Mijn visum voor Turkije is nog niet verlopen ( = 180 dgn geldig) ik ben 80 dgn in Turkije geweest (mag max. 90 dgn verblijven) na ruim 90 dgn buiten Turkije te zijn geweest wil ik weer voor enkele weken gaan.
Kan ik dan een nieuw visum kopen, want de periode overlapt de geldigheidsduur van mijn visum.
Krijg ik geen problemen aan de grens?
Hee Toypoedel ?
Vraag met een uitgebreid antwoord.
Allereerst heb ik over de 180 / 90 dagen al eens iets geschreven.
Korte versie, de 180 dagen van de visum duur zijn NIET de 180 dagen waar in wordt gekeken of je maximaal 90 dagen in Turkije bent (geweest).
Op het moment dat je Turkije in-reist word er op de “kalender” 180 terug gekeken. Tussen die gevonden datum en de datum dat je aan de grens staat worden de dagen dat je in Turkije was geteld. Het kan dus zijn dat het over 2 visa loopt!
Als ik ervan uitga dat je op het visum dat je nu in je bezit hebt direct vertrokken bent en daar 80 dagen op weg bent geweest, denk ik dat je sowieso nog maar 10 dagen naar Turkije kunt. Dat staat los van, of je een nieuw visum koopt of niet.
Je moet op het visum waarmee je binnen komt ook Turkije weer verlaten.
Er staat bij mijn weten nergens dat je binnen de 180 dagen van het visum duur geen nieuwe mag kopen. Maar daar zijn de meningen (soms) over verdeelt.
Wat zou ik doen als ik (enig) risico wil nemen en langer dan die 10 dagen in Turkije wil blijven.
Koop in Nederland een nieuw visum en bied die aan. Als de douane opmerkt dat je nog een oud geldig visum hebt (kans is heeeeel klein) doe je onbenullig, je begrijpt hem niet.
Als je dan na b.v 30 dagen Turkije verlaat ben je met zekerheid in overtreding en zul je een boete moeten betalen. De tekst hieronder is een vertaling van een tekst die bij een ex ambtenaar vandaan komt die ik ken.
*Wanneer u langer verblijft dan 90 dagen betaalt u een geldboete bij vertrek uit Turkije.
Belgen betalen dan 18 USD plus 55 TL en voor Nederlanders is die boete 50 USD plus 55 TL.
Bovenop de geldboete krijgt u ook nog een verbod om Turkije opnieuw binnen te komen.
–Tussen 1 en 90 dagen krijgt u 90 dagen verbod op terugkeer.
–Tussen 90 en 180 dagen krijgt u 180 dagen verbod op terugkeer.
–Tussen 180 en 360 dagen krijgt u een jaar verbod om terug te keren naar Turkije.
Let op!: Als u de geldboete niet betaalt dan mag u 5 jaar Turkije niet in zonder een visum van de Turks Consulaat in Nederland of België
*
Wijsheid in je besluit!
Hoi J&M.
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb het al een keer mee gemaakt vandaar dat ik nu extra info zoek.
Alleen toen werd er bij binnen komst niks gevraagd of gezegd maar bij het verlaten van het land bleek dat ik er te lang was geweest.
Inderdaad werd er over 2 visums gekeken.
Wat ik toen begrepen heb was dat als ik maar 90 dagen of meer uit Turkije was geweest ik dit risico niet had.
Uit voorzorg heb ik contact gezocht met het consulaat van Turkije in Rotterdam en kreeg onderstaand antwoord, wat mij meer vragen bracht dan beantwoorde.
Geachte Mevrouw,
Het e visum is maximaal 180 dagen geldig. Hiervan mag u 90 dagen in Turkije verblijven. U kunt er in één keer een aantal maanden verblijven, of u verdeelt de maanden of misschien weken over het halfjaar. U kan niet achter elkaar visum kopen. Altijd rekenen begint vanaf eerste ingang van uw bezoek in Turkije.Bovendien aan de grens ambtenaar beoordeeld via hun gegevens.Ze noteren niet allein uw aankomst dagen maar ook tijden.
