Hieronder mijn ervaringen van vestiging in Tr.
Als Nederlander mag je “officieel“ 8 maanden per jaar buiten Nederland verblijven. Anders zegt de gemeente verplicht te zijn je uit te schrijven.
Er is daar wel controle op (spreek uit ervaring, zit al 5 jr in Tr en ben (nog eventjes) woonachtig in Nederland), ze bellen naar je huis en willen dat je komt laten zien op het Gemeentehuis.
Als je je uit laat schrijven ben je ook je ZK verz. kwijt maar daar zijn hier goede alternatieven voor. Een particuliere verzekering kost ongeveer (leeftijd, conditieafhankelijk) net zo veel als in Ned. de verplichte verzekering.
Als je werk hebt moet je zorg dragen dat de werkgever (is ie verplicht) je aanmeldt bij het SGK en als je zelfstandig bent moet je je verzekeren bij de BaÄkur. Je kan dan naar staatziekenhuizen (op kleine eigen bijdrage na bijna volledig gedekt)en naar sommige klinieken en prive ziekenhuizen tegen gereduceerd tarief.
Staatsziekenhuizen zijn niet meer zo slecht als enkele jaren geleden, vergelijk ze met de zh in Ned. van de jaren “70.
Verblijfsvergunning kan idereen krijgen die kan aantonen dat hij/zij ⬠100,- per gevraagde maanden op een bankrekening heeft staan (TL mag ook), of een wissel.
Dus ⬠1200,- per jaar.
Dat moet je bij iedere verlenging laten zien.
İs wel komisch, ik heb hier een bedrijf, personeel in dienst en moet iedere keer weer mijn banksaldo laten zien 
Ik krijg niet de verblijfsvergunning omdat ik een bedrijf heb. Ik heb ook geen woning of huurcontract.
Vragen ze ook niet naar in Manavgat, je moet een adres opgeven, bij de eerste keer komt de jandarma controleren of je daar ook werkelijk bent, (ik was er niet) bij een adreswijziging al niet meer en vervolgens wordt alles zonder verdere vragen afgehandeld (in mijn geval al 5 jaar en haal steeds een vergunning voor een jaar, stel dat de prijs omlaag gaat).
Na 5 jaar onafgebroken domicili in TR te hebben gehad (niet gehuwd met een Turk(se)) kan je een Turks paspoort aanvragen, die procedure duurt ongeveer een jaar en je raakt de Ned. nationaliteit dan kwijt.
Ben je 3 jaar met een Turk(se) getrouwd kan je ook de Tr nationaliteit verkrijgen en je behoudt dan ook je Nederlanderschap.
Maar als je even Googled kan je veel te weten komen.
Meubels verhuizen op de officiele manier kost een hoop geld. Niet het verhuizen op zich, dan ben je met een ⬠1500,- wel over.
Maar het los krijgen uit het douane antrepot is een ander verhaal.
Alles moet gedocumenteerd zijn en je betaald overal invoerrechten op.
Ik ken iemand die heeft daar ⬠7000,- voor kunnen betalen.
Ze was iig ⬠10.000,- kwijt voordat ze al haar spullen thuis in Tr had staan.
Turken mogen wel meenemen, laat evt wat meebrengen of neem successievelijk zelf steeds stukken mee (doe ik ook, lampen, bijzettafeltjes, schilderijen, klokken ect) en koop hier de grote stukken nieuw zou ik zeggen.
Bellen vind ik het makkelijkste met een turks toestel (voor 80 TL heb je er al 1 in de uitverkoop)en een turks nummer TL 25,-
Hoef je evt niets te laten unlocken, dat is overigens geen probleem hier.
Ik heb zelf 2x een Nederlands toestel laten registreren en in het toestel dat ik 4 jaar geleden heb laten registreren (ze registreren je I-MEI nr) kon ik wel andere turkse kaarten (vodafone) in doen en bellen. Nu heb ik er toevallig vorige maand 1 laten registreren en nu kan ik ALLEEN maar bellen met DAT nieuwe nummer, dat ze me verplicht lieten aanschaffen, ook met mijn oude Türkcell nr kan ik niet bellen in mijn nwe telefoon. (Türkcell Manavgat) Nu had ik dat ook niet speciaal gevraagd, het kon immers met andere toestel welā¦
Ze veranderen hier de procedures per maand lijkt wel.
Ik zag hier ook vragen wat je nodig hebt om hier te trouwen.
Dat staat allemaal op de site van het Nederlandse Consulaat.
En is afhankelijk van de gemeente waarin je woont en in welke je gaat trouwen.