Alle vragen over het visum voor Turkije

ik ga 26 april met mijn dochtertje, 9 mnd, op vakantie naar turkije.
zij staat bij mij in mijn paspoort.

weet iemand of ik 2 visa moet hebben ? of moet ik er 1.

Normaal gesproken 2 stuks: iedereen moet een eigen visum, gaat per persoon, niet per paspoort…

het spreekt elkaar niet tegen.
als er een stempel opkomt is dat een ‘overrule-ende’ regel.

-de 1 maand visum word uitgegeven aan mensen van het oostblok.
-de 2 maanden visea worden gebruikt voor mensen uit de amerika’s en arabische landen (inclusief israel).
-de single entry visea worden uitgegeven aan mensen die van te voren aangeven dat ze langer blijven dan hun standaard toeristen visum geldig zou zijn in zijn doelgroep maar korter dan en verblijfsvergunning.
deze worden soms ook uitgegeven aan studenten en journalisten of bepaalde diplomaten/bijzondere entries
deze kunnen varieren van 2 tot 4 maanden.

als je nagaat dat alleen in antalya airport al 10.000.000 mensen per hoofdseizoen binnen komen kan je er vanuit gaan dat soms de rolletjes met visea op zijn voor een bepaalde doelgroep. dan worden de andere-doelgroep rolletjes gebruikt met een overstemmende stempel.

de visea worden gemaakt door een drukkerij die documenten maakt.
er zit dus een soort watermerk op en nog enkele kleine lettertes en tekens die je niet met het blote oog ziet.
dit alles om het officieel te houden en een telling te hebben hoeveel mensen enteren en departen.
met duidelijke lijsten word bewerkt welke doelgroepen zijn aangepast.

de multi-entry visa geldt dat de datum van de eerste stempel een aftelling van 90 dagen heeft.
tot dan kun je zo vaak als je wilt binnenkomen en uitgaan.

binnenkomende stempels hebben inderdaad een andere kleur dan de uitgaande, dit om alles overzichtelijk te houden voor de mensen achter de glazen poortjes.

allemaal best duidelijk toch? het ‘ongeregelde zootje’ zit in jouw bolletje, niet in de turkse grenscontrole protocollen… lijkt mij…

Het is inderdaad zo dat ze af en toe een ander visum gebruiken. Je krijgt dan gewoon een stempel met 90 gun.
Verder is er nu weer het visum in omloop van 180 dagen waarvan je er 90 in Turkije mag verblijven.
Dus voor de mensen die nu op vakantie gaan, kan het visum er weer anders uitzien dan het voorgaande 90-dagen visum.

Weet niet of ik hier helemaal goed zit met mijn vraag maar ik hoopte eigenlijk dat iemand mij kon helpen met wat informatie. Ik ga voor minimaal 3 maanden naar marmaris, maar misschien wordt dit langer. Ik had inderdaad al wel gevonden dat het visum is veranderd naar 90/180 dagen visum. Toen ik besloten had om dit te doen ging ik er nog vanuit om een boottochtje te doen naar rhodos maar dat kan dus niet meer. Nu hoorde ik iets over een verblijfsvergunning voor een jaar die nu in prijs verlaagd is? Ik lag op het internet dat je dan alleen een bepaald bedrag op een turkse rekening moet hebben, maar ik had ook ergens gelezen dat je een huurcontract op je naam moet hebben. Misschien dat iemand mij kan helpen aangezien ik 6 juni vertrek en het wel helemaal uitgezocht wil hebben ;). Bedankt alvast!

Ha! toevallig ben ik nog zo laat op… :wink:
Het is inderdaad een 90/180 dagen visum geworden. Dus dat betekent echt 90 dagen en geen dag langer of anders een dikke boete! Tripje Rhodos helpt dus niet helaas. Dan zou je inderdaad aan een verblijfsvisum moeten en ik heb gelezen dat deze 120 euro of lira kost (ja, wat was het nou…).
Je moet inderdaad een huurcontract kunnen overleggen. En wat betreft de bankrekening, dat weet ik niet. Weet niet of je daar een Turkse vriend (of vrienden) hebt wonen met een Turkse bankrekening en of het daar vanaf gehaald mag worden. Verder moet je nog even nakijken of je je dan niet in Nederland moet uitschrijven en hoe het zit met je verzekeringen. Het zou best zo kunnen zijn dat je pas een verblijfsvisum voor langer dan 3 maanden krijgt, als je je in Nederland uitschrijft. Hoeft geen probleem te zijn, dan open je gelijk een Turkse rekening en kun je het bedrag betalen.
In ieder geval succes! Zoek alles even goed uit voordat je weg gaat. Daar zijn ze vaak onduidelijk in dat soort dingen en achteraf de problemen…
Veel plezier in ieder geval!

