wonen en werken in turk.

als je in turk. wilt gaan wonen en werken schrijf je je dan overal uit of hou je bepaalde instanties aan. ik heb n.l. gehoord als men zich overal uitschrijft dat het weer moeilijk is om je weer in ned te vestigen als dat nodig is. en hoe te doen met je ziektekosten verz. en welke te nemen en waar en wat zijn de kosten .
is er voor een vrouw werk te vinden in turk.

Ga er eerst een heen en orienteer je.
Praat met mensen die voor jou gegaan zijn.
Gooi geen scjoenen weg voordat je nieuwe hebt.

Groetjes sideli.

Als je echt naar Turkije wil emigreren en je hebt geen adres meer in Nederland dan zal je U natuurlijk moeten uitschrijven.Met alle gevolgen vandien. Je verliest al je sociale zekerheden. Ziektekostenverzekering, moet je hier dan prive betalen, geen recht op ziektevergoeding uit nederland , geen werkloosuitkering in nederland of turkije, geen pensioen op latere leefdtijd. Je moet hier dan echt gaan sparen voor je oude dag. En hier sparen voor later is heel moeilijk, want de lonen liggen hier stukken lager dan in eigen land,al is het leven hier dan wel goedkoper , maar dan moet je ook leven als een echte turk. Je kan echt niet elke dag vlees gaan eten. Turkse mensen zijn met heel wat minder tevreden, brood, sla, tomaten,groenten en fruit ,rijst en deegwaren zijn hier dagelijkse kost. Kip en eieren zijn reeds feest. En geld om elke dag een terrasje te bezoeken zal je zeker nooit overhouden.Vergeet dit niet.
Denk eraan dat alles in de vakantie mooier lijkt dan het werkelijke dagelijkse leven hier.Want dan schijnt de zon. Maar ook in de winter kan het hier koud zijn en moet je Uw huis kunnen verwarmen.
Een deftige woning huren kost ook al meer dan vroeger. Het meeste geld dat je hier verdiend zal naar je huishuur gaan.
Je moet hier ook een verblijfsvergunning kopen en die kost minsten 12OO euro voor 5 jaar. Daarna moet je die verlengen.
De prijs van een ziekteverzekering hangt af van je leeftijd, maar goedkoop is het niet.
En werken ?..zwartwerk kan je in de verkoop overal vinden, maar met een werkvergunning en een vast arbeiderscontract is zelden te vinden.
Denk eraan dat wergevers hier veel beloven maar weinig hun woord houden.
Je kan natuurlijk als het fout loopt altijd terug naar eigen land, maar er dan terug aan het werk geraken is soms moeilijk, maar in eigen land moeten ze U altijd terug aannemen en je begeleiden.Je kan dan terug naar je gemeentehuis en je oud ziekenfonds.
Maar als je hier naartoe wil emigreren kom het aub eerst een paar maanden uit proberen. Gooi niet alles weg in eigen land voor je heel zeker bent hier te kunnen overleven.Het is totaal anders dan hier op vakantie komen.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hallo Franka,

Dat is een duidelijk antwoord. Er zijn dus genoeg zaken die je overweging moet nemen als je in Turkije wilt gaan wonen en werken. Maar wat als je een eigen bedrijf wilt beginnen? Ik heb nu ook een eigen bedrijf in Nederland en moet zelf mijn ziektekosten betalen, bouw ook geen pensioen op en als ik niet werk heb ik ook geen inkomsten. Dus eigenlijk is er dat niet veel anders. Met een eigen bedrijf moet het toch ook makkelijker zijn om een werkvergunning te krijgen of vergis ik mij nu? Ik ben van plan in 2009 naar Turkije (Side of omgeving) te komen en ga dit jaar nog enkele keren ter orientatie en om vast de contacten te maken. Jij bent toch ook zelf een bedrijf begonnen? Ik probeer nu via internet en gesprekken met mensen een goed beeld te krijgen van de voor- en nadelen van een eigen bedrijf in Turkije en ik realiseer me heel goed dat het anders is dan vakantie. Maar de turkse gastvrije mentaliteit en toch gem. 8 maanden per jaar beter weer dan in Nederland en de steeds slechter wordende nederlandse mentaliteit trekken mij nog steeds naar Turkije. Echter alle tips en meningen hoor of lees ik graag want hoe beter ik en alle anderen die dezelfde droom hebben zich kunnen voorbereiden hoe meer kans van slagen we hebben. En als het bij mij lukt zal ik later ook graag anderen weer van advies voorzien.

Studio Twiske,

Misschien heb je het al gedaan hoor, maar kijk ook even onder het kopje ‘wonen en werken helpdesk’ van Hans bovenaan deze pagina.

Succes, Monique

Dank je wel voor de tip. Ik heb inmiddels al een bericht gestuurd naar Hans en ook al een bericht terug gehad. Dus alles gaat nu een beetje lopen. Maar ik wil gewoon heel veel leren en een goed plan kunnen maken dus alle beetjes helpen.

