Ik ben op zoek naar iemand die in Turkije heeft gewerkt, ik heb namelijk ook de kans dit te doen maar mijn ouders zijn er nog niet zo zeker van en willen graag met iemand spreken (of met de ouders van iemand) die er ervaring mee heeft.
Alvast bedankt, Hieke
ik ga over 3 weken in turkije werken, in kusadasi achter een bar. ik heb er geen ervaring mee, maar ik neem de gok en het wordt vast heel gaaf!!!
groetjes kitty
wat leuk zeg! en hoe heb je dat geregeld? is dat via een nederlands iets of niet? ik zou ook kunnen gaan werken in Turkije, ik ben er laatst namelijk geweest (in side) en daar heb ik mensen ontmoet. ik heb er nog steeds contact mee en ze hebben geregeld dat ik en een vriendin bij hun in het hotel kunnen werken. alleen mn ouders vragen zich nu af of het wel vertrouwd is… daarom vraag ik me af hoe jij dat hebt geregeld! xxx Hieke
Beste vrienden ,
Ik weet niet wat jullie allemaal zo aantrekt om hier te komen werken.
Maar ik wil niemand teleurstellen maar vergeet niet dat werken in turkije zonder werkvergunning verboden is en indien de vreemdelingen politie je snapt dan word je opstaande voet het land uitgezet. Als je hier een baan aanvaard moet jevan de werkgever een werkvergunning eisen met contract anders heb geen rechten en kan het gebeuren dat ze je na 1 maand werken gewoon de deur wijzen en je niet betalen. Ook moeten ze je logement geven en je maaltijden elke dag. Lonen liggen heel laag en een verzekering krijg je ook nergens. Maak dat je goed verzekerd bent vanuit nederland als je naar hier komt. Velen nemen het risico maar na 2 weken valt het hen echt tegen. Turkse werkgevers beloven veel maar houden hun woord niet. indien ze niet veel toeristen hebben moet het personeel het bekopen.Ik ken er reeds 2 die na een maand terug gegaan zijn.
De jongens zijn hier ook erg opdringerig ze willen allen een europese vriendin. Als je met een jongen begint neem dan geen andere of er komt een zware ruzie hier vechten ze voor een meisje en neem het risico dan niet om met een andere jongen te praten als je 1 vriend neemt. jongens zijn hier heel jaloers. Het beste is geen relatie beginnen en veel vrienden nemen in plaats van een. Een gouden raad die velen niet geloven en daarna in de problemen geraken.
En denk niet als er op straat ruzie is met je vriend dat de politie tussen komt. De politie is streng voor veel dingen maar niet voor vakantie avontuurtjes.Denk aub 2 maal na eer je komt het lijkt allemaal zo mooi als je hier in vakantie bent maar de werkelijkheid is heel anders. Ik kan het weten ik woon hier zelf en heb een eigen zaak maar neem nooit geen buitenlanders meer in dienst vanwege die jaloezie onder het personeel.
Kom gewoon op vakantie en geniet ervan dat is een stuk beter en neem een vakantiejob in eigen land.
Je vroeg om een antwoord ik heb gewoon proberen de werkelijkheid uit te leggen en U de keuze het te wagen.
Denk nog eens goed na en je ouders hebben gelijk dat ze er eerst meer willen over weten. Turkije is een mooi land maar het cultuurverschil is zo groot je moet hier wonen om het te begrijpen.
Groetjes uit kusadasi
Franka
Franka heeft helemaal gelijk. Ik zelf wil ook een tijdje daar gaan werken maar het is echt niet iets wat je even doet. Sowieso zou ik wel een werkvergunning aanvragen als ik jou was want anders kom je voorlopig ook Turkije niet meer in als je gesnapt en daar werken is ook heel wat anders als vakantie. Je komt over het algemeen aan weinig anders toe dan aan werken! Verwacht dus niet dat je iedere dag een paar uurtjes werkt en dan lekker aan het zwembad kunt gaan liggen!
