Eigen Bedrijf Beginnen In Turkije

Ik heb vorig jaar al een half jaar gewerkt in Turkije, in Marmaris en ga dit jaar waarschijnlijk weer.
Het was een leuke ervaring, maar ik zou me eerlijk gezegd niet voor altijd in die plaats willen vestigen.
Ik wil zelf eigenlijk liever in Nederland blijven wonen en hier iets opbouwen, maar aangezien mijn vriend hier in Nederland niet kan aarden, denken we er over om ons dan toch maar in Turkije te vestigen.
We willen dan wel iets voor onszelf beginnen en hij heeft daar ook wel de financiele middelen voor.
Nou wil ik dus inderdaad liever niet iets in Marmaris beginnen, maar liever iets in een wat rustigere plaats.
Ik ben zelf al op een aantal plekken geweest, maar ook dat was een beetje hetzelfde idee als Marmaris, te druk, te massaal, etc.
Is hier iemand die tips heeft? Misschien iemand van jullie die er zelf al een tijdje woont?
Een plek waar het niet zo massaal toeristisch is, maar wat wel redelijk in trek is bij West-Europeanen?
Waar nog redelijke kansen zijn om een leuk bedrijfje te beginnen?
En dan nog iets…
Er is in Turkije al zo ontzettend veel te doen, wat voor iets zouden we kunnen gaan doen?
Ik heb zelf al wel een paar ideetjes over wat we wel zouden kunnen gaan doen, en ook vooral wat ik niet wil.
Zo zou ik bijv. nooit een hamam of zo willen beginnen.
Ik ben benieuwd wat anderen hierover denken.
Missen jullie iets, wat zouden jullie graag zien in Turkije?
Waar is nog behoefte aan?
Ik heb echt behoefte aan een paar serieuze reacties, want het is echt een dilemma voor me.
Het is namelijk toch een grote stap om te nemen, en vooral als je nog niet echt concrete plannen hebt.

Hallo,

ik heb je bericht gelezen om een eigen bedrijf te beginnen in Turkije, samen met je Turkse vriend. Ik denk dat het voor jou belangrijk is eerst alle voor en tegens voor je zelf op een rijtje te zetten. Wij zijn ook voor ons zelf begonnen vorig jaar, ik ben Nederlandse en heb ook een Turkse partner. Heb je nog vragen dan kan je me altijd mailen, ik weet niet hoever jullie inmiddels met jullie plannen zijn omdat je bericht al van april is. Willen jullie een keer met ons praten dan is dat ook prima, wij zitten 75 km van Marmaris af, wij hebben ook een plaats gezocht weg van het massa tourisme. Het bevalt ons prima, maar we zijn pas een jaar bezig, dus we komen nog veel "kinderziektes"tegen. Zelf heb ik mijn baan in Nederland nog aan gehouden om nog een slag om de arm te houden, stel dat het niet gaat heb ik mijn inkomen nog. Dit betekent wel dat wij een paar maanden per jaar appart wonen, maar ja je moet kiezen en dit is voor ons de beste manier. Heb je vragen mail me dan gerust.

Vriendelijke groeten van

Grada en Ramazan.

Hoi, ik lees dat je al voor een halfjaar in Marmaris hebt gewerkt?? Zou ik mogen vragen waar je hebt gewerkt of heb je enige tips hoe ik aan werk zou kunnen komen, aangezien ik dit ook wil gaan doen in 2006. Icmeler sprak me ook erg aan, gezellig en niet de drukte die je in Marmaris hebt…

Groetjes Carmen

Originally posted by grada@01-08-2005, 15:43:32
** Hallo,

ik heb je bericht gelezen om een eigen bedrijf te beginnen in Turkije, samen met je Turkse vriend. Ik denk dat het voor jou belangrijk is eerst alle voor en tegens voor je zelf op een rijtje te zetten. Wij zijn ook voor ons zelf begonnen vorig jaar, ik ben Nederlandse en heb ook een Turkse partner. Heb je nog vragen dan kan je me altijd mailen, ik weet niet hoever jullie inmiddels met jullie plannen zijn omdat je bericht al van april is. Willen jullie een keer met ons praten dan is dat ook prima, wij zitten 75 km van Marmaris af, wij hebben ook een plaats gezocht weg van het massa tourisme. Het bevalt ons prima, maar we zijn pas een jaar bezig, dus we komen nog veel "kinderziektes"tegen. Zelf heb ik mijn baan in Nederland nog aan gehouden om nog een slag om de arm te houden, stel dat het niet gaat heb ik mijn inkomen nog. Dit betekent wel dat wij een paar maanden per jaar appart wonen, maar ja je moet kiezen en dit is voor ons de beste manier. Heb je vragen mail me dan gerust.

