Emigreren naar Spanje

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en wil wat info vragen. Ik heb wel wat topics doorgelezen en daar al wat dingen gelezen.

Mijn vriendin en ik zitten er aan te denken om 1 jaar (en misschien wel langer) naar Spanje te verhuizen. We zijn het een beetje zat hier in Nederland en willen gewoon wat anders.

Wij willen een huis huren en ook werken in Spanje. Het is echt een pril plan verder :).

We gaan op zoek naar iets aan de kust in de wat meer toeristische gebieden.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen, wat ze tegengekomen zijn, wat belangrijk is om op te letten etc.

Ook ben ik benieuwd naar de dagelijkse kosten, bijv. eten/drinken/uitgaan.
Meer vragen heb ik natuurlijk maar die zullen vanzelf aan bod komen in dit topic :).

Alvast bedankt voor de info!

groet,

Jasper

Zoals meestal gelijk wordt gevraagd: spreken jullie Spaans??

Dit is een erge cliché vraag maar daarom niet minder belangrijk! Je zal je plannen hier op in moeten stellen en ook je kansen op werk staan of vallen hiermee

Voor emigreren naar Barcelona, vind je veel informatie over wonen/werken/leven op mijn blog: mabelatbarcelona.blogspot.com

Spaans, zak met geld en flink veel doorzettingsvermogen is nodig!

Succes,

Mabel

Ik spreek geen spaans, maar mijn vriendin is Venezolaanse.

Bedankt, ik zal daar zeker even gaan lezen.

Het is inderdaad belangrijk om Spaans te kennen/lezen/spreken. Alhoewel het vaak ook afhangt van de job die je zoekt. Om een voorbeeld te geven.
Ik ga op vakantie naar de Kust van Granada sinds 1978 met mijn ouders en in 1996 heb ik besloten om naar Granada te Gaan (wegens mijn vriendin, nu mijn vrowu dus). Toen ik hier mijn laatste jaar Universiteit deed verstond ik maar “vakantiespaans” en kon NIETS schrijven en slecht lezen.
Maar daar ik in een SPaanse omgeving kwam (geen Belgische familie, of NL TV), ben je verplicht alles te begrijpen in het Spaans. Ik ben begonnen met vooral TV te zien met ondertiteling en kocht ik computerbladen. hierdoor kon ik dan toch steed het concept begrijpen. Nu heb ik geen een probleem meer in SPaans. ik leer mijn kidneren zelf de spaanse gramatica.
Dus ondanks dat je misschien weining kan, gedurende de jaren zal je veel leren.
En de SPanjaarden in het zuiden hebben veel respect aan buitenlanders. Het is me opgevallen dat ze ook vaak in de bedrijven een PLUS hebben aan buitenlanders. Want wij zijn punctueel, komen altijd op tijd en dus alles sneller dan de SPanjaarden (gellof me, Dit is WAAR!)
Dus als je je een beetje inspant zal alles met de taal wel goed gaan. En vergeet niet, dat het belangrijk is dat je alles verstaat vanwege de papieren die je moet invullen!!

Ok dat is een ding. Nu als je hier komt moet je je uitschrijven in je eigen land (tenminste in België was dat). Als je in SPanje LANGER dan 3 maand verblijft moet je je dus inschrijven en zal je een NIE aanvragen. Dit is een soort indentificatienummer voor buitenlanders en begint met een letter X (tenminste voor mij). Vandaag de dag geven ze niet meer een indetiteitskaart voor buitenlande, het is een A4 formulier en niets meer, gelukkig moet je daarna noooooooit meer aanvragen, sinds 2008 isa dat dus zo. Ervoor moets ik het om de 5 jaar doen. Ah en het kost een 7€ denk ik. Tevens, en dat weten velen niet, moet je je rijbewijs veranderen naar een SPaasn rijbewijs. Nadeel: Hier werken ze met Punten (12 om te beginnen), bij elke inbreuk nemen ze punten, heb je 0, dan verlies je je rijbewijs… Nu is daar een trukje op… Flitsen ze je, dan krijg je dus een brief… hioerin vul je bvb een familielid in NL op, en zij krijgen de boete. Die betaal je dan. Het voordeel is dat je GEEN punten verliest!! Lukt altijd!!!
Je moet tevens je sociale zekerheidskaart vragen. Zodat je dan ziekebijstand kan vragen. Hier klrijg je een dokter aangewezen, het is niet dat je die mag kiezen.
In Andalucia is wonene nog goedkoop. Je moet inbeelden dat het gemiddelde loon 900€/maand is. verdien je meer, dan kan je zeer goed leven. Ik bedoel maar, vandaag de dag hebben we nog niet eens de verwarming aangedaan. we zullen ze misschien aan doen over 1 week en dat tot hoogstens feb 2010. Dus spaar je flink geld uit!!

