Nieuwe wetgeving visa Turkije

Hallo, heb net gelezen dat per 1 februari 2012 een nieuwe regeling van kracht zou worden betreffende de toeristische visa in Turkije.Kan iemand mij daarover enige concrete uitleg geven en wat houdt deze nieuwe regeling in voor mij als Belg?
Alle info welkom,
Alvast bedankt,
Inge

Hey,

Ik vind die nieuwe regeling erg onduidelijk geformuleerd.

Dit is een mededeling van de Belgische consul in Ankara:

Belangrijke Informatie

Vanaf 1 februari 2012 treedt de nieuwe wetgeving in werking betreffende het verblijf van buitenlandse toeristen in Turkije.

Dit verblijf wordt beperkt tot maximum 90 dagen in een periode van 6 maanden.

In andere woorden, door deze nieuwe regelgeving is het niet langer mogelijk na 3 maanden het land dadelijk terug binnen te komen met een nieuw visum.

Voor elk verblijf van langer dan 90 dagen zal voortaan een verblijfsvergunning aangevraagd moeten worden.

*Voor verdere inlichtingen gelieve contact op te nemen met de Turkse Ambassade in Brussel of met de Vreemdelingendienst in Istanboel of Ankara. *

*Meer inlichtingen kunt u vinden op volgende websites: *

http://www.mfa.gov.tr/visa-information-for-foreigners.en.mfa* (ENG)*
http://yabancilar.iem.gov.tr/* (TR)*
http://yabancilar.iem.gov.tr/ikamet.html* (TR)*

Wat ik daaruit afleid (maar ik kan fout zijn):

1. Als je drie maanden in Turkije verblijft kan je pas drie maanden na afloop van je verblijf terugkeren aangezien je visum je slechts toelaat 90 dagen te blijven in een periode van 180 dagen (=6 maanden)

2. Anderzijds, als je bv. 10 dagen blijft om de twee maanden kan je met dit visum nu 6 maanden rondkomen zonder een nieuw te moeten kopen, zo lang je de termijn van 180 dagen niet overschrijdt, en zou je in een extreem geval bv. 90 keer één dag kunnen gaan.

Dus ik denk dat het een voordelige regeling is zo lang je voor korte periodes gaat (je moet niet meer zo vaak een nieuw visum kopen). Maar vrees dat we het proefondervindelijk zullen moeten ontdekken :slight_smile:

2 likes

Dank voor je snelle reactie en nuttige info
Inge

Gekopieerd van Nederlanders in Turkije:

Vanaf 1 februari 2012 is het verblijf in Turkije voor toeristische redenen aan strengere regels gebonden. Dit is op 17 januari officieel bevestigd door de ambassade.
Nederlanders moeten nog steeds voor een toeristisch verblijf bij binnenkomst in Turkije een visum aanschaffen en dit visum is ook nog steeds maximaal 90 dagen geldig.
**Wat verandert er precies? **

Vanaf 1 februari 2012 mag een Nederlandse toerist maximaal 90 dagen per 180 dagen in Turkije verblijven. Dit wordt de 90/180 dagen regel genoemd.
Voorbeeld: Ben je 90 dagen in Turkije verbleven en ga je terug naar Nederland, dan mag je dus de komende 90 dagen Turkije niet meer in. Pas na die periode wordt er weer een nieuw toeristenvisum verstrekt aan dezelfde persoon.
Let op: Het is vanaf 1 februari dus officieel niet meer mogelijk even heen en weer te pendelen naar een Grieks eiland om een nieuw toeristenvisum van 90 dagen te verkrijgen.
Zie ook: turkije.nlambassade.org

Een hele vervelende regeling dus!
Weet iemand of het mogelijk is om b.v een visum voor een half jaar te krijgen? Of is het toch het beste om een ikamet (verblijfsvergunning) aan te vragen? Zelf ga ik 7 weken naar Turkije, dan 6 weken Nederland en daarna nog 9 weken. Het gaat dan niet lukken met een touristenvisum.

Wij zijn in april naar Turkije geweest en hebben daar een nieuwe visum gekocht. In juli gaan we terug maar onze visa van april zijn we kwijtgeraakt. We gaan ervan uit dat we een nieuw visum kunnen kopen maar iemand wees ons erop dat we geen nieuwe visum kunnen krijgen zolang het andere niet verstreken is???Weet iemand hoe dat zit met de nieuwe visaregeling?

Ik heb een visum gekocht de 25ste maart en ben 75 dagen gebleven .
Dus dat visum is geldig tot september.
Op 19 augustus ben ik teruggekomen voor een verblijf tot half november .
Ik heb een nieuw visum gekocht , ik heb een internationaal paspoort , dus de grenscontrole kon perfect zien dat ik nog een visum had maar ze reageerden er niet op .
Ik begrijp het niet goed . Hoe controleert men dat enz ?
Ik heb al gedacht als de periodes elkaar overlappen om de ene keer mijn internationaal paspoort te geven en de andere keer mijn belgische identiteitskaart die men nog steeds aanvaard nu . Dat zijn verschillende ID nummers en kan men zeker niet volgen , hoop ik!