Visa kosten en verblijfsvergunning

Hieronder nog een bericht met betrekking tot de visumwijzigingen uit de Hürriyet:

New Turkish visa regulations delayed by Interior Ministry

Monday, August 2, 2010

ISTANBUL – Hürriyet Daily News

The Interior Ministry has ‘temporarily’ halted new regulations designed to close the loopholes that allow foreign nationals to live for extended periods in Turkey on tourist visas. New visa regulations, introduced on July 14 only give permission for foreigners from 63 countries to stay for 90 out of every 180 days

Changes to tourist visa regulations have been “temporarily suspended” by Turkish Interior Ministry, following recent concern and confusion among many foreign nationals who want to spend their summers in Turkey.
The ministry has “temporarily” halted new regulations designed to close the loopholes that allow foreign nationals to live for extended periods in Turkey on tourist visas. New visa regulations, introduced on July 14 only give permission for foreigners from 63 countries to stay for 90 out of every 180 days; effectively meaning they can only spend a maximum of six out of every 12 months, in two or three month blocks, in the country. This caused confusion, especially for people with holiday homes and boats but who do not live in Turkey all the time.

The new visas have “180 gün içinde 90 gün geçerli müteaddit giriş vizesidir. Türkiye sınırlarından ilk girişte süre başlar. Çalışma hakkı vermez,” written on them, which translates as:
“This multiple entry visa is valid for an intended stay of no more than 90 days per period 180 days. Duration begins on the date of entry to Turkey. The holder has no right to work.”

It is a well known that thousands of foreign nationals spend their summers in Turkey and sometimes longer, particularly in the southwest of the country in resorts like Bodrum, Didim, Marmaris, Fethiye and Antalya. Also, hundreds if not thousands of foreign boat owners like to keep their boats here because of the excellent sailing.

The official and preferred way for foreigners to make a permanent or part-time base in Turkey is for them to take out a residency permit, which means that the authorities have a record of their address. However many visitors to Turkey complain that this is expensive and that for, say half a year it is easier to hop over to Greece for the day to renew their visas. It is well-documented that the “visa run” to Greek islands of Kos, Rhodes, and Meis are popular ways to do this and many companies have businesses arranging these trips.

It is clearly stated on the website of the Consular General of Turkey in London that, “tourist visas do not give you the right to take up paid or unpaid employment or to reside, or to study (including student exchange program) or to establish yourself in business in Turkey.” The reality for many foreigners is of course quite different, especially in tourist resorts.
But nevertheless it came as a complete shock to many individuals, businesses and officials when it became clear a few weeks ago that the law had indeed been changed, the loophole closed and, as from July 14 new visa regulations had been introduced with no apparent warning, allowing for “tourists” to spend only 90 days in every 180 days in Turkey.
This means that those who own boats, houses and apartments in Turkey but enter the country on a tourist visa could face only being able to visit their property for half a year - in alternate three months blocks.
The shock of these unannounced changes by the Turkish Interior Ministry prompted the Embassies of some 63 countries including the Netherlands and Britain to contact the ministry. A press release from the British Embassy in Ankara reported that, “The Minister said that no change in rules would be taking place.”
It was subsequently stated that, “The Ministry of Interior has now confirmed that the proposed change has been delayed. All ports of entry have been informed and visa procedures will revert to those in place before July 14. British nationals will once again be able to enter Turkey on 90 day visas.”
There has yet to be any clarification for those who already have the new visa stamps in their passport. Once again the British Embassy made the following comment, “We are following up with the Ministry of Interior to establish if a new implementation date is proposed and what action, if any, those with 180 day visas need to take. New information will be posted here when we have it.”

Until that time it is a period of uncertainty for those who wish to learn if they are able to immediately renew their 180/90-day visas or wait until the 181st day, the first of which will expire in the middle of September 2010. Foreign nationals, the consular staff of the countries affected and the media at large will be looking with interest at Turkey’s ports of entry.