MVG
Op een site van een visum dienst las ik dat als je je 90 dgn niet verbruikr hebt maar eerder dan je visum was verlopen op vakantie wilde gaan en later dan je visum geldig was uit zou reizen je een nieuw visum kon kopen zodat het elkaar zou kunnen overlappen.
Al bij al duidelijk is er weinig.
Ik ben eigenlijk voornemens om inderdaad 8 of 9 dagen voor het verlopen van mijn visum naar Turkije te reizen daar een paar weken te blijven, dan 'n dag of 10 het land te verlaten om daarna weer terug te keren om dan de 90 dgn vol te maken.
Het risico om niet terug te kunnen is te groot dan.
MVG.
Wanneer u langer verblijft dan 90 dagen betaalt u een geldboete bij vertrek uit Turkije.
Belgen betalen dan 18 USD plus 55 TL en voor Nederlanders is die boete 50 USD plus 55 TL.
Is dit een boete die je moet betalen per dag dat je er overheen bent of is dit het totale bedrag dat je dan betalen moet???
Hoi Udo,
Dank je wel voor je reactie maar mijn vraag is eigenlijk " kan ik een nieuw visum kopen dat de eind datum van mijn visum overlapt zonder dat ik over de toegestane aantal van 90/ 180 dgn.
8 dgn voor het aflopen van mijn visum wil ik voor 20 dgn naar Turkije. (ik heb nog 10 dgn verblijf over op mijn huidig visum).
Fijn he,dat soort antwoorden waar je alle kanten mee op kunt.
Is ook best lastig te begrijpen dat die 180 / 90 dagen regeling in wezen niets met de 180 dagen duur van het fysieke visum te maken heeft.
Het klopt overigens dat officieel een nieuw visum kunt kopen als de 180 dagen van het visum voorbij zijn, maar er staat nergens dat het niet eerder mag.
Net als jij zijn er meer mensen die dat lastig kunnen oplossen. Ik ken een aantal mensen die idd eerder een visum gekocht hebben en daar geen problemen mee gekregen hebben.
Maar dat verlost je niet van de 180 / 90 dagen verblijfsregel.
De grootste verwarring is ontstaan door dat deze regel er naadloos ergens in 2015 bij gekomen is en tot dan de 90 dagen binnen de duur van het visum werden geteld.
Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen.
Hier nog een linkje om je te helpen je verblijfsdagen te calculeren. KLIK
Het gaat erom of je voor alles een boete betaal van 50 dollar en 55tl of dat het per dag is dan loop het aardig op. Betaal je 50 dollar en 55tl voor de gehele periode dat je over de dagen heen was zie ik het probleem niet, betalen en je bent ervan af.
Udo…het geld bedrag is altijd hetzelfde en over de gehele perioden. Het aantal dagen dat je Turkije niet meer in mag, varieert.
Zoals uitgelegd…de 90 toegestane verblijfsdagen in een periode van 180 dagen hebben niets met de 180 dagen van de visum duur te maken maar zijn 180 kalenderdagen terug geteld vanaf het moment dat je Turkije in komt.
Dank je Jaap dus eigenlijk een wassen neus. Je betaald en je bent er klaar mee, je loopt natuurlijk een risico dat je voor een periode Turkije niet meer in mag.
Je kunt net zoveel visa kopen als je wilt maar uiteindelijk bepalen toch de stempels hoeveel dagen je geweest bent. 90 dagen is 90 dagen daar dien je je gewoon aan te houden. Of je moet willen betalen of het risico lopen dat je voor bepaalde tijd er niet in mag.
Het is mogelijk om een nieuw e-visum aan te vragen terwijl u nog in Turkije verblijft. Veel informatie over het visum van Turkije en veelgestelde vragen en antwoorden kun je bekijken op: https://visumbuitenland.nl/turkije/veel-gestelde-vragen
Het kan zeker problemen geven als u in Turkije een visum koopt en de voorwaarden van de oude negeert.
Wij hebben de correcte informatie gehaald bij Veelgestelde vragen over het visum Turkije Trouwens ook gewoon 7 dagen per week telefonisch te bereiken.