Interview: In mei 2010 met het gezin verhuizen naar Spanje

Interview

Frank en Ingrid, Franking, gaan in mei 2010 met het gezin verhuizen naar Spanje om daar een nieuw leven op te bouwen. Wat zijn hun plannen in Spanje? En is het een droom die uitkomt voor het hele gezin? Wereldwijzer vroeg het hen.

1. Naar welk land ben je van plan om te gaan emigreren en wanneer zijn deze plannen ontstaan?
Spanje. Frank had al jaren het idee om te gaan emigreren. Een aantal jaren terug hebben we zelfs ook op het punt gestaan om te gaan maar door privé-omstandigheden hebben we dat even van de baan geschoven. Nu hebben we de beslissing definitief gemaakt. WE GAAN!

2. Wanneer ga je definitief naar Spanje emigreren?
Onze planning is om medio mei 2010 naar Spanje te vertrekken!

3. Welke formaliteiten heb je en/of moet je nog regelen om in Spanje te mogen gaan wonen?
In principe moeten we alles nog regelen.Het belangrijkste is om ons huis hier in Nederland te verkopen. De voorbereidingen hebben we al wel getroffen.

4. Wat is je motivatie om, eventueel met je gezin, naar Spanje te verhuizen?
Het weer en het land trekken ons erg.

Links: Shannon, de dochter van Frank en Ingrid
Rechts: Frank en Ingrid voor het huis van hun vrienden in Spanje

5. Wat zijn je verwachtingen ten aanzien van het emigreren?
We hebben geen grote verwachtingen. We willen hetzelfde leven voortzetten in Spanje zoals we dat nu hier hebben. Alleen dan met mooier weer en een mooiere omgeving.

6. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Spanje voor jou?
300 dagen per jaar zon! Van het slechte weer in Nederland altijd word je ook niet vrolijk.

7. Hoe denk je dadelijk om te gaan met de cultuurverschillen tussen Nederland en Spanje?
Wij zullen ons zo goed mogelijk aanpassen. Natuurlijk zullen we best wel moeite hebben met bepaalde dingen, maar wij zijn een heel spontaan gezin dus ik verwacht geen problemen.

Links: De familie van Frank en Ingrid aan tafel
Rechts: Frank en Ingrid met vrienden vlak bij Benidorm

8. Heb je jezelf al voorbereid op de taalverschillen tussen beide landen?
Daar zijn we druk mee bezig. We hebben nog een jaar om het vloeiend te leren.

9. Wat zijn je plannen om de integratie met de plaatselijke bevolking soepel te laten verlopen?
Wij laten het op ons af komen. Maar ook dat zal wel goed komen, want wij zijn gezellige en gastvrije mensen.

10. Heb je al een huis en baan gevonden in Spanje op dit moment?
Op dit moment hebben we nog geen huis en baan in Spanje.Dat gaan wij pas daadwerkelijk regelen in januari 2010 ongeveer. We willen ons eigen bedrijfje daar voortzetten. Onze dochter van dan 17/18 gaat daar pas werk zoeken na een aantal maanden. Zij zal eerst gewend moeten zijn aan en in Spanje.

11. Denk je dat je ooit nog van plan bent om terug te keren naar Nederland?
We denken van niet, maar de tijd zal het leren!

=====================================

Meer weten over Spanje? Bezoek het Spanje Forum op Wereldwijzer.

Klinkt als een kandidaat voor Ik vertrek :slight_smile:

Wat voor diensten of producten levert jullie bedrijf?

Hoi Hoi
mijn teksten zijn een klein beetje aangepast zie ik.lol.

En nee wij zijn absoluut geen kandidaten voor IK VERTREK.haha

maar ben benieuwd allemaal want er is al zoveel geregeld dat onze plannen steeds verder naar voren schuiven.

Ons huis is verkocht binnen 3 dagen.terwijl we toch echt dachten minimaal een jaar er voor nodig te hebben.

In augustus gaan we weer voor een vakantie naar Spanje (en wij de volwassenen zullen meer zaken in orde gaan brengen)

Dus Spanje tot snel he!!!