Inderdaad Eclipse, als ze de verblijfsvergunningen wat goedkoper zouden maken, zouden meer mensen een aanvraag hiervoor doen.

Aan de andere kant vinden Turken dat wij buitenlanders niet moeten zeuren, wij kunnen immers voor relatief ‘weinig’ geld een verblijfsvergunning aanvragen en als toerist gewoon een visum kopen op het vliegveld, terwijl zij hemel en aarde moeten bewegen om een keer hun land uit te kunnen…

Maar goed, het consulaat heeft me nog geschreven dat ik waarschijnlijk gewoon weer een nieuw visum van 90 dagen kan krijgen, zonder dat ik gehouden word aan de 180 dagen… Echt gerust ben ik er echter nog niet op.

Voor mensen die langer in Turkije zijn is het echt geldklopperij, voor de gemiddelde toerist niet.
Die koopt 1 keer een visum, en kan de hele zomer(vaak 2-3 keer) op vakantie zonder een ander visum te hoeven kopen. Nu moet ik toch vaak weer een visum kopen. We zijn de laatste keer gegaan op 24 juni, en nu vertrekken we op 18 sept. Dus een nieuwe kopen.
Met de nieuwe regeling dus niet meer…

Hans: Dat is ook al flink omhoog gegaan!!! Het was altijd 10 gulden(voorheen niets, maar sinds de turk zelf bij ons moet betalen, moeten wij ook betalen, de duitser betaal(de) niets!!)
Toen 10 euro, nu al 15 euro per visum!!!

Het gaat langzaam steeds hoger, en geloof me, men vind het prettig als ze 1 keer maar hoeven betalen, en niet steeds in dat rijtje hoeven aansluiten!!!
Op Izmir(welke ook al zo opgeknapt is door onze visa) is er zelfs al een ‘efteling’ slinger aangelegd, zodat je moet aansluiten…

Nee ik denk dat het voor de gemiddelde toerist echt een vooruitgang is, maar voor de mensen die een huis hebben, of er ‘permanent’ wonen met even op en neer Rhodos oid, het echt geldklopperij is!!!

Ik ben zondag 8 augustus teruggekomen ın Turkıje met een nıeuw vısum voor 3 maanden. Hıervoor had ık mıjn vısum ontvangen op 6 meı. Zonder problemen ben ık dus weer het land bınnengekomen.
De ambassade heeft wel verteld dat ze de regels gaan veranderen. Maar dat het nıet van vandaag op morgen kan.
Ik begrıjp ook wel dat ze ernaar streven dat deze mensen dıe langer verblıjven een ıkamet gaan aanvragen.

Weet ıemand een antwoord hıerop: als je een ıkamet aanvraagt wordt je dan uıtgeschreven ın NL en dus ook je zıektekosten verzekerıng stopt?

Ik denk dat diverse mensen hier happy mee zullen zijn, inclusief mijn Mieke.
En nee een verblijfsvergunning (ikamet) heeft geen enkele consequentie voor je, aan de nederlandse kant. Je blijft dus ook verzekerd.

hey hallo

Ik woon in Istanbul en heb sinds 3 dagen een verblijfsvergunning.
Mochten jullie hier meer over willen weten dan kunnen jullie me een berichtje sturen.

nog ff snel een tip: Haal in TR een verblijfsvergunning en niet op het consulaat/ambassade in NL. daar betaal je 800 lira of zelfs meer… We hebben 460 euro betaald en ong 65 euro voor het boekje.

gr Inge

Hier nog een interessante tekst ten aanzien van de prijsverschillen voor verblijfsvergunningen voor EU-burgers:
Verblijfsvergunning voor Nederlanders in Turkije

beantwoording vragen van het lid Ten Broeke over kosten van een verblijfsvergunning voor Nederlanders in Turkije. Kamerbrief inzake beantwoording vragen van het lid Ten Broeke over kosten van een verblijfsvergunning voor Nederlanders in Turkije.
Kamerbrief | 4 oktober 2010

