Visum turkije

hoi,

Ik vertrek donderdag naar Turkije om er te gaan werken.
Nu is mijn vraag of ik eventueel mijn visum toch kan verlengen, door eerst met mijn reispas 1 aan te vragen en dan 1 dag naar Kos te gaan en via mijn ID kaart dan een andere aan te vragen, omdat die 2 verscillende ID nummers zijn.
Of eventueel mijn visum 1 maal verlengen?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Stephanie, om in turkije legaal te mogen werken dien je wel over een geldige verblijfsvergunning te beschikken. Je mag absoluuut NIET werken met een visum die je in de luchthaven koopt. Daarnaast eens je 90 dagen binnen een termijn van 180dagen om zijn, moet je voor de volgende 90dagen dus het land verlaten… Naar een Grieks eiland gaan op dag 90 en zo terug binnen gaan en een nieuw visum krijgen gaat niet meer sinds februari 2012. Toen is de wet veranderd. Wat je moet doen is, binnen gaan op visum, je gaat naar de vreemdelingenpolitie (is een afdeling van de politie), je doet aanvraag voor verblijfsvergunning, hiervoor dien je een turkse bankrekening voor te openen, genoeg geld op je rekening te hebben, een aantal pasfotos bij te hebben, … . Ik heb vorig jaar ook kort in Turkije gewerkt en mijn werkgever is met me meegegaan en heeft zelf voor het cash gezorgd op mijn bankrekening zodat ik voldoende had om in aanmerking te komen voor mijn verblijfsvergunning. Een week later krijg ik mijn “toeristisch” verblijfsvergunning, dat wil zeggen dat ik NIET mag werken, enkel toerist ben en 1 jaar het land in mag… (want het was een van een jaar). Daarna moest ik mijn verblijfsvergunning aan mn baas geven, die er een kopie van nam, samen met mn paspoort en arbeidscontract én diploma, je dient over een bachelor of master diploma te beschikken, en dat alles moet jouw baas, niet jij, naar ministerie van koophandel en werkgelegenheid ofzoiets sturen, en een aanvraag doen voor jouw werkvisum, wat geen verblijfsvergunning is, maar een soort arbeidskaart die wij hebben hier voor de vreemdelingen. Eens je een bevestiging hebt dat je in aanmerking komt, want je mag niet elke job doen, een buitenlander mag geen job uitoefenen die een Turk ook kan, dus ober, restaurant, winkel, … mag niet… of je moet tonen dat er taken zijn die speciaal zijn, bv. Nederlandse gasten bedienen in de receptie van hotel, dan ben je wel uniek. Kortom, met dat papiertje, en je toeristische verblijfsvergunning ga je terug nr de politie, met paspoort en pasfotos, en je vraagt dan een werk verblijfsvergunning aan voor de periode dat je contract voorzien is. Dan passen ze dat aan en krijg je een ander soort verblijfsvergunning, eens dat boekje in orde is EN je werkvisum ontvangen is, mag je werken in Turkije. EEn werkvisum regelen kan voor een job als reisleidster in een week of 3/4 geregeld zijn, voor andere kan dat oplopen tot een dikke 3 maand… Heb je een job die geen werkvisum biedt, ben je illegaal aan het werk, en als de vreemdelingenpolitie op je werk binnenvalt, kunnen ze je de volgende dag het land uitzetten, en kan je verbod van 5jaar krijgen om in Turkije binnen te gaan. Ook kan je een boete krijgen. Dus pas echt wel goed op waar je mee bezig bent en zorg dat alles correct geregeld is.

Hopelijk heb je hier voldoende info mee, mocht er nog wat zijn, vraag je het maar. Groetjes en succes!

Bedankt,
Ik ga er gaan werken via jetair belgie.
Maar dit loopt ook gewoon via een toeristenvisum, dus ik weet niet hoe dit dan geregeld word.
Ik heb enkel een ikamet nodig om er langer dan 3 maanden te kunnen verblijven.

Dat is de reden waarom een vriendin van me ontslag nam, ze werkte via Thomas Cook, maar via lokale agent, TC zoekt geen mensen meer in belgie voor turkije, dat wordt daar nu ter plaatse geregeld. En ze hadden haar ook alle papieren beloofd, en alles zo in orde komen, ma na 2 maand had ze nog niks, en had al veel over en weer gereden. Telkens “iets” maar in werkelijkheid wilde die lokale agent niets regelen en alles zo doen, maar ja, zodra je iets tegenkomt op de baan, waar politie bij te pas komt, ben je natuurlijk snel gezien en mag je het gaan uitleggen. Dus ja, dat is jammer dat TC daar geen controle op doet, maar normaal is Jetair wel correcter omdat ze rechtstreeks van hier aannemen en dan naar daar sturen en ja het kan zijn idd dat je in de eerste 3weken nog zo werkt, wat in principe even illegaal is als de hele tijd zo werken, maar zodra de papiermolen gedaan is, krijg je dan de correcte papieren… maar dat ikamet, dat is die verblijfsvergunning die moet speciaal om te werken zijn plus werkvisum, dus als het via jetair is, komt dat wel goed. Maar pas toch goed op :wink: maar het komt zeker in orde. Alvast veel succes met je job!

Ik heb ook via Jetair in Turkije gewerkt als reisleidster. Heb je geen papieren gekregen om een werkvisum te gaan halen in het Turks Consulaat in Brussel of Antwerpen?! Ik heb toen documenten gekregen van Jetair en Tantur om mijn werkvisum aan te vragen. Nu mss dat de procedure ondertussen veranderd is en ze het ter plaatse nog zullen doen. En idd ter plaatse gaat Jetair normaal voor jou zorgen voor een verblijfsvergunning.

neen,

2 jaar geleden heb ik ook al animatie gedaan via jetair in Bodrum, maar ik kwam enkel binnen via een toeristenvisum

Het is tegenwoordig de bedoeling dat je van tevoren thuis je visum via internet besteld. Ik ben hier naar op zoek geweest en kwam op een site waar je enkel met een creditcard kon betalen. Na wat speurwerk kwam ik op de site visumturkijeideal.nl waar ik met ideal mijn visum kon bestellen. Hoop dat jullie er wat aan hebben.