Interview: Op zoek naar een uitdaging in Spanje

Interview: Op zoek naar een uitdaging in Spanje

Anniek, Anniekhatzmann, woont sinds april 2009 in Valencia, Spanje. Wat bewoog haar om naar Spanje te verhuizen? Heeft zij hier spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het haar.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Op dit moment woon ik in Valencia in Spanje sinds 3 april. Daarvoor heb ik 12 weken in Alicante gezeten voor een Spaanse cursus.

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Spanje te verhuizen?
Ik had een fulltime baan in Nederland, maar ik merkte dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging. Daarbij wilde ik graag meer ontdekken dan alleen Nederland. Nadat ik terug kwam van mijn zomervakantie in Mallorca vorig jaar dacht ik: “ik wil weer terug naar Spanje”.

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Spanje te gaan wonen?
Ik had in Nederland een appartement. Deze heb ik opgezegd en daar komen alle zaken van het gas, water, elektriciteit etcetera aan bod. Verder heb ik de gemeente laten weten dat ik voor een tijdje naar het buitenland ga en hiervoor heb ik een postadres doorgegeven. Verder moet je, als je legaal wilt werken in Spanje, een Nie nummer aanvragen. Dit kun je doen op het politiebureau in de woonplaats waar je gaat wonen in Spanje.

4. Hoe bevalt het leven in Spanje?
Het leven hier bevalt mij super. De mensen zijn anders, genieten erg van het leven. Ze leven veel buiten (in verband met de heerlijke weersomstandigheden natuurlijk). Ze werken wel, maar vinden het belangrijk om veel met vrienden/familie te ondernemen en met hen tijd door te brengen. Daarom zie je bijvoorbeeld heel veel mensen 's ochtends in de stad ontbijten. Dat zie je in Nederland bijna niet, want iedereen heeft altijd haast, haast, haast. Ook zitten ze heerlijk met z’n allen hier op een bankje, te kletsen en te genieten. Dat is een cultuur die mij erg aanstaat. Het is zo anders, zoveel relaxter dan in Nederland. De Spaanse cultuur heeft mij nog geen moment tegengestaan.

Links: Anniek op het dakterras met haar vader en zijn vriendin
Rechts: Laatste etentje in Alicante bij het gastgezin van Anniek

5. Wat is je leukste ervaring in Spanje tot nu toe geweest?
Mijn leukste ervaring in Spanje is dat ik in Alicante bij een Argentijnse familie woonde. Hoe gastvrij en lief die mensen waren, vergeet ik nooit meer. Ik ben daar opgenomen alsof ik hun eigen dochter was en wij hebben een geweldige tijd samen gehad.

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Spanje wonen?
Er zijn inderdaad wel verschillen in het wonen. In Nederland wil iedereen zijn huis er graag nagenoeg tip top uit hebben zien. Zo is het meubilair bij de tijd en wordt deze graag eens in de zoveel tijd veranderd door nieuw, modern meubilair. Ook worden de kleuren op de wand vaak gewijzigd en ontbreekt er niks aan apparatuur in de keuken of waar dan ook. Hier in Spanje hebben ze alles in huis, maar erg basic. Zo hebben ze stoelen en banken maar zul je dit niet in heel moderne versie tegenkomen. Ik denk dat het materialistische voor Spanjaarden niet heel belangrijk is. Zij genieten liever van andere dingen dan een mooi interieur en daarvoor is iets te zeggen. Als het 30 graden is buiten zit je liever buiten te barbecuen dan binnen te staan kokkerellen in je mooie keuken. Qua vaste lasten vind ik het moeilijk in te schatten of Spanje erg verschild van Nederland. Ikzelf huur hier een kamer waar alles bij in de prijs zit inbegrepen.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
De integratie verliep erg goed met mijn Argentijnse familie in Alicante. Ook als er vrienden van hen over de vloer kwamen, werd er niet afstandelijk gedaan, maar aten we gezellig samen, gingen we samen een borreltje drinken in de stad en ga zo maar door. Niks was teveel voor de familie.

Ik merkte in Alicante ook dat als je iets Spaans probeerde te spreken, de Spanjaarden je graag hielpen met de taal. Je hebt er enkelen tussen zitten die net zo snel blijven praten als voorheen, maar die blijf je houden haha. Hier in Valencia heb je meer buitenlandse mensen (studenten) en dan zie je dat de buitenlandse studenten wel heel snel met elkaar optrekken.

*Links: Uitzicht op Valencia vanaf het dakterras *
Rechts: Spaanse dansers in Valencia

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Nederlanders willen graag een mooi huis, een mooie tuin en een mooie auto voor de deur. Waarom?? Geen idee. Spanjaarden hebben niks van dit materialistische. Heel veel mensen hebben zelfs geen auto en in de grote steden zie je geen enkel huis staan, alleen maar appartementen en hebben zij dus ook geen tuin. Spanjaarden zijn veel makkelijker in het huishouden, in genieten van dingen. Als we aan het eten zijn en er komen vrienden langs, wordt er een stoel en een bord aangeschoven. In Nederland is het al gauw van: “hè, moet dat nu? ik ben net aan het eten…”

En mensen maken zich hier niet erg druk. Ze nemen de dag zoals ie komt. Neem bijvoorbeeld het openbaar vervoer met de bussen. In Nederland staan de tijden per minuten aangegeven. Hier zie je een schema staan dat de bussen rijden van 9.00 tot 22.00u en dat ze met een frequentie van 6-9 minuten langskomen gereden. Je moet dus maar zien op welke tijd ze komen. En soms kan het wel wat langer duren. Het lijkt gewoon alsof alles hier wat simpeler, wat makkelijker is en dat mensen zich minder druk maken dan de drukke, hardwerkende Nederlanders.

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Spanje?
Toen ik in Valencia kwam, ben ik op zoek gegaan naar werk. Ik wilde graag voor een zomerseizoen in een grote discotheek werken. Iemand wist mij daarbij te vertellen dat er op een dag een casting was bij dé discotheek van Valencia. Daar ben ik vervolgens naartoe gegaan en er waren wel 100 mensen. Na 2 weken hebben ze mij opgebeld dat ik kon proefdraaien en toen mocht ik daar aan de slag. Naar mijn gevoel is het voor mij erg makkelijk gegaan, maar nu heb je ook in een discotheek in het zomerseizoen voldoende werk. Hoe het is als je op zoek wilt naar een kantoorbaan zou ik niet weten. Ik denk dat dat wel meer tijd kost.

10. Waar moeten mensen die in Spanje komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Zorg dat je alles goed geregeld achterlaat in Nederland. Als je dat niet allemaal netjes op een rij hebt, ga je niet met een gerust gevoel weg. Zorg ervoor dat je je inleeft in de bevolking hier en je aanpast. Net zoals wij Nederlanders dat ook verwachten van buitenlandse mensen, verwachten zij dat hier ook. Tja en verder…gewoon heerlijk genieten en laat de zaken maar een beetje op je afkomen.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Spanje te gaan wonen?
Ik heb tot op heden nog geen enkel moment spijt gehad. Ik deel met 5 gezellige meiden een appartement, ik heb een mooie kamer, ik heb werk, ik heb enkele vrienden hier in Valencia, het weer is elke dag super (ik heb sinds een kleine 2 maanden geen jas meer aangehad!), kortom: ik geniet elke dag met volle teugen!! En daarom is het ook zeker een aanrader om ook eens buiten Nederland te kijken, hoe het leven daar is. Want echt, er is meer dan alleen Nederland…

=====================================

Meer weten over Spanje? Bezoek het Spanje Forum op Wereldwijzer.

1 like

¡Bien hecho!

Leuk, weer een verhaal van iemand die de sprong gewaagd heeft. Prettig ook dat je werk gevonden hebt. In het binnenland van Spanje (waar ik woon) is het allemaal wat moeizamer hoor. Veel werk is met de crisis verloren gegaan en er zijn dorpen waar de werkeloosheid 50% bedraagt. Wij hebben gelukkig ons eigen werk gecreëerd met onze bed & breakfast. We zijn net begonnen dus het loopt niet over maar we kunnen er van rondkomen.
Het verhaal over de Spaanse mentaliteit, klopt helemaal. De Spanjaarden maken zich echt niet druk om vertraging of het wachten in een rij. Als je daar niet aan wennen kunt moet je niet naar Spanje komen want je moet er echt aan geloven. Wij hebben voor veel dingen (niet alleen het NIE nummer) in de rij moeten staan. Want als je je definitief in Spanje wilt vestigen heb je aan een NIE niet genoeg. Ambtenaren zijn echter allemaal vriendelijk en behulpzaam nadat je geduldig in die rij hebt gewacht en Spaans probeert te spreken.
Wij vinden het echter soms nog moeizaam om vrienden te maken. Met stedelingen gaat dat makkelijker dan met dorpelingen.

Hi Anniek,
Heb met belangstelling je interview gelezen. Wij (m’n dochter met haar man en 2 kids, en ik (oma) zijn ook van plan naar Valencia te emigreren. Mijn dochter is al druk aan het solliciteren (is docent Engels op het VWO) en hoopt al het komende schooljaar daar heen te kunnen. Ik moet nog 3 jaar wachten tot ik met pensioen kan en volg daarna. Mijn vraag naar jou is het volgende: zelf wil ik graag in Valencia stad wonen (mijn dochter buiten de stad) en ben dan van plan een apartement te huren. Kan jij mij een indicatie geven van wat de appartementen (met 2 slaapkamers) gemiddeld kosten? Zelf zie ik alleen maar sites waar vakantie appartementen worden aangeboden en ik zoek er dus één voor permanente bewoning. Hier in Nederland moet je je inschrijven bij een woningbouwvereniging maar ik heb geen idee hoe dat in Spanje werkt. Zou je me dat willen laten weten? Alvast heel erg bedankt. Ik wens je ook nog heel veel geluk in Spanje, het is precies zoals je zegt, het leven is er veel fijner! Hartelijke groet van Meintje

:dag…Ola…Anniek.

Ik woon al sinds maart 1999 in Spanje…even buiten Alicante en echt zeker te weten…terug ga ik niet meer naar Nederland!!!
Ben zooooo gewend aan het buitenleven …dat binnen zitten geen optie meer is…lol2
Hoop dat je het net zo naar je zin zult krijgen als ik…:zon02: