ik ben sinds vandaag hier nieuw op dit forum en heb eigenlijk niet echt een idee hoe dit in zijn werk gaat.
Maar in ieder geval hoop ik dat iemand mij concreet antwoorden kan geven op mijn vragen. Ik heb namelijk heel internet al af gezocht en kan gewoon niet vinden wat ik wil weten. Kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Maar goed, Ik ben 28 jaar oud en kom sinds enkele jaren in Alanya. Ik vind het daar echt fantastisch. Mijn vriend woont daar ook. Begin april dit jaar ben ik naar Alanya toe gegaan om daar deze zomer te gaan werken. Ook ik zit zonder werkvergunning. Het is mij dus ook helaas niet gelukt om daar te blijven om te werken. Ik ben nu sinds een week weer in Nederland en moet zeggen dit bevalt mij niks! Ik, en ook mijn vriend, hadden onze zinnen er echt op gezet om een half jaar samen te zijn. Dit is dus helaas niet gelukt en wij zijn daar allebij echt stuk van.
Maar nu, een helder moment, wij willen volgend zomerseizoen een horeca-gelegenheid gaan pachten in Alanya, zodat ik daar ook kan werken en dus in Turkije kan blijven. Mijn vriend, Mustafa, heeft al een keer een eigen reataurant gehad in Alanya, maar is daar wegens famillie omstandigheden mee gestopt, dus kent hij wel de weg die we moeten gaan om weer iets te beginnen. We zitten alleen met het probleem dat we echt geen idee hebben hoe we het voor mij moeten aanpakken, zodat ik daar zonder probleem in ieder geval van april tot pakweg november kan blijven en misschien wel voor eeuwig, want dat is denk ik wel wat ik wil.
Nu dus mijn vraag: Wie kan mij vertellen hoe het werkt om als Nederlandse een verblijfsverguuning en werkvergunning te krijgen? En waar moet ik dat aanvragen? Misschien weten jullie ook wat voor regels er aan verbonden zijn om deze te krijgen?
In ieder geval bedankt, want wij zitten nu echt met onze handen in het haar, zo zonder elkaar!
Hallo, daar ben ik weer. Is er iemand op dit forum die mij kan helpen met het beantwoorden van mijn vragen? Ik had gehoopt dat ik zo ondertussen wel een paar reacties had gehad.
Of is dit forum misschien niet zo actief als ik had gehoopt?
Groetjes,
Allereerst welkom op dit forum. We zijn wel een actief forum hoor alleen wat jij vraagt is een beetje moeilijk…
Ik weet er zelf ook niet al teveel van alleen dat een werkvergunning krijgen in Turkije heel moeilijk is. Zelfs hostessen van grote touroperators werken vaak zonder werkvergunning.
Volgens mij moet je een paar jaar getrouwd zijn met een turk en grote sommen op tafel leggen om dit document te bekomen, … maar dit weet ik niet heel zeker.
Ik denk dat de forumbeheerder Hans of Franka je hier beter bij kunnen helpen. Zij wonen in Turkije.
Veel succes.
dank je wel voor je reactie. Ik heb besloten om 14 juli weer naar Alanya te gaan, dus wellicht kan ik daar ook het een en ander uitzoeken.
Ik ben nu net twee weken terug in Nederland en drie maanden daar geweest.
Alles wat ik hoor over werkvergunning, is dat t super moeilijk is. Werk wat een Turk kan doen, krijg jij gewoon niet zomaar een vergunning voor. of zo ongeveer. Wel wens ik je sucses, ik woon hier al heerlijk 10,5 maand!!!
Ik woon zelf inmiddels ruim vier jaar in Turkije, dus denk dat ik je wel een antwoord kan geven op je vraag. Het krijgen van een verblijfsvergunning is helemaal niet moeilijk voor Nederlanders, helaas wel heel duur. Je moet naar de vreemdelingenpolitie (yabanci polisi), die is in ieder geval in Antalya en ik neem aan dat die ook in Alanya zal zijn. Voor een verblijfsvergunning voor een jaar ben je bijna 500 euro kwijt. Helaas is dat nog niet voldoende en mag je daarmee nog niet werken. Een werkvergunning dient via Ankara te worden aangevraagd en dat is inderdaad geen gemakkelijke procedure. Je dient al werk te hebben en bij het bedrijf waar je werkt moeten 5 werknemers SSK-verzekerd zijn om 1 buitenlandse werknemer aan een werkvergunning te helpen. De meeste werknemers in Turkije zijn natuurlijk onverzekerd en dat maakt het vreselijk moeilijk om aan een werkvergunning te komen.
Verder maakt het helemaal niet uit of je getrouwd bent met een Turk of niet. Dat levert je verder geen voordelen op. Wel is het zo dat wanneer je drie jaar getrouwd bent, je de Turkse nationaliteit aan mag vragen en daarmee ben je natuurlijk van het verkrijgen van de dure verblijfsvergunning en moeilijk werkvergunning af.
Nee, ik ben zo’n bof kont die een man heeft die de centen verdiend. Hij is internationaal chauffeur, was 1 of 2 dagen of niet thuis in t weekend, en was altijd moe. 5 kids, hond, IK, en hij is 12 jaar ouder. Zonde om te zeggen, maar t was m altijd te veel. Ik vond t n super idee om naar Turkije te gaan wonen, voor mijn kindjes een uitdaging. Nederland was overleven voor ons, hier ook maar op een veel betere basis!!! Dus nu komt hij elke 2 maanden 2 weken op vakantie, heeft hij tussendoor rust en wij hebben een iets gezelliger man/papa in huis!!!