Wonen/werken in Turkije

Hoi,

Kan iemand mij tips geven over wonen en/of werken in turkije en hoe je toch nog je sociale zekerheid kan behouden? Ben het hier beu en wil zo snel mogelijk weg. Ik spreek NL, FR. ENG en TURKS ! Kan me daar behelpen en ben niet vlug bang.

Alvast bedankt voor jullie reaktie.

Liefste vrienden,
Vergeet het om in Turkije te komen wonen en werken als je hier geen werkvergunning of verblijfsverguning krijgt. Dit jaar zijn ze zo streng geworden dat als zeu betrappen direct de grens terug overzetten.
En als je hier komt wonen kan je moeilijk in regel blijvenmet sociale zekerheid in je eigen land je moet je hier een priveverzekering nemen. Ik kan hetweten woon en werk hier al 7 jaar. maar 7 jaar geleden gaven zegemakkelijk al die vergunningen maar nu moet je en bewijs van inkomsten eneen bewijs van kapitaal op de bank kunnen voorleggen bij de vreemdelingen politie in Turkije vooralleer je een vergunning krijgt. Alleen als jehier een woning koopt krijg je op 1 dag je vergunning maar daarvoor moetjeal geld hebben. En dan heb je nog geen werK. Denk goed na voor je de stap zet.
Groetjes uit kusadasi
Franka

En wat dan met al die meiden (en misschien ook jongens) die daar als vakantiebaantje werken ook zonder verblijfsvergunning?

En als je nou gaat werken en na drie maanden een dag naar cyprus gaat en dan weer terug Turkije in? Krijg je dan weer een nieuw visum voor drie maanden?
Groetjes,

Om in Turkije te kunnen werken moet je toch echt een werkvergunning nodig! Tussendoor naar Cyprus gaan heeft hier niks mee te maken. Je krijgt dan misschien een nieuw visum, maar met een visum alleen mag je NIET in Turkije werken. Dat wordt ook nadrukkelijk op het visum gezegd!

Je kan altijd zonder vergunning gaan werken maar als ze je betrappen ben je de pineut! Ik heb wel eens verhalen gehoord van meiden die er gelijk uit werden gezet EN 5 jaar niet meer in Turkije mogen komen. Die gok zou ik dus zeker niet nemen!

Maar ik ben het ook niet van plan hoor! Zou niet willen werken in Turkije, heb hier al me werk! Maar was alleen maar een ideetje! Maar ja dat is dus geen goed plan voor de gene die willen werken in Turkije…

heb eens nagevraagd vbij de ambassade, als je niet langer dan 3 maanden gaat werken mag je wel zonder werkvergunning werken, tenminste…dan doen ze er niet moeilijk over, langer wel!

dus die gok neem ik dan maar!

kitty

Welke ambasade de Turkse in nederland of de nederlandse in Turkije dit is een groot verschil. En de ambasades hebben niets met visums voor turkije of vreemdelingenpolitie inTurkije te maken. Iedereen weet dat het zeker tegen de turkse wetgeving is hier te werken zonder vergunnig en de werkgever die toch het risico neemt u in dienst te nemen kan een zware boete moeten betalen als je overgedragen word door bijvoorbeeld de concurentie.En jij gaat zeker dezelfde dag het land uit. heb ik vorig jaar hier 5 maal met belgen en nederlanders meegemaakt. Je moet me niet geloven maar wij durven geen buitenlanders meer in dienst nemen 4 weken geleden ben ik zelf gecontroleerd op mijn werkvergunning omdat die vervalt de 7 juli dit jaar maar ik heb reeds een verlenging aangevraagd voor 5 jaar.Gelukkig heeft mijn avokaat hier alle nodige documenten reeds doorgestuurd naar Ankara en heb ik geen problemen.
zie de nieuwe website maar van de ambasade in Ankara over buitenlanders die werken in turkije.
www.csgb.gov.tr mischien geloof je me dan wel maar er zijn altijd mensen die risicos durven te nemen.Maar denk ook als je hier zwart werkt en je hebt een ongeval word je door geen enkele verzekering gedekt. En waar ga je klagen als je werkgever je niet betaald ?
Wees gerust je loopt met je hoofd tegen de muur hier.Er gaan hier veel jongens en meisjes terug naar hun land zonder geld maar niet iedereen durft de waarheid vertellen.Dit voor mensen die er toch aandenken om hier te komen wonen en werken.
Groetjes Franka

Sorry ik vergat te vertellen dat het in het turks geschreven staat
Yabancilarin çaslismaizimleri hakkindakanun.
Betekend : Law on the workpermit for foreigners
Yabanci is vreemdeling in het turks.
Dikkat : betekend opgelet en als je dan het bedrag ziet die moet betaald worden zou je wel eens nadenken. Vergeet niet die wet is pas nieuw.
Niet dat ik alles best wil weten alleen helpen is mijn bedoeling.Ik ben heel blij hier met alles in regel te zijn en hier te mogen wonen en een eigen zaak te hebben en zou heel graag mensenuit eigen land in dienst nemen het zou een stuk gemakkelijker werken zijn maar ze makenhet ons nu onmogelijk.
Franka

He Franka, ik woon ook al lang in Turkije ben goed op de hoogte met de geldende wetten hier. Jij kunt best personeel uit eigen land aan nemen. Jij als werkgever moet dan de werkvergunning aanvragen voor je werknemer. Die krijg je onder andere met als voorwaarde dat het werk niet door een turk gedaan kan worden. Dat het een papieren rompslomp is en dat je voor je werknemer dan ook verzekering en belasting moet betalen is een ander verhaal. Maar onmogelijk is het helemaal niet . En als je hier langer woont weet je onderhand het verschil tussen de wet op papier en de uitvoering en controle daarop. Met de juiste contacten kun je hier veel meer dan met papieren wetten. Is de reden dat jij geen buitenlanders meer aanneemt , dat je ze niet meer zwart voor jou kunt laten werken?

ja franka, hoor eens, jij hebt makkelijk praten! Jij woont daar al en werkt daar al. Voor veel mensen is het een droom om daar te gaan werken en overal zitten risico’s aan vast. Ik weet wel dat ik een gok neem, maar wat moet ik anders???

Ik wil dit heel erg graag en ik heb ene verzekering gevonden die wel gewoon alles dekt. Een globetrotter, en ja als ik gesnapt word is het mijn eigen schuld. Maar het is wel waar dat als je er maar 3 maanden werkt ze echt veel minder moeilijk doen hoor!!

gpoed dat je iedereen waarschuwt, maar het zou ook eens leuk zijn als iemand gewoon de positeve kanten opmerkt