Wonen in Estepona, Zuid Spanje

hallo allemaal!!

Ik ben een moeder van 2 kinderen(een baby van 8 mnd en meisje van 5 jaar)
Wij zijn in Estepona (Malaga)komen wonen en graag zou ik mails krijgen van gezinnen die het zelfde hebben gedaan.
Aangezien ik nogal wat vragen heb over school (welke papieren, aanmelden op school e.d)Hoop ik via deze site in contact te komen met mensen die in het zelfde schuitje zitten of zaten en mij dus een beetje op weg kunnen helpen
Alvast vriendelijk bedankt:zon:

Tjee, wij willen hetzelfde gaan doen, maar hebben een jaar voorbereiding.
Ben er altijd zo impulsief of is dat per ongeluk zo gekomen?

groet, mark

Wij zijn inderdaad een vrij impulsief gezin en hebben daardoor al veel gezien:wereld: met en zonder de kinderen,aangezien de oudste vastigheid nodig heeft op deze leeftijd(school,vriendjes)hebben wij besloten om hier te komen:zon: alles is geregeld in Ned.en ik heb alleen hier enkele papieren in orde te maken.Moet ik er wel bij zeggen dat wij de laatste 2 jaar in Belgie gewoond hebben en het met papierwerk daar makkelijker gaat als in Ned.
Waneer bent u van plan om te komen en is het ook in Estepona?
Groeten Sylvia

Ik woon ook in Zuid Spanje (Jerez de la Frontera), maar heb (nog) geen kinderen. Toch ben ik hier ook wel benieuwd naar.

Ik heb al aardig wat info van (buitenlandse) vrienden hier in de omgeving. Mijn gevoel zegt me dat ik mijn kinderen niet graag naar een Spaanse basisschool zou laten gaan. Persoonlijk zou ik kiezen voor de internationale school, maar ik ben nog nooit gaan kijken (dat komt wel, als kinderen daadwerkelijk een rol gaan spelen).

Overigens, in Estepona en ook in Marbella zitten heel veel buitenlanders (ook Nederlanders), ben je al eens rond gaan vragen? En er zit ook een internationale school. Zie HIER.

Succes met het zoeken naar de informatie over scholen en het kiezen van de juiste school. Hou ons op de hoogte alsjeblieft (of mij dan in ieder geval hahaha).

Liefs,
Carolina

Dag Carolina

Bedankt voor je reactie,ik heb gelijk een kijkje op de site genomen en was aangenaam verrast met de vele informatie die ik kreeg.Ik ga zeker van de week een kijkje nemen bij de school en hou je op de hoogte.
En als ik zo vrij mag zijn …;)waarom zou jij jouw kinderen op een internationale school doen en niet op een spaanse?
groetjes Sylvia

Hoi Sylvia,

In eerste instantie zou ik mijn kinderen op een internationale school willen doen, puur vanwege de talen. Op een internationale school zijn spaans én engels verplicht. Het Engels op de andere scholen is vaak bizar slecht. Daarnaast, Spanjaarden uit Andalusië spreken sowieso niet goed hun buitenlandse talen. Ik zou toch wel willen dat mijn kinderen naast Spaans minimaal ook met Engels opgroeien. Vandaar dus internationale school.

Ten tweede is het ook wat ik gehoord heb van Nederlandse vrienden hier. Er wordt over het algemeen niet zo positief gesproken over Spaanse scholen. Nu ben ik zelf natuurlijk nog niet wezen kijken, maar daar voor mij de taal de belangrijkste factor is, lijkt me de keuze vrij snel gemaakt.

Die website zag er inderdaad goed uit, nietwaar? Ik ben benieuwd hoe je bezoek aan die school zal verlopen. Dank je wel in ieder geval dat je me op de hoogte wil houden.

Nogmaals succes gewenst!

