Emigreren naar Turkije

In 2006 emigreer ik met man en moeder naar Turkije, omdat het klimaat hier in Nederland in alle opzichten flink is veranderd de laatste jaren en zeker niet ten goede.
Graag wil ik reacties hierop, zowel positief als negatief natuurlijk.
Alvast bedankt.

Beste vrienden,
Ik kan alleen positief reageren om te emigren naar Turkije. Ik ben weduwe en woon hier zelf al bijna 8 jaar.Natuurlijk moet je alles goed voorbereiden en zien dat je met alle sociale zekerheid in eigen land nog in orde kan blijven,anders moet je hier alles privaat gaan verzekeren. Maak dat je een verblijfsvergunning hebt en in orde blijft met de ziekteverzekering.Het is niet alleen het klimaat die beter is maar ook de levensomstandigheden. Hier is alles nog mogelijk. Is het vandaag niet gedaan morgen komt ook. Zo spreken de turken. Het cultuurverschil valt in het eerste jaar wel een beetje tegen, omdat de tijd hier nog een beetje is stilgestaan.Het blijft toch ook een mannenwereld.En alles lijkt wel trager te gaan.In het begin krijg je stress van hen omdat zij geen stress hebben.Willen alles beter weten terwijl we zelf alles al anders geleerd hebben.Maar aangezien in familieverband komt dan zal het niet zo zwaar vallen.Het leven is hier ook stukken goedkoper en de mensen heel gastvrij. Ze houden van buitenlanders.Tenslotte als je in eigen land verhuisd moet je ook aanpassen.Na een jaar leef je en denk je ook lijk een turk.Natuurlijk hebben wij europeanen het altijd makkelijker dan de turken zelf. we hebben altijd een vast inkomen uit eigen land wat die mensen ook niet hebben.Daarom in het begin als je hier komt wonen het niet te groots opnemen. Anders betaal je alles duurder dan de plaatselijke bevolking.Je kan meubelen kopen in duudere winkels maar er zijn ook turkse waar de kwaliteit heel goed is en de helft goedkoper. Hetzelfde geld voor electrische aparaten koop turkse merken, de wisselstukken zijn voor handen,ze kunnen er aan werken en ook de kostprijs is de helft.
Ga boodschappen doen op de wekelijkse markten,verse groenten en fruit zijn verser en spotgoedkoop. Waarom dan in de supermarkt kopen. Terelfdertijd is het ook en fijne dag voor een uitstapje.Het leven is gewoon anders. Je kan nog van het leven genieten zonder de stress van bij ons.Ik kan alleen positief denken over emigreren naar Turkije.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Emigrantje,

Kan je wellicht iets meer vertellen over jullie allen persoonlijk? Bijvoorbeeld hoe oud jullie zijn en of jullie allen Nederlands of Belgisch zijn, of misschien wel Turks.
Lijkt me dat jullie toch niet alleen vanwege het klimaat willen emigreren. Er zullen toch wel meer punten zijn, zoals alle regeltjes op regeltjes enz, waar je hier gek van wordt.
Zijn jullie verder van plan in Turkije een zaak ofzo te beginnen?

