Interview
Anita Brits, anitabrits, woont sinds 2001 in Zuid-Spanje. Wat bewoog Anita om samen met haar man deze stap te zetten? Hebben zij hier spijt van of is het een droom die uit is gekomen? Wereldwijzer vroeg het haar.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Sinds 2001 woon ik met mijn man Fred in Zuid-Spanje.
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Spanje te verhuizen?
Ten eerste uiteraard het klimaat, hoewel de ABC eilanden ons ook erg trokken. Maar dit was even beter te behappen met eventuele terugvluchten naar Nederland.
Ten tweede de levensstijl hier in Spanje. Zeg maar het Mañana gevoel.
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Spanje te gaan wonen?
Bij het kopen van een huis begin je al met het inschrijven als resident en het openen van een Spaanse bankrekening in de nieuwe woonplaats. Uiteraard geldt voor Nederland het uitschrijven uit de gemeente waar wij woonden. Verder gelden hier Europese regels dus werkvergunning etc. zijn hier niet van toepassing.
Links: Fred & Anita in de Spaanse zon
Rechts: Fred & Anita bij de Spaanse zonsondergang in Torrox
4. Hoe bevalt het leven in Spanje?
Heel erg goed! Natuurlijk heeft elk land zijn nadelen, alleen sluiten wij voor het gemak de ogen voor een hoop dingen. Ook hier zijn milieuvervuiling, criminaliteit, werkeloosheid, drank, drugs en illegalen een groot probleem. Wij zijn hier alleen ook maar ‘op visite’ dus bemoei je je niet zodanig met de Spaanse politiek.
Wat wel een erg groot pluspunt is hier in Spanje is dat het ondernemersklimaat hier erg aangenaam is ten opzichte van de bureaucratie in Nederland.
5. Wat is je leukste ervaring in Spanje tot nu toe geweest?
Oef… er zijn zoveel leuke ervaringen, anders was ik al weggeweest! Maar om er één te noemen is bijvoorbeeld het duiken in Spanje. In Nederland heb ik het zo vaak willen proberen maar zag steeds op tegen het koude water. Hier heb ik intussen enkele brevetten gehaald en duik ik bijna wekelijks.
Het spelen met octopussen is dan ook één van die fantastische ervaringen. Of als je op het strand zit te lunchen en er komt ineens een gigantische school dolfijnen vlak langs de kust… Dat zijn cadeautjes in het leven.
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Spanje wonen?
Nogal ja. In Nederland móet alles. We moeten allemaal een mooie auto, een goede baan, een druk sociaal leven etc. Hier kán alles, maar moet niets. Afspraken gaan op korte termijn en zonder agenda´s erbij. Hier bel je elkaar op kerstmorgen of je ´s middags samen gaat barbecuen. Ik kan me daar heel goed in vinden. Ik vond het in Nederland altijd moeilijk te bepalen of ik over 2,5 maand daadwerkelijk zin had om ergens te eten. Ook leeft iedereen meer buiten en wordt er met vrienden vaak búiten de deur afgesproken.
Tenslotte denk ik dat iedereen hier erg tevreden is met iets minder. De auto hoeft niet groter dan die van de buurman en ook qua mode mag je hier rustig ‘achter’ lopen, niemand oordeelt.
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Ik weet niet in hoeverre je van integratie kunt spreken. Nodigen Nederlanders hun buitenlandse buren uit op de koffie? We spreken onze buren regelmatig en maken dan een praatje met ze en we maken ook gebruik van de plaatselijke servicebedrijven, dus je leert (ook beroepsmatig) gerust wel wat Spanjaarden kennen, maar je blijft een buitenlander.
Doordat wij met ons makelaarskantoor behoorlijk wat Spaanse klanten hebben houden wij natuurlijk wel meer rekening met de Spaanse gewoontes.
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Ik denk dat eerder genoemde mañana gevoel. In Nederland bel je een bedrijf en word je boos als die niet dezelfde dag jouw probleem oplossen. Hier verwacht ik dat niet eens, als ze binnen een week komen ben ik blij en krijgt diegene nog een fooi ook.
In het dorp komen tegenliggers in het verkeer elkaar tegen en maken rustig een tussenstop om even bij te praten. Als je daar achter staat moet je niet toeteren, dat doen ze bij jou ook niet… kom daar maar eens op in Nederland.
9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Spanje?
Het was in 2001 denk ik iets gemakkelijker dan nu, maar ik had binnen een week een baan bij een internetcafé. Fred had redelijk snel werk als makelaar. Het ligt ook wel aan de plek waar je neerstrijkt. Echt hoog opgeleide mensen hebben in Andalucia niet veel te
zoeken.
10. Waar moeten mensen die in Spanje komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Eigenlijk is er heel veel te waarschuwen en te adviseren, maar vooral voor wat ze NIET moeten doen.
Je gaat achteruit in salaris, verwacht niet dat je hetzelfde verdient als in Nederland.
Je kunt je niet overal tegen indekken en verzekeren. Nederlanders willen vooraf alles geregeld hebben en dat lukt echt niet!! Je moet wat risico durven lopen.
Niet bang zijn om te emigreren als je kinderen hebt. Spanje is erg kindvriendelijk, kinderen hebben veel minder schroom om contacten te leggen en juist door de kinderen maak je eerder contact met de Spanjaarden.
Je vindt hoogstwaarschijnlijk niet direct de baan van je dromen, maar gebruik het als opstap naar je ‘volgende’ baan en om anderen te leren kennen.
Als je niet een spaarpotje achter de hand hebt, en dan bedoel ik geen jaarsalarissen, maar gewoon wát geld om een paar maanden te overleven, doe het dan niet. Als het in het begin even tegenzit is het een hele stap om alles weer terug te draaien.
En tot slot: Sta open voor wat er op je pad komt. Wees flexibel in het aanpassen van je plannen maar wat je vooral moet doen is genieten van je avontuur!
Wat is het ergste wat je kan gebeuren? Dat je over een jaar weer terug bent in Nederland… Nou en? Dan heb je het in elk geval geprobeerd. Daar heb ik meer respect voor dan de mensen die steeds maar zeggen dat ze dat ook altijd hadden willen doen.
11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Spanje te gaan wonen?
Geen moment! Familie en vrienden uit Nederland zie ik nu vaker dan toen ik in Nederland woonde.
=====================================
Meer weten over Spanje? Bezoek het Spanje Forum op Wereldwijzer.