Liefs,
Carolina

Er schijnt ook een compleet verschillend pedagogisch klimaat te heersen op internationale en Spaanse scholen (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd). Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dit is wel wat je veel hoort van ouders. Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Ik ben drie keer in de buurt van Malaga op vakantie geweest. Twee keer een huisje in de buurt gehuurd en 1 keer rondgetrokken (Ronda, Sevilla, Granada, Cordoba, enz). Malaga vind ik een lekkere stad om te leven. Tenminste, dat was mijn indruk.

Wij willen per 1 oktober met zijn drieeen in de burt van Malaga gaan wonen (mijn vriendin en ik en onze zoon van 2). Ik ga een bek afschrijven waar ik vijf jaar geleden aan begonnen ben en mijn vriendin gaat een baan zoeken. We zullen ook oppas nodig hebben, dus als je tips hebt dan hoor ik het graag.

Wij bereiden ons nu voor met een boek dat heet Wonen en Werken in Spanje. Dat kan je via internet bestellen. Misschien dat daar veel antwoorden op jouw vragen staan.

Groeten, Mark

Gaan jullie alles vanaf Nederland regelen door het feit dat jullie een jaar voorbereiding nodig hebben?
Ik bedoel huisvestiging,een baan en zo.
En kennen jullie mensen die hier al wonen of komen jullie ook echt “alleen”.
Mijn man spreekt vloeiend spaans maar ik niet en dat is mijn grote probleem en hoe zit dat bij jullie?

Malaga is inderdaad een “bruisende” stad,en dan zal je ook snel mensen leren kennen.Wij wonen pal aan het strand (een bewuste keuze trouwens)maar minder “bruisend” en dus gaan de contacten wat langzamer…(de beach bar is nu dus dicht!!)

De oppas die jullie nodig gaan hebben is dat voor de tijden dat je vriendin werkt of als jullie willen stappen s’avonds?

Groetjes Sylvia

Even ter aanvullig op Mark: de link naar het boek Wonen en Werken in Spanje is deze:
http://www.emigratieboek.nl/artikel.asp?boek=wonen_en_werken_in_spanje

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een jáár voorbereiding voor een verhuizing naar Spanje niet helemaal kan begrijpen. Er zijn enkele dingen die je in Nederland moet regelen (zoals bijv. bank- en postzaken), maar na een paar maanden is het toch echt wel klaar. Heb je dan niet op een gegeven moment zoiets van “ik wil nu wel eens weg”?!

Liefs,
Carolina

Klinkt lekker. Ik heb nog sardientjes gegeten aan de boulevard.
Begrijp ik je goed als je zegt dat je een lekker plekje hebt, maar dat het een beetje afgelegen is op dit moment?

We gaan ons huis verhuren, dus dat heeft wel wat voeten in de aarde.
Verder zullen we alvast hier gaan zoeken naar een baan op websites e.d.
Misschien maak ik het ook wel ingewikkelder dan het is. Ik ga niet zo vaak een jaar in het buitenland wonen. We moeten toch allebei ontslag nemen.

We kennen niemand in Malaga e.o. alleen een tante die in Murcia woont. We zitten allebei op Spaanse les en zullen dat waarschijnlijk ook in Malaga gaan doen. Maar voordat we een beetje Spaans spreken duurt wel even.

Groeten, Mark
Ps: die oppas zal vooral nodig zijn voor de ochtenden als ik wil schrijven terwijl mijn vriendin werkt of als ik naar Spaanse les ga in Malaga. Een enkele keer misschien als we 's avonds een biertje willen drinken.

**ik heb net pas het bericht gelezen vandaar dus mijn late reactie…

Het klopt dat we echt op een fijne plek zitten,aan het strand met veel groen eromheen maar je moet er deze tijd van het jaar dan wel echt uit om contacten te maken(met dat die beachbar hier om de hoek
dicht is he).

