Visa kosten en verblijfsvergunning

Hallo,
Ik heb 2 vragen en hoop dat iemand mij kan helpen.

1. wat zijn de nieuwe visa kosten om vanuit Nederland Turkije in te komen?
  2. En wat zijn de kosten voor een verblijfsvergunning?

De laatste paar dagen zijn al deze prijzen gewijzigd. Je krijgt nu een visa voor 90 dagen verspreid over 180 dagen, terwijl dat voorheen 90 dagen was en dan moest je het land uit en kon je dezelfde dag nog terug.

Nederlanders woonachtig in Turkije betaalden het meest om een verblijfsvergunning te krijgen voor een periode van 1 jaar 846,00 EURO
Deze wet is veranderd en naar we weten krijgen Turken in Nederland met terug werkende kracht (tot een max. van 13 jaar) hun geld terug.
Maar wat zijn nu de nieuwe regels.
Je kan geen recente informatie krijgen hier in Turkije - of ze zeggen je vandaag dit en morgen weer heel iets anders.

WEET IEMAND HIEROP HET ANTWOORD OF KAN IEMAND MIJ EEN WEBSITE GEVEN MET DAAROP DE JUISTE INFO.

Wij hebben een gewoon toeristenvisum gekregen, 90 dgn geldig. Andere bepalingen ken ik niet.

Verblijfsvergunningen zijn toch beslist anders, en eigenlijk zou hierop je iets moeten vragen op Wonen en Werken in Turkije, daar daar de mensen zijn die er ook wonen en vergunningen hebben aangevraagd.

Vandaar dat ik toch je vraag verplaats daarheen.

er is sinds 14 juli 2010 een nieuwe wet van kracht.
Tot die datum kreeg je een 90 dagen toeristen visa. Vanaf die datum krijg je een 90 dagen visa in een periode van 180 dagen. Je kunt dus meerdere trips maken in 180 dagen als je het totaal van 90 dagen maar niet overschrijdt.

We hebben een huis hier en tot op de dag van vandaag zijn we hier niet langer dan 20 weken per trip, vanaf eind dit jaar gaan we voorgoed hier wonen en heb je dus een verblijfsvergunning nodig. Er zijn mensen die iedere 90 dagen de overtocht naar Rhodos maken om bij terugkeer hun nieuwe visa te krijgen. Dit is vanaf 14 juli 2010 niet meer mogelijk - na 90 dagen moet je 90 dagen het land uit.

De kosten voor een verblijfsvergunning waren tot voor kort 846,00 EURO, is die prijs nog steeds hetzelfde, dat is mijn vraag
Groetjes Goos

Ik had al iets gehoord over de 180 dagen regeling maar tot nu toe leek het iets te zijn voor mensen uit de UK. Ben dus benieuwd naar bevestiging van dit bericht. Ik heb TL 1100 betaald voor één persoon voor één jaar inclusief het bekende blauwe boekje. Boekje kosten zover ik mij heriner TL 138.

Is er iemand die wat meer over dit onderwerp weet? Zelf kom ik meerdere keren per jaar in turkije en meestal voor een lange tijd (ongeveer 2,5 maand, vakantiehuis). Stel dat dit ook voor Nederlanders geld, dan kan ik straks 180 dagen Turkije niet meer in.

Ben gisteren teruggekomen in Antalya en heb een 180 dagen visum ontvangen, waarbinnen je maar 90 dagen in Turkije mag verblijven.
Op mijn vraag wat ik nu moest doen na 90 dagen werd gezegd dat ik maar gewoon weer een nieuw visum moest kopen op de luchthaven. Ik ben er niet gerust op en denk dat dit een lucratieve manier is om mensen te dwingen een - voor Nederlanders - dure verblijfsvergunning aan te schaffen.
Immers, een andere keuze heb je niet. De gok nemen en ervan uitgaan dat je wel een nieuw visum kunt kopen op de luchthaven en het risico lopen dat je geweigerd wordt omdat de 90 dagen al ‘gebruikt’ zijn, is ook geen leuk vooruitzicht. Veel ervaringen zijn er nog niet, omdat het net medio juli veranderd is. Huizenbezitters/overwinteraars zullen ook de dupe hiervan worden.

