Dan krijg je een enorme boete en zetten ze je het land uit met een aantekening dat je minimaal 5 jaar niet meer in Turkije mag komen. Hier in Alanya hetzelfde probleem gehad,
Als je hier een verblijfsvergunning hebt voor langere tijd en een vaste woon/verblijfplaats hebt kunnen ze je niet uitzetten heb ik gehoord.
Vorig jaar is een vriend van ons opgepakt op zijn werk, geen werkvergunning, wel een visum voor langere tijd en een huurwoning.
Hij is vastgezet voor 7 dagen (de maximale tijd) en is gewoon weer vrijgelaten.
De info uit de eerste zin heb ik van deze vriend zelf.
Waarschijnlijk hangt het echter af van de ambtenaar die je voor je hebt.
Klopt als ze je, met of zonder verblijfsvergunning en met of zonder huurwoning, pakken en heb je de juiste ambtenaar voor je dan kan je dus geluk hebben.
Pakken ze je en zetten ze je vast dan ben je ook geregistreerd.
Dus 7 dagen is de eerste waarschuwing.
Pakken ze je weer, en dat is wat er hier deze zomer gebeurde, dan ga je echt voor de bijl.
**Vandaar pas op je kunt geluk hebben maar bij pech is het echt pech.
**Ik kreeg nu al de aankondiging dat er voor het volgend seizoen 2008 een nog strengere controle op werkvergunningen gehouden zal worden.
mary -e, ik heb begrepen dat je alleen een werkvergunning kaan aanvragen als je turkse werkgever hem voor je aanvraagt en dat het dan om werk moet gaan dat een iemand van de turkse bevolking niet kan uitvoeren anders wordt ie zowieso afgewezen en een werkvergunning van een jaar kost ongeveer € 500,–
Als ik iets verkeerds heb neergezet of iemand weet aanvullende info verbeter mij dan!
Seray,tel daarbij je verblijfsvergunning van 480 euro voor 1 jaar bij op;de werkvergunning krijg je inderdaad alleen als je werk verricht wat een turk niet kan,maar dan moet je wel een verblijfsvergunning hebben anders werk je illegaal.
Nou als ik het zo zie, kan dus bijna niemand hier legaal een baan krijgen… Het enige wat je kunt doen wat een turk daar nie kan is als tolk ofzo…
Voor de rest kunnen ze zelf toch ook alles…??
die regel dat een buitenlander alleen werk krijgt als een turk het niet kan maakt de boel best lastig ja.
Iets met talen wil toch vaak wel lukken.
Tolk, of iets in de horeca … reisleidster of zo ? , maar dan moet je in turkije eerst weer op een cursus om aan te tonen dat je dat werk echt kunt en om een vergunning daarvoor te krijgen.
Ik woon en werk al weer 17 jaar in Turkije. Eerst illegaal maar de laatste 7 jaar legaal. Heb een werk en verblijfsvergunning via mijn Turkse firma. De vereisten voor een werkvergunning zijn: op elke 10 verzekerde (ssk) Turkse medewerkers mogen ze 1 buitenlandse medewerker aannemen. Ook deze moet ssk verzekerd worden. Ik betaal voor mijn verblijfs- en werkvergunning ongeveer 600 euro per jaar.
Zucht wat een ellende :-p
ik wil dit jaar de stap zetten om naar Turkije te verhuizen…
mijn ouders hebben daar een appartement gekocht, maakt dit geen enkel verschil om aan n werkvergunning te kunnen komen???
Nogmaals hier vanuit Alanya. Een vaste woon- en of verblijfplaats (koopwoning/huurwoning) is niet voldoende om zomaar te kunnen werken. Ik heb mijn werkvergunning weer verlengd voor een jaar en dat koste mij 795 YTL + 75 YTL voor het blauwe boekje. Totaal dus 870 YTL ofwel 510 eurootjes. Dit is voor een jaar verlijfs- en werkvergunning.
De controles voor 2008 worden feller en de boetes zijn flink gestegen. Voor werkgever 5.000 YTL voor werknemer kan dit oplopen tot 2.500 YTL. Tevens moet je de kosten voor de terugkeer naar vaderland zelf bekostigen.
LET OP: zonder werkvergunning heb je geen poot om op te staan want je bent illegaal.
hmmmm… het wordt er allemaal niet gemakkelijker op…
bedoel… maar als ik voor 500 - 600 euro daar legaal zou kunnen werken, dan wil ik geen risico nemen!! dan betaal ik da wel…
maar ja. dan moet da dus ook nog lukken :-s een werkgever zien te vinden die da aan wil vragen en n baan zien te vinden waarvan je aan kan tonen dat n turk het ni kan doen :-s
Zo’n baas vinden is verdomd moeilijk. Het moet toch al een middelgrote onderneming zijn en de formaliteiten om een werkvergunning aan te vragen is absoluut niet makkelijk voor de ondernemer.
nee denk idd dak zon baas nooit zal vinden…
iemand heeft me n baan beloofd, wanneer ik ook kom… hij heeft nogal wat in handen en zo… ma denk ni dat hij dr aan begint…
Ik snap wel dat ze het eigen volk willen beschermen en das ook goed… maar was wel makkelijk geweest als er nog wel een optie was voor als je wil emigreren en dus niet alleen komt om vakantiewerk te doen of zo…
Hallo!
ik ga deze zomer in Turkije werken, zonder werkvergunning en nu vroeg ik me af hoe hoog die boete dan is als ze je pakken? Wat ik natuurlijk probeer te vermijden.