Ik kan nog uren doorgaan, dus ik denk dat het beter is dat je een vraag stelt en ik zal die dan beantwoorden met wat ik weet!!!

Groeten vanuit Granada

David

Wonen goedkoop in Andalucia??? Punten van je rijbewijs naar 0 en dan pas wordt hij ingetrokken???
Met 900 € in de maand kan je in Andalucia leven??? Is dat per familie en met hypotheek???
Boetes naar NL doorsluizen??? Spanjaarden komen nooit op tijd en zijn langzaam???

Als je nog uren zo door zou gaan dan wordt het helemaal een feest!
Wel goede info geven aub!!

“We zijn het in NL een beetje zat…”
Is dat je voornaamste reden om naar Spanje te willen verhuizen?

Spanje heeft veel mooie kanten, ook veel minder mooie kanten. Voor iedereen is het een persoonlijke afweging, denk ik, maar ik heb al veel mensen zien komen en weer vertrekken omdat ze verwachtten dat Spanje, en zeker Andalusië, een soort paradijs is. En dan valt het soms tegen dat je hier veel harder moet werken voor veel minder geld, dat de politiek hier een nog veel grotere puinbak is, dat er hier nog veel meer regeltjes zijn, dat je hier ook belasting moet betalen, en dat mooi weer niet alles goedmaakt, etc. Maar goed, op zich is dat ook geen slechte ervaring toch: erachter komen dat je het in NL zo slecht nog niet had.

Voor mij persoonlijk wegen alle nadelen op tegen de voordelen: ik ben vooral erg gelukkig met de manier van leven die we hier hebben. Maar je mag gerust weten dat we af en toe best op het punt gestaan hebben om terug te gaan.

Wat ik jullie vooral aan wil raden is je goed te verdiepen in het fenomeen “Spanje”. Waarom wil je naar Spanje en niet naar een ander land? Kom zo vaak je kunt hierheen, bezoek diverse plaatsen, niet “op vakantie” maar kijk vooral door de bril “zou ik hier willen/kunnen wonen”. Weet ook dat het op dit moment helemaal niet gemakkelijk is om werk te vinden, de werkeloosheid in Andalusië gaat richting de 30%, het toerisme heeft het erg moeilijk. Maar aan de andere kant: als jullie echte avonturiers zijn en je durft het aan om het gewoon te proberen, ach, waarom niet, er zijn ook mensen die het op die manier hebben aangepakt en geslaagd zijn.

In ieder geval: veel succes met jullie plannen!

Amai zeg. als ge niets anders kunt doen dan kritiek geven hou u mond dan ook!!
Het is WEL mogelijk om met 900€/maand te leven ,zelfs een gezin. Mocht dat niet zo zijn, dan zou heel andalucia op straat staan. Je kan gerust een apartement met 3 slaapkamers in een nabij dorpje in Granada bvb voor 350€ huren. Ik zeg niet dan dat je op het einde van de maand iets gaat overhouden, maar ik ken mensen die met dat geld leven!
En dat over die boets is een tip en kompleet LEGAAL!
En dat Spanjaarden ZIJN rustiger en minder gestresseerd dan de NL´s, hier neemt men het leven in het Zuiden iets rustiger. Met als gevolgen dat je meer geniet.

Dus denk eerst eens goed na, kijk eens rond voor je mensen begint te kritiseren.

Ik ga nu pas kritiek leveren, daarvoor heb ik alleen vraagtekens geplaatst bij een zeer onjuiste en denigrerende posting.

  1. In je eerste reaktie maak je Spanjaarden uit voor langzamer en minder punctueel dan buitenlanders, dat is onwaar en denigrerend. In je tweede posting verklaar je dat Spanjaarden minder gestressed zijn. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen! Je kan rustiger en minder gestressed zijn en toch op tijd komen en snel zijn!
    Conclusie: posting 1 mbt karakter van Spanjaarden is onwaar en denigrerend.
  2. Je kan met 900 € met een gezin in Andalucia leven maar dan leef je op het randje van het bestaansminimum. En idd zijn er helaas op dit moment veel mensen die niet meer hebben of zelfs met minder moeten proberen te leven.
    De contekst waarin jij dit plaatse in je eerste mail was zodanig gemaakt dat het wel lijkt of je hier makkelijk met 900 € kunt leven en iedereen dus maar aanbeveelt om hier met 900€ te komen leven. Het leven is hier net zo duur als in NL /BE als je de NETTO salarissen daar (in NL en BE) vergelijkt met hier.
    Conclusie: Dit is ABSOLUUT een DOMME tip en ook weer onwaar!!
  3. Ik lever alleen commentaar als ik zie dat er (weer eens) verkeerde en niet onderbouwde informatie over Andalucia wordt gegeven.

Als iemand verder nog uitleg wilt hebben over hoe men hier leeft en wat de kosten van levensonderhoud zijn en de hoogte van salarissen dan hoor ik het wel en zal ik verdere uitleg geven.

Geven ze niet aan wat meer in het toeristische gedeeltes te willen wonen?
Volgens mij kost het stappen daar niet heel veel minder dan hier…

Dat komt er nog bij, Spanje is niet zo goedkoop. Op dit moment zijn er maar 2 faktoren belangrijk goedkoper in Andalucia (meer naar het noorden is het weer anders, over bijv. Barcelona weet Mabel meer en daar onthoud ik me dus van): benzine en, vanwege de crisis, zijn de huur en koop prijzen van huizen erg gezakt.

Ik heb helaas geen auto (alhoewel helaas, niet echt nodig in een stad waar je altijd met openbaar vervoer naar huis kunt komen) dus weet niets van benzine prijzen.

Huizenprijzen inderdaad gezakt, maar nog steeds in mijn ogen onbetaalbaar. Beetje normale flat (dus ik bedoel niets uitgewoond of van minder dan 45 m2) met 2 slaapkamers en balkon (en huiskamer, keuken en badkamer) kost je nog steeds tussen de 750 - 900 euro (kale huur).

Steden zijn in Spanje over het algemeen duurder, ook in boodschappen waar we met uitstapjes naar dorpen dezelfde artikelen bij de supermarkt in een dorp voor veel minder zagen liggen. Ik kwam erachter dat in NL (Ede) een heel aantal dingen bij de Lidl zelf goedkoper waren dan hier in Barcelona.

Ok, dus Jasper vroeg om een indicatie van prijzen en kosten. Nou zal dat voor iedereen heel verschillend zijn, afhankelijk van waar je woont, hoe je woont, je levensstijl, je inkomsten, maar hier een idee van een gezin met twee schoolgaande kinderen in een klein dorp in het binnenland van Andalusië:

Auto (diesel, 1591 kg, jaar 2001): € 101,- belasting per jaar en € 290,- verzekering per half jaar (dat was tot voor kort € 450,- per half jaar, all-risk).
Huis (een groot, eeuwenoud huis met hele dikke muren, midden in het dorp, geen CV, geen airco): € 130 aan inboedel en opstalverzekering per kwartaal, ong. € 50-70 electra per maand, gas (flessen butano) varieert erg tussen zomer en winter: in de zomer ongeveer € 10 p/m, in de winter ongeveer € 100 p/m, telefoon/ADSL/mobiel: ongeveer € 70-80 p/m.
Dagelijks leven: aan eten, drinken, schoonmaak e.d. geven wij ongeveer € 400-600 p/m uit, kapper € 30 p/m, kleding en schoenen: ongeveer € 100-200 p/m, tandarts: ong. € 60 p/m (kind met een beugel!).

Afgelopen zomer waren we twee weken in Nederland en België en het viel me op dat de prijzen in de supermarkten en van kleding en schoeisel echt op hetzelfde niveau liggen als hier. Wel opvallend groot verschil vertonen de prijzen in de horeca: uit eten en een drankje buiten de deur is hier echt een stuk goedkoper.

Het lijkt me inderdaad heel erg moeilijk om van € 900 p/m rond te moeten komen. Wat ik hier om me heen zie, in het dorp (in een stad is dat wellicht anders), dat familieleden elkaar opvangen, kleding wordt op de markt gekocht (supergoedkoop, maar mode of kwaliteit…), geen uitjes en vakanties, bezuinigen doe je op kranten, tandarts en dat soort dingen. Daarbij hebben veel dorpelingen geen huur of hypotheek (huis geerfd) en hebben velen wel een stukje “campo” waar ze een groententuin hebben en wat beesten houden. En verder probeer je met z’n allen de “paro” of de “per” op te lichten en zoveel mogelijk zwart te werken (of mag ik dat misschien niet zeggen?).

Goeie post Linda. Ben het met je eens. Mijn kostenplaatje is iets anders maar het geeft een zeer goede indicatie. Ik heb jarenlang met 2000 € inkomsten gedaan (2 salarissen) en daar konden we soms wel en soms niet van rondkomen, de ene maand in de plus ving de andere maand in de min op. We hebben ook 2 schoolgaande kids en wonen net buiten Sevilla. Ons voordeel is dat we een betrekkelijk lage hypotheek hebben (+/- 400 €/maand) daar staat tegenover dat we helaas 2 auto´s nodig hebben waarvan we 1 nog aan het afbetalen zijn.
Gelukkig is onze financiële situatie inmiddels verbeterd en kunnen we zelfs een beetje sparen.
Horeca is inderdaad goedkoper dan NL, maar niet overal. Barrio Santa Cruz (Toeristenzone in Sevilla) is uiteraard net als in vele kustplaatsen bijna net zo duur.

En mbt het zwart werken: met de inkomens die hier gelden hebben veel mensen gewoon geen keus. Als jong stel met kinderen ben je zowiezo gedwongen om beiden te werken en een “arbeidersgezin” (kan even geen beter woord vinden) zal dan ongeveer max. 1800 € p/m verdienen. Met een gemiddelde hypotheek van 800 € en de afbetaling van de auto (uiteraard een nieuwe, gekocht net voor de crisis evenals het huis) blijft er maar ongeveer 600 € over voor de rest (als je geluk hebt). Veel mensen klussen dus bij en gaan na hun officiele werktijden nog een uur of 3 door en klussen zaterdag en zondag ook. Spanjaarden zijn dus absoluut niet lui! Integendeel, hier wordt harder gewerkt dan in NL (of het ook efficienter is is een andere vraag).
Van deze klusjes worden dan de extra´s betaald: ontbijten in de bar, biertje na het werk, in het weekend eten in een venta, de zomervakantie naar Matalascañas of Chipiona en uiteraard de kado´s voor de kids met Reyes (daar wordt ongeveer 300 € per gezin aan besteed).

Kijk eens op www.emigreermagazine-spanje.nl daar staan vast een hoop van je antwoorden die je nog zoekt!

Groet, Sandy!

Vrienden van mij, een koppel met 2 honden en elk een eigen wagen (niet de honden) huren in Andalusie een villa met zwembad,3slpk etc., klassieke configuratie, voor 600 euro/mnd. Ze gaan 2x/mnd uit eten,doen 2x/mnd boodschappen,betalen 40euro elektr. alle verzekeringen en rijtaksen inbegrepen: ze komen nooit boven de 1000euro.
Dit gegeven zal me toch helpen om sneller te stap te zetten.
groet
Harry

600 € huur, + 40 € electra, + ongeveer 75 € in totaal aan verzekering en wegenbelasting per maand voor de auto´s, + ongeveer 60 € aan benzine per maand = 775 €. Daar zitten de eventuele ziekenverzekeringen niet bij in.
Dan heb je voor 2 x per maand uit eten, boodschappen (eten voor mens en hond) en alle overige zaken (kleding, onderhoudsbeurt auto, tandarts, kapper, reparaties etc ) nog maar 225 € over.

Het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk …en droog brood eten.

Ik ga akkoord met Harry,

zoals hij heeft beschreven ken ik veel mensen. Alhoewel het gemiddelde loon in Spanje een 1500€ is, zijn er heeeeeeeeel veel mensen die leven met 1000€/maand.(ik weet niet hoe ze het doen, want ik zou het totaal niet kunnen doen, maar ze doen het)

nu wil ik wel eventjes vertellen vele mensen zeggen “ik verdien x@ per maand”, maar dat ze bvb 16 maanden hebben. Vele bedrijven betalen tussen 12 en 16 maanden uit. Dus als iemand zegt dat die 1000€/maand verdient maar 16 keer wordt betaald, verdient dus iets meer.

Maar leven met 1000€/maand is blijkbaar wel mogelijk.

groeten,

David