Uitkijken met een 90/180 dagen visum en niet denken dat het wel mee zal vallen! Totnogtoe is weinig bekend bij ambassades en consulaten. Op vragen sturen zij artikels toe uit plaatselijke (Engelstalige) kranten.
Zie:
http://ukinturkey.fco.gov.uk/en/help-for-british-nationals/living-in-turkey/visitors-who-overstay http://www.fethiyetimes.com/news/44-news/6250-turkish-tourist-visa-law-to-change-for-63-countries.html
http://www.landoflights.net/local-news/visa-hop-to-stop-watch-this-space-4528.html
http://www.fethiyetimes.com/expat-zone/visa/6254-turkish-tourist-visa-changes-how-to-tell-the-old-visa-sticker-from-the-new.html
voor meer informatie.

Maria

Vergat ik nog: heb onlangs een e-mail naar de ambassade gestuurd over het onderwerp. Zie antwoord hieronder:

Geachte heer en mevrouw Jonker,

Er is nog steeds ruis op de lijn maar wat er tot nu toe naar buiten is gekomen is dat er inderdaad een wetswijziging heeft plaatsgevonden waardoor er vanaf 14 juli andere voorwaarden aan de Turkse visa gelden.

Met andere woorden zelfde regels als die Schengen stelt: maximaal 90 dagen in TR daarna 3 maanden buiten TR en daarna kan men weer in aanmerking komen voor een nieuw visum.

Ik wacht nog op de officiële nota van het Turks Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Na ontvangst zal de informatie onder andere op de website van de ambassade www.mfa.nl/ank bekend worden gesteld.

Ik hoop u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd

m.vr gr.

Hugo P. Corver
Eerste Secretaris & Consul
Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden
Ankara
Hollanda Caddesi No. 5
06550 Yildiz - Ankara - Turkije
telefax : 090 - 312 - 409 1898
emailadres: ANK-CA@minbuza.nl

Wat een gedoe allemaal met dat nieuwe visum.
Het wordt er niet makkelijker op zeg…
Maar even een vraag je mag dus 90 dagen in Turkije zijn van de 180 dagen oke dat snap ik.
Maar dan het volgende hoelang moet je wachten tot je weer naar binnen mag in turkije???Tot de andere 90 dagen ook “op”/"verlopen"zijn?(dus in NL blijven die 90 dagen)?dat zou wel heel jammer zijn nu…

Hopelijk zijn er mensen die er een duidelijk en goed antwoord op kunnen geven!

Als je een nieuw stempel hebt (90/180 mag je dus gedurende 180 dagen meerdere keren in en uit reizen als je totale verblijfs duur maar niet meer is als 90 dagen. Gunstig voor de meeste toeristen. Na 181 dagen begin je gewoon opnieuw en moet je weer een touristen visum kopen.

Vervelend voor mensen die langer in Turkije blijven en in het verleden aan het eind van de 90 dagen Turkije verlieten voor b.v één overnachting in Griekenland en dan weer terug naar Turkije voor de volgende 90 dagen. DAT KAN NIET MEER.

Als je langer dan 90 dagen achter elkaar in Turkije wilt blijven moet je dus een ikamet aanvragen. En eigenlijk best wel logisch

Ik vraag me trouwens af of het allemaal niet te lastig wordt voor de ambtenaren op de luchthavens, ze moeten immers - in geval van korte bezoeken aan Turkije - alle visumstempels gaan checken en gaan tellen hoeveel dagen mensen nog ‘over’ hebben.
Eerst maar eens even afwachten of deze wijziging niet weer wordt overruled door een andere wijziging. Dit soort zaken kan in Turkije immers razendsnel weer veranderen…
Jammer is het wel, voor mij persoonlijk betekent het alleen maar extra kosten, omdat ik toch al 4x per jaar naar NL terugging. Ik baal er dus behoorlijk van.

Op een ander Forum vond ik een mededeling dat de nieuwe visumregeling voor onbepaalde tijd uitgesteld zou zijn.
Zie de website-tekst op Kalkan Turkish local news, met daarin opgenomen een aankondiging van de Britse Ambassade in Turkije.
http://kalkan.turkishlocalnews.com/portal/kalkan-news/88246-new-turkish-visa-regulations-to-be-reversed
Dezelfde verklaring staat ook op de website van de Britse Ambasssade.

Ik heb de NL ambassade een e-mail gezonden met de vraag of zij een soortgelijk bericht ontvangen hebben van Turkse minister van Binnenlandse Zaken. Zodra ik iets terughoor, zal ik de reactie posten.

Maria Jonker

Maria, bedankt voor je inspanningen!! Ik had ook een mail naar het consulaat hier in Antalya gestuurd, maar die hebben me nog niet geantwoord. Ik wacht het nog maar even af alvorens ik een verblijfsvergunning aanvraag.

