Een jaar in Turkije werken

Hallo allemaal,

Ik zou graag er een jaar er tussen uit willen even weg uit Nederland.

Ik wil graag ongeveer een jaar in Turkije willen werken/wonen. Maar wat moet ik doen??? :frowning:

Welke papieren heb ik nodig enzā€¦
Waar moet ik aan denken??? verzekeringen huis verhuren enz.

Zijn er mensen die dezelfde ideeen hebben als ik en dat met mij willen delen???

graag jullie reacties.

Hey!

De meeste mensen die regelmatig op dit forum komen, weten dat ik op zoek ben naar een baantje bij een hotel. Ik ga na mijn examens voor het seizoen daar werken.
Ik ben zelf 18, dus dingen als huis verhuren etc. daar kan ik je niet mee helpen. Wel zou ik zeggen: kijk veel rond, zie of je nog ergens contacten hebt, dat is Ć”ltijd handig! En verderā€¦ Veel succes!!!

hey dames

ook ik wil graag deze zomer in turkije doorbrengen. ik ga ook examen doen dus ben lekker vroeg klaar!
Ik zou het liefst in alanya willen werken miischien komen we samen verder??

groetjes

hallo allemaal

dank je wel voor je reactiesā€¦ ik denk dat ik naar Marmaris wil ā€¦ ik weet het nog nietā€¦ maar ik wil indien mogelijk al voor het hoogseizoenā€¦ april meiā€¦

ik weet het nog allemaal nietā€¦ wonen jullie nog allemaal thuis???

groetjes.

Ik wel, eindexamen jaar heā€¦
Het lastige daaraan is: in verhouding ben je vroeg klaar met schoolā€¦ maar in verhouding met het seizoen, ben je heel laat!

Petje, ik weet niet wanneer jouw examens zijn, maar volgens mij zijn die van mij pas 3 juni ofzo afgelopen, en dan nog horen of je Ć¼berhaupt geslaagd bentā€¦
Je kan me altijd via de site emailen!

Hi

ik woon nog thuis ja, ben 18 jaar en de examens zijn indd 3 juni afgelopen, ff tijd om te werken en dan als het geod is me diploma ophalen! het liefst wil ik een appartementje huren en lekker genieten van het land!

we zien wel hoe het allemaal gaat! als iemand een goude ingeving heeft ik hoor het wel!

Originally posted by waterman23@10-01-2005, 15:46:38
** Hallo allemaal,

Ik zou graag er een jaar er tussen uit willen even weg uit Nederland.

Ik wil graag ongeveer een jaar in Turkije willen werken/wonen. Maar wat moet ik doen??? :frowning:

Welke papieren heb ik nodig enzā€¦
Waar moet ik aan denken??? verzekeringen huis verhuren enz.

Zijn er mensen die dezelfde ideeen hebben als ik en dat met mij willen delen???

graag jullie reacties. **

Hoi Waterman 23,

Ik heb hier misschien wat tips die je mee kan nemen in je planning.

  • Je mag maximaal 8 maanden aaneengesloten buiten ned. verblijven. Verdere info. kan je hierover op het Gemeentehuis krijgen.

  • Een toeristenvisum in turkije is 3 maanden geldig, bijzonderheden kan je verder op dit forum vinden, je kan zwart werken en 1x per 3 maanden naar Griekenland gaan. Blijf wel de datum over. Mocht er in Turkije controle zijn op zwartwerkers en je wordt gepakt zetten ze je het land uit. Wat het vervolg hierop is en wanneer je dan weer terug kan weet ik niet. Ik heb op deze manier 4 jaar gewerkt en ben nooit gepakt.

  • Verzekeren voor o.a ziektekosten, ipv je ziekenfonds, kan je o.a bij Elvia, een zg. globetrotterverzekering. De Goudse Verzekeringen heeft een vergelijkbare verzekering.
    Een gewone reisverzekering geeft maar dekking voor max. 60 of 90 dagen en je mag dan niet werken of gevaarlijke sporten beoefenen, tevens geven die alleen dekking voor ziektekosten aansluitend op jouw eigen ziektekostenverzekering, ze vervangen niet.
    Welke voor jou de beste is weet je als je de voorwaarden leest, er is verschil in premie en dekking naar gelang je leeftijd en het land waar je naar toe gaat.

  • Je huis verhuren in nedā€¦ Is dat verstandig, als je voor het eerste jaar gaat?
    Wat als het niet bevalt, je vindt niets en je wilt terug? Als je je huurder een jaarcontract geeft kan je ze er voor die tijd niet uitzetten.

