Nog even een ander vraagje:
Is het waar dat wanneer je als nederlandse in Alanya een apartement bezit, dus de tapu-papieren staan op jouw naam, je een verblijfsvergunning krijgt voor vijf jaar?
Hoi Babsch,
Gaaf om te lezen dat jij ook bezig bent om naar Turkije te verhuizen! Ik heb het plan om in september naar Serik (in de buurt van Side) te vertrekken. Vanavond vond ik op de site van het Turkse Consulaat in NL hoe je visa aan kunt vragen. Kijk daar eens op, zou ik zeggen (de site is ook beschikbaar in het Engels…).
Groeten Annelies
He Annelies,
Wil jij ookk echt emigreren naar Turkije of verblijf je tijdelijk in Side? Het is bij mij wel de bedoeling om voorgoed te gaan, maar weet alleen nog niet zo goed wanneer. Ik wil in eerste instantie gewoon steeds een visum voor zes maanden bijkopen. Ik weet namelijk uit ervaring dat dat super simpel is en ik weet ook dat dat me maar 200 euro kost!
Als dat allemaal goed gaat, wil ik wel voorgoed daarheen om bij mijn vriend te blijven. Alles op zijn tijd.
Het enige probleem wat ik dus heb is werk…Ik zal toch echt aan een werkvergunning moeten.
Nu willen we daar iets gaan pachten op zijn naam in de Horeca en voor mij via hem dan een werkvergunning aanvragen, maar ik hoor wel eens dat dat niet gaat ofzo, voor in de Horeca. Ik moet zeggen dat ik daar ook niks concreets over kan vinden. Wellicht dat iemand anders me dat kan vertellen?
Groetjes,
Babs
EVen, ik heb in Rotterdam een visum gehaald, zo’n jaarvisum voor 50 euro, en ja ik kon er inderdaad zo Turkije mee binnnen, maar vervolgens moest ik toch na 3 maanden mijn verblijfsvergunning geregeld hebben. dus 40 euro te veel betaald. doe t niet, regel t gewoon vanuit Turkije, 40 x 5 dus he!!
is gewoon 200 euro extra.
groetjes Carine
Dank je wel Carine!
Alle reacties helpen mij steeds een klein stukje verder! Ik blijf het lekker gewoon op de oude manier doen.
Groetjes,
Babs
Hallo Babs,
bij mijn weten levert het bezit van een Tapu je geen voordeel op. Daarmee heb je niet automatisch een verblijfsvergunning. Je zal hoe dan ook de bijna 500 euro voor een jaar op moeten hoesten of inderdaad elke drie maanden uitreizen.
Ikzelf doe het laatste al vijf jaar en heb er nog nooit problemen mee gehad. In de winter vlieg ik regelmatig naar Nederland en in de zomer neem ik een boot van Kas naar Meis en ben dan ook weer klaar voor drie maanden.
Groeten,
Amanda