Ervaringen met werken in Turkije

Werken in Turkije- de uitdaging

Om te mogen werken in Turkije moet je in het bezit zijn van een woon- en werkvergunning. Heb je die niet, dan loop je groot risico!
Niet alleen kan de overheid je te grazen nemen, wat vooral geldt als je in het toerisme werkt, maar je loopt ook risico om uitgebuit te worden. Er zijn veel verhalen bekend (bij mij) van mensen die bijvoorbeeld (Engelse) les gaan geven, een maand of zelfs 2 maanden wachten op het (afgesproken) salaris en vervolgens gedesillusioneerd op zoek gaan naar de volgende baan in (opnieuw) de hoop dat het deze keer anders zal zijn.

Werken in Turkije is ook een uitdaging omdat de mentaliteit totaal verschilt van die in Nederland. Zo is de hierarchie enorm voelbaar, wordt ‘tijd’ volledig anders geinterpreteerd en beoordeeld, onderbreken mobiele telefoons elk gesprek dat je voert, bestaan ‘slecht nieuws’-gesprekken gewoonweg niet en doet men nauwelijks aan plannen en voorbereiden.

En dan, na zoveel nare ervaringen kun je ook met je neus in de boter vallen.
Zo reageerde ik op de zoveelste onduidelijke advertentie waarin men zocht naar mensen die meerdere talen spreken. Tsja, dat kan van alles betekenen. Op gesprek gegaan, de baan geaccepteerd met het idee: we zullen zien waar dit schip strandt en vervolgens blijkt het een modern, open en ambitieus bedrijf te zijn dat er alles aan doet om haar personeel blij te maken/ te helpen.
Het bedrijf waarvoor ik nu (zes dagen!) per week werk heeft voor mij mijn verblijfsvergunning en werkvergunning geregeld. Zonder enige garantie voor hen, hebben zij ruim 1200 TL neergeteld (ongeveer € 600) om legal met mij te kunnen werken. En ik ben pas 2 weken aan het werk voor ze!

Door de branche waarin wij ons bevinden, heeft dit bedrijf goede contacten bij de Vreemdelingenpolitie, waardoor ik binnen 24 uur mijn verblijfsvergunning had.

Daarbij komt dat ze me de gelegenheid geven om plannen te maken en vorm te geven en ze over een paar weken ook uit te gaan voeren. Zoveel vertrouwen geven niet veel Turkse bedrijven.

Het ziet er rooskleurig uit en natuurlijk is mijn achterdocht nog niet volledig weg. Ik denk dat een gezonde dosis ook geen kwaad kan.

Een paar tips voor iedereen die op zoek is naar een baan in Turkije:
Zorg dat je (basis-) Turks spreekt voordat je begint
Spreek je meerdere talen, doe er je voordeel mee!
Reageer op alles wat ook maar enigszins van toepassing op je kan zijn, je weet nooit waar het toe kan leiden…

Voor iedereen die interesse heeft om in een internationale baan te werken in Antalya, die meerdere talen beheerst of die gewoon wil weten voor welk bedrijf ik werk: PM me!

Waarom niet onmiddellijk vermelden dat U voor Ekol construction in Antalya werkt?
Mooi dat U een bedrijf gevonden heeft die U een werkvergunning heeft gekocht.
Als U meerdere banen met een ‘werkvergunning’ aan te bieden heeft in Antalya mag U dit hier ook op het forum plaatsen.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hoi Franka,

Omdat ik niet overduidelijk wilde ‘adverteren’…

haha, ik zal het voortaan gewoon melden…

Heeft u ervaringen met EKOL?

Groetjes Annelies

Hallo,

Ik en mijn gezin zijn al 2 jaar bezig om in Antalya te wonen en werken alleen kunnen we maar geen baan vinden, we hebben wel ons eigen huis daar. Ik had al een keer bij hcn gesolliciteerd en ben daar aangenomen daar moesten we toen over nadenken hcn bestaat volgens mij nog steeds. Alleen wil ik het bij u ook wel proberen. Kunt u mij een baan aanbieden heb hier zelf Commercieel economie MBO gedaan.

Mvg,

Simsek

Hallo,

Ik en mijn gezin zijn al 2 jaar bezig om in Antalya te wonen en werken alleen kunnen we maar geen baan vinden, we hebben wel ons eigen huis daar. Ik had al een keer bij hcn gesolliciteerd en ben daar aangenomen daar moesten we toen over nadenken hcn bestaat volgens mij nog steeds. Alleen wil ik het bij u ook wel proberen. Kunt u mij een baan aanbieden heb hier zelf Commercieel economie MBO gedaan.

Mvg,

Simsek

HCN is een terdege bedrijf als Call-center,dit zal het enige alternatief zijn op MBO niveau.

Zie bovenstaande zoek-machine op stickey voor reacties.

Goed dat je je positieve ervaring met ons deelt!

Ik hoop dat iedereen hierdoor inziet dat je je niet te snel moet laten ompraten door een firma/hotel om zonder werkvergunning te beginnen.

Hoi Helena,

Werk jij bij HCN Antalya?

Tja, ik heb inmiddels een dubbele nationaliteit, maar dat garandeert nog niets. Werkgevers willen je vaak niet verzekeren, behalve als het bekende firma’s zijn. En dan nog: ik heb een keer een gesprek gehad bij een bekende bank van Nederlands-Belgische oorsprong waar me werd verteld dat ik 12 uur per dag zou moeten gaan werken!
Bij mijn huidige werkgever ben ik erg tevreden, en nu maar hopen dat dat zo blijft :).