Onduidelijkheden verblijfsvergunning 2012

Hoi,

Ik lees overal zoveel verschillende dingen over de eisen van het aanvragen van een verblijfsvergunning dat ik het gewoon allemaal niet meer overzie :s

Ik heb contact gehad met de ambassade en al maar alles is onduidelijk of ze geven gewoon weg niet voldoende antwoord.

De meeste meiden die dit aanvragen hebben bijna allemaal een vriend of zijn getrouwd en dan is het blijkbaar makkelijker dat je zoiets krijgt toegewezen. Dan hoef je maar aan te tonen dat je bij je vriend inwoont of hij kan eventueel garant voor je staan. Alleen heb ik dit helaas niet.

Ik wil graag in mei een verblijfsvergunning aanvragen voor maar een half jaar, en niet een heel jaar. Is dit ook mogelijk en zo ja zijn de kosten dan lager of hoef je dan een lager geldbedrag op je bankrekening aan te tonen?? Ik zie bedragen die varieren van 1500 euro tot 6000 euro of maandbedragen van wel 500 euro. Ik ga naar Marmaris dus als iemand hier een wat duidelijker antwoord op heeft heel graag :smiley:

Groetjes!!!

Hallo Turkeylove, Met wat zoek werk vind hierover veel informatie op het net, hier een samen vatting

Om een visum te verkrijgen heb je nodig een belasting nummer en dat is geen probleem die kun je halen bij het belasting kantoor.
Bewijs van inkomsten, het makkelijkste is een Turkse bankrekening met voldoende erop maar het mag ook b.v een jaaropgaaf zijn en de laatste salaris slip of een bank / spaar rekening in Nederland (jouw naam moet daar in alle gevallen op vermeld staan). Als dit bewijs van inkomsten uit Nederland komt moet het hier door een beëdigt tolk vertaald worden en bevestigd worden bij een notar. Klinkt als moeilijk maar in de praktijk valt het mee. Een spaarrekening moet het bedrag van c.a $ 600,-- dolar of die waarden in andere valuta per maand verblijf hebben.
Het moeilijkste voor jou is je bewijs van huisvesting normaal is dat een Tapu of een huurcontract en ik neem aan dat je geen van beide hebt.
Dan kan je met een beetje hulp van iemand die een beetje Turks spreekt een ikamet voor 6 maanden krijgen. Die daarna wel weer eenvoudig te verlengen is.

Hier nog wat linkjes:
404 De pagina is niet gevonden onze ervaringen
http://www.turkije-hulp.nl/ Twee erg leuke meiden die alle vragen die ze konden vinden bij elkaar geveegt hebben en de antwoorden er bij gezocht
http://www.nederlandersinturkije.nl/ deze naam spreekt voor zich kijk eens op het forum voor vragen zoals de jouwe

P.S Dit moet je niet in Nederland proberen te regelen kost veel moeite en geld. Gewoon Turkije in reizen op een toeristen visum dan heb je ruim de tijd om het ter plaatsen te regelen.

Hartstikke bedankt voor je informatie alvast.
Weet jij toevallig of dat geld kost als je je loonstrookje of NL bankafschrift moet laten vertalen en bij een notaris moet laten keuren/checken?

Ik hoor van mensen alleen maar namelijk dat je persé een turkse bankrekening moet hebben. En heb je dit geldbedrag ook nodig als iemand garant staat en moet dat iemand in Turkije zijn of mogen je ouders in NL ook garant voor je staan?

Hoop dat je deze vragen ook kunt beantwoorde :slight_smile:

Groetjes!!!

De vertalingen moeten door een beëdigd vertaler / tolk gebeuren.
Ik kan niet aangeven waar je die vind in jouw omgeving maar als je Turkse kennissen / vrienden hebt moeten die dat kunnen vertellen. En ja daar moet je voor betalen, een tarief kan ik je niet geven omdat die erg verschild. Het kan handig zijn om ook daarvoor iemand die daar woont mee te nemen omdat in de rekening kan schelen. Ook de notar kost geld maar verwacht dat het rond de 80 TL zal zijn en dat is gebaseerd op ervaringen hier, m.a.w kan erg schelen.

Of een volmacht voldoet, heel eerlijk ik weet het niet, heb nog even snel geprobeerd of iemand daar ervaring mee had maar ik heb geen antwoord voor je.
Misschien moet je die vraag eens stellen op http://www.seni-seviyorum.nl een site met bijna alleen dames die Turkije ervaringen hebben meestal om dat ze een liefje daar hebben. Van daar seni seviyorum.
Succes in je zoektocht en laat je niet gek maken door de diversiteit van de informatie, hetgeen je nu weet klopt.

Weet je toevallig ook of je je moet inschrijven in de gemeente?
Ik ga namelijk in een appartementencomplex wonen en ik denk dat een huurcontract geen probleem moet zijn. Maar kun je deze ook krijgen en ondertekenen voor een half jaar als je nog steeds in NL ingeschreven staat?

Wat ik er van weet
Als je voornamelijk in Turkije woont (vage definitie) behoor je in te schrijven in de gemeente waar je woont / verblijft. Het kost niets en als je het niet doet is er niemand die je daar op wijst. Zover ik weet staan er ook geen sancties op als je het niet doet.

hoihoi

ik elk land mag je 3 mnd aaneengesloten op vakantie.
na 3 mnd naar de immigratie en verlenging vragen voor 3 mnd daarna het land uit

simpel !!

moet ik je koffer dragen)))

groet frank

Beste allen,

Ik zou vraag verder geholpen willen worden voor een verblijfsvergunning voor Turkije. Onlangs is definitief de regel verandert. Ik wil van de zomer naar turkije en langer dan 3 maanden. Graag zou ik hier meer duidelijkheid over willen hebben. Als je op internetsites leest staat er overal wel wat anders en als je naar het consulaat in Rotterdam en Deventer belt dan verwijzen ze naar elkaar. Dus kortom je schiet er niet echt veel mee op. Ik zou graag willen horen welke documenten je nou precies nodig zou moeten hebben en of ze ook genoegen nemen met een nederlandse bankrekening.