Misschien een brutale vraag, maar ondanks alle argumenten dat het beter is om niet te doen hebben jullie (Franka + SweetlakeB) zelf (of gaan) ook de stap genomen…wat is daar dan de achterliggende reden van?
De reden dat ik hier ben komen wonen en werken is omdat ik hier een eigen zaak opgestart ben 7 jaar geleden en mijn dochter met een turk getrouwd is. 7 jaar geleden waren de wetten hier ook veel soepelder dan nu.En zeker ik ben blij dat ik hier woon en werk het is zelfs fantastisch ik kom nooit naar mijn land terug maar ik heb alle nodige vergunningen en eigen prive verzekeringen in Turkije.
Als je hier een eigen zaak kunt starten is her fantastisch maar voor een werkgever werken NOOIT.
heb zojuist een andere vraag beantwoord over wonen en werken in Turkije en heb de website met de nieuwe werkvoorschriften doorgegeven. Misschien begrijp je me dan beter.
Hou er rekening mee dat ik geen sociale verzekeringen meer heb in eigen land.Die keuze moet je ook maken.Als ze je in eigen land snappen dat je een uitkering hebt in nederlanden hier in het zwart werkt ben je alle sociale statuten in nederland kwijt en kan je de betaalde bedragen terug betalen. Ook geen lachertje.
Steeds tot een antwoord of hulp bereid.
Groetjes
Franka
Hallo
ook ik ben het met Franka eens.We zijn pas terug uit Bitez.Daar (werktte)ook 'n meisje die daar weleens eens effe 'n Hollandse hoek e.d. wilde organiseren,en weet ik niet wat.ECHT NIET…ze accepteren niet iemand die hun werk komt overnemen en zo.Ze is na 3 dagen naar Torba gegaan om het daar te proberen.Ze heeft 4o millioen lira gekregen,en de rest zou nog komen
Het vliegticket zou betaald worden,en ook dat is (nog)niet gebeurd. :rolleyes: Dus kijk uit wat je doet.(het is Holland niet!)
groetjes en sucses.
bedankt sjan,
Er zouden meer mensen de waarheid over werken in turkije op dit forum moeten plaatsen dan zouden er veel misverstanden opgelost kunnen worden en zouden velen niet meer in de val lopen om hier voor een appel en eeneitekomen werken. Turkije is een mooi vakantieland maar geen land voor een vakantiejob.
groetjes
Franka
Ik heb 2 jaar geleden ook in Turkije gewerkt (stage) voor 3 maanden in Alanya. Werken in Turkije is leuk, maar je moet sterk in je schoenen staan. En zorg ervoor dat je onder contract staat bij een NL bedrijf… Anders heb je de kans dat je zo weer op straat staat!!
Succes met het nemen van je beslissing…
Ik heb vorig jaar ook 3 maanden stage gelopen in Turkije, hier heb ik voor een lokale gids gewerkt. ik heb het hier een geweldige tijd gehad ![]()
wel vond ik het erg lastig dat ik geen turks sprak… vooral omdat de busschauffeurs niet echt engels of duits konden. je leert het natuurlijk wel… maar een cursusje was handig geweest.
ik ben het er idd mee eens dat de jongens opdringerig kunnen zijn maar ondanks heb ik wel leuke turkse vrienden overgehouden. en ik zou het idd goed regelen met je vergunningen enzo.
ook zou ik voor een nederlandse organisatie gaan werken… dan krijg je volgens mij ook meer betaald.
als je vragen hebt mail me gerust!
groetjes Eveline
heel erg bedankt allemaal! ik ben er nu wel achter dat ik een baan moet vinden via een nederlands organisatie, maar dat dit wel ontzettend moeilijk is. ik ga het toch proberen, voor in 2005, maar dat heeft nu nog geen zin. en als het niet lukt vind ik dat echt ontzettend jammer, maar dan hoop ik in een ander land nog een baan te vinden… heeft iemand trouwens nog tip voor et vinden van een baan in turkije (wel met een nederlandse organisatie)? nouja heel erg bedankt!
xxx Hieke