Ik hoor momenteel een aantal gevallen waar mensen op een visum aan de grens aangehouden worden omdat ze de 180 / 90 dagen regel onbewust overtreden hebben.
Ik probeer het hier nog een keer uit te leggen.
De 180 dagen is een “glijdende” perioden. Bij binnen komst in Turkije wordt vanaf die datum 180 dagen terug gekeken of je totaal minder dan 90 dagen in Turkije bent geweest. Dat kunnen dus ook verblijfsdagen op een eerder visum zijn!
Het meest ongunstige voorbeeld:
op 1 januari visum gekocht die vervolgens t/m 29 juni zijn 180 dagen aftelt.
Je gaat van 1 april t/m 29 juni op vakantie dat zijn precies 90 dagen.
Je kunt 30 juni een nieuw visum kopen die dan t/m 26 december loopt.
MAAR! Je hebt op 26 december pas weer 90 dagen!
Dus stel, je komt 27 oktober binnen dan mag je maar 30 dagen blijven dus je moet er 26 november weer uit!
Voor diegene die er zin in hebben reken maar na
snap het nog niet, waar komen die 30 dagen vandaan? Hoeveel dagen mag je dan op het ‘tweede’ visum? Mag je bij dit voorbeeld weer de 30e binnenkomen? Heb er al zoveel over gelezen en snap het niet! Bij geen enkele uitleg.
Het is ook lastig uit te leggen dus nog één poging op een beetje andere manier.
Het is NIET zo dat die 180 dagen perioden beginnen bij aankoop van een visum!
Bij BINNENKOMST in Turkije wordt word op de kalender 180 dagen terug geteld.
Daarna wordt er in die periode gekeken hoeveel dagen je in Turkije bent geweest.
Dat mag volgens de huidige wet de 90 dagen niet overschrijden.
Om de verwarming compleet te maken. De 180 dagen geldigheid van het visum zelf heeft daar dus niet mee te maken!
Er zijn inmiddels ervaringen die bewijzen dat het “systeem” prima werkt. Je paspoort wordt bij binnen komst gescand.
Nee er is geen verschil tussen “nieuwe inwoners” en toeristen.
Het verschil is, dat je met een adres hier en nog wat andere voorwaarden een ikamet (verblijfsvergunning) kunt aanvragen.
standaard Ikamet is één jaar geldig en kan eenvoudig verlengt worden
Het ziet er naar uit dat de Turken binnenkort geen visum meer nodig hebben voor europa , is dit dan wederkerig , of zal het zoals gewoonlijk één richtingsverkeer blijven ?Is hier iemand die daar wat reclame kan rond maken op hoger niveau ?
Is er een verschil in verblijfstijd tussen de verschillende landen/nationaliteiten zoals er ook een verschil in kostprijs van de visa zit , de één moet er geen hebben ,de andere wel ,de één betaald XXeuro ,de andere betaald XXXXXero.
Bij het verlaten van Turkije op 25/05/2016 kreeg ik geen stempeltje voor uitgang (Exit)op mijn papieren vodje , de aankomst (Entrence) werd wel afgestepeld op 17/04/16 Als bewijs heb ik enkel nog de inschrijving van vertrek op de luchthaven , Is er terug iets veranderd in de wetgeving of heeft de ambtenaar in turkije zijn werk niet goed gedaan,wie zal het zeggen ? Wat staat er me nu te doen om mijn overblijvende dagen van verblijf in turkije te behouden ?
Ik zal voor alle zekerheid toch mijn boeking van de vlucht turkije-Belgie bewaren , Stomme wetgevingen , begrijpen die dan niet dat ze hierdoor de plaatselijke winkeltjes de put induwen ?
kan ik op een of andere wijze een bewijs vinden/krijgen van die scan bij de douane of een andere instantie via mail of moet ik echt op goed geluk naar ginder gaan om dan te beseffen dat ik aldaniet binnen mag ?
Je kan toch zelf even tellen hoeveel dagen je in Turkije bent gebleven? Die scan zal niet te achterhalen zijn nee. Dat is geen publieke informatie. En anders is het inderdaad een kwestie van achter de feiten aanhollen en zien of je al dan niet binnen mag denk ik of lang genoeg buiten zijn gebleven.
Hé Sideli,
Ja ik kan tellen hoeveel dagen ik in Turkije ben geweest,maar het probleem is volgens mij,dat ik voor de controle in Tr nog steeds ter plaatse ben aangezien ik niet uitgeklaard ben,mijn dagen worden,denk ik,gewoon verder opgeteld, omdat er op mijn visa geen vertrek/uit- datum staat.
Of ben ik hierin mis?
Dat weet ik ook niet natuurlijk. Volgens mij ben je gewoon gescand maar heb je alleen geen stempel op je papiertje gekregen. Ik kan het mis hebben maar het lijkt me stug dat een douanebeambte die hele dagen niets anders doet hierin verzaakt. Ik denk dat je er maar op 1 manier achter komt en dat is een reisje naar Turkije boeken…Ik zou het anders ook niet weten.
Gisteren kreeg ik volgend bericht:
Geachte Robert Bruyland,
Indien u visa niet afgestempeld is bij het verlaten van Turkije zou U een visaaanvraag via ons Consulaat-Generaal moeten doen bij de Ministerie in Turkije.
Best wishes,
Consulaat-Generaal van Turkije te, Anvers