visum voor Turkije

Hallo allemaal,
ik heb een vraag, ik was in turkije in de maand juli, we gaan terug op vakantie in Turkije eind augustus(ja ik weet het ik ben een gelukkig mens dank u ).Nu mijn vraag, moet ik opnieuw een visum kopen bij aankomst op het vliegveld.
Bedankt bij voorbaat

twinfrancois

:wereld:

een touristen visum is 90 dagen geldig. Als je de 2e keer terug bent voor deze 90 dagen om zijn heb je geen nieuw visum nodig.

Jaap

1 like

Waarschuwing voor nietsvermoedende verstokte Turkijegangers: de visumregeling is veranderd.

Zie antwoord van ambassade op mijn vraag hierover:

Geachte heer en mevrouw Jonker,

Er is nog steeds ruis op de lijn maar wat er tot nu toe naar buiten is gekomen is dat er inderdaad een wetswijziging heeft plaatsgevonden waardoor er vanaf 14 juli andere voorwaarden aan de Turkse visa gelden.

Met andere woorden zelfde regels als die Schengen stelt: maximaal 90 dagen in TR daarna 3 maanden buiten TR en daarna kan men weer in aanmerking komen voor een nieuw visum.

Ik wacht nog op de officiële nota van het Turks Ministerei van Buitenlandse Zaken.

Na ontvangst zal de informatie onder andere op de website van de ambassade www.mfa.nl/ank bekend worden gesteld.

Ik hoop u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd

m.vr gr.

Hugo P. Corver
Eerste Secretaris & Consul
Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden
Ankara
Hollanda Caddesi No. 5
06550 Yildiz - Ankara - Turkije
telefax : 090 - 312 - 409 1898
emailadres: [EMAIL=“ANK-CA@minbuza.nl”]ANK-CA@minbuza.nl

Houd dus de site van de ambassade [COLOR=navy]www.mfa.nl/ank goed in de gaten als je vaak en lang naar Turkije reist.
[/COLOR]

Netjes van Maria om dit te vermelden. Zij is mij net voor en houd er serieus rekening mee dat de nieuwe touristen visa dus 90 dagen zijn in een perioden van 180 dagen. Als je dus je 90 dagen in één keer “gebruikt” hebt je vervolgens pas weer na 181 dagen na je eerste in reis datum Turkije weer in mag.

Is heel interessante info voor iedere Turkije-ganger en ik veronderstel dat deze regeling ook geldig is voor Belgen.
Wij waren onlangs in Turkije, nl aankomst op 29 juni voor 10 dagen
Op 30 sept vertrekken we opnieuw voor 10 dagen
Er zijn dus 90 dagen verstreken, maar moeten we een nieuwe visum hebben ?

Vind deze regel wel logisch… Nederland hanteert namelijk exact hetzelfde. Als een turk hier wil komen… dan mag dat max 3 maanden… en daarna ook 6 maanden niet… :frowning:

Nog niet alles is 100% zeker. Ik denk dat als je een stempel hebt waar de 90/180 dagen regeling in vermeld staat, dat het onder de nieuwe regels valt anders gelden de ouden regels.

Vooropgesteld dat jullie een visum OUDE-stijl hebben gekregen (90 dagen), is hij dan verlopen. Vreemd genoeg zijn er voor 14 juli op sommige luchthavens (zoals Dalaman) al 90/180 dagen visa uitgegeven, terwijl op andere plaatsen ook nu nog 90 dagen visa worden verstrekt. Als jullie een 90/180 dagen visum gekregen hebben (controleren in je paspoort), is het nog wel geldig. Zie de afbeeldingen op http://www.fethiyetimes.com/expat-zone/visa/6254-turkish-tourist-visa-changes-how-to-tell-the-old-visa-sticker-from-the-new.html voor het verschil tussen het oude en het nieuwe visum.

Op een ander Forum vond ik een mededeling dat de nieuwe visumregeling voor onbepaalde tijd uitgesteld zou zijn.
Zie de website-tekst op Kalkan Turkish local news, met daarin opgenomen een aankondiging van de Britse Ambassade in Turkije.
http://kalkan.turkishlocalnews.com/portal/kalkan-news/88246-new-turkish-visa-regulations-to-be-reversed

Ik heb de NL ambassade een e-mail gezonden met de vraag of zij een soortgelijk bericht ontvangen hebben van Turkse minister van Binnenlandse Zaken.

Maria Jonker

**Het bericht van de Britse Ambassade geldt inderdaad ook vootr Nederlanders!
**

Bijgaand het antwoord van het Consulaat in Marmaris op mijn e-mailvraag:

Geachte medelanders,

Het volgende bericht is binnengekomen en bevestigd. Onderstaande minister heeft brief afgegeven waarin de nieuwe visum regeling tot nader order wordt geannuleerd.

Letter from Ministry of Interior, Security General Directorate dated 23 July 2010.Ref.Number:B.05.1.EGM.0.13.2366-Vize-5-(41923-1/15-13)

Diegenen die nu reeds een nieuwe visum hebben ontvangen daarvan is nog niet bekend wat daar mee gaat gebeuren, maar de oude visums keren weer terug. Echter voorlopig, dus hou het goed in de gaten.

Wij proberen dat uiteraard in samenwerking met jullie te doen, dus deel je bevindingen met ons en je medelanders.

Zie ook onderstaande link:
http://kalkan.turkishlocalnews.com/p…to-be-reversed

Met vriendelijke groet,

Suzan Arikan
Assistent Consul Marmaris
0252-4132691 :cheer:

**Het bericht van de Britse Ambassade geldt inderdaad ook vootr Nederlanders!
**

Bijgaand het antwoord van het Consulaat in Marmaris op mijn e-mailvraag:

Geachte medelanders,

Het volgende bericht is binnengekomen en bevestigd. Onderstaande minister heeft brief afgegeven waarin de nieuwe visum regeling tot nader order wordt geannuleerd.

Letter from Ministry of Interior, Security General Directorate dated 23 July 2010.Ref.Number:B.05.1.EGM.0.13.2366-Vize-5-(41923-1/15-13)

Diegenen die nu reeds een nieuwe visum hebben ontvangen daarvan is nog niet bekend wat daar mee gaat gebeuren, maar de oude visums keren weer terug. Echter voorlopig, dus hou het goed in de gaten.

Wij proberen dat uiteraard in samenwerking met jullie te doen, dus deel je bevindingen met ons en je medelanders.

Zie ook onderstaande link:
http://kalkan.turkishlocalnews.com/p…to-be-reversed

Met vriendelijke groet,

Suzan Arikan
Assistent Consul Marmaris
0252-4132691