Heel goed! Ik heb respect voor mensen die de keuze maken om te emigreren. Een zeer moedige stap. Ik wens jullie alvast heel veel geluk en sterkte in het prachtige Spanje. Kom zelf net terug van Barcelona en vorig jaar was ik in Andalusië. Het is werkelijk een fantastisch land met heerlijk eten, zeer aardige mensen en natuurlijk heerlijk weer. Hoop dat jullie de taal in een jaar onder de knie krijgen want ben zelf nu Spaans aan het leren en het is niet gemakkelijk. Nogmaals: heel veel geluk.

groeten Odette:vak02:

Heel veel succes jongens… wij hebben het 8 jaar geleden gedaan en geen dag spijt.
Ik denk als je niet te hoge verwachtingen hebt en inderdaad, dingen op je af laat komen, je een goede instelling hebt.
Weten jullie al wáár in Spanje je naar toe gaat??
Groetjes en sterkte :slight_smile:

Wij gaan ons vestigen in La nucia, finestrat, dat is de omgeving waar we ons op orienteren.
Het gaat allemaal iets sneller dan we verwacht hadden.
Ons huis is al verkocht( en dat in deze crisis) heeft drie dagen te koop gestaan.
Mijn dochter van 16 mag nu waarschijnlijk geen examen meer doen.(we blijven hopen van wel en weten dat zeker eind van het schooljaar)
Dit alles veranderd onze plannen.
We hebben de stap in ons hoofd al genomen.
Nu komt de werkelijkheid veel dichter bij doordat ons huis verkocht is.(wij dachten dat dat het grootste opstakel zou worden)
In aug gaan we weer voor een vakantie erheen.
en zullen ons dan echt bezig gaan houden met een woning.
want wie weet is het in oktober of november al zover.
groetjes Ingrid

Wel goed hoor dat jullie dit gaan doen,maar NUNCIA/BENIDORM??? Ik ben er 1x geweest en vind dit niet veel met “emigreren” naar Spanje te maken,het lijkt wel Nederland en dan op z’n smalst.Maar ja iedereen z’n smaak zal ik maar zeggen.

Wij zijn in 2006 naar Portugal verhuisd en hebben er geen moment spijt van gehad Heerlijk veel zon, frisse lucht en vooral een veel relaxer leeftempo.
wij wensen jullie veel succes en hopen dat ook voor jullie alles goed zal gaan :zon02:

Hebben jullie al gedacht aan werk?
Zo als de zaken er nu voor staan is werk moeilijk (tegen een goed salaris)
of gaan jullie een eigen bedrijfje starten?
Ik wens jullie heel veel succes bij wat jullie ook gaan ondernemen
Groetjes

Hoi Frank en Ingrid,
Wij de Rick en Priscilla gaan ook emigreren naar Spanje.
Ons doel is dit te realiseren tussen nu en 3 tot 5 jaar.
Over 3 jaar willen wij ons huis te koop zetten en aan de hand hiervan de koffers pakken :slight_smile:
We willen daar ook wat opstarten voor ons zelf maar zijn nu nog de ideeen aan het uitwerken.
Spaans zijn we nu mee bezig en nu na de 6e les, kan ik zeggen het is echt pittig hahah
Op tv zie je vaak mensen die onvoorbereid op pad gaan en dan achteraf praatjes hebben dat één en ander niet lukt en geven de spaanse cuktuur dan de schuld. Probeer je op zoveel mogelijk voor te bereiden, spreek de taal zo goed als je kan. Je kunt niet op alles voorbereid zijn maar de taal is echt belangrijk. Denk zelf maar eens in zoals we hier uhmmm ehh emigranten mee maken. Ze spreken na 10 jaar nog geen woord nederlands en irriteren we ons daar verschrikkelijk aan en de grootste praatjes hebben ze…
Spreek hun taal en probeer hun cultuur te respecteren en laa dan zeker gewoon alles op je af komen.

ik vind het echt top van jullie en ben al een beetje jaloers… voor ons duurt het nog ff.
Ik ben op hyves een emigratie site begonnen en als jullie het leuk vinden zou ik jullie maar ook de lezers hiervoor uitnodigen om informatie te delen aan elkaar ove remigreren.