Beste Franka en Marmarislover, allereerst hartelijk dank voor jullie reacties. Ik zal even iets meer vertellen over onszelf: wij zijn alledrie Nederlanders, dus zelfs geen Turkse familie, met een enorme passie voor Turkije. We komen al sinds 1992 in Turkije (2 á 3 keer per jaar) en het is ook daar dat wij ons pas echt thuisvoelen. De “rat-race” waarin we hier in Nederland leven bevalt ons allerminst. Neem nu iets simpels als het zorgen voor je familie; iets vanzelfsprekends in Turkije, maar hier in Nederland is het “Ieder voor zichzelf en God voor ons allen”. Mijn moeder, al enige tijd gepensioneerd, heeft 1 dochter van 35 (ik zei de gek) en mijn man zijn mijn enige familie hier in Nederland, dus de stap naar Turkije te gaan was simpel genomen, aangezien mijn “hele familie” meegaat. Wij gaan beslist niet als die rijke westerlingen daarheen, want we gaan gewoon werken voor de kost. We hebben ook geen koophuis in Turkije, maar wel een prachtig huurhuis geregeld. Gelukkig hebben we een heel goede kruiwagen in Turkije die ons dus helpt met werk, vergunningen e.d. Waar heb je al die luxe voor nodig waar we ons hier scheel voor werken ? Een luxe auto, breedbeeld t.v., surround systeempje, is dat wat ons werkelijk gelukkig maakt ? Nee hoor, terug naar de eenvoud en leven met de dag. Iedere zekerheid die wij in de afgelopen jaren dachten te hebben opgebouwd in Nederland wordt ons nu toch ook in een razend tempo afgenomen, dus waar doe je het allemaal nog voor ? Kortom : wellicht denk ik te makkelijk over het leven, maar de stap wagen we gewoon; we nemen onze handen mee, dus werken kun je overal toch ? Momenteel proberen we de Tukse taal onder de knie te krijgen, zodat we niet letterlijk en figuurlijk met een mond vol tanden daar staan. Door de jaren heen is er een aardige basis gelegd, maar een goed gesprek voeren is toch iets heel anders natuurlijk. Mijn moeder trekt volgende maand al bij ons in, zodat zij nog ruim een jaar haar hele pensioen per maand kan sparen en wij dus niet met lege handen daar aankomen, maar verder zien we het wel. Alle mensen die in de 50’er jaren de grote oversteek naar Amerika en Australië hebben gemaakt moesten ook maar zien waar ze terecht zouden komen en kijk eens hoe zij het getroffen hebben in een compleet andere cultuur, ver van alles wat ooit bekend was. Wij zijn dus niet bang voor de toekomst in een ander land, een andere cultuur waar, naar onze maatstaven, de tijd stil heeft gestaan. Ik kan haast niet wachten…
Groetjes, Emigrantje

Beste vrienden,
Welkom in Turkije. met deze stelling naar Turkije komen wonen kan je niet anders of hier gelukkig worden. Ben ik ook. Heb wel een eigen zaak ,omme bezig te houden maar heb een klein weduwepensioen uit eigen land. Met dit geld alleen kan ik hier rustig leven en niet denken aan de stress van bij ons. Geen volle brievenbus met rekeningen en belastingsbrieven. Alleen de factuur van water, electriciteit en telefoon. Zelfs reklamefolders zijn we van gespaard; Geen neiging tot geld uitgeven dus. Alleen de dagelijkse leuke dingen van het leven genieten. Dit is de waarheid dat je zegt, je hoeft niet rijk te zijn om hier te wonen. Alleen terug keren naar de tijd van toen…als het bij ons nog goed was. Als je dat kan ,ben je hier een gelukkig mens. Welke streek ga je wonen als ik vragen mag ?Turkije is overal mooi en ik reis er dagelijks door.
Dat je moeder meekomt ,heeft ze groot gelijk. Dat mens zal haar hier heel gelukkig voelen,beter dan in een bejaardenhuis waar ze bij ons hun ouders nu instoppen.Ik kan spijtig genoeg niet meer voor mijn ouders zorgen, zijn vroeg overleden. Wat is er mooier in het leven dan samen gezellig oud worden in een familie. Dat is echt turks. Mijn grootmoeder heeft ook altijd ingewoond en als kind vonden we dat prachtig. Als je ziet hoe de turkse kinderen aan hun familie hechten krijg je nog meer verlangen om hier te wonen.Hier is familie op de eerste plaats en vrienden teveel…al spreek je turks of niet,ze leggen het je met handen en voeten uit en welkom ben je elk uur van de dag en als je s’avonds op visite gaat krijg je de kans niet naar huis te gaan, je bed staat al opgemaakt al moeten ze zelf op de grond slapen. Ja, leven in turkije is fantastisch als je met de mensen meeleeft en je niet afzonderd.Ben blij dat er nog mensen hier komen wonen die denken zoals ik.
Franka

franka, hoe financieer je dat alles daar? werk je daar?

ja franka en emigrantje,

ik kan jullie niet anders dan gelijk geven.

helaas is turkije ook aan het veranderen, vooral in de toeristische gebieden. maar laten we hopen dat het niet zo’n vaart loopt.

misschien komt het bij mij in de toekomst ook nog zover om daar te gaan wonen.