Ik persoonlijk maak het (verhuizen)ook altijd ingewikkelder dan het eigelijk is maar( gelukkig!!??)mijn man is meer het type van “gewoon” doen en voor ons heeft dat altijd goed uitgepakt,soms moet je “het gewoon” doen.wel is er natuurlijk veel meer te regelen omdat je een kindje heb, want heb je al over de vaccinatie’s na gedacht(of doe je daar niet aan)want ik ben met de vacinatie’s begonnen in Belgie(waar het vrijwel hetzelfde is als in Nederland)maar nu voor de vervolg vaccinatie’s weet ik niet of dat hetzelfde is hier in malaga als in Ned.??

Met de contacten gaat het prima nu,we gaan naar een sinterklaas feest hier in Estepona en we zullen daar allemaal Nederlanders ontmoeten en dan kan ik kijken of er nog meer “goede” scholen zijn ook.

Ook heb ik gehoord dat je hier in Estepona een soort oppas/school heb voor kindjes vanaf 2 jaar die dan zo voordat ze naar de echte school gaan dan een beetje kunnen wennen aan de taal en zo(ik vraag meer info op dat sinterklaas feest dan hoor je het nog wel.

groetjes Sylvia
**

Dag Sylvia

Helaas kan ik je niet helpen mbt de scholen en kinderen. Ik reageer omdat ik je iets wil vragen. Eind december gaan wij naar Marbella verhuizen. Op dit moment ben ik erg druk met het zoeken naar werk. Heb Toerisme en Hotel & Hospitality Management gestudeerd. Weet jij toevallig iets of iemand die mij kan helpen? Ben nu bezig met Spaans, maar dat zal niet genoeg zijn als we daar aankomen. We nemen in Spanje in ieder geval ook les.

Hoop dat je mij kan helpen!
In ieder geval bedankt,
Groetjes Jolanda

Staat hier misschien iets voor je bij?
http://www.buscadordetrabajo.es/buscar/provincia:M�laga
Of kijk voor Engelstalige banen in die regio op:

*dag Jolanda

Wat leuk voor jullie dat jullie ook naar het zonnetje trekken!!

Zoals je heb gezien heeft Buscador al gereageerd met een aantal sites,ik hoop dat je er wat aan heb!!

Wat mij opvalt hier (de mensen die ik leer kennen dan)is dat vrijwel iedereen zonder een baan maar mét een goede opleiding hier is terecht gekomen.
Mijn vriendin die ik hier heb leren kennen is arcitect maar kon hier niets in haar branche vinden (voor het moment)en dus heeft ze een tijdje voor een makelaarskantoor gewerkt.En dan doet ze weer nieuwe contacten op en heeft dan binnenkort mischien wel haar droombaan.

Wat ik daar mee wil zeggen is dat als je wilt werken je altijd een baan kan vinden en mischien is het wel niet gelijk wat je zoekt maar eenmaal aan het werk met de contacten die je dan opdoet(netwerken!!!)vindt je waarschijnlijk gauw iets van je gading hoor.

En je gaat dus met de feestdagen verhuizen naar Marbella,hebben jullie al woonruimte?

groetjes Sylvia
*

Hoi Jolanda,

Wat Sylvia zegt is zeker waar, maar ik wil er wel even aan toevoegen, dat het voor Nederlanders gemakkelijker is om iets in het toerisme te vinden dan welke andere branche ook. Zeker als je daarbij ook goed je andere talen spreekt (vooral Engels, Duits en Frans). Hoewel er in Marbella veel meer buitenlanders zitten dan waar ook in Andalusië, verwacht ik dan niet dat het moeilijk zal zijn iets voor je te vinden. Het is absoluut geen must dan om goed Spaans te spreken, dat leer je ook wel hier als je ter plekke bent. Veel belangrijker zijn dus de andere talen.

En dan, de beste manier om hier nog altijd werk te vinden, is om fysiek bij bedrijven langs te gaan. Je kan natuurlijk al je cv achterlaten, bijvoorbeeld bij Infojobs en je kan uiteraard al vooronderzoek doen, van organisaties die daar zitten die je aanspreken, maar het helpt vaak het beste om gewoon langs te gaan als je in Marbella bent.

