Als je man van de europese gemeenschap is, is er geen enkel probleem om de papieren te doen. Komt hij van buiten Europa kan het wat langer duren, want dan moet je duidelijk een bewijs hebben dat je werk hebt of iemand je kosten kan betalen, anders krijg je geen verblijfvergunning.
Ik denk dat als je in de horecasector gaat werken dat de kust de beste plaats is om iets te vinden. Tevens het leven is er ook goedkoper (eten, huur,…) Het is ook wel dat de lonen hie rin het zuiden lager liggen.
Ik kan je niet echt vertellen over wat het minimum loon is in een restauran. Ik denk dat het ook afhangt van elk restaurant. Maar ik denk dat het “algemene” minimum loon rond de 600-700€ ligt in Spanje.
Ik zou je aanraden om gewoon een paar maand af te komen, gelijk een toerist. En dan gewoon werk zoeken, als je iets hebt gevonden kan je dan de rest van de papieren regelen en de grote stap wagen.
Want het zou zonde zijn alles achter te laten/verkopen, hier te komen en dan na 6 maand te ontdekken dat het beter was niet te gaan. Dat zou pas een ramp zijn.
Ik denk dat het heel moeilijk zal zijn, daar ik verschillende schoonmaakbedrijven ken via mijn werk en die van mijn vrouw. En vele van die bedrijven hebben hun werknemers moeten ontslaan omdat de bedrijven/huizen gewoon de hoge prijzen niet meer konden betalen (tussen 12-15€/uur voor een bedrijf).
Vele van deze bedrijfjes werken met het systeem dat de werknemer zelfstandig is en dat ze dan een stukje van het verdiende loon afstaan.
Een van de grote schoonmaakbedrijven in Granada (Castor) heeft ook het afgelopen jaar vele moeten ontslaan. het bedrijf waar ik werkt deed het nog simpeler. We hebben de schoonmaakster gewoon in dienst genomen, want het was goedkoper dan via de externe bedrijf.
Ik denk niet dat nu het juiste moment is, uitgezondert dat je bvb tegen lagere prijzen werkt, maar dat laat ik over aan jou.
Geweldige tips en leuk dat je zo’n oproep deed.
Wij (mijn man, zoontje, hond en ik) hebben een huis gekocht in de provincie Granada en gaan daar vanaf 1 februari 2011 ook echt wonen.
We willen de taal beter machtig worden (ik spreek goed Spaans, maar niet perfect en mijn man redelijk) en gaan ‘aarden’.
Tegen die tijd gaan we ook op zoek naar werk (mijn man in de bouw/verbouwing van badkamers, keukens etc) en ik ben nog aan het kijken wat ik in Spanje kan doen. Jij nog tips? Momenteel ben ik opleidingscoordinator, en kom uit het secretariele vak, heb ook de lerarenopleiding gedaan en public relations.
Wellicht spreken we elkaar nog eens via de site of ‘live’.
Cool dat jullie de grote stap gaan wagen en jullie hier komen wonen.
Om eerlijk te zijn de bouwsector is juist hier in SPanje de slechtste sector, wegens dat daar de meeste werklozen zitten. De inmo-sector is de zwaarst getroffen sector. Dus werk zoeken in die sector zal moeijlijk worden, maar niet onmogelijk. Ik denk dat het beste is dat je man als “zelfstandige” werkt, en zo kleine projekten doet. ALs je wilt zal ik jullie wel helpen met de eerste stappen en zo, zend me dan een PM (Private message) voor het uitwisselen van de privé emails (is makkelijker).
Voor jou, omdat je dus een lerarenopleiding hebt gedaan kan je misschien werk zoeken in een academy. Ik weet niet welke lerararenopleiding je hebt, maar als je talen hebt, kan je snel iets vinden in een Talenacademy, die zijn heel populaire hier dezer dagen. Precies of elke spanjaar eindelijk inziet dat Engels en andere talen handig kunenn zijn voor werk te vinden.
Maar SPaans kennen is een must, omdat zonder de taal je nergens komt en de mensen je in de zak kunnen zetten ivm zaken te doen.
Als je voor een talenacademie wilt werken zorg er dan (van te voren) voor dat je je diploma´s officieel hebt geldig gemaakt voor Spanje. Er wordt nl altijd om certificaten gevraagd.
Als zelfstandige werken houdt in dat je als je wit wilt werken je rekening moet houden met de daarmee gepaarde onkosten (240 € maand ss + elke 3 maanden 25 % loonbelasting over de gedorven inkomsten)
dag David, kan je me een PM met je mailadres sturen por favor? ik zou namelijk ook graag naar Andalucia verhuizen, en zou je graag mijn cv doorsturen met wat meer uitleg…
Hallo David, ook ik zou graag gebruik maken van je kennis van de omgeving. Zou graag willen werken en wonen in jouw omgeving, daar ik nu seizoen werk (4jaar) doe hier in Friesland , zou ik graag met mijn eigenschappen bij jullie aan de slag gaan. Ik ben gastheer/barkeeper en entertainer op een grote jachthaven met 90% Duitsers. Ik zou graag als bv. housekeeper of reisbegeleider te werk willen gaan? Is daar behoefte aan denk jij? Of tot wie kan ik me wenden , misschien kun jij me op weg helpen . Hablar un pocco Espagnol maar vloeiend Duits , Nederlands en Engels. Ben benieuwd naar je reactie, Hans
Ik denk dat je met je profiel beter ergens in Ibiza iets gaat zoeken, want met je Duits en entertainer achtergrond denk ik dat je daar meer iets kunt vinden dan hier.