Groetjes,
Moni

Als je hier een eigen bedrijf wil oprichten kan je natuurlijk makkelijker een werkvergunning krijgen. Maar als je reeds met hans gemaild heeft dan kan hij je zeker helpen voor de streek van Side. Ik heb met Hans afgesproken de westkust van Turkije waaronder Kusadasi en Bodrum ligt te helpen met informatie. Maar het laat niet toe dat je steeds ook naar mij mag mailen .Ik en Hans proberen mensen alleen maar te helpen omdat we hier samen genoeg ervaring hebben meegemaakt. Zowel de voordelen en nadelen kennen van Turkije.

Ondertussen groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hallo Franka,

ik vind het fantastisch dat jullie zo mensen willen helpen met je eigen ervaringen. Het is toch een hele stap om zoiets te doen en alle hulp bij de voorbereiding is erg welkom. Als het bij mij straks allemaal gelukt is wil ik ook zeker mensen helpen met advies etc. maar eerst moet ik het zelf nog ervaren. Ik ga rustig verder met mijn voorbereidingen en eerst over 3 weken maar weer eens een weekje in Side verder ervaringen opdoen en contacten maken.

Groetjes (voorlopig nog) uit Amsterdam.
Moni

Beste Moni,

Een heel goede raad wil ik U nog wel geven. U zegt ik ga binnen 3 weken contacten en ervaringen opdoen in Side.
De beste contacten die je kan hebben is een turkse advokaat en een boekhouder vinden die engels spreken, neem in noodgeval een beedigd tolk erbij.
Geloof geen valse beloftes van zogezegde Turkse vrienden. Turken zijn heel gastvrije mensen zoalang ze geld ruiken en denken iets van een buitenlander te bekomen. Dit geld zeker in de toeristische streken. Leen nooit geld aan een turk, ook al vertrouw je hem 100 procent .Zulke gevallen ken ik genoeg en heb het aan de lijve ondervonden.
Ook als ze maar voelen dat je hier wil komen emigreren en zaken doen zijn ze er de eerste bij om U zogezegd te helpen. Maar ze halen er zeker een voordeel uit.

Vergeet niet dat je hier een eigen turkse LTD kan oprichten, je hebt daarvoor geen turk nodig. Het kost je 2000 euro aan de advokaat eenmalig en jaarlijks ongeveer 1000 euro aan een turkse boekhouder. Ook al doe werk je niet met je LTD.
Uit eigen ervaring kan ik enkel zeggen ,een goede advokaat is je beste raadgever. Die heb je hier toch nodig als je een zaak zal willen starten, die zal je moeten helpen voor een werkvergunning aan te vragen. Daarom ,luister naar niet teveel turkse vrienden. Neem alles zelf in de hand ,een buitenlander kan hier meer dan je denkt maar de enige persoon die bevoegd is U dt allemaal goed uit te leggen is een advokaat.( het moet wel een turkse advokaat zijn, die kent de turkse wetgeving,een nederlandse advokaat kan hier niets helpen.)
Succes,

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hoi hoi,

Franka heeft gelijk met het “zakendoen, partner zijn en/of geld lenen” aan Turken. Doe het niet! Ik vind het echt jammer dat het zo moet zijn blijkbaar maar er gaan zo veel mensen de teil in met ze. Dat is echt zonde van de inzet en het geld en vooral het latere leven van de betrokkene buitenlander.

Reken voor de verblijfsvergunning op 460 euro per jaar als je Nederlander bent. 200 euro moet je per jaar dat je aanvraagt op een bankrekening laten zien.
Als je een eigen bedrijf hebt ligt je levensstandaard wel wat hoger als dat je in het toerisme een verkoop of animatiefunctie gaat uitvoeren.
Even voor je voorstellingsvermogen; het loon van een rijksambtenaar begint bij 900 lira en loopt op tot 2800 lira bruto.Het minimum arbeidersloon ligt momenteel rond de 568 lira bruto. Huren in de stad Antalya, stond gisteren toevalling in de krant, beginnen bij 300lira pm en lopen op tot 900 lira pm.
Gemiddeld echter betaald men voor een ongemeubileerde woning in Side, niet op een park met zwembad ed rond de 500 lira.
Met 2 personen heb je ongeveer 3 a 400 lira huishoudgeld nodig per maand.

Je hoeft geen LTD op te zetten om een bedrijf te voeren, aan een LTD zitten nadelen en voordelen, weeg die eerst af. Deze kan je navragen bij een boekhouder. Vergunningen krijgen is soms voor een eenmanszaak makkelijker als voor een LTD. Maar een LTD is natuurlijk weer een Turks rechtspersoon en dat kan ook zijn voordelen hebben. Als je werkgever gaat worden moet je je zowiezo verplicht verzekeren voor sociale lasten en zk en dat heet Bagkur. Die begint bij 190 lira pm het 1e jaar en loopt op tot rond de 400 lira in het 15e jaar. Je hoeft hier ook maar 15 jaar aan te betalen (vanaf oprichting bedrijf) en dan krijg je op je 60e een oudedaguitkering die nu rond de 600 lira ligt.

Particuliere ziektekosten zijn ongeveer net zo duur als de verplichte in Nederland. Prijs is wel afhankelijk van de inhoud van je pakket, Maatschappij, leeftijd en geslacht. De particuliere ZH zijn vaak beter als de ZH in Nederland (ik heb er nu een paar gezien en opnames van mensen meegemaakt, je hebt hier meer waar voor je geld (premie) vind ik als in nederland)
Pensioen is hier ook op te bouwen, ook hier zijn polissen af te sluiten waar je een X aantal jaar aan betaald en vervolgens er uitkering plaatsvind.Zijn niet eens zo duur.
Als je emigreert stopt je opbouw van je AOW. De rekensom die je moet maken is…
Vanf mijn 15e jaar tot heden heb ik 2% per jaar opgespaard. Dat is een bepaald percentage, in de toekomst krijg je daar in Turkije " naar rato" van uitgekeerd. Dat zal dan ongeveer 1/3 zijn.
Ook zit in de pen (dacht ik)dat vanaf 2010 de AOW gerechtigde leeftijd, per jaar 1 maand wordt opgeschoven. Iedereen die na 2024 AOW gerechtigd wordt, zal 67 jaar zijn.

Ik lees dat je over 3 weken naar Side komt om jezelf te orienteren.
Als je meer vragen hebt kan je ook eens langskomen.
We proberen je niet iets aan te praten of te verkopen, wees daar gerust in. We hebben hier alleen de laatse 4 jaar diverse medelanders het niet zien halen hier en dat wensen we niemand toe.
Want het wonen hier in Turkije heeft wel iets en daar doen we het allemaal voor.
Mijn partner en ik hebben een bar/restaurant Wiellies en we zitten tegenover Hotel Asteria aan de weg van Side naar Kumkoy.

Groetjes Sideli

Hallo Franka,

Bedankt voor de zeer waardevolle tips. Dit heeft mij echt weer een stuk verder op weg geholpen. Ik ga over 3 weken naar Side om een beetje marktonderzoek te doen en ervaringen met mijn producten om te kijken of hier inderdaad wel interesse voor is (we zijn ook pas net in Nederland gestart maar hier ken ik de mentaliteit en weet ik wel dat het lukt). Ik denk dat het in Turkije (zeker bij de toeristen) wel aan gaat slaan maar ik ben nog even voorzichtig. Ik ga nu nog geen bedrijf oprichten maar dat doe ik pas in 2009 want ik moet hier nog een hoop afronden. Een goede turkse advocaat moet ik dan nog vinden maar als je later nog aanbevelingen hebt dan hoor ik het graag. Maar wellicht kan Hans mij daar ook mee helpen in de omgeving van Side. Zover is het nog niet, echter ben ik wel blij met deze adviezen want elke keer krijgt het plan een beetje meer vorm. Turkse vrienden die houden we dan ook echt alleen maar als vrienden en niet als zakenpartners dat lijkt me het beste.

Bedankt en groetjes,
Moni

Hallo Sideli,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ook hier ben ik erg mee geholpen. Ik ga alles opslaan en mij goed voorbereiden. Ik kom graag een keer bij jullie langs als ik in Side ben. Altijd leuk om ervaringen te horen en met nieuwe mensen kennis te maken. Hoe meer informatie des te beter het is. Ik stuur je nog wel even een pb om even af te spreken om een keer langs te komen.

Groetjes,
Moni

Ik dacht altijd dat je voor een eigen bedrijf te starten en daarin ook zelf werkzaamheden te verrichten dezelfde problemen tegen kwam mbt een werkvergunning als voor werkzaamheden in loondienst. Dat je dus je aannemelijk moet maken dat het werk niet door een Turk zelf gedaan kan worden.

Begrijp ik goed uit bovenstaande posts van Franka6 en Sideli dat daar dus niet dezelfde beperking opzit als het gaat om je eigen bedrijf?

Hai Carrierevrouw,

Wat jij nu zegt heb ik net ook ergens gelezen. Maar dit is voor mij ook nieuw. Nu zal het voor mij niet zo’n probleem zijn want ik wil iets gaan doen wat nog niet in Turkije gedaan wordt (dus krijk ik ook nog veel werk met toelating en invoer etc.) en mensen gaan opleiden maar het is wel belangrijk om te weten hoe de regels zijn. Ik ben ook wel benieuwd. Ik hoop dat iemand hier ons nog antwoord op kan geven.