje te gaan werken daar. Vanaf ongeveer april tot oktober.
Ik zou zelf eventueel voor accomodatie kunnen zorgen en zorg zowiezo ook dat ik genoeg gespaard heb voordat ik er heen ga, want je weet maar nooit.
Ik heb daar wel iemand leren kennen een tijdje terug maar ik ga niet voor die reden terug. Ik bedoel wij zien elkaar nu niet tot april dus er kan van alles veranderen/gebeuren in een half jaar tijd. Ik wil daar gewoon graag werken, voor de ervaring.
Eeen werkvisa is een vergunning tot verblijf en werk voor de periode dat de arbeidstaak duurt, bv als gedetacheerde of onderzoekswerk. Een andere werkvergunning regelt je werkgever, je verblijfsvergunning regel je eerst zelf, of als je zelf een bedrijf opstart en mee gaat werken of vergunningen op je naam wilt, dien je via een contactpersoon die de verzoekschriften kan invullen voor je en contacten heeft op ministerie in Ankara (daar zijn speciale bureautjes voor) een werkvergunning zelf aan te vragen.
Een werkvergunning krijg je niet gemakkelijk, zeker niet voor een gemiddelde baan in loondienst, een werkvergunning is kostbaar voor een werkgever. Nu de winter er aankomt zal het nog moeilijker zijn.
Eea staat op dit forum trouwens al uitvoerig beschreven.
En als hij en jij geen werk hebt in de winter???
In het toerisme geldt dat voor iedereen dan kan je pas echt zien wat je relatie waard is…
Turkije heeft niet dezelfde sociale zekerheden als Nederland, je hoeft ook niet veel te ´regelen´ om hier een half jaartje te zijn.
Het is genoeg als je een verblijfsvergunning hebt, de rest laat je voor die paar maanden toch gewoon in Nederland doorlopen…
Ik laat zowiezo mijn verzekering in NL doorlopen (ook mijn WA natuurlijk) maar als ik daar een half jaar ben moet ik me dan ook niet tegen ziektekosten verzekeren of hoe gaat dat dan daar?
Voor een half jaartje zou ik me nergens melden. Gebeurt er wat, ben je op vakantie en declareer je het bij je eigen zorgverzekeraar in Nederland. Dat doen de ziekenhuizen hier veelal zelfs voor je bij een ´spoed´.
Als je hier überhaupt een baan vindt als buitenlander kunnen ze je niet verzekeren omdat je geen werkvergunning hebt en als dat zo zou zijn moet je ook nog eerst een ´bewijs van niet verzekerd zijn´in Nederland verkrijgen van de Ambassade (stelt niets voor, is ook niet ´echt´, ze werken er ook niet graag aan mee maar sommige zorgverzekeraars willen dat nou eenmaal zien), dus waarom al die moeite???