Vriendelijke groeten van

Grada en Ramazan. **

Hallo Grada en Ramazan,

Wij zijn onszelf ook aan het orienteren. Wij willen graag een klein hotel of pension gaan beginnen in Turkije. Waarschijnlijk Kusadasi. Wij horen graag van mensen die deze stap al hebben durven wagen hoe het hen verlopen is. En waar je allemaal tegenaan loopt, welke regeltjes en wetten er zijn, met welke belastingen etc. je te maken krijgt. We willen deze stap goed voorbereid nemen. We hebben namelijk drie kinderen in de puber leeftijd. Wij willen graag horen of dit voor ons redabel zou zijn. Ik hoop dat u ons een beetje op weg kunt helpen.

Groetjes Inka

Hoi,
ik en mijn family zijn begonnen dit jaar in Alanya en wel met een hotel.
We zijn gestart met een turkse partner.
Begin februari ben ik met mijn oudste zoon van 20 daar begonnen en 3 weken later kwamen mijn vrouw en jongste zoon over, ons huis in nederland hebben we aangehouden.
De eerste paar maanden verliep alles redelijk, totdat het hotel op zou gaan in april, tenminste dat was de vraag van de touropp.
Echter eind mei kwamen pas de eerste gasten ( 10 kamers vol)., vanaf dat moment werdt langzamerhand alles overgenomen door de bedijfsleider die ik had aangenomen, em begonnen de bedreigingen , met het plaatsen van Wiet ,boven op het dak, en vervolgens werd mijn oudste zoon daar de schuld in de schoenen geschoven.
Daar heb ik natuurlijk over gesproken met mijn zoon, maar in nederland hadden we dit al uitgebreid besproken en hj vertelde dat hij dat niet gedan had.
Toen begonnen de bedreigingen verder, naar ook mijn gezin.
Waarbij opmerkingen waren ik zou maar niet naar buiten gaan, want je personeel steekt je zo neer, tevens vonden we grote kapmessen die open en bloot lagen.
Vervolgens werd eer een belans gemaakt en daarvoor werden wij weggehouden bij de boekhouding, bij vragen van mijn zijde, werd net gedaan of ze je niet verstonden.
Ook opdrachten die ik naar het personeel gaf, werden niet uitgevoerd.
Bij het balansen kwam altijd naar voren dat mijn trkse partner 3x meer in de zaak gestoken had als wij, terwijl hij 1x per maand langskwam.
Ook kwamen we er naar 2 maanden achter dat de grond en tuin wat bij het hotel hoorden, van verschilende eigenaren waren, waarvan er 1 een stuk opeisten, en dus geld wilden zien.
De vedreigingen werden zo groot dat we op een slinkse manier en op aanraden van mijn advocaat (ernst en Young) geadviseerd werden naar nederland teriug te gaan.
Ik wordt nu nog bedreigd, ondanks dat ik nog mede eigenaar ben, kwijg ik geen enkele informatie over het hotel.
Als het persooneel iets verteld, worden ze gelijk ontslagen.
Kortom, een al oude bekende truk, maak eerst vrienden, lijmse, laat ze geld steken en op het moment dat je hotel opengaat, gaan ze je levensgevaarlijk bedreigen en niet alleen de man maar in mijn situatie mijn hele familie.
Volgens de verhalen schijnt dit veel voor te komen, en al kun je er aarden dan blijf je een toerist.
Een ander voorbeeld, een hollandse turk wilde aan het strand , water scooters verhuren, dat ging goed totdat het seisoen open ging, vervolgens is hij verschillen keren in elkaar geslagen en met de dood bedreigd., ten slotte is hij met zijn vrouw gevluscht en heeft op een ater tijdstip en scooters weer opgehaald.
Laatst was er nog in Alanya een schiet partij op het strand ,waarbij 2 turken elkaar doodschoten omdat ze beide waterscooters verhuurden en daar ruzie om kregen.
Mijn conclusie, Turken zijn niet t evertrouwen en zijn er alleen maar op uit op je geld.
MIjn droom was sinds mijn 18e opeen hotel op te starten, en de voorbereidingen hebben ruim 2 jaar geduurd, en dacht alles goed te hebben voorbereid.
|Maar bedreigingen met de dood, kun je nooit voorwezen.

