Hoi,
ik verblijf nu op een toeristenvisum van 90 dagen in Turkije. Nu ben ik van plan om hier vanaf half september nog een half jaar te blijven, weet iemand wat ik moet regelen en wat ik allemaal nodig heb om een visum of verblijfsvergunning voor 6 maanden te regelen? Ik weet dat je een bepaald bedrag op je rekening moet hebben staan. Maar verder kan ik er heel weinig info over vinden op internet.
Een visum voor een half jaar zul je niet kunnen krijgen, want de visumregeling is per 14 juli veranderd. In de nieuwe regeling kun je slechts 90 dagen per 180 dagen in Turkije blijven op een toeristenvisum. Tussentijds een nieuw visum halen is er niet meer bij.
Voor een verblijfsvergunning (ikamet) moet je een huurcontract of tapu kunnen overleggen en een kimlik (belastingnummer) hebben.
Voor informatie over jouw specifieke mogelijkheden kun je je het beste wenden tot een consulaat of de vreemdelingenpolitie.
Een turkse bankrekening met ongeveer 800 USD per maand die je wil verlengen. Uiteraard een Geldig Paspoort die nog 3 maanden gedig is op uit reis datum. Een bewijs van een verblijf adres. Zorg dat je voordat je naar de yabanci police gaat je overal copieën van hebt hoofd pagina van de paspoort en de pagina met jet toursten visum. Formulier ophalen bij de Yabanci, nadat je al het bovenstaande hebt kunnen overleggen. Je krijgt een betalings opdracht voor het belasting kantoor. (c.a € 40,-- per maand). Nadat je de betaling op het belasting kantoor gedaan hebt, formulier ingevult hebt terug met alles naar de yabanci police + 5 pasfoto’s.
Daarna kan het in een week klaar zijn, maar het kan ook (mijn vrouw) 7 weken duren + 5 bezoeken.
De proceduren is exact hetzelfde als een Ikamet aanvragen.
Hoi Maria,
ik bedoel eigenlijk ook een verblijfsvergunning. Kan je hier ook een verblijfsvergunning voor 6 maanden regelen of kan dat alleen voor een jaar? ik ken nederlanders die er eentje hebben voor 6 maanden, maar ik weet niet of dat nu nog kan.
Vorig jaar hebben Co en ik er een kunnen kopen voor 3 maanden; 6 maanden kan ook. Alleen schijnen sommige beambten bij de vreemdelingenpolitie hier niet eerlijk over, las ik op Dalyan Forum. Sommigen schijnen te zeggen dat minder dat 1 jaar niet kan en dat is dus niet juist.
Ik neem er ook 1 regelmatig voor 6 maanden, hier in Manavgat doen ze daar niet moeilijk over.
Mijn ervaringen met bezit hier is dat je een banksaldo moet aantonen (ook bij verlengingen) met €100,- (of 200,- TL) per maand dat je een verblijfsvergunning wilt.
Verder overleg ik kopie stempel van binnenkomst Turkije, Paspoort en 2 pasfoto´s. Alleen bij nieuw boekje willen ze er 3 en die hoeven niet eens t zelfde te zijn.
Ik heb geen huurcontract, geen tapu, geen aantoonbaar inkomen, (voorheen geen Turkse echtgenoot) wel een bv maar er is NOOİT naar gegevens daarover gevraagd.
Een belastingnummer halen is geen probleem, krijgt iedereen en volgens mij kan ook iedereen bankrekening openen. Ik ben afgelopen jaren al met diverse mensen die geen binding met Turkije hebben een bankrekening wezen openen.
Je moet wel een adres opgeven (maak er wat van) en een tel.nr, koop je ff een simkaart voor 20 TL, met TR toestelletje want buitenlands toestel registreren is ook verhaal apart.
Er kan eea veranderd zijn, hou me ten goede, vooral met die bankrekeningen wijzigt er nogal eens wat. Daar ben ik niet helemaal zeker meer van.