Van de week email ontvangen van Nederlands Consulaat Mamaris.
De visa regel van 90 dagen verblijven in 180 dagen gaat in op 01-02-2012.
Dat betekend 90 dagen in turkije verblijven 90 dagen het land uit.
Dus een verblijfsvergunning aan vragen als je langer als 90 dagen aangesloten verblijf in Turkije.
Groetjes Gomppy
Klopt en is inmiddels een paar weken bekend. Wat onduidelijk is en ogenschijnlijk door niemand bantwoord kan worden, of je het toeristen visum éénmalig kunt verlengen. Dat was in het verleden het geval en kon 3 maanden verlengd worden. Als iemand die vraag kan beantwoorden is dit onderwerp compleet beantwoord.
Ooh dit meen je niet, en ik zou net op 01-02-2012 naar Turkije gaan voor 4 maanden!
Wat nou als je de 31ste Turkije ingaat, geldt dan nog wel de oude regel van de visum?
Geen idee als op de 31-1 aankomt maar zou risco niet lopen.Maar ik weet zeker dat je als de 89 dagen om zijn je de komende 90 dagen het land uit moet voor 90 dagen. Als je een huurcontract heb of eigen huis in turkije , zou ik gewoon een verblijfsvergunning aan vragen voor het geld hoef je het niet te laten 1 jaar vergunning kost 60 euro + kosten boekje 145 lira + wat kleinere bedragen kan niet veel zijn.
Bedankt voor je reactie!
Ik ga afstuderen in Turkije en zal dan dus verblijven bij een soort van studentencampus kan ik dan ook gewoon een verblijfsvergunning aanvragen?
En dit kan ik gewoon tijdens mijn verblijf daar doen toch?
Een paar dagen voor je visum afloopt kan je een verblijfsvergunning aanvragen, let wel op dat je eerst een belastingnummer moet halen en een turkse bank moet hebben
Ik zou toch niet wachten tot een paar dagen voor afloop van je visa, vroeger moest je met een gewoon vias(3 mnd) een maand voor afloop melden. Als je eenmaal een verblijfsvergunning hebt, staat daar ook in, dat je 14 dagen voor de aflooptermijn je je zelf weer moet melden.
Vorig jaar moest je 5000 euro/dollar kunnen aantonen, weet iemand al of daar nog iets in veranderd is???
Maand voor afloop is helemaal niet waar, heb het zelf ervaren. Dag of 5 is vroeg genoeg. Gaat erom dat je dag van aanvraag maar binnen de tijd ligt. Voor een jaar verblijfsvergunning heb je 10.000 lira nodig op je bankrekening. ( Turkse )
Als je een huurcontract heb of eigen huis in turkije , zou ik gewoon een verblijfsvergunning aan vragen voor het geld hoef je het niet te laten 1 jaar vergunning kost 60 euro + kosten boekje 145 lira + wat kleinere bedragen kan niet veel zijn.
[/QUOTE]
Vergeet dan niet de storting op een bank rekening!! Ik zit hier ff te denken, maar ik kom er niet uit! Mijn 2 kinderen proberen zo veel mogelijk school vakanties naar mij te komen, 16 en bijna 18, ff aan de verblijfsverguning, hoe komen die bijv, aan zo’n bedrag. Wordt veel rekenen of ze wel mogen komen of niet, krijg er hoofdpijn van.
Het benodigde geld bedrag is 5000 euro per jaar dat je de vergunning wil hebben. Hoef niet voor een jaar mag ook enkele maanden zijn. Dat mag ook op een Nederlandse rekening staan. Als je het maar kan aantonen dat je voldoet aan deze eis. Voor als je kinderen heb weet ik het niet, misschien vallen die onder een andere soepele eis. Ik denk als je een legale baan heb je aan deze eis niet hoef te voldoen maar gewoon je inkomsten moet aantonen. Vraag gewoon info aan bij passport office in je turkse woonplaats of zend email naar Nederlands Consulaat.
dank je wel, ja ik ga zeker hier even na vragen bij de politie! vind t maar lastig. Toen ze nog hier woonden, was er niks aan de hand, dat bedrag stond voor het hele gezin! Evengoed een groot bedrag vind ik! Wat als je dat geld niet hebt, alsof Turkije dan klaar staat met financiele hulp! Dat zou lachen zijn. Je bent hier gewoon op jezelf aangewezen, of je nu wel of niet geld hebt!