Heel veel succes en laat veel van je horen.

groetjes Priscilla en Rick en kids

Ben ingelogd op Hyves maar krijg toch de mededeling ‘Dit profiel is helaas niet zichtbaar voor iedereen.’ Heb als Hyves-analfabeet dus de vraag, hoe krijg ik dit zichtbaar?

hoi, je dient me uit te nodigen als vriend en dan kun je alles zien.
we zijn maar net begonnen hoor dus staar je nog niet blind hahahah

groetjes
Rick

Hallo,

Wij bieden een ideale gelegeheid aan om te emigreren met een vast basisikomne.
Onze vrijstaande woning + onderhoudsbedrijf in zwembaden bieden wij te koop aan.
Emigreren en starten met een mooi bedrijfje.
Misschien interesse? We horen het graag.

Spank

Suc6 in spanje
maar 1 vraag Hoe ga je die taal leren?

>
Ik heb jullie verhaal gelezen en ik wens jullie zeker succes, hoop wel dat je dochter haar eindexamen kan doen in nederland!!
Ik woon nu zelf 12 jaar in het binnenland van spanje, andalucia, in de prachtige bergen en ik heb nu een besluit genomen terug te keren naar nederland. mijn zoon van 10 komt niet mee op school, hij vertikt het om het stampwerk aan te gaan, de school biedt geen creativiteit en geen persoonlijke ontwikkeling en werkt met de oude methode, gewoon uit je hoofd leren, en niet leren op inzicht en ervaring. We zijn daar behoorlijk op afgeknapt en daardoor heb ik dit besluit genomen. Ook ik ben moe om nu 12 jaar een buitenlander te zijn, dat is niet bepaald relaxed en alhoewel wij vloeiend spaans praten je komt er niet echt in, ook denk ik dat het voor een kind belangrijk is zijn wortels te kennen en dat heb ik onderschat, alhoewel mijn zoon hier zijn hele leven geweest is voelt hij zich een buitenlander en dat komt doordat de opvoeding van kinderen hier in spanje heel anders gebeurd, zeker in het binnenland, door de 12 jaar hier heb ik mensen zien komen en gaan, soms na korte tijd soms na lange. Om concrete informatie te geven heb ik een onderzoek gepleegd en spanje staat op nummer 26 dus op 1 van de laagste nivo´s en nederland staat op 6 op de lijst van europese scholennivo.
Na lange tijd weggeweest te zijn zie ik dat nederland een progressief land met veel ontwikkeling, op die ontwikkeling loopt spanje toch zo´n 20 jaar achter, familiebanden zijn heilg, arbortus mag niet, de invloed van de kerk is groot, hulpverlening bestaat uit een pilletje halen bij de psychiater, weing democatratisch denken, de dokter en de juffrouw zijn heilig, vrouwenpositie is laag en onderdrukt, er worden miljoenen uit getrokken om de werkelozen een kookcursus te geven en daarmee komen ze echt niet aan de bak, racisme tegen zwarte mensen en de zigeuners, zwak sociaal beleid, en zo kan ik nog maar doorgaan. Vanuit mijn werk hier heb ik daar mee te maken gehad en ik denk dat nederland in vele opzichten een mooi land is…ik wens jullie en iedereen die naar spanje wilt een heerlijk avontuur maar bedenk wel er is meer als de :zon02: in het leven, zeker voor kinderen!!
Diana

Hoi Diana,
Je hebt helemaal gelijk,ook ik ben jaren geleden met onze dochter van toen 5 jaar,naar Gran Canaria gegaan,moest er achter komen dat dit géén wijs besluit was!Terug in Nederland;een verademing,alles beter,school,huisvesting enz.wij konden echt bij welke instantie goed terecht,wat voor ons een soort van ontspanning was en ten goede kwam voor onze dochter die het geweldig vond om weer lekker relaxed in Nederland te zijn!!!Zeker is wel dat inderdaad de ZON niet alles is en het gevoel van toch altijd een buitenlander te zijn dat blijft!

Hoi Hoi
ik snap wel dat er natuurlijk niet alleen positieve verhalen bestaan en ook genoeg negatieve verhalen.
Maar ik wil niet de persoon zijn die zegt…goh ik had altijd willen emigreren en nu ben ik er te oud voor.
Wij willen het gewoon doen.de gok wagen.
Mislukken kan het niet.want als we bv weer terug zouden komen vanwege heimwee of niet kunnen aarden of wat voor andere reden dan ook.Is het geen mislukking maar we hebben dan geprobeerd wat we graag wilden.
Mijn dochter gaat naar de internationale school.
niet om een diploma te halen maar om zo toch contact te hebben met leeftijd genootjes.
Wij verwachten ook dat onze dochter ook weer terug zal keren naar Nederland (vriendje)
En eerlijk is eerlijk hoe dichter bij het allemaal komt hoe enger ik het ga vinden.Maar aan de andere kant hoe meer zin ik er ook in krijg.
Frank die heeft er alleen een positief gevoel over.
Ik denk ook dat in de streek waar wij gaan wonen (waar veel buitenlanders zitten (nederlanders duitsers engelsen) het ook net iets anders zal zijn dan bv het binnenland.
Wij gaan de markt op dat lijkt ons geweldig.en hoeven echt geen bergen te verdienen.We zullen het moeten hebben van de toeristen en niet van de lokale bevolking.
Alles is onzeker het is moeilijk om een plaats te krijgen om de markt .maar met deze wetenschap gaan we ook.we hebben genoeg om een paar jaar werkeloos te zijn.Maar niet genoeg om altijd werkeloos te blijven.

Ouders vinden het ook niet fijn dat we gaan.dus er is voor ons niet alleen positiviteit dat we gaan.

groetjes Franking (Ingrid)

hallo
bedankt voor het reageren, Ingrid natuurlijk moet je doen wat je voelt en het is zeker zo omdat je kind groter is en meer haar eigen weg kan gaan dat jij vrijer bent als ouder. Maar je dochter laat wel haar vrienden achter en dat is best veel voor zo´n meid. Ik woon in een echte spaanse wijk in een gewoon huis en straat waar verder geen buitenlanders wonene en ja, dat is de harde weg, ik heb ook heel land op het land gewoont en dan hoef je je niet te mengen in het spaanse volk, ik ken dus die 2 kanten. ook waar jij gaat wonen is niet spaans meer, ik zou persoonlijk dat niet kunnen omdat dat niet mijn smaak is. ik zou zeggen ga lekker dat avontuur aan op jouw manier enmag ik vragen wat je precies gaat doen in het toerisme?
ik wil ook mijn website achterlaten kun je zien wat ik doe
www.artretreatspain.com
Diana

hoi, ik vind het een hele stap om terug te gaan maar ik doe het ik blijf wel doorwerken tijdens de schoolvakantie van mijn zoon in spanje, waar woon jij nu??
ik ga na zutphen, mooi stadje en een mooie school!! ik snap nu pas hoe belangrijk dat is, educatie voor een kind! en voor mijn kind zolas hij dat beschrijft , geen geschreeuw en getrek aan armen en hoofd van de juffrouw, dat mag dus nog hier in spanje, en daar kan ik niet mee leven. mag ik ook aan jouw mijn website geven www.artretreatspain.com
Diana

Dag Diana en andere lezers,
dank voor je bijdragen Diana! Ze lijken me voor iedereen die wil emigreren naar Spanje (en andere landen!) stof tot nadenken te geven.

Met mijn vrouw en zoon (nu ruim 1,5 jaar oud) wil ik binnen een jaar of 2, 3 emigreren en misschien wel naar Andalusië: niet wonen aan de kust, maar net zo ver landinwaarts dat toerisme niet alomtegenwoordig is. Mijn vrouw wil les gaan geven aan een internationale school, ik wil werken in de toeristische sector. Wij zijn ons nog aan het oriënteren.

De schoolkeuze is inderdaad een dilemma: naar de internationale school (voordelen: kwaliteit, internationale taalbeheersing) of een Spaanse school (voordelen: integratie met Spaanse jeugd, Spaanse taalbeheersing).
Wat is jouw mening over internationale versus plaatselijke school, Diana (en anderen natuurlijk)?