Kortom doe geen zaken in Turkije, wij (ik en mijn gezin, hebben zelf nu zoveel woede in ons dat we zelf in staat zijn om terug te gaan en er een paar de keel door te snijden, gelukkig worden we door vrienden in Nederland tegen gehouden.
Deze nasleep zal nog lange tijd voor broeden en ik hoop dat de tijd de wonden zal helen.
Droom weg, geld weg en een hele diepe wond die maar heel langzaam zal helen.

gr,
John

Beste vrienden,

Ik woon hier nu bijna 10 jaar en heb reeds velen geholpen met het beantwoorden over vragen van hier te komen werken en een zaak te beginnen. Ik ben blij dat je nu ook eens met een verhaal komt en het aan de lijven ondervonden hebt. Je zegt Turken zijn niet te vertrouwen, gelijk heb je aan de ene kant ,maar …ik heb het ook 5 moeilijke jaren gekend en veel geld verloren. Maar gelukkig heb ik nu de juiste venoten gevonden die eerlijk zijn en kan ik mijn makelaarsbedrijf goed leiden. De horeca dat is hier een andere zaak. Ik verwittig mensen altijd goed, neem een goede boekhouder, advokaat en notaris, laat alles bij akte schrijven en doe alles vertalen door een beedigd tolk in eigen taal. Kijk heel goed uit met wie je in zaken gaat. Zoals je zegt, ze zijn allemaal je vrienden zolang je geld hebt , maar eens je geld op dan willen ze je weg.Maak aub altijd dat je voor je start een verblijfsvergunning en werkvergunning hebt. Een verwittigd mens is er twee waard.
Nogmaals eer je de stap zet denk 1O keer na.Het is hier echt europa niet.John, sorry voor jouw,maar ik kan heel goed met je meeleven, heb hier ook veel meegemaakt,je moet hier echt een turkse familie met goede naam en faam achter U staan hebben, tot die familie behoren of…ze killen je. Je hebt hier echt bescherming nodig,maar die mensen vind je niet in één jaar.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Inderdaad, voordat je de stap neemt, laat je heel goed voorlichten.
Wij hebben in Alanya gebruik gemaakt van de nederlandse beedigde tolk Ramazan Koc.
Hij staat ons met raad en daad bij. Van A tot en met Z.
Meer info over vestigen in Turkije kunt u vinden op: www.alanya-totaal.com

En ieder die die stap neemt, heel veel succes.

Ik schrik me rot van deze nogal negatieve berichten zeg! Ik kwam op ditforum terecht omdat ik met mijn man en mijn twee volwassen zoons, ook plannen hadden om een hotel te beginnen. Maar nu ik dit lees, moeten we er nog eens goed over na denken.

Verder vind ik het overigens wel een grof schandaal dat zoiets nog gebeurt, het maakt me tegelijkertijd verdrietig, want turken kunnen in ned. of belgie ook gewoon een bedrijf starten zonder gekilled te worden :frowning:

Als er toch nog positieve ervaringen te melden zijn, hoor ik dat graag :wink:

Als ik eerlijk mag zijn vind ik het een beetje jammer dat vele mensen iets in Turkije willen oprichten. Tenslotte ga ik al 9 jaar naar Turkije en ondervind ik dat alles al veel verwesterd is. Wat ik toch wel een beetje jammer vind. Niet dat ik er iets op tegen heb dat jullie iets zouden beginnen, helemaal niet maar ik vond het Turkije van een paar jaar geleden veel gezelliger dan nu. Maar ik blijf graag naar Turkije gaan natuurlijk.
Mss zijn die kwaadaardige reacties van de Turken ook een beetje omdat ze bang zijn dat alles zal overgenomen worden door het Westen of zo ? Ik weet het niet en ik wil jullie allemaal zeker niet boos maken met mijn reactie hier nu. Voor de mensen die nu iets beginnen op te richten wil ik zelfs véél succes wensen ! Het is trouwens lang ook zelf een droom van me geweest totdat ik een beetje meer beginnen denken ben erover.

groetjes xxx

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp het ten dele. Want je kunt als hoteleigenaar er natuurlijk ook voor kiezen om je hotel aan een turk te verkopen he? Je hoeft het niet in euro’s aan te bieden op een nederlandstalige site zodat er nederlanders of belgen op af komen.

En natuurlijk is het niet leuk dat je op een turks strand alleen maar nederlanders of belgen etc. ziet, maar hiervoor geldt weer hetzelfde; want je kunt er ook voor kiezen om je hotel niet in de reisgidsen op te laten nemen en uitsluitend bestemd te maken voor de turkse toeristen.

Ik vind dat als je ervoor kiest dat je wel wilt verkopen, je ook moet accepteren dat die mensen dan komen. Het is natuurlijk niet zo dat je als ned. of belg ‘eventjes’ een hotel koopt en er vervolgens niks mee gaat doen. Het is dan wel de bedoeling om er gasten in te krijgen, want je doet een hele investering en als je dan met de dood bedreigd wordt is dat niet leuk (op zijn zachtst gezegd).

Het lijkt er dan meer op dat je wel je geld mag geven en dan weer lekker terug mag gaan naar bijv. belgie, alwaar je dan niets meer hebt: geen baan, geen huis, geen geld, geen huisdieren meer, doffe ellende is het dan.

Als je zelf een bedrijf in Turkije begint moet je zorgen dat je bovenal beslagen op het ijs komt. Het is hier niet zo dat turken een hekel aan buitenlandse ondernemrs hebben, ze brengen immers ook alleen maar waardevolle euro´s mee. Wel is het vaak zo in de turkse zakenwereld, als ze je een poot uit kunnen draaien zullen ze het niet nalaten want geld is geld en de opinie is hier nu eenmaal dat wij daar veel van hebben.Ik heb samen met mijn nederlandse vriend een restaurant in Side en wij hebben totaal geen last van bovengenoemde chantage praktijken. Misschien hebben we het goed getroffen… dat kan. Wat Franka ook schrijft, loop alles goed na, dek je in en als het mogelijk is en dat is het, zorg dat je geen turken in je bedrijf hebt.
Dat is mogelijk, hebben wij ook niet meer.
Vertalen is altijd verplicht maar niet in de eigen taal. Al ben je als buitenlander drs. in de turkse taal, er moet een officiele tolk bij zijn, bij alles en ook dat kost geld. Ik vind het verhaal van itsmejohnny heel treurig maar spijtig genoeg is het gebeurd. Maar hier in Side ken ik meerdere buitenlandse ondernemers, ook die hier al jaren zitten en het enigste wat ik kan zeggen ´kijk goed uit´. En… ondernemen is altijd een risico, ook in nederland.

Groetjes Dilek

Beste lezers,

Ga wat dat betreft met de woorden van Dilek mee.

Hou het in Nederlandse handen,maar…

Kijk uit,wees niet zo naief om te denken hier ben ik;ga wat beginnen en wordt succesvol,heb immers een grote vriendenkring opgebouwd toen ik hier op vakantie kwam
Ja toen was je in hun ogen iemand uit het rijke westen die geld kwam uitgeven;nu ben je een concurrent.

Zo werkt het hier niet.

Je moet het opbouwen vanaf de grond,het kan jaren duren om het vertrouwen te winnen van de plaatselijke bevolking eer je wat kan opzetten,geduld is een schone zaak.

De opmerking over dat je in Europa als turk wel wat kunt opzetten en niet hier;daar kan ik kort over zijn:dit is Europa niet.

We zijn hier als hollanders altijd in de minderheid,als je slaagt,dan is dat meegenomen,je hebt dan een lange weg van ontberingen en tegenslagen ondergaan,en dan nog is het de vraag hoe lang je dat volhoud.
Zekerheden heb je hier niet,het leeft van dag tot dag.

Keer het eens om;je bent een turk en wilt een groentehandel beginnen in zeg maar Rotterdam.

Wie komen er bij je op bezoek?
Juist,de plaatselijke turkse bevolking,een spaarzaam handje vol nederlanders.
Projecteer het nu eens andersom.

Jullie Forumbeheerder,
Hans.

Dank voor jullie reactie Dilek en Hans; die zijn duidelijk.

Ik begrijp alle kanten van het verhaal en ik heb geen plannen ‘hier ben ik, ik ga het maken’, maar mijn zoons willen samen een hotel runnen en wij (de ouders) zijn momenteel in de gelegenheid om er een te kopen. Niet als tweede huis of zo, maar het moet dan wel ons permanent verblijf worden. Vanuit die gedachte zijn wij aan het kijken in Turkije. Niets meer, niets minder.

Als het echter zo is, dat je dan meteen bedreigd wordt nog voordat het hotel open gaat, houdt het rondkijken snel op natuurlijk. Wij kunnen ons niet permiteren om alles wat we hier in de afgelopen 20 jaar hebben opgebouwd, in 1 klap kwijt te raken door chantage en bedreiging etc. Vandaar mijn reactie op itsmejohnny.