**Het bericht van de Britse Ambassade geldt inderdaad ook vootr Nederlanders!
**

[COLOR=black]Bijgaand het antwoord van het Consulaat in Marmaris op mijn e-mailvraag:[/COLOR]

Geachte medelanders,

Het volgende bericht is binnengekomen en bevestigd. Onderstaande minister heeft brief afgegeven waarin de nieuwe visum regeling tot nader order wordt geannuleerd.

Letter from Ministry of Interior, Security General Directorate dated 23 July 2010.Ref.Number:B.05.1.EGM.0.13.2366-Vize-5-(41923-1/15-13)

Diegenen die nu reeds een nieuwe visum hebben ontvangen daarvan is nog niet bekend wat daar mee gaat gebeuren, maar de oude visums keren weer terug. Echter voorlopig, dus hou het goed in de gaten.

Wij proberen dat uiteraard in samenwerking met jullie te doen, dus deel je bevindingen met ons en je medelanders.

Zie ook onderstaande link:
http://kalkan.turkishlocalnews.com/portal/kalkan-news/88246-new-turkish-visa-regulations-to-be-reversed

Met vriendelijke groet,

Suzan Arikan
Assistent Consul Marmaris
0252-4132691

1 like

Oke ik heb dus al wel zo’n nieuw visum van turkije 90/180 dagen die heb ik gekregen(zonder dat ik er erg in had) op 6 juli 2010.Terwijl het pas op 14 juli 2010 in zou gaan allemaal…
Ik ga 28 aug terug naar Antalya dus dan zou ik toch een nieuw visum moeten kopen???

Hopelijk blijven de "oude"visums gewoon voor turkije scheelt een hoop wachttijd bij de douane denk ik zo want ze moeten zoals al eerder gezegt werd echt alles na tellen naar mijn idee…ppppfffff lang wachten dus!!!

:vak02:Nee Roos, is absoluut niet nodig! Onverschillig of je een 90-dagen visum hebt of een 90/180 dagen visum, je zit nog lang niet aan je 90 dagen, geteld vanaf 6 juli.

Als het een 90-dagen visum zou zijn geweest, was het geldig geweest tot begin oktober. Vooropgesteld dat je niet zolang blijft, kun je dus nooit een probleem hebben als je met dit (te vroeg afgegeven) 90/180 dagen visum het land inkomt. Noch de ambassades noch de consulaten weten wat de Turkse autoriteiten gaan doen met de al uitgegeven 90/180 dagen visa, maar het kan tot begin oktober nooit in je nadeel werken. Daarna ???

Als je langer dan begin oktober wilt blijven is het zaak de ambassade-site in de gaten te houden en hun evt. te e-mailen. Op dit moment heeft dat geen zin, omdat ze hetzelf ook nog niet weten.

Hopelijk ben je wat gerustgesteld.

Maria

:dag:Hey Maria:zon02:

Bedankt voor je reactie!
Dat scheelt al één wachtrij in turkije!
Maar omdat ik las dat de visums van 90/180dagen vervallen ofzo dacht ik ff dat ik een andere visum moest kopen maar dat is niet dus!Heerlijk(scheelt weer een aantal euro’slol2)

Maar bedankt voor de reactie en hopelijk wordt alles snel goed en duidelijk wat ze nu echt willen met dat visum!
Of nog beter laat ze bij de EU komen hbe je al dat gezeur er ook niet mee!

Heb vandaag een mail van het consulaat in Antalya ontvangen, naar aanleiding van mijn vraag over het 180/90 dagen visum, zie hieronder:

You have right about the new visa regulation it had been changed BUT the last information that we received is that the new visa regulation has been stopped at the moment. This means that they are going further with the old system (90 days visa).

For sure the best way is to ask for an import permit if you want to stay longer than 3 months.

Hope to have informed you well,

Tja, wat moet ik ermee? Ik had dit antwoord wel verwacht. Heb waarschijnlijk gewoon domme pech gehad dat ik dit visum heb gekregen op de luchthaven, wellicht plakken ze nu alweer 90-dagen stickers in je paspoort … Ik vind het onbestaanbaar dat een regeling die op 14 juli van kracht is gegaan, vrijwel direct weer wordt gewijzigd en wordt teruggebracht naar de oude regeling… het slaat helemaal nergens op!

