Ik ben een vrouw van 45 met een kleine internet onderneming en een dochter van bijna 15, 1 hond en twee katten.
Over iets meer dan twee jaar zal mijn dochter zeer waarschijnlijk klaar zijn met de HAVO en wij willen dan samen vertrekken naar Spanje.
(Meer redenen dan op 1 hand te tellen zijn, maar niet interessant qua vraag hier)
De vraag is: ’ Op welke regio/omgeving/stad/dorp moeten we ons nu gaan richten’ ??? en die komt vanuit onze verschillende behoeftes.
Ikzelf heb behoefte aan rust, ruimte, natuur, liefst grote tuin, privacy enz.
Zij gaat verder scholen, wellicht universiteit en grote kans dat ze tijdens haar studie lekker bij mij wil blijven wonen, dus moet die mogelijkheid in de buurt liggen, wellicht goed bereikbaar met OV of scooter…
We zijn het gewend om ‘sober’ te leven, geen overbodige luxe. Ik heb geen auto of rijbewijs (overweeg wel om dat te gaan doen) en verwachting qua inkomen ligt ergens rond de 1500 euro netto per maand. (Voorzichtige schatting).
Qua klimaat: Het hoeft allemaal niet zo heet, en sneeuw in de winter hoeft voor ons ook niet.
Ik zou sowieso zelf gaan rondkijken in Spanje waar je je thuis voelt. Ik kan wel roepen dat Barcelona te gek is, maar misschien vinden jullie dat niet.
Als ik zo je eisen lees, denk ik echter dat Barcelona wellicht te duur is, want met 1500 euro netto red je het hier met z´n 2-en niet (dit is gebaseerd op wat ik zelf verdien en wat ik onder “redden” versta).
Ik weet echter wel dat Valencia een stuk goedkoper is (vooral qua wonen), daar kun je ook studeren maar daar is de arbeidsmarkt voor ons buitenlanders weer wat meer beperkt.
Ik wil over een jaar of 5-6 in Spanje gaan wonen. Mijn keuze is voorlopig het zuiden van Spanje en dan ergens ten noorden of noordoosten van Malaga.
Ik wil op een finca gaan wonen, nabij een stad of groot dorp. Als ik op internet op fincas zoek kom ik steeds uit op plaatsen als Casabermeja, Almogia, Riogordo, Arenas, enz.
Ik kies voor zuid Spanje vanwege het milde klimaat in de winter. In de zomer is het in het binnenland behoorlijk heet, lijkt me, dus kan je dan beter zo dicht mogelijk bij de kust wonen.
Huizenprijzen zijn nog aan het zakken (verwacht ik eigenlijk ook hier in Nederland). Op dit moment staan er in bovengenoemde plaatsen leuke fincas te koop voor ca. 150.000 euro. Goedkoper is ook mogelijk, maar dat hangt weer van de wensen af.
Ga de komende jaren daar tijdens mijn vakantie wat rondkijken wat ik precies wil en wat de mogelijkheden zijn.
Over 5-6 jaar hoef ik niet meer te werken, alleen dan nog klussen en tuinieren op mijn finca.
Ik ben ook van plan te emigreren naar Spanje. Ik wil vooral een plek waar het veilig is. Ik hoor namelijk dat dit erg kan schelen van gebied tot gebied.
Ik zit te twijfelen tussen Costa Blanca en in de buurt van Malaga. Ik zoek eigenlijk een plek waar het rustig is en veilig maar met een grote stad in de buurt zodat je toch de beschikking hebt over alle voorzieningen…
Zijn er nog opkomende paradijzen in Spanje buiten genoemde gebieden in Spanje?
Wij hebben 2 jaar in Asturias (Noord-Spanje) gewoond. ALs je spreekt van onontdekt dan is het heir wel. Wij woonden in Gijón, een leuke en gezellige havenstad, met 2 stranden. Het is hier niet zo warm als in Andalucia maar evengoed milder dan in Nederland. Het leven is gemoedelijker en de mensen zijn vriendelijk. Maar bij nader inzien toch niet makkelijk om te integreren. De mensen hier nodigen je niet zo snel uit binnen hun intieme familie- en kennissenkring. Je moet het echt treffen wil je goede contacten onderhouden met de locals.
Wij zijn aan het twijfelen of we teruggaan naar Asturias of elders naar emigreren…
Succes,
Grappig, je vraagt aan anderen waar je moet gaan wonen? Je kan toch zelf wel bedenken dat je dat moet ontdekken via zoektochten op het net, boeken en tijdschriften lezen. Al gezocht op emigratie websites? Over een paar jaar is je dochter het huis (land) uit, wat ga jij dan doen? Probeer eerst eens 6 maanden in een ander regio van NL te gaan wonen en als dat lukt ga dan op een lange vakantie voordat je gaat emigreren.
Hoi,
Mijn dochter vertrekt met haar gezin (man, 2 kids, 10 en 6 jaar) over twee maanden naar Spanje. Ze gaan wonen in de omgeving van Valencia. Zelf ga ik daar over 2 jaar ook heen (ben ik pensionada). Wij hebben voor Valencia gekozen omdat het een prachtige stad is (Universiteitsstad). Mijn dochter wil iets meer rust en ruimte dus gaat iets buiten Valencia wonen. In de omgeving zijn bergen, een prachtig strand, mooi landschap. En alles ook nog betaalbaar. Dus mijn advies: ga eens kijken in Valencia!
Gr. Meintje
Wij zijn ook van plan te emigreren naar Spanje. Waar we gaan wonen is afhankelijk van de plek waar onze dochter gaat studeren. We denken o.a. aan Valencia, maar weet iemand hoe het niveau van de universiteiten is in Spanje tegenwoordig? Is het ook niet beter om onze dochter naar een internationale universiteit te laten gaan i.v.m. de taal? Het lijkt me heel moeilijk om in het Spaans te gaan studeren ook al gaat ze bijv. een jaar aan de taal besteden, het is wel universitair niveau. Wie heeft tips???
Ik zou me niet te druk maken over het niveau van de Spaanse universiteiten. In Nederland is het niveau ook niet bijster hoog meer hoor. Als je een stad met traditie neemt in Spanje, dan is het niveau goed. In Almería, waar ik aan de universiteit werkte, is het niveau niet hoog. Is een betrekkelijk jonge universiteit en iedereen wordt daar zomaar hoogleraar…
Niveau van het onderwijs is gemiddeld beter in Spanje en ook vooral degelijker dan in Nederland.
Maar dat geldt ook voor bv dingen als de gezondheidszorg. Die is in Spanje ook veel beter. Er is bv in Madrid een revalidatie ziekenhuis waar ze mensen met gebroken ruggen weer op de been krijgen.
We denken in Nederland dat we de besten zijn. Maar dat is helemaal niet zo.
Bedankt voor je reactie. Zo krijg je een wat ander beeld. In het algemeen is er namelijk een beeldvorming dat het niveau in Spanje niet hoog is en vooral stof instampen is. Ook op de universiteit. We gaan zeker nog wat universiteiten bezoeken. We beginnen in Valencia. Heb je daar ook een beeld van toevallig?
Valencia schijnt goed te zijn. Zélf heb ik er nooit gewerkt of gestudeerd. Stof instampen, tja, heeft soms ook voordelen. Reden waarom het Nederlandse onderwijs zo slecht is, komt met name door het niet meer leren stampen. Toegegeven, op een universiteit behoort men dat niet meer te doen.
Ik zou mezelf niet te sterk focussen op het niveau aldaar. Komt wel goed. Als een kind/student een drive heeft, komt het er gewoon wel uit. Ook daar.
Heb jij als docent ook ervaring met buitenlandse studenten, zoals onze dochter, die het Spaans nog moeten gaan leren. Heb jij enig idee hoeveel tijd het kost om de taal dusdanig te kunnen leren, zodat je dit ook op universiteitsniveau kunt toepassen? Zijn er speciale opleidingen die buitenlandse studenten voorbereiden met de taal op universiteitsniveau? Want dit niveau is natuurlijk wel heel anders dan een cursus Spaans algemeen. Ik heb begrepen dat in Valencia soms de helft van de vakken in het Engels worden gegeven, maar voor de rest zul je toch een behoorlijk niveau Spaans moeten hebben. Heb jij hier ervaringen mee?
Voor ons als ouders is het heel moeilijk te overzien of we onze dochter iets aandoen om haar mee te nemen naar Spanje. Haar achterlaten in Nederland is voor ons geen optie.
Engels wordt zeer slecht gesproken in Spanje, ook aan de universiteiten. Ze moet gewoon hard aan de bak uw dochter. Maar dat is alleen maar een goeie stok achter de deur. Gewoon hard thuis studeren (Spaans). Het niveau wat aan de universiteit gesproken wordt, dat pikt zij wel op in de praktijk. Dat soort Spaans leer je toch niet op een cursus en al zeker niet van een Nederlandse docent Spaans.
Ik heb destijds een oude cursus van Teleac (van een tante) helemaal thuis gedaan in 5 maanden tijd. Was ik erg intensief mee bezig. Daarna een half jaar naar d volksuniversiteit om even te checken of ik het goed had geleerd. Daarna de praktijk in. In de praktijk duurt het ongeveer een half jaar voordat alles goed neerdaalt (in Spanje dus).
Misschien dat jullie dochter 1 jaar verliest. Maar wat is verliezen… Daarnaast, er is toch niet zoveel werk in Spanje nog…
Als jullie dochter de stap ook ziet zitten naar Spanje, is de taal goed leren ook een hele mooie uitdaging en kan ze jullie nog mee helpen.
Nou, wij zijn er eigenlijk wel uit; we willen naar Valencia, omgeving Valencia stad. Aanstaande herfstvakantie gaan we er een week heen, alvast de sfeer proeven.
Wordt wat mij betreft wel een ‘werk’ vakantie want we gaan daar in de buurt helpen in een dierenasiel.
Ik ben nu aan het uitzoeken of er aldaar (in de meer toeristische gedeeltes) behoefte is aan een winkeltje met nederlandse producten, of iets dergelijks…
Beste Kaat,
ik heb voor mezelf al aardig wat zoekwerk verricht op het internet en als ik zie wat je vooropstelt is de kuststreek alvast een must omwille van het zeeklimaat. Wil je voldoende rust ga dan zoeken buiten de residentiele buurten, je zal meteen ook minder of geen gemeenschappelijke kosten hebben. Een winkeltje zal je tussen de toeristen moeten inplanten, je moet immers zichtbaar zijn. wil je authentieker gaan is Andalucia de plek en daar ben ik nu op zoek naar een gepaste eigendom.Ik ga volledig alleen maar het zal nog even duren want ik weet wat ik wil. Veel zal ook afhangen van je budget, zeker als je aan kopen denkt.Proficiat!
Ben je al op huizenjacht geweest rond Malaga?
Heb je bepaalde plaatsen op het oog?
Wat zijn jouw wensen?
Mijn idee is om ergens op loopafstand van een groot dorp, niet te ver vanaf Malaga, een vrijstaand huis te kopen, minimum 2 slaapkamers, hobbyruimte en met een beetje grond. Tuinieren en knutselen met hout zijn mijn hobbys.
Denk aan Almogia of Casabermeja, maar dat kan natuurlijk altijd veranderen.
Ik wil vanaf volgend jaar gaan zoeken welke plaatsen ik leuk vind om te wonen. Ik zit al lange tijd te neuzen op internet.
ik ben ook al een tijd op zoek en ik zie bijna de bomen in het bos niet meer.
Inderdaad, de omgeving rond Malaga en vooral ten noordoosten heeft weergaloze uitzichten. Ik zat zonet huizen te kijken rond het meer van Vinuela.
Heb een tijd liggen zoeken in Murcia en dan weer Allicante. Uiteindelijk beland ik weer in la Axarquia waar je volgens een advocaat van de mooiste vergezichten kunt genieten. Ga je alleen, wat zijn je verdere plannen ?
H
Ik wil er over ruim 5 jaar ga wonen. Ben ook maar alleen, heb dus niet zo heel veel ruimte nodig. Ergens rond Malaga. Niet al te ver van de kust, zodat je een lekker mild klimaat hebt in de winter. Ben een buitenmens en ik wil vooral genieten van het leven. Tussen waar ik wil wonen en de kust moeten geen bergen zitten. Regen komt meestal vanuit het binnenland en blijft vaak hangen bij de bergen. Heb dat vaak mee gemaakt in Roquetas del Mar bij Almeria. Boven land bewolking, boven zee geen wolkje te bekennen. Heb al een overzichtje gemaakt met gemiddelde temperaturen, neerslaggegevens en hoogtes.
Ik wil niet meer een verbouwing doen, dat heb ik mijn hele leven al gedaan. Beetje klussen mag. Rond de 150.000 euro zijn er leuke huizen ten noorden en oosten van Malaga. Liefst gelijkvloers