Ik wil gaan samenwonen met mijn vriendin in Malaga. Zij is Spaanse. Ikzelf ben werkzaam in de IT. Ik zag dat je interessant adviezen hebt. Zou je mij een PM kunnen sturen met e-mail adres zodat ik je wat vragen kan stellen over werken in Malaga?
Zijn er hier nog steeds mensen in de buurt van Granada?
Ik vertrek waarschijnlijk in juli voor een jaar daar naartoe. Mijn vriend heeft daar een tijdelijke functie aangeboden gekregen en ik ga mee!
Nu hebben we alleen geen flauw idee waar het leuk wonen is. Het bedrijf heeft op zich een aardig budget (900 euro p. mnd.) maar wat is wijsheid? We willen dicht in de buurt van Granada, of zelfs in Granada, maar wat zijn dan leuke wijken? En als de keuze dan alleen uit benauwde appartementen bestaat (ik kan slecht tegen hitte; heel handig dus dat ik daar een jaar ga wonen haha), kunnen we dan niet beter aan de rand in een buitenwijk gaan zitten met een zwembad in de tuin? Maar waar?? Is dat te betalen?
Iemand tips voor dorpjes dichtbij? Tips voor websites met huurhuizen? Ik vind alleen maar websites met woningen aan de kust; niks bij/in Granada zelf. Het is natuurlijk ook een studentenstad, dus het zal daar anders zijn dan toeristische badplaatsen, maar goed, ergens moeten toch huizen met zwembaden in de buurt zijn. Als we dat willen…
Alvast ontzettend bedankt, want ik begin langzaam een beetje zenuwachtig te worden door dit compleet onbekende avontuur!
hoi wij komen dit komende seizoen naar de omgeving van granada malaga om ons hier te vestigen.
ik ben nu op zoek naar een job in die omgeving. ik spreek nederlands duits engels zweeds spaans vlaams. en heb kantoor opleiding genoten. zijn er daar bedrijven die dit soort mensen vragen??? en zoja help???
ben per direkt beschikbaar…
@SuzanneR: Je kan inderdaad hier huizen huren met zwembaden. Maar met 900€/maand denk ik niet dat je ver zal kunnen komen. Om een idee te geven is dat de prijs van 1 slaapkamer voor een student rond de 250€/maand ligt in Granada (water/electriciteit en gemeenscahpskost inclusief)
In Armilla, een dropje op 2km van Granada, kan je een eengezinshuis huren voor een 600€. De prijs in 2005 was ongeveer 750€ (ik weet het, want mijn buren huurde hun huis zo), hierbij moet je dan ook wel weer de electricteits/waterkosten bij rekenen. Hoe verder je gaat van Granadam hoe goedkoper. Wegens de crisis is er dan wel weer veel keuze.
Ik raad je aan Armilla, Churrianna, Las Gabias, La Zubia, Monachil.
Ik raad je totaal af de buurt waar het autobusstation is (carretera de Jaen), er is daar een nieuwbouw, maar veel drugs en prostitutie problemen. Dus het Noorden van Granada is af te raden!!!
Maar de prijzen hangen ook echt af van buurt tot buurt en of je op een 1ste of 7de verdiep woont en de staat van het gebouw.
Je kan best een gaan zoeken in de website bvb http://www.segundamano.es/ of http://www.milanuncios.com/ dar selecteer je dan GRANADA en dan inmobilaria/Casa/chalet,… en dan gewoon zoeken. Wie weet vind je wel iets wat je leuk vind.In het centrum van Granada zijn er niet echt veel appartemenstgebouwen met zwembad, dan moet je iets meer naar buiten gaan. Het beste is ook zelf te zoeken, want andes betaal je al 1 extra maand aan de makelaar. ALhoewel dit niet echte “legaal” is, wordt het gedaan en vraagt men dat je een contract tekend waardoor je niet achter hun rug de eigenaar mag contactereen of huren/kopen.
Ivm het bedrijf NorthgateArinso, er zijn gemixte beoordelingen erover op de lokale werkmarkt. Als je Engels kan en dan een andere taal heb je kans om erin te geraken. Je krijgt dan een "supersnelle " opleiding en dan direct werken.
Kijk wel uit dat ze je geen contract geven waardoor je een boete moet betalen van 1000€ als je vroeger dan 1 jaar hun verlaat (soort clausule dat je niet de kennis opdoet en dan naar een ander bedrijf gaat). Ze contracteren wel elke maand een 20 personen, en er gaan dan ook elke maand een 20 weg.
hallo, wij vertrekken binnenkort naar granada nu is de vraag waar we het slimste aan doen, pakken we de auto mee of zijn daar de auto´s fatsoenlijk betaalbaar de tweedehandse? en wie weet er wbsites om te kijken. ?
Ik ben van plan om te vertreken naar Benalmadena,om daar een zaak te staten in de Horeca,
Grote stap dus,
ik heb ook een vrouw en een kindje van 2.5 jaar en ik zou hem graag een goede opleiding bezorgen.
als je info hebt ,of denkt van, pas op met de horeca daar of pas op voor dit en dat …had ik het graag geweten (het is niet zomaar een avontuur,ik wil er echt wel blijven.)
Update: We hebben een appartement met 2 badkamers, 2 slaapkamers, ruime zolderruimte met dakterras en gezamenlijk zwembad gevonden op 3 km. afstand van hartje centrum ad. 750 p.m. :cheer:
Nu nog een Vespa scooter. Iemand tips?