Heb nog wel een mail teruggestuurd en uitgelegd dat ik geen verblijfsvergunning aanvraag omdat ik het te duur vind en ik toch 4x per jaar naar NL ga en dus alleen maar extra kosten moet maken voor een verblijfsvergunning. Maar ja, wat gebeurt er als ik terugkom in Antalya met mijn 180-dagen visum en ze willen me geen nieuw 90-dagen visum geven? Terug op het vliegtuig naar NL en daar 90 dagen blijven?? Geen leuk vooruitzicht… wordt vervolgd zeg maar …

even over je verblijfsvergunning. Wanneer je deze vanuit NL al koopt, kost het je 846 euro ja. Maar haal je je verblijfsvergunning hier bij de vreemdelingenpolitie, betaal je “maar” 460 euro :wink:
Voor zover ik weet, zijn hier geen nieuwe regels over.

New Turkish visa regulations delayed by Interior Ministry

Monday, August 2, 2010

ISTANBUL – Hürriyet Daily News

The Interior Ministry has ‘temporarily’ halted new regulations designed to close the loopholes that allow foreign nationals to live for extended periods in Turkey on tourist visas. New visa regulations, introduced on July 14 only give permission for foreigners from 63 countries to stay for 90 out of every 180 days

Changes to tourist visa regulations have been “temporarily suspended” by Turkish Interior Ministry, following recent concern and confusion among many foreign nationals who want to spend their summers in Turkey.
The ministry has “temporarily” halted new regulations designed to close the loopholes that allow foreign nationals to live for extended periods in Turkey on tourist visas. New visa regulations, introduced on July 14 only give permission for foreigners from 63 countries to stay for 90 out of every 180 days; effectively meaning they can only spend a maximum of six out of every 12 months, in two or three month blocks, in the country. This caused confusion, especially for people with holiday homes and boats but who do not live in Turkey all the time.
The new visas have “180 gün içinde 90 gün geçerli müteaddit giriş vizesidir. Türkiye sınırlarından ilk girişte süre başlar. Çalışma hakkı vermez,” written on them, which translates as:
“This multiple entry visa is valid for an intended stay of no more than 90 days per period 180 days. Duration begins on the date of entry to Turkey. The holder has no right to work.”
It is a well known that thousands of foreign nationals spend their summers in Turkey and sometimes longer, particularly in the southwest of the country in resorts like Bodrum, Didim, Marmaris, Fethiye and Antalya. Also, hundreds if not thousands of foreign boat owners like to keep their boats here because of the excellent sailing.
The official and preferred way for foreigners to make a permanent or part-time base in Turkey is for them to take out a residency permit, which means that the authorities have a record of their address. However many visitors to Turkey complain that this is expensive and that for, say half a year it is easier to hop over to Greece for the day to renew their visas. It is well-documented that the “visa run” to Greek islands of Kos, Rhodes, and Meis are popular ways to do this and many companies have businesses arranging these trips.
It is clearly stated on the website of the Consular General of Turkey in London that, “tourist visas do not give you the right to take up paid or unpaid employment or to reside, or to study (including student exchange program) or to establish yourself in business in Turkey.” The reality for many foreigners is of course quite different, especially in tourist resorts.
But nevertheless it came as a complete shock to many individuals, businesses and officials when it became clear a few weeks ago that the law had indeed been changed, the loophole closed and, as from July 14 new visa regulations had been introduced with no apparent warning, allowing for “tourists” to spend only 90 days in every 180 days in Turkey.
This means that those who own boats, houses and apartments in Turkey but enter the country on a tourist visa could face only being able to visit their property for half a year - in alternate three months blocks.
The shock of these unannounced changes by the Turkish Interior Ministry prompted the Embassies of some 63 countries including the Netherlands and Britain to contact the ministry. A press release from the British Embassy in Ankara reported that, “The Minister said that no change in rules would be taking place.”
It was subsequently stated that, “The Ministry of Interior has now confirmed that the proposed change has been delayed. All ports of entry have been informed and visa procedures will revert to those in place before July 14. British nationals will once again be able to enter Turkey on 90 day visas.”
There has yet to be any clarification for those who already have the new visa stamps in their passport. Once again the British Embassy made the following comment, “We are following up with the Ministry of Interior to establish if a new implementation date is proposed and what action, if any, those with 180 day visas need to take. New information will be posted here when we have it.”
Until that time it is a period of uncertainty for those who wish to learn if they are able to immediately renew their 180/90-day visas or wait until the 181st day, the first of which will expire in the middle of September 2010. Foreign nationals, the consular staff of the countries affected and the media at large will be looking with interest at Turkey’s ports of entry.