Alleen verblijfsvergunning?

Hoi,

Kan je ook een verblijfsvergunning aanvragen voor een half jaar zonder dat je eerst een werkvergunning/visum hebt?

En weet iemand hoeveel dit kost,welke documenten je nodig hebt en hoelang dit duurt? En moet je dit al in NL doen of kan dit pas als ik in Marmaris zelf ben?

Ik wil mezelf namelijk inschrijven op mijn nieuwe turkse adres dan (het appartement waar ik in ga wonen volgend jaar).

En mijn werk is nog niet zeker daarom vroeg ik me af of ik eerst een verblijfsvergunning kan krijgen en evt daarna nog werk kan zoeken daar en dan alsnog een werkvergunning regelen.

Groetjessss

Hai,

Ja dat kan zeker, je kan dat in Turkije zelf doen.
Ik weet niet zeker of het in Marmaris kan maar dat zou je even na moeten vragen. De kosten voor een verblijfsvergunning zijn 120 tl voor een jaar en er komen nog kosten bij voor een boekje, hoeveel dat precies is weet ik niet.
Wat je nodig hebt:

• 4 tot 8 pasfoto’s

• bankafschrift waarmee je kan aantonen dat je genoeg inkomen hebt vanuit Nederland om jezelf hier te onderhouden, of een briefje van de notaris hier waarin staat dat je vriend je bijv. onderhoud als je geen inkomen kan aantonen.

• soms word er naar een huurcontract gevraagd.

Als je in de ochtend vroeg op pad gaat om de aanvraag te doen heb je grote kans, als het word goedgekeurd dat je einde van dezelfde dag je vergunning al in handen hebt.
Neem iemand met je mee die voor je kan vertalen, succes!

Bedankt voor je reactie! Ik heb alleen gehoord dat je zonder werk en werkvergunning geen verblijfsvergunning kan krijgen??

Weet jij wat hiervan waar is?

Ik bedoel, in NL krijg je toch ook niet zomaar een verblijfsvergunning, daarvoor moet je toch ook werk hebben, en niet dan?

En 120 TL is niet zo heel veel, valt best mee. Maar verschilt dit niet per gemeente?

Groetjesssss

Hallo,

Ik woon zelf sinds een paar jaar in Turkije met verblijfsvergunning, in het begin zonder werkvergunning, geen probleem dus.

Bedankt voor je reactie! Ik heb alleen gehoord dat je zonder werk en werkvergunning geen verblijfsvergunning kan krijgen??

Dit is juist andersom, zonder verblijfsvergunning kan je geen werkvergunning krijgen*.*
Als je van plan bent om te werken en je wilt je verblijfsvergunning aanvragen, kan je aangeven dat je wilt werken, dan moet je wel met je werkgever gaan die moet uitleggen waarom hij jou in zijn bedrijf wilt hebben. Op deze manier word het wel moeilijker om een verblijfsvergunning te krijgen.
Een andere manier is, gewoon een verblijfsvergunning aan vragen voor een jaar met als reden toeristisch, dan werk zoeken en je werkgever een aanvraag laten doen naar Ankara met alle benodigde papieren en notarisstempels.

*En 120 TL is niet zo heel veel, valt best mee. Maar verschilt dit niet per gemeente?

Nee, dit is voor elke Nederlander, de prijzen verschillen wel per land.

Groetjes

Ok dank je wel het is al iets helderder voor mij. Heb alleen nog 1 vraag.

Kan ik nu al een verblijfsvergunning aanvragen dan? Of kan dit pas als ik in Marmaris ben?

En stel dat ik hem nu indien met als reden toeristisch en hij wordt afgewezen kan ik dan er een opnieuw indienen daar met mijn werkgever of is dit dan niet meer mogelijk? Misschien dat jij dit weet.

En weet trouwens iemand hoe ze een verblijfsvergunning beoordelen op basis van toeristische redenen.

Ik zag dat je dan een bepaald budget op je bankrekening moet hebben.
Weet iemand hier het min. van wat je als saldo op je bankrekening moet hebben staan voor ze zon vergunning afgeven?

Ik heb mijn verblijfsvergunning gewoon in marmaris zelf gehaald in de rhodos haven in marmaris. Kosten daarvan met blauwe boekje was 135 lira. Wat ik al vertelde moet je een taxnummer hebben en dat haal je bij het gemeentehuis zegmaar en je moet een turkse bankrekinging open met daarop 3000 lira. Dan heb je of een huurcontract nodig alleen had ik dat niet dus ik ben naar de notaris geweest om op papier te laten zetten dat ik met A samen woon. Met die papieren ga je naar de politie in de haven (iemand die turks spreekt mee nemen want engels is lastig voor ze :wink: en voor je het weet heb je een mooi blauw recedency boekje! Super simpel en je hoeft hem echt niet perse gelijk te halen als je nog niet meteen werk hebt, want je komt marmaris in met een toeristenvisum a 90 dagen dus je hebt even de tijd om alles te regelen en ik zei al ik help je wel :wink:

Thanxxxx girl!!! :wink:
Ja vind t spannend…gwn wat je allemaal moet regelen in zo’n land! :slight_smile:
Tis nogal wat allemaal hahaa

xxxxxx

hallo, ik vertrek nu zondag naar turkije, ik ga terug naar mun vriend voor een 5 maanden.
ik kan dus ook zomaar ene verblijfsvergunning aanvragen met zijn hulp? ik zal ook samen met zijn familie in zijn appartement verblijven,

Ja Zeker ik weet niet waar je heen gaat Maar wil je Zeker weten wat je nodig hebt ga Dan langs de politie die kan precies vertellen wat je nodig hebt

mja moet ik dan ook bewijzen hoeveel geld ik heb of is het voldoende dat mun vriend bewijst dat hij me onderhoud ?

Zoals ik hier boven al had beschreven heb ik zelf een turkse rekening geopenend en 3000 lira opgezet. Ik weet niet of dat ook via je vriend kan die zal dan zijn bankrekening moeten laten zien denk ik…

Ik had alleen zelf geen app omdat ik samen woon met A, ik ben dus naar de notaris gegaan om dat op papier te laten zetten.

1 like

dank je wel :slight_smile: ik hoop dat het lukt… dan kunnen we in juni samen naar belgie komen, omdat hij zijn studentenvisum net aangevraagd heeft en zal krijgen

Ik woon zelf in Mahmuthlar, ben naar een adviesbureau gegaan, kost je 50 lira, die regelt alles voor je is echt ideaal

Beste allen,

Ik zou vraag verder geholpen willen worden voor een verblijfsvergunning voor Turkije. Onlangs is definitief de regel verandert. Ik wil van de zomer naar turkije en langer dan 3 maanden. Graag zou ik hier meer duidelijkheid over willen hebben. Als je op internetsites leest staat er overal wel wat anders en als je naar het consulaat in Rotterdam en Deventer belt dan verwijzen ze naar elkaar. Dus kortom je schiet er niet echt veel mee op. Ik zou graag meere informatie willen hebben welke documenten ik nodig moet hebben en hoeveel had zal kossten in de gemeente Bodrum.

Graag hoop ik dat ik meer duidelijkheid krijg van jullie.

Alvast bedankt,
Courtney

Hoi,

Ik heb zojuist een paar weken geleden een verblijfsvergunning aangevraagd voor 1 jaar in Istanbul. Het is eigenlijk wel makkelijk.

wat je nodig heb:

• 4 pasfoto’s
  • kopie paspoort
  • kopie turkse bankafschrift met minimaal 7000 TL.
  • kopie huurcontract
  • vergie nr. (belastingnummer; gratis aan te vragen bij de belastingkantoor in
    je woonplaats)

Kosten: 85$ voor 1 jaar verblijf + 172 TL voor blauw boekje

Een verblijfsvergunning vraag je aan bij de vreemdelingen politie in je woonplaats.

Het is wel makkelijker als je iemand mee neemt die Turks spreekt en ga vooral vroeg in de ochtend.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

groetjes

Maraam

www.company-im.com