volgens mij kost een verblijfsvergunning 500 euro voor nederlanders en geen 60
Als ik het wel heb Bepje, zit Carina nu in Turkije, en weet wat het kost,
Volgenden heb ik gekopieerd van de volgende site:
http://www.tapu.nl/kk_1100000.html
Kosten voor een verblijfsvergunning zijn per 1 april 2011 verlaagd naar:
1 jaar $85.-
2 jaar $145.-
3 jaar $205.-
4 jaar $265.-
5 jaar $325.-
Ja, dat klopt,ha ha, ik zit in Turkije, al 5 jaar! Ik weet wat het kost! Ik zit alleen in over de kinderen die mij gaan bezoeken, en het bedrag wat je tegenwoordig op de bank moet hebben staan! IK had vorig jaar de pech dat 6 dagen voor 1 april ik nog het volle pond van 1010 tl betaald heb!!!
Dus dit jaar!!! goedkoop!!! Ben ook aan mij 2e boekje toe!!
Helaas het boekje is niet goedkoper geworden, ik heb 138 TL voor betaald.
Het is niet noodzakelijk om een turkse bankrekening met voldoende saldo te hebben. Nederlandse bankrekening waarop het overzicht de naam goed te zien is werkt ook. Anders bewijs van inkomsten. Jaaroverzicht + laatste salaris slip. Op de Turkse manier, dus laten vertalen en stempeltje bij de notar halen (op origineel en vertaling) (beter nog als er ruimte is de vertaling op de acherkant van het origineel). Voor de zekerheid de originelen en de vertaalde papieren meenemen naar de yabanci polis bij aanvraag ikamet. Is dit een oplossing voor de kinderen?
P.S officieel moet er $ 600,-- (dollars) per persoon per maand aantoonbaar zijn de praktijk ervaring is een stuk soepeler.
Toen ik mijn verblijfsvergunning heb geregels hoefde ik alleen maar 3000 lira op mijn turkse rekening te hebben. Ik hoor hier bedragen van 6000 euro en 600 eurp per maand maar in marmaris heb ik toch echt maar eenmaling 3000 lira moeten aantonen. Ik weet wel dat het per stad kan schelen maar dit heb ik vorig jaar betaald voor 1 jaar verblijfsvergunning.
Klopt inderdaad dat het per stad kan verschillen, zo hoef ik "maar"5000 euro aan te tonen, of dat nou voor mij alleen, met 2 of met 4 kinderen is, terwijl andere gezinnen dit voor man en vrouw aan moeten tonen. Nogmaals, ik vind t een wassen neus, want ook al heb je het niet, ze gaan echt niet voor de buitenlanders zorgen!!
@ milafilza
Ik weet niet wat je plannen juist zijn, maar normaal heb je als student in Turkije een speciaal studentenvisum nodig dat je moet aanvragen op de ambassade, voor je vertrekt. Na je aankomst moet je dit dan gaan omzetten naar een verblijfsvergunning voor 1 jaar. Deze vergunning is dan goedkoper en gemakkelijker te verkrijgen dan via de normale procedure. Met een toeristenvisum kan je je niet inschrijven aan een Turkse onderwijsinstelling.
Hoi,
Ik had ook even een vraagje over het visum,ik heb namelijk sinds acht maanden een vriend in Turkije,ben al aardig wat op en neer gereisd de afgelopen maanden,en de planning is in eind April voor een maand te gaan,dan is er niets aan de hand,maar we zouden het leuk vinden als hij ook een keer naar Nederland komt voor een aantal weken.Heb al aardig wat Turkse vrienden met een Nederlandse of Engelse of belgische partner,maar ik ben compleet een leek op het gebied,om iemand uit te nodigen vanuit het buitenland,weet wel dat ik eerst een uitnodiging in mijn gemeente moet aanvragen,maar hoe dan verder?Hoor allerlei spookverhalen,en geldbedragen waar je idd hoofdpijn van krijg.
Hoop dat iemand ons kan helpen.:zon02:>>>
kan iemand mij helpen met tips en/of advies om mijn inboedel te vervoeren van Side naar Nederland? is dit rendabel? zo ja welke maatschappij en wat zijn ongeveer de kosten? alvast bedankt gr. marita