Graag bied ik u hierbij, mede namens de Minister van Justitie, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door het lid Ten Broeke over kosten van een verblijfsvergunning voor Nederlanders in Turkije. Deze vragen werden ingezonden op 20 augustus 2010 met kenmerk 2010Z11788.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen

Antwoorden van de heer Verhagen, Minister van Buitenlandse Zaken op vragen van het lid Ten Broeke (VVD) over de kosten van een verblijfsvergunning voor Nederlanders in Turkije.
Vraag 1
Is het waar dat de kosten voor een verblijfsvergunning voor Nederlanders in Turkije kunnen oplopen tot 40 euro per maand, en tot bijna 500 euro per jaar?
Antwoord
Nederlanders betalen voor de eerste maand EUR 40,- voor hun verblijfsvergunning en voor de volgende elf maanden EUR 35,- per maand. Dit komt neer op een bedrag van EUR 425,- per jaar.
Vraag 2
Is het waar dat de kosten voor eenzelfde verblijfsvergunning voor ingezetenen van lidstaten van de Europese Unie (EU), bijvoorbeeld België, slechts 1 euro per maand en voor Duitsland slechts 4 euro per maand zijn? Wat is de reden voor de enorme verschillen?
Antwoord
Ja. Deze bedragen zijn gebaseerd op reciprociteit.
Vraag 3
Gelden deze verschillen in benadering van EU-burgers ook voor de visa die door de Turkse overheid aan vakantiegangers wordt verstrekt?
Antwoord
Nee, alle vakantiegangers uit de EU betalen dezelfde kosten voor een visum aan de grens, namelijk EUR 15,-.
Vraag 4
Nu een Rotterdamse rechtbank heeft gemeend op basis van associatieverdragen te kunnen concluderen dat er geen onderscheid gemaakt kan worden tussen EU-burgers en mensen met een Turkse nationaliteit als het gaat om inburgeringcursussen, hoe verklaart u dan dat Turkije wel verschil maakt tussen EU-burgers als het gaat om de kosten van verblijfsvergunningen?
Antwoord
Er is hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak van de rechtbank Rotterdam d.d. 12 augustus 2010, nr. 08/4934. Het is derhalve te vroeg om definitieve conclusies te verbinden aan deze uitspraak. Het onderscheid tussen EU-landen in de hoogte van de leges voor een verblijfsvergunning in Turkije is, zoals ik aangaf in het antwoord op vraag 2, gebaseerd op reciprociteit.
Vraag 5
Ondanks het feit dat Turkije autonoom is, en dus naar eigen goeddunken visa en verblijfsvergunningen kan verlenen, mag wat u betreft verondersteld worden dat Turkije EU-inwoners gelijk behandelt tegen de achtergrond van de Turkse wens tot toetreding tot de EU? Zou u een gelijke behandeling van EU-burgers als het gaat om visa en verblijfvergunningen willen aankaarten bij de Turkse regering en de onderhandelaars van de Europese Commissie?
Antwoord
De hoogte van leges voor Nederlandse onderdanen is gebaseerd op de hoogte van de leges die Nederland oplegt aan (o.a.) Turkse onderdanen. Nu als gevolg van een recent arrest ^^1 de Nederlandse leges voor alle soorten verblijfsvergunningen van Turkse onderdanen die rechten ontlenen aan het Associatierecht EU-Turkije zijn verlaagd, is Nederland in gesprek met de Turkse autoriteiten over de hoogte van de leges die Turkije heft.
^
^
^1 Arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie d.d. 29 april 2010 in zaak C-92/07

Ja en zo is het eigenlijk al jaren: Duitsland betaald niets voor het toeristenvisum, wij 15 euro
Alleen omdat Duitsland ook niets vraagt voor de turkse toeristen als visa-kosten

mischien stomme vraagn ik heb een nu ID kaart kan je ook met een id kaart een ikamet aanvragen? Ik had via een andere site gezien van niet maar vraag het toch even scheelt anders toch 50 euro