Trouwens, stel deze vraag ook even op het wonen-werken forum. Daar weten ze alles van het wonen en een verblijfsvergunning daarvoor…

Super bedankt! Ik heb hem ook in wonen en werken gezet met de slimme vraag over het uitschrijven in nl. Ik wil inderdaad helemaal op de hoogte zijn hoe of wat. Huurcontract moet geen probleem zijn mijn vriend komt daar inderdaad vandaan en we huren een appartment die ik dan alleen op mijn naam zou moeten laten zetten inplaats van hem.

Denk dat je naar Marmaris gaat zo aan je naam te zien en het tripje Rhodos. Daar ben ik net anderhalve week van terug…
Dat is in ieder geval een stad waarvan ik denk dat ze dit wel zullen doen met dat huurcontract. Laat het op jou naam zetten. Ook dat zou ik snel regelen want je weet maar nooit hoe lang dat kan duren. En zou je aan moeten tonen dat je daar al ‘woont’ vanaf het moment van binnenkomst in Turkije? Weet het niet hoor… Ik heb een tijdje geleden alles uitgezocht om in TR te kunnen gaan wonen: beetje ingewikkeld, zowel voor alles wat je in NL moet regelen als daar.

Ja inderdaad marmaris :wink: Nou het is zo dat ik het liefste tot eind september wil blijven, ik ga er zoiezo niet permanent heen. Daarbij is het ook geen probleem om maar 90 dagen te mogen blijven maar dat zou betekenen dat ik dan natuurlijk tot december/januari niet meer terug mag gaan… En ik wil graag nog naar mersin om samen met mijn vriend zijn visum voor december aan te vragen. Misschien is het gewoon het idee dat ik na die 90 dagen ook weer 90 dagen niet terug mag waardoor ik aan een verblijfsvergunning zat te denken.

Tja, ik ken het probleem… Ik ga ook van 1 juli t/m 21 augustus naar mijn vriend. Eind april ben ik dus ook al 2 weken naar Turkije geweest. Ik ben blij dat ik in februari niet hoefde (of hadden zie die 90/180 toen niet…) anders had ik dus een probleem gehad. Mijn vriend is hier van februari t/m eind april in NL geweest. Dus dat is het geluk, anders had ik vd zomer niet zo lang kunnen blijven en ik had mijn tickets al geboekt :smiley:
Succes met het aanvragen van het visum! Als dat lukt hoef je hem niet superlang te missen (nou ja, 3mnd… maar je bent dan ook weer lang samen).

Hmm ik was even mijn oude visum van 7 februari aan het bekijken en dat is inderdaad 180/90 dagen visum. Betekend dit dan dat ik maar tot 6 augustus in Turkije mag blijven? Dan zijn wel mijn 180 dagen om betekend dit dan dat ik dus wel op en neer kan naar rhodos om een nieuw visum te halen omdat die 180 dagen om zijn?

Ik ben 7 februari tot 19 februari in mersin geweest. En dan zou ik van 6 juni tot 6 augustus mogen blijven dan zijn mijn 180 dagen om en ben ik maar 73 dagen intotaal in Turkije geweest. Dus als dat zou betekenen dat ik dan een nieuw visum kan halen zou dat perfect zijn! Iemand een idee?

Op dit moment is er echt geen zekerheid. Mensen krijgen allerlei visa
Ik heb weer het gewone visa gekregen… gewoon 90 dgn

Is er geen stempel overheen gezet met 90 dgn??