Graag hoop ik dat ik meer duidelijkheid krijg van jullie.

Alvast bedankt,
Courtney

COURTNEY,

Even in het kort:

Wat is er onlangs veranderd,in de regelgeving,daar hoor ik niets van je over?

Ik kan je wel goed op weg helpen,maar ik wil weten wat je wil gaan doen aldaar en voor hoelang

groet

frank

@ Frank

Regelgeving voor toeristenvisum is gewijzigd per 01-02-2012. (90/180).
Ik wil bij mijn turkse schoon familie verblijven. Ik wil daar gaan werken en anders studeren. Ik zou graag willen weten welke papieren ik nodig heb voor een verblijfstvergunning voor 1 jaar. En aan welke voorwaarden ik moet voldoen.

Groetjes,

Hier spreken we over 1 jaar dus niet over emigratie ! !

Dus als 180 dagen om zijn,dan zul je naar een verlenging bij de immi moeten.

Ik weet wel dat je geld op de bank moet zetten zodat ze kunnen zien dat je je zelf kan onderhouden.

maarja als je schoonfamilie daar zit,… weten die dat jouw dan niet te vertellen.

ik begrijp geen uitschrijven uit Nederland?

jaartje werken in Turlije?

en dan weer terug?
naar NL

@frank

De regel is nu dat je 90 dagen in turkije mag verblijven maar dat je dan ook weer 90 dagen uit turkije moet zijn. Ik wil in Juli naar turkije en dan waarschijnlijk voor langer dan 3 maanden, dus wil ik een verblijfsvergunning aanvragen voor 1 jaar. Daarom is mijn vraag of iemand mij verder kan helpen met de documenten die ik nodig zal hebben. Indd mijn schoonfamilie kan mij daarbij helpen daarom zijn hun al naar de politie geweest, maar ik heb ervaring hiermee en ze vaak verschillende verhalen vertellen dus daarom wil ik graag de ervaring van andere mensen horen. En het gaat niet om emigreren. Het is waarschijnlijk zo dat ik JUly daar naar toe ga en dan november weer terug naar nederland en dan waarschijnlijk februari weer naar turkije. Mijn vraag is alleen wat ik nou precies nodig moet hebben.

He Courtney,

ja soms snap ik toch niet waarom ze zo moeilijk doen,voor die paar maanden meer ! ! !
Ik denk zelf dat ze bij de Turkse consul je het beste kunnen vertellen wat te doen.

*Een werkvergunning krijg je alleen als je kan aantonen waar je gaat werken
*belasting nummer aanvragen in Turkije
*ga je langer dan 0-12 mnd weg dan moet je reisverzekering nemen

• uitreksel woonplaats (int) € 13.20(was)
  • uittreksel geb plaats
  • uittreksel ouder geboorteplaats (kan per post)
    *gez heids verklaring dokter ( buza)
    *legaliseren alles( notaris) kosten rond de 500 euro
    daarna naar turks consul gaan en stempelen en dan
    ? de weg naar turkije volgen

succes

frank

veel succes

.

Hoi je móet een turkse rek hebben en daar vier duizend euro op storten. Je zit dan altid goed,en niet zonder . Bankrekening mann niet vertaald woorden,wel legaliseren. Hoop dat je er wat aan hebt h

Beste Frank,

Bedankt voor de informatie. Graag zou ik willen weten welke documenten je nodig moet hebben om een verblijfsvergunning aan te vragen.

Groetjes

het mag ook een nederlandse bankrek. zijn hoor
want de engelse mogen ook een bankk rek. afschrift van UK laten zien.
het gaat er gewoon om dat je je kunt onderhouden.

Ja dat is het noujuist. Sommige mensen zeggen dat het wel kan een nederlandse bankrekening maar sommige zeggen weer dat je een turkse rekening moet hebben. En dat is precies hetzelfde met een zorgverzekering in turkije.

Je bent een twijfelgeval opdat je net buiten die 90 dagen steekt ,maar ook niet wil emigreren.

dus mijn beleving is blijf hier verzekerd in NL en keer op tijd terug naar hier.
Houdt je bankrek hier ook aan(nooit opgeven) !!

maak het je zelf niet zo moeilijk ! !

ga naar eenadvocaat in turkije,en laat hem alles regelen !! ben je klaar! ! !
kost wel paar munten maar ben je zeker van ej zaak ! toch???

neem het aan of doe je eigen ding maar regel de zaken !

frank

de ambasade zegt dat je verzekerd moet zijn dus of dat nou een turkse is of een NLse verzekering dat maakt niet uit
ik ben verzekerd bij menzis en heb bij hun een formulier aangevraagt voor een jaar kost nix en staat er ook nog es in het turks
ik heb gewoon een nederlandse bank rek. want de engelse laten ook gwoon hun rek. nr zien in UK

enne ff een vraagje voor frankmichel …hoe duur kost dat dan door een advocaat te laten doen enig idee??

Mijn vriend is naar het politie bureau gegaan. En kwam met het nieuws dat ik €9000 op mijn bank moet staan voor een verblijfsvergunning voor 1 jaar. Ze hadden het over ongeveer 1000 dolar per dag. Is dit bedrag normaal? Voor mij lijkt het een beetje hoog aangezien hoeveel de mensen in Turkije verdienen.