Interview met Roland, sinds 1999 woonachtig in Spanje

Roland woont sinds 1999 in Spanje. Wat bewoog hem om naar Spanje te verhuizen? Heeft hij er spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het hem.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon sinds maart 1999 net buiten Sevilla in Spanje.

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Spanje te verhuizen?
Van 1989 tot en met 1995 heb ik al in Spanje gewoond. In de drie tussenliggende jaren heb ik weer in Nederland gewoond, maar kon hier niet meer wennen. Daarom ben ik uiteindelijk weer naar Spanje verhuisd.

3. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Spanje voor jou?
Het klimaat is erg belangrijk, dat beïnvloed voor een groot deel de aard van de mensen. Men is hier nog relaxter dan de mensen in het hectische Nederland. Het leven ‘op straat’ trekt me erg, de manier van leven en dus de mentaliteit is voor mij ook erg aantrekkelijk.

4. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Spanje te gaan wonen?
Een verblijfsvergunning regelen was eigenlijk het meest noodzakelijk. Sociale dienst/ ziekenfonds was nog geldig van mijn vorige verblijf in Spanje. In Spanje zelf is een verblijfsvergunning makkelijk te verkrijgen. Het moeilijkste was het veranderen van kentekenplaten! Dat is een zeer tijdrovende aangelegenheid.

Maar toch is uiteindelijk het allerbelangrijkste het regelen van de hypotheek. Dat hebben wij gedaan op basis van mijn salaris in Nederland. Wij hebben de akte daarna zelf vertaald en hierna laten stempelen door het Nederlands Consultaat in Sevilla. Toen dat rond was heb ik mijn baan opgezegd en ben ik geëmigreerd.

5. Hoe bevalt het leven in Spanje?
Prima, ben niet van plan om hier nog ooit weg te gaan.

6. Wat waren je eerste ervaringen in Spanje?
Dat was in 1989 toen ik voor het eerst in het toerisme ging werken op Menorca voor Sol/Melia Hoteles.

7. Wat is je leukste ervaring in Spanje tot nu toe geweest?
De 7 jaren die ik voor deze hotelketen heb gewerkt als entertainer. En niet te vergeten de geboorte van mijn tweeling uiteraard!

8. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Spanje wonen?
Ja, het is totaal verschillend, erg moeilijk om uit te leggen. Zeker in het zuiden van Spanje waar ik woon is alles anders met betrekking tot Nederland. Aan de kust waar veel Nederlanders wonen in Spanje zijn de verschillen anders.

9. Zijn er gelijkenissen tussen de beide landen?
Dit vind ik een lastige vraag. Je kunt Spanje niet generaliseren, het is zo’n groot land dat er intern ook veel verschillen merkbaar zijn. Andalusie en Nederland hebben in ieder geval weinig zaken gemeen.

10. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Prima. Ik spreek inmiddels vloeiend Sevillaans en dat heb je zeker nodig als je hier woont. Ik ben ook getrouwd met een Sevillaanse en dat helpt zeker. De kleine dingen waarin je toch Nederlander bent moet je leren aanpassen.

11. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Oef, dat wordt een heel boek… Hier helpen mensen elkaar meer dan in Nederland. Familie is hier erg belangrijk. Traditie wordt ook nog erg hoog gehouden, Semana Santa en meer van dit soort religieuze feesten en gebeurtenissen zijn hier erg belangrijk.

Daarnaast kun je hier ten alle tijden bij een bekende in huis binnenvallen. Je bent hier altijd welkom en je kan altijd mee-eten als je wilt. In Nederland moet je dat van te voren regelen. Zelfs bij mijn eigen familie, anders hebben ze niet genoeg eten in huis!

12. Had je al een baan gevonden, voordat je naar Spanje bent verhuisd?
Nee, ik ben pas een baan gaan zoeken toen ik eenmaal geëmigreerd was.

13. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Spanje?
Ja, dit is een kwestie van goed zoeken en bereidt zijn alles aan te pakken. Groot voordeel is dat er hier in Spanje weinig talen worden gesproken. Ik kwam dus snel aan werk aangezien ik Engels, Duits, Nederlands, Italiaans en een beetje Frans spreek.

14. Waar moeten mensen die in Spanje komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Absoluut de taal spreken! En met betrekking tot werken niet teveel verwachten. Je komt in Spanje niet op hetzelfde loon uit als in Nederland. Dit moet je goed in je achterhoofd houden als je komt werken en wonen in Spanje. Relaties zijn ook erg belangrijk om werk te vinden. Het regelen van alle papieren is een over het algemeen een langdurige procedure.

Daarnaast zitten de Spanjaarden niet op Nederlanders te wachten. Hier bedoel ik mee dat je niet moet verwachten dat ze je met open armen zullen ontvangen. Ook zul je je mentaliteit aan het land moeten aanpassen. Spanje is de afgelopen 15 jaar uitgegroeid tot een modern land wat in veel zaken voor loopt op Nederland. En last but not least: absoluut de taal spreken!! (Kan ik niet vaak genoeg zeggen.)

15. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Spanje te gaan wonen?
Nee.

16. Ben je ooit van plan om terug naar Nederland te verhuizen?
Nee, zeker niet meer.

17. Heb je nog wat toe te voegen?
Nee, ik heb hierop niets toe te voegen. Ik hoop dat anderen hierdoor wel meer inzicht hebben gekregen in het wonen en werken in Spanje.

=====================================

Woon je buiten Nederland en België en wil je ook eens je verhaal kwijt? Stuur dan een ww mail naar de Redactie van Wereldwijzer.

Hallo Roland,

Bedankt voor je verhaal, reuze interessant en leerzaam. Ik zal me even voorstellen, ik ben Rudi Witterland en woonachtig in Ede ( Gelderland ) en momenteel ben ik met een soort VUT en mijn vrouw is werkt nog steeds. Ben van indische afkomst en ben in de toekomst van plan om gedeeltelijk in spanje en in nederland te gaan wonen, ben erg gesteld op een goed klimaat en in komt al in spanje sinds ik met mijn ouders daar op vakantie was, spanje heeft mijn hart getolen.
Ik wil in de toekomst mijn huis verkopen, een kleiner huis terug kopen en overwinteren in spanje, als ik dit doet moet er veel geregeld worden ? ik denk aan ziekenverzekering enz. moet ik hier verzekerd blijven of kan ik dat goedkoper daar doen, en moet ik me uit nederland uitschrijven o.id graag hoor ik van je. Het gebied rond malaga, seville trekt me erg aan.
Dus ik hoop van je te horen.

Mvgr. Ruud Witterland

hallo roland
ik ben riekske en woon in thailand.
fijn dat het je zo goed bevalt daar.
ik heb hetzelfde hier,wil ook nooir meer terug.
ik wens je een fijn en gelukkig leven in spanje,
groetjes riekie thailand.

Hallo Roland,

Je woont ook wel in het mooiste gebied van Spanje: Andalusië!
De meeste Nederlanders die naar Spanje emigreren, kopen een huis aan de Costa’s (en daar moet je mijns inziens juist niet zijn) en het liefst bij andere Nederlanders.
Mijn dochter (van 17) heeft 5 maanden stage gelopen aan de Andalusische kust en gewoond in een appartementje in het centrum van Chiclana de la Frontera. Heerlijk die prettige mentaliteit en de gezelligheid op straat tot laat in de avond! En vooral: niet gestrest!!

Mijn (droom)land is weliswaar Canada (nog relaxter en respectvol voor elkaar), maar als ik binnen Europa wil blijven dan zeker naar Andalusië!

Succes.

Beste Ruud,
Wat leuk dat je ook (gedeeltelijk) in Spanje wilt gaan wonen. Ik woon er nu samen met met mijn gezin vanaf 2006. Misschien heb je nog vragen. Je kan mij altijd mailen! Hartelijke groeten en veel succes met de voorbereidingen! Smira

Beste Ruud,

Nog een kleine opmerking. Als je een huis(je) wil kopen in Spanje, laat je ook dan goed voorlichten. Zo is de notaris in Spanje niet hetzelfde als in Nederland waar deze van alles bij de overdracht controleert (zoals of het huis legaal met vergunning is gebouwd etc.). Meestal kun je het beste hiervoor een (Spaanse) jurist in de hand nemen. Vertrouw in ieder gaval niet zomaar de makelaar (moet je nooit doen)! Als het fout zit dan blijft de koper met de problemen zitten. Zo zijn er in Spanje veel huizen zonder vergunning gebouwd en worden (nog) gedoogd. Maar voor hoelang is nooit zeker. Een hypotheek afsluiten bij een Spaanse bank wil daarbij ook helpen; de bank controleert dan doorgaans ook het een en ander. Maar laat dit je niet weerhouden om het te doen. En de vastgoedmarkt ligt in Spanje momenteel op zijn gat (al horen we hier meer over Amerika en Engeland), dus het is nu (helaas voor de verkopers) momenteel wel een kopersmarkt.

Hey allen,

Ik ben Thomas, woon nu nog in Ierland, maar zou dolgraag terug naar het zuiden verhuizen…

Ik zou vooral willen weten of dit wel een goed moment is om als buitenlander naar Spanje te trekken? is de economische crisis daar goed te voelen, is er uberhaupt werk nu voor niet-spaans-sprekenden? ik wil wel zo snel mogelijk spaans leren en heb er vertrouwen in dat dat moet lukken, maar vooralsnog spreek ik enkel Nederlands, Frans en Engels…

Nu ben ik nog verkoper voor een groot softwarebedrijf, maar ik heb ook ervaring in de toeristische sector, misschien kan ik daar wat mee?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties!

Thomas

In Spanje is de situatie mbt de crisis niet rooskleurig. De bouw en huizenmarkt zijn ingestort evenals de erg belangrijke automotive markt (in Spanje worden veel auto´s gemaakt: Nissan, Ford, Seat, Opel, Renault etc hebben hier fabrieken) Dat betekent dat alle toeleveringsbedrijven van deze 2 sectoren het uitermate moeilijk hebben. Veel ontslagen, inkrimpingen (1 miljoen méér werklozen in 2008 dan 2007) e.d.
Bedrijven stellen hun betalingen aan leveranciers zoveel mogelijk uit en dus is er een gebrek aan cash-flow.
Toch blijf ik van mening dat iemand die talen spreekt en bereidt is om alles aan te pakken en geen hoge eisen aan salarissen stelt, wel werk vindt. Wel MOET je Spaans spreken, anders maak je weinig kans.