Succes!

Liefs,
Carolina

Carolina, sorry maar vind het wel onzin dat je zegt dat het voor een Nederlander makkelijker is om iets in het toerisme te vinden dan daarbuiten. gaat mischien voor jou op omdat als ik me goed herinner je geen spaans spreekt. Als ik er vanuit ga dat over het algemeen iemand die naar Spanje verhuisd spaans spreekt omdat ze zich aan willen passen hier dan is het geen enkel probleem om een gewone reguliere baan te vinden.
Toerisme hier aan de kust is hard werken, veel uren draaien weinig salaris en 9 van de 10 keer is het tijdelijk werk.
www.infojobs.net is inderdaad een goeie site, daar werkt onder andere randstad uitzendbureau hier mee maar om via infojobs werk te vinden zul je over het algemeen toch echt wel spaans moeten spreken.
Red je het echt niet met het spaans dan is denk ik hier in de costa del sol de beste tip de sur in english.
Is een gratis krant, komt elke dinsdag of donderdag uit, weet niet zeker welke dag, en die kun je gratis krijgen bij de meeste kiosken.
Hele krant is in het engels en staat vol met personeelsadvertenties waarin voornamelijk engelstalig personeel word gevraagd.
Wel vroeg ophalen en vroeg bellen want de banen zijn vaak al weg tegen het middaguur. (spreek uit ervaring toen ik zelf op die manier werk zocht)
Verder een tip maar is niet in Marbella, is in fuengirola wat niet echt ver is.
daar in paseo maritimo zijn de meeste bars van engelse eigenaars die zelf ook geen woord spaans spreken.
Net voor semana santa je cv´s daar rondbrengen en dan heb je vaak wel geluk want je bent er dan mooi op tijd bij.
Toch lijkt me de allerbeste tip om eerst alle energie in het spaans leren te steken.
Dan kun je alle kansen aanpakken, kun je normaal hier tussen de bevolking komen en de beste tips en kansen die komen toch van de spanjaarden zelf, niet alleen wat werk betreft maar ook m.b.t. betaalbare woonruimte vinden.

Goh, had deze reactie helemaal over het hoofd gezien. Sorry dus voor de late reactie van mijn kant!

Wat ik eerder schreef gaat niet specifiek voor mij op, maar eerder voor de plaats waar ik woon. Er heerst hier grote werkeloosheid en alle buitenlanders die hier woonachtig zijn, merken dat het niet gemakkelijk is om werk te vinden, daar gewone bedrijven vaak de voorkeur geven aan lokale mensen (hoe goed je spaans ook is).

Een groot voordeel van “ons buitenlanders” is dat we meestal meerdere talen spreken en dat doen de Spanjaarden, zeker hier in Jerez, absoluut niet goed. Vandaar dus dat ik toerisme als tip geef, want in die sector heb je juist als niet lokale heel veel kans op een job.

Dat is mijn ervaring hier in Jerez. Hoe het bij andere steden is, weet ik niet.

Liefs,
Carolina

En als ik me goed herinner spreek je geen spaans, wel je andere talen en ben je werkeloos:-)
Alles staat of valt gewoon met spaans spreken waar je ook bent hier in Spanje.
Afgezien van het feit dat het me op zijn zachtst gezegd niet erg netjes lijkt dat je geen eens de moeite neemt om de taal te leren van een land waar je woont.
Verder vind ik al je tips een beetje de veredelde touristen tips, je woont hier maar zelfs na 2 jaar hier in Spanje weet je niets concreters te melden dan de site van de nederlandse ambasade en dat ze hier op rotondes parkeren:-)
Leer eens spaans en kijk eens hoe het e rhier echt aan toe gaat dan stuur je mensen in ieder geval niet d everkeerde richting op met al je goedbedoelde tips.

grin zeg je dit nu over mij? Dan heb je het op alle fronten mis.