Ik vind het heel knap en vooral heel leuk om te zien dat er ook mensen zijn die niet alleen zeggen dat ze iets willen, maar het ook gaan doen.

Ik kan jullie geen informatie o.i.d. geven, maar wil jullie wel een hart onder de riem steken!

Beste Nur,
IK ben weduwe en heb een weduwe uitkering uit eigen mijn eigen land. Niet veel hoor. 52O euro. Ben altijd zelfstandig geweest vandaar een laag pensioen. Maar hier doe je er al heel veel mee. De meeste turken verdienen maar de helft van wat ik krijg. Ja, ik heb gelukkig een eigen bedrijf hier.Ben makelaar.
Maar ben altijd bereid mensen te helpen,niet alleen uit winst belang.Denk niet dat ik steenrijk ben,heb hier ook tegenslagen gekend.Turkije heeft ook goede en slechte Turken en als je eerst op de verkeerde valt dan kan je dat een fortuin kosten. Dit is om heel eerlijk te zijn.Maar ik ben een optimist en heb nooit opgegeven en blijf doorzetten. Hou van mensen en veel mensen houden van mij.Ik heb hier heel veel vrienden en in ons land bestaat dat niet meer.Die hebben me ook de moed gegeven hier te blijven en niet terug te keren.Daarom, geef me maar Turkije.
groetjes
franka

wow.

ik vind het heel goed en dapper van je dat je toen die stap gezet hebt.
en idd, je krijgt meer dan een hoop turken die ik ken.

ik hoop ook binnen enkele jaren naar turkije te vertrekken. ben me nu langzaam aan het orienteren hoe ik dat allemaal zou moeten doen.
dank je in elk geval voor je antwoord

groetjes
nur

verwijderd

**Beste leden,

Ook ik kan er een beetje over mee praten over het wonen in Turkije.
Ook al waren het maar 5 maanden toch zou ik er voorgoed willen wonen.
Het enigste probleem is WERK!! je bent daar nooit zeker van een baan en dat is voor mij gewoon een reden om daar niet voorgoed te gaan wonen.
Mijn vriend en ik zijn nu druk met alle dingen voor de toekomst te bespreken en hij zelf denkt dat ik het te moeilijk zoi krijgen in Turkije.
MAar daarom zou ik het toch voor een jaar willen proberen.
Ik ben pas 22 nog lekker jong kan zo terug naar Nederland als ik dat zou willen.
Ik vindt dat Nederland erg achteruit gaat en ik zou dus ook mijn toekomstige kinderen niet in Nederland willen laten opgroeien.
Misschien zou Hans weten wat voor een baan ik evt zou kunnen doen wat toch wat beter betaald dan werken in een goudcentrum en wat ik ook in de winter zou kunnen doen?

Groetjes Sarah**

Ook ik ga emigreren naar Turkije en wel naar Dalyan 19 december gaat het gebeuren. Ik ben een alleenstaande moeder en ik merk dat hier in Nederland steeds moeilijker wordt. Ik heb een leuk huur huis gevonden en voor mijn kind een hele goede school, waar ze zowel engels als turks spreken. En verder ga ik per april een eigen winkeltje openen. Ook ik heb hele goede vrienden daar en die heb je ook zeker nodig. We gaan het in eerste instantie een jaar probreren maar ik weet nu al dat ik me er heel erg thuis ga voelen. Ik kom nu al een poosje in Dalyan en voel me er gewoon thuis. Ik vind het wel heel spannend maar ga het gewoon proberen.