*Wil je wonen en werken in 1? Seizoenswerk in het toerisme is vaak met kost en inwoning. Heb je een bepaald vakgebied waar je in wilt werken? Of ben je zelfstandig(e) ? Dan kan je een ā€˜gewone woningā€™ huren, maar in de toeristische gebieden wordt dat moeilijk. Je kan wel in backpackerpensions voor langere tijd verblijven voor niet al te veel geld, mag je ook niet al te hoge eisen stellen aan je onderkomen. Soms kan je via hun aan werk komen.

*Om daar te kunnen leven,kan je niet iedere avond feesten, dan heb je iets meer nodig, moet je rekening houden met een bedrag van ongeveer ā‚¬ 300,- per maand.

Eigenlijk ligt het er aan wat je wilt en waar je het wilt. In een grote stad is het weer anders als in het kustgebied mbt een woning vinden.

Lees ook eens de stukjes van Hans, de forumbeheerder en een dame die Franka eens, zij wonen daar en zetten heel nuttige info. neer op dit forum.

Groetjes Dilek

HEEEL ERG BEDANKT DILEK Voor je uitgebreide informatie.

Ik zou toch nog willen vragenā€¦

Het was mij al bekend dat een visum slechts drie maanden geldig isā€¦ je gaf als tip om dan naar Griekenland toe te gaan om je visum te verlengen. Hoe pak je dat aan? ga je dan met het vliegtuig naar Griekenland??? Auto???

Het namelijk de bedoeling dat ik geen eigen geld wil gebruiken om van rond te kunnen komen ( uiteraard wel voor een vliegticket naar huis ) Ik hoef me niet perse iedere avond te bezatten in de discotheek.

Wat betreft mijn huis verhurenā€¦ Ja dat wil ik heel graag. mocht het namelijk niet bevallen dan kan ik altijd in Nederland nog tijdelijk ( tot het huurcontract afloopt ) bij kennissen logerenā€¦ Ik heb helaas geen suikeroompje die tijdens mijn afwezigheid mijn hypotheek wilt betalenā€¦ (helaas) Bovendien wil ik als ik thuis kom wel uitzicht hebben op een nieuwe woningā€¦

Ik wist niet dat je slecht 8 maanden in buitenland mag verblijvenā€¦ hmmm dat is wel jammerā€¦ ik ga zeker meer informatie bij het gemeentehuis halen.

Tot slot is het de bedoeling dat ik in de toeristische plaatsen ga werkenā€¦ Marmaris, Antalyaā€¦ ik weet het nog nietā€¦ als er werk isā€¦ dan ben ik blijā€¦

Nog heeeeel erg bedankt

groetjes

Nog een tip, als je wilt werken in de toeristische sector. Ga eens naar de vakantiebeurs, die nu tot en met zaterdag (geloof ik) in de jaarbeurs, Utrecht, staat. Ik ga donderdag in ieder geval even langs!

Heel veel succes, en mocht je wat meer weten / willen weten, kan je me in ieder geval mailen!!

Groetjes, Maret.

Kan er iemand zijn ervaringen delen hoe je het precies aan moet pakken als je langer dan drie maanden In turkije wilt verblijven en dus het land uit moet ivm met je visum?

Waarschijnlijk ga ik namelijk in marmaris werkenā€¦ echter dat ligt niet echt in de buurt van bijvoorbeeld Griekenland. Hoe kom je daar???
Vliegtuig??? Bus Trein??? :blink: en wat waren daar de kosten ongeveer van???

alvast bedankt groetjes

Als je in Marmaris zit kun je wel redelijk makkelijk naar Griekenland hoor.
Je kunt met de boot de oversteek maken naar het Griekse eiland Rhodos. Bij terugkomst in Turkije koop je dan gewoon weer een nieuw visum en klaar.

Dus gaat vrij makkelijk

Hoi Waterman,

Ik ga in mei voor een half jaar naar Marmaris, om bij mijn vriend te zijn. Ik moet hier in Nederland alles opzeggen, baan, verzekeringen, abonnementen, vrienden, familie enz. Valt niet mee.

Ben erg druk bezig met de voorbereidingen. Op jou vraag hoe je naar Griekenland komt, kan ik heel simpel antwoord geven: met de boot en dat kost je ongeveer ā‚¬ 35,00. MIjn vriend heeft namelijk een eigen excursieburo, waar onder andere dit soort tochten worden georganiseerd. Ook ik moet zelf even ā€œheen en weerā€ naar Griekenland om dan mijn visum te verlengen.

Indien je nog vragen heb of het adres wil van de exursiewinkel (ik ben daar nl. ook) dan hoor ik het graag van je.