Is het gewoon normale concurrentie, dan kan iedereen daar volgens mij wel mee leven en daar ging het mij om.

Als er nog meer ervaringen zijn met mensen die bijv. een hotel hebben in Turkije, dan zou ik die graag horen :wink:

Beste ondernemers,

Vanuit de Nederlandse gedacht: Doe eerst je huiswerk goed, voordat je iets begint waar dan ook.

Het voorval van bedreigingen en chantage’s kan over de hele wereld je overkomen en niet alleen in Turkije. Als je geld wil verdienen zitten er risico’s aan vast en helaas ook in Turkije. Dus zullen we dan a.u.b. van een muis geen olifant maken. Je kan gewoon een zaak beginnen in Turkije met de standaard risico’s die erbij horen.

Het zaken wereld is éénmaal keihard !!!

neem eens contact op met int-ent in den haag
kijk op www.ondernemenoverdegrens.nl

Hallo allemaal ,

Momenteel ben ik met mijn moeder in Turkije ze wil een eigen zaak beginnen hier vrijdag hebben we een bezichtiging .
Ik wil vragen of een van jullie enig idee heeft hoeveel je moet inleggen vroeger was dat 50.000 maar dat is afgeschaft .
Kan iemand me hier mee helpen hoeveel je vermogen moet zijn om een bedrijf te starten ?

Alvast bedankt groetjes Anneke

Hallo
Ik heb uw vraag verplaatst naar wonen en werken in Turkije
Hier zult u de beste reakties kunnen krijgen

Groet
Beppie1

Dank je Beppie1,

Dit is een vraag voor Franka6…

Hallo Anneke,

Het gaat hem niet alleen om het geld dat U hier in een zaak moet inbrengen om een zaak te kunnen starten.
Welke zaak wil je hier gaan opstarten ??Heb je zelf de nodige diploma’s ervoor ?
Denk eerst aan een verblijfsvergunning en een eigen werkvergunning anders kan je nooit in je eigen zaak werken.
Geef hier nooit geld aan een turk die met U samen een zaak wil opstarten zonder goede afspraken met een advokaat,notaris en een beedigd tolk.
Je hebt hier geen turkse venoot meer nodig om een zaak op te starten, je kan hier nu een eigen Turkse LTD oprichten.Neem je toch een turkse venoot geef hem nooit meer dan 1 procent van de aandelen in de zaak.
Lees goed alle voorgaande ervaringen van wat mensen meegemaakt hebben met hier een eigen zaak te starten.
Ik zelf heb hier een fortuin verloren door niet goed voorgelicht geweest te zijn. Maar 10 jaar geleden werd hier niet over gesproken en nog lopen hier jaarlijks mensen in de val.
Wil je meer informatie,mail me persoonlijk,
[EMAIL=“francoisevanhaesebrouck@hotmail.com”]francoisevanhaesebrouck@hotmail.com
Ik meen het goed om mensen te verwittigen om op letten om hier een zaak te starten.Het is mogelijk,maar laat je goed begeleiden.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hallo Ik ben bedrijfsadviseur en tevens begeleider bij het starten van ondernemingen in met name Turkije. Ik doe dit werk al 10 jaar en heb gemerkt dat er in mijn levenscarriere echt voorbeelden voorkomen zoals het hotel voorbeeld.
Hoe komt dat nu. Het is heel simpel. Ze nemen een adviseur of een advocaat pas in dient op het moment dat ze problemen krijgen.
Turkije is een ander land met andere regels niet alleen met belastingen maar ook personeel aanname, salarisstroken, facturatie enz enz. Neem altijd een goed adviseur. Ik heb de afgelopen 10 jaar heel wat Nederllandse en Belgische bedrijven opgericht Ook in Alanya of Marmaris of Kusadasi. Maar ook in Antalya en İstaanbul. Ook heb ik heel veel ervaring met Spaanse, Amerikaanse, Engelse en Israelische bedrijven.
Als je het allemaal goed aanpakt dan is er niets aan de hand. Neem aub geen vertalers, of andere straatvolk als adviseur. Ook geen obers - pompbediendes e.d. Deze jongens hebben geen enkel idee van het Rechtssysteem maar ook geen enkel kennis van Boekhouding of Belastingen. Wil je het goed doen neem dan een adviseur in dienst dan dat je later een hoop moet uitgeven, om je investering terug te vorderen.

Groet
Serhat Ören