Beste Nur,
Die stap te zetten is niet moeilijk hoor.Het ogenblik dat je een pensioen uit eigen land hebt,huur je hier een appartementje, je koopt je verblijfsvergunning,ze sturen je elke maand je pensoein naar Turkije en je leeft niet als God in Frankrijk maar als allah in Turkije. Zo eenvoudig is het. Als je ooit zover bent mail me maar eens, ik antwoord je wel persoonlijk.
Groetjes
franka

hoi allemaal,

ik zit er ook zwaar over na te denken om weg te gaan uit nederland.
ik heb gelezen wat hans vertelde over de moord op theo van gogh, maar dat is zeker niet mijn reden om te verhuizen/emigreren naar een ander land. ik heb gewoon altijd die drang in mij gehad en eerst was t mijn bedoeling om naar spanje te gaan aangezien ik daar al bijna 16 jaar kwam maar ik heb afgelopen jaar in alanya gewerkt en vond t helemaal geweldig. ik ben nog jong ( 22 jaar) dus is t uitgaansleven helemaal geweldig voor mij maar dat is niet de belangrijkste reden waarom ik naar alanya wil, dat is gewoon de levensstijl die de bevolking heeft daar. precies wat franka verteld, t is zo relaxed daar en de gastvrijheid is gewoon geweldig. in spanje ondervond ik dat eerst ook maar met de jaren is dat helemaal verdwenen en dat word alleen maar erger! heel jammer…ik ben van plan om met kerst een week te gaan en daar te gaan informeren voor werk enzo en natuurlijk om mijn vrienden daar te bezoeken die me graag willen helpen met zoeken. heb nu al mensen daar die aan t zoeken zijn voor mij!! geweldig!!! ik heb al een appartement op t oog maar 1 probleem: ik kan dat natuurlijk nooit alleen opbrengen; 140 euro per week!!! maar misschien zijn er mensen die ook naar alanya willen voor lange tijd en die interesse hebben om met mij samen op zoek te gaan naar werk.
ook heb ik een vraag. is t verstandig om gelijk een visum voor langere tijd aan te vragen of moet ik t eerst maar met mijn 3 maanden visum doen en kijken of alles mij bevalt?
want ik wil zo snel mogelijk gaan werken in alanya en ik weet dat ik morgen al kan beginnen als entertainer in t hotel.
en wat verdien je ongeveer als je een kantoorbaan in turkije hebt? misschien kan jij mijn vraag beantwoorden hans…
groetjes van myrna :smiley:

sorry ben ik weer!!!

was nog iets vergeten te vragen haha

dit is voor hans en franka bedoeld en voor de rest die in turkije woont. kunnen jullie inmiddels turks praten en hoe hebben jullie dit geleerd?

want ik heb gewoonweg de discipline niet om met mijn neus heel diep in de boeken te zitten. ik kan een klein beetje turks nu en wil t gewoon leren terwijl ik daar ben.

groetjes :smiley:

Dank jullie wel voor de reacties !

franka, ik ga je zeker even mailen.

helaas ben ik nog lang niet zoveer voor een pensioentje :wink: dus moet het anders regelen :smiley:

Maar Franka… Als jij een makelaar bent, kun jij dan de familie van Emigrantje niet helpen aan een mooi koophuis?

Ik ben zelf 18 dus KAN er zelfs nog niet aan denken om te emigreren naar Turkije, helaas, want ik weet zeker dat ik na mijn studie niet in Nederland blijf…
Ik hoop eigenlijk dat ik volgend jaar in Turkije terecht kan voor een jaar, of half jaar om te ervaren hoe het is… En als ik dan de hoge hotelschool heb afgerond wil ik dan eigenlijk wel weer terug!!

Het klopt,

Francoise(Sorry voor de c;zit niet op mijn hollands toestenbord)werk vinden hier is geen probleem,voor Belgische of Hollandse inwoners kun je hier overal terecht,Turks leer je op straat;dat gaat vanzelf;ik ben ook geen talenknobbel,maar met handen en voeten lukt het me.

Sommige banen zijn niet weggelegd voor ons;je zult in het toerisme terechtkomen.Bedenk wel:je moet iets kunnen wat een Turkse onderdaan niet kan wat betreft werkvergunning,maar er wordt hier een hoop gedoogd.

Gr.Jullie forumbeheerder,Hans