Groetjes, Magda :smiley:

Ik heb nog wel een vraagje (oh nee 2 vraagjes) over dat visum gedoe. Oke, als je drie maanden daar bent, moet je een nachtje overnachten in Griekenland/het buitenland.
Mijn vragen:

  1. Is dat ook te doen vanuit Antalya?
  2. Als je met de boot gaat, kom je toch niet door zoā€™n douane etc. dus hoe krijg je dan weer een nieuw visum? en hoe hebben ze niet door dat je er een dag nog geleden bent geweest, zeg maar?

Groetjessss

Je hoeft echt niet in Griekenland te overnachten. Je maakt gewoon net als de rest van de toeristen een dagtochtje naar Rhodos per boot. De boot vertrekt 's ochtends vroeg, je wordt dan een dagje op Rhodos ā€œgedroptā€ en gaat 's middags met zijn allen weer terug naar Turkije. Niks aan de hand, ze weten dat je als toerist uit Turkije met de boot mee ben gekomen en is het heel normaal om Turkije weer in te mogen, om dan een nieuw visum (stickertje) te krijgen, Niemand die zich afvraagt waaromā€¦ Succus ermee! :rolleyes:

Oh ja, nog iets. Ik durf niet te zeggen of dit ook vanuit Alanya kan. Misschien dat iemand anders dat hier weet??

Hey allemaal, ik zit er ook over na te denken om misschien al vanaf april richting turkije te gaan, marmaris om precies te zijn!
Ik heb alleen nog geen idee waar ik ga of wil werken, denk toch wel in de horeca!

Weten jullie allemaal al waar je gaat werken?? Ben benieuwd, let me know!!

He en waterman, ik woon ook op mezelf en ik denk dat ik het ook gewoon onderverhuur aan mensen zodat je toch de zekerheid hebt om terug te gaan wanneer het niet bevaltā€¦

Als iemand nog tips heeft over banen of iets anders, hoor ik het graag (en met mij waarschijnlijk nog heel veel anderen!!)

Groetjes!!!

Hallo Souly,

Jij gaat je huis ook verhurenā€¦ Ik ook! Hou er wel rekening mee dat je niet zomaar een huurder eruit kan zettenā€¦ zelfs niet als je alles zwart op wit hebt gezet. Het beste is iemand die je goed kentā€¦ Helaas ken ik niemand die in mijn huis wilt wonen. Ik hoop dat jij meer geluk hebt.

Ik weet nog niet precies wat voor werk ik wil gaan doenā€¦ maar waarschijnlijk wordt het ook iets in de horeca. Ik moet eerst mijn huis zien kwijt te rakenā€¦ en dan ga ik pas verder kijkenā€¦

Misschien kunnen we elkaars ontwikkelingen mailen en met elkaar delen?! ā€¦

Groetjes

Hoi!

Vanaf Alanya kun je naar Cyprus! Is wel een iets grotere afstand dan Marmaris-rhodos, dus misschien dat je daar dan wel een nachtje moet blijven! Maar dat kun je ook gewoon bij zoā€™n excursieburo boeken.

hoi hoi,

je kunt t beste gewoon met de boot naar 1 van de griekse eilanden gaan zoals alanya-cyprus of bodrum-kosā€¦
maar je moet wel 24 uur uit turkije zijn om een nieuw visum te krijgen dus dat betekend dat je moet overnachten op dat eiland en dat je de volgende ochtend de boot weer terug neemt naar bijv. alanya.

ikzelf heb dat vorig jaar ook gedaan en t is goed te doen. alleen zorg dat je genoeg geld bij hebt en dan vooral euroā€™s.

groetjes myrna :smiley:

Thanks voor de tip Myrna! IK dacht dus echt dat je gewoon gelijk een nieuw visum kreeg. Dan heb ik 't dus verkeerd begrepen van de toeristen ?? :stuck_out_tongue:

Ik hoop voor iedereen dat ie een baan vind ik Turkije. Ikzelf ga bij mijn vriend werken. Hij heeft een kleding winkel, excursiekantoor en een restaurant. Kan zelfs nog druk worden.

Heb misschien nog een tip (of jullie weten 't al), probeer 't ook eens bij een (klein) hotelletje of app. of je daar kan werken. Vaak kan je misschien zelfs onderdak krijgen. Althans, mij is dat vorig jaar aangeboden. Mocht komen werken in 't app. waar ik verbleef, in 't barretje bij 't zwembad en daar evt. een kamer delen met andere pers.leden.

Wie weet!

Groetjes, Magda :smiley: