In dit topic kun je al je vragen kwijt over het visum voor Turkije.
Dit topic heeft betrekking op het kopen van een Turks visum op de luchthaven/ aan de grens voor Nederlanders en Belgen
enkele feiten op een rijtje:
je koopt je visum ter plekke op de luchthaven, voor de douane.
je moet je visum contant, bij voorkeur met gepast geld, in euro’s betalen.
je visum is 90 dagen geldig, en dus NIET 3 maanden
je kunt zo vaak in en uit Turkije reizen, zolang je maar binnen die 90 dagen Turkije weer verlaat.
je visum komt in je paspoort of op een los blaadje als je een ID-kaart hebt. Deze moeten nog geldig zijn en moet je ten alle tijden samen kunnen tonen.
voor meer vragen en reacties, bekijk eventueel de andere topics hierover (gesloten)
Ik weet niet of ik nu op het juiste bericht reageer, er zijn er namelijk heel veel over het visum.
Ik ben altijd 's zomers op Antalya aangekomen en daar kreeg ik een visum waarom gewoon de 90 gebruikelijke dagen gedrukt stond op de sticker.
Dit jaar ben ik in februari via Istanbul naar Antalya gereisd en heb dus in Istanbul al een visum gekregen. Nu is deze heel anders dan die ik de jaren ervoor gekregen heb. Er staat namelijk op dat het voor 2 maanden geldig is. Met een stempel er bovenop met 90 gün (dus 90 dagen).
Nu ga ik van 29 april t/m 9 mei opnieuw naar Turkije (Alanya), wat moet ik nu aanhouden, de 90 dagen of de 2 maanden?
Wanneer het 90 dagen is, is het geen probleem, daar blijf ik binnen. Maar de 2 maanden niet.
Aangezien de datum van aankomst in febuari 19 februari was.
Weet iemand hier meer over? Alvast bedankt!
Oke, dank je! Ja ik begon ineens te twijfelen met die 2 maanden erop… Waarom ze dat nou doen is mij ook een vraag, waarom niet gewoon 3 maanden, dan is het een stuk duidelijker!
Komt wel mooi uit dan, want moet in mei overstappen op istanbul en heb zo weinig tijd (3 kwartier maar), scheelt weer tijd om visum te halen!
had ook een vraag over visa. wil 15 juli voor onbepaalde tijd naar turkije met mijn zoon. hij is 13 jaar en gaat dan daar naar een internationale school. we blijven wel ingeschreven in nederland. kan ik hier een lange termijn visa aanvragen ivb met mijn zoon want hij gaat daar opschool?
IK heb een vraagje over of ik een visum moet hebben als ik van Amsterdam naar Instanbul vlieg om vervolgens over te stappen naar Ukraine, en op de terug reis gaat de vriendin vanuit Ukraine met mij mee en stappen wij beiden weer over in Istanbul. Moeten wij dan een visum hebben? Is er iemand die mij dit vertellen kan?
Ik denk dat het eraan ligt of je opnieuw moet inchecken, en daardoor dus opnieuw door de douane moet gaan… Ik zou het navragen bij diegene waar je het ticket geboekt hebt… En anders gewoon rekening houden met 15euro kosten per persoon.
Ik heb even een vraagje. Vliegtickets naar Bodrum zijn heel duur, dus daarom willen we misschien naar Kos vliegen en dan met de boot naar Bodrum. Echter, hoe kom je dan aan een visum? Kan je dit in de haven kopen?
Staat er toevallig een stempel op dat visum met 90 gun (90 dagen)?
Ik heb namelijk ook ooit een 2 maanden sticker gekregen waar wel een stempel voor 3 maanden op stond. Was vorig jaar feb. en ben daarna gewoon in mei op datzelfde visum naar Turkije terug geweest.
Dus kijk even goed naar de stempel die erop staat.
Er staat inderdaad een zwarte stempel op met ‘90 GUN’.
Toen ik kwam kreeg ik een rode stempel met 22/03/2011, toen ik terug ging een zwarte stempel met 29/03/2011 met daarbij ‘90 GUN’.
Hij is dus nog wel geldig?
Wat is dat voor iets achterlijks dan, spreekt elkaar lekker tegen. In het engels er op zetten dat het visum geldig is voor ‘ONE MONTH’ en stiekem in het Turks er op zetten ‘90 GUN’.
Ik begrijp zo goed dat Turkije niet compleet bij de EU hoort, wat een ongeregeld zootje daar.
Ik zou in mijn eigen paspoort moeten kijken naar de kleuren van de stempels. Kan best zijn dat ze voor inkomen rood nemen en voor uitgaan zwart. Of dat dit per toeval een kleur is die ze stempelen.
Ik durf je niet te garanderen dat het echt goed is. Maar in mijn geval heb ik er geen problemen mee gekregen vorig jaar. Misschien vertandig om Turkse consulaat te bellen (heeft NL nummer in Rotterdam geloof ik). En hier op het forum zijn er vast wel mensen die hier iets meer oer weten??
Ik zal als ik thuis ben iig even kijken naar de kleuren vd stempels en wat er op mijn visum van die 2 maanden dan staat.
Normaal gesproken kreeg ik ook altijd een blauwe achtige sticker en die ik toen kreeg was groen…
Ik heb gewoon een klein papiertje, of stickertje, want ik heb geen paspoort maar een ID kaart. De ‘heen’ stempel is rood, de ‘terug’ stempel is zwart. Turks consulaat bellen zou nog wel kunnen inderdaad maar neem aan dat hier ook wel mensen zijn die bekend zijn met Turkse visa.
Nog ff wat:
Mijn vriendin zit in Turkije voor 4 maanden. Zij heeft voor 150 euro een ‘SINGLE ENTRY VISA’ gekocht. Betekend dat zij EEN (1) keer het land in mag, en EEN (1) keer het land mag verlaten? Dus als ze eenmaal Turkije uit is mag ze niet meer terug op hetzelfde visum? Ze wil namelijk een paar dagen naar Kos o.i.d. en dat hoort bij Griekenland. Dan moet ze dus weer een nieuw visum halen voor 150 euro? Is ook geen toeristenvisum maar een studentenvisum.
Oke, maar dat papiertje/sticker moet op hetzelfde neerkomen lijkt mij.
Single entry betekent natuurlijk een eenmalige binnenkomst. Ik weet niet hoe streng ze daar in Turkije mee zijn. Maar ik weet wel dat mijn Turkse vriend hier in NL ook een single entry visum heeft voor 3 maanden. Hij kan niet even naar Turkije en dan weer terug NL in. Omdat het eenmalig is.
Toch zou het voor Turkije raar zijn, aangezien je dit met een toeristenvisum wel kunt… Ook dit zou ik navragen bij het consulaat.
Want ik kan wel zeggen wat ik denk… maar zeker weten doe ik het niet!