Ik heb wel een vraag over een visum omdat het mij nog niet helemaal duidelijk is. Wij zijn de laatste week van mei naar Turkije geweest voor 3 weken en gaan 3 september weer voor 3 weken. Moeten we nu een nieuw visum kopen bij aankomst in Turkije? Want wanneer wij terug gaan naar Nederland is het eind september en dan zijn de 90 dagen dus wel verstreken.
Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen.
Dan moet je inderdaad een nieuw visum kopen. Je visum is vanaf het moment van aanschaf 90 dagen geldig… Dus als deze verloopt op het moment dat je in Turkije bent dan moet je een nieuwe aanschaffen bij aankomst.
Mexx
Bedankt voor je reactie,hetzelfde dacht ik ook, maar hoorde om me heen vershillende meningen dus vandaar mijn vraag. Maar het is nu duidelijk,gewoon een nieuwe kopen dus.
als je eind mei geweest bent is je visum dus al verlopen voordat je weer gaat 3 september en niet tijdens je verblijf. het visum moet geldig blijven tot het moment dat je het land weer verlaten hebt, dus was ongeveer geldig tot nu. Heel fijne vakantie !!
gelukkig kost het maar 15 eurie dus dat kan er denk ook nog wel bij
Vandaag ontving ik van het Consulaat in Marmaris de volgende e-mail over het al eerder uitgegeven maar niet ingevoerde 90/180 dagen visum:
Geachte medelanders,
Na een lange periode van geruchten heeft de Turkse regering eindelijk officieel de onderstaande regeling doorgegeven:
NIEUWE REGELS VOOR TOERISTISCH VERBLIJF IN TURKIJE
Per 1 februari 2012 veranderen de regels voor toeristisch verblijf in Turkije.
Nederlanders kunnen voor een toeristisch verblijf bij binnenkomst in Turkije een visum aanschaffen dat maximaal geldig is voor 90 dagen verblijf binnen een periode van 180 dagen. De zgn. 90/180 dagen regel wordt per bovengenoemde datum van kracht.
Als er een visum is afgegeven voor minder dan 90 dagen, dan kan deze verblijfsduur eventueel éénmalig verlengd worden naar maximaal 90 dagen.
Met vriendelijke groet,
Suzan Arikan
Assistant Consul Marmaris
0252-4132691
:dag:Maria, betekent dit dat je over die 180 dagen heen en weer kan
zolang je die 90 dagen verblijf niet overschrijdt? Of is er een beperkte
periode om binnen te komen?
Wat als je 90 dagen op zijn, maar de 180 dagen nog niet om?
Kan je dan gewoon een nieuw visum kopen en terug van 0 beginnen om terug het land in te komen?
Op Nederlanders in Turkije werd door “Fenerfan” n.a.v. mijn berichtje de volgende uitleg gedeeld: "Ik heb even een korte uitleg online gezet:
http://www.lindavanlakwijk.nl/…..s-turkije/
Een website waar het ook nogmaals staat en waar een handig rekenprogramma’tje staat:
akbukturkey.com " De uitleg op Linda’s website en zeker de Engelstalige op de website van Akbuk zijn erg duidelijk. Het visum is als een strippenkaart. 90 dagen vol, dan kun je tot de 181e dag geteld vanaf de begindatum het land niet in met een toeristenvisum. Als je na verloop van een visum een nieuw visum wil aanvragen, moet daar namelijk een dag tussen zitten. **Als je binnen de 180 dagen je 90 dagen op hebt gesoupeerd, kun je dus niet eiland hoppen en een nieuw visum kopen. **
Zijn er anderen die net als ik 4 maanden in Turkije verblijven? Vanaf mei 7 weken en vanaf augustus 9 weken. Moet ik een IKAMET (verblijfsvergunning) aanvragen, of zijn er mogelijkheden voor een half jaar visum?? Wie kan mij hierover meer vertellen? Wie heeft m.n met visum aanvraag voor langere tijd ervaring? Ik weet wel hoe het moet om een ikamet aan te vragen, maar vindt dit zo’n gedoe.
Ik denk dat er toch niets anders op zit.
Jammer dat er niemand antwoord over als je verblijf langer dan 90 dagen is gepland,( ong. 6 mnd) moet je een verblijfsvergunning (IKAMET) aan vragen (waar op het consulaat Rotterdam) of kan je je toeristen visa eenmalig verlengen? Op het politiebureau had ik gelezen? Of is dat nu niet meer mogelijk met de nieuwe regels?
Allemaal nieuw voor mij op en neer naar Kos was de oplossing!
Om moe van te worden weer al die nieuwe regels, klaar met school komende zomer en wilde langer bij mijn lief verblijven dan een school vakantie! of de 3 maanden die hij hier mag verblijven en daarna verder kijken.
alvast hartelijk bedankt voor de reacties
Mijn dochter zit op buitenlandse partner, maar is eigenlijk ook niets wijzer geworden. Waarom moet dit allemaal zo moeilijk voor een vakantie.
Ik begrijp hier helemaal niets van.
zit ik weer bij het verkeerde, ik snap gewoon nergens nog iets van sorry.
Als je langer dan 3 maanden in Turkije wil blijven moet je -persoonlijk- een visum aanvragen bij het Turkse consulaat in Rotterdam (voor Zuid- en West-Nederland) of in Deventer (voor Oost- en Noord-Nederland).
Dank voor je antwoord visum, maar Rotterdam zegt dat je dat in Turkije moet regelen/melden bij de vreemdelingenpolitie.
Mijn vriend heeft contact gehad, met de vreemdelingenpolitie in zijn woonplaats en ben enorm geschrokken. De papieren is niet zo ingewikkeld maar de Turkse bankrekening moet een bedrag op staan voor 1 jaar verblijfsvergunning van
9.000,- Euro! ze rekenen 750,- Euro per maand!
Ik had bedragen gelezen op de diverse forums tussen de 4.000,- en 6.000,- Euro
Wat moet je hier nou mee? ik vind dit bedrag van 9.000,- Euro idioot hoog!
Alvast dank voor de reacties
Beste Strav,
Zelf heb ik veel vertrouwen in de info die je kunt vinden op:
http://www.nederlandersinturkije.nl/turkije/ikamet-aanvragen/
Hierin staat dat je 5000 TL op een rekening moet hebben. Zelf neem ik ook Nederlandse bank afschriften en inkomenspecifiekaties/beschikking mee.
suc6, groet Jetty