Ik heb gewoon de 180/90 zonder de 90 gün stempel. Op 29 april heb ik dit visum gekregen. In december had ik nog de normale 90. Maar vorig jaar juli had ik bijvoorbeeld ook de 180/90. Trucje voor de toeristen die te lang in het zomerseizoen verblijven???

Maar Marmaris01: Dan kun je gewoon naar Rhodos en weer een nieuwe aanvragen inderdaad. Dat scheelt weer! Alhoewel een tripje Rhodos ook niet gratis is natuurlijk :wink:

ok, alles op een rijtje:

90/180 visum gebruiken ze niet op dit moment en als je er eentje krijgt zou dat eentje moeten zijn met een stempeltje 90gun.
geven ze je wel eentje zonder stempeltje even vragen aan de douane of dat veranded kan worden want er is een overeenkomst met europesche landen om deze op dit moment niet te gebruiken.

verblijfsvergunning:

een huurcontract hebben op naam op het moment dat je het aanvraagt.

voor elke maand dat je verblijft minimaal 600 dollar op je TURKSE rekening hebben of een bankgarantie voor dit bedrag.
(deze kan je (nep)kopen bij elk geldwisselkantoortje en kost je ongeveer 20 euro.
turkse rekening kan je bij elke bank aanvragen,
maar eerst zal je een TC vergi nummer moeten aanvragen bij je belastingkantoor in je gemeente.
verder 4 pasfotos in paspoortformaat
kopie van je paspoort + het blad met je laatste binnenkomst.
kopie huurcontract.
reden van verblijf.
138lira voor je blauwe boekje *(eenmalig voor je verblijfsvergunning) *
en op dit moment +120 lira voor je verblijfsvergunning voor het verblijf van een jaar.

groetjes uit NL (1 weekje)

Dus als ik het goed begrijp (misschien een beetje blond hoor haha) maar kan ik zoiezo gewoon een nieuw visum halen als mijn oude verlopen is door een tripje naar rhodos? En nu heb ik een 180/90 dagen visum, moet ik dan nu die 180 dagen aanhouden voor een nieuw visum dus 6 augustus en dan een nieuwe halen of moet ik dan de 90 dagen aanhouden vanaf februari en nu dus een nieuw visum kopen als ik aankom in juni?

Wat een lastig gedoe allemaal die visums ik wil het gewoon goed uitgezocht hebben haha.

Maar hoe zit het dan bij mij? Want ik heb een 180/90 ZONDER stempel. Op 29 april hebben ze deze gegeven. Dat zou betekenen dat ik geen nieuw visum hoef te halen bij de douane. Want ik zit gewoon binnen die 180 dagen.
Als het een 3 maanden visum zou zijn is deze 28 juli afgelopen. Ik verblijf van 1 juli tm 21 augustus. Wat moet ik nu doen? Kan ik ze wijzen op het visum dat ik gekregen heb? 180/90 of moet ik een nieuwe: 90 dagen halen.
Sinds wanner is dat 180/90 er weer uit dan?
Of ligt dat aan Istanbul SAW airport. Daar krijg ik altijd rare visa van :s

Zelfde hier ook een 180/90 dagen visum ZONDER stempel. Vandaar ook mijn vraag of die dan nog geldig is tot 6 augustus tot die 180 dagen om zijn of 90 dagen aanhouden die dan om zouden zijn als ik in juni weer vertrek en dan weer een nieuw visum halen. En bij die gewone 90 dagen visum volstaat een tripje rhodos ook weer voor een nieuw visum?

In mijn geval is het 180/90 het gunstigst, want ik heb dnek ik een prolbeem als ze dit terug zouden draaien. En voor Marmaris01, jij moet sowieso het land uit, als je deze 180/90 aanhoudt kun je gelijk weer een nieuwe krijgen en dan met 90 gun misschien. Is ook gunstiger.

Ik weet hoe de 90 gun stempel eruit moet zien, dus ik weet ook zeker dat ik deze niet heb bij dit visum.
Ik snap er nikssssss meer van!

Marmaris01 waar heb jij in februari je visum gekregen?

Ik heb de mijn op istanbul SAW gehaald toen in februari. Ik kan je wel vertellen dat ik de weg helemaal kwijt ben over die visums… waarom blijven ze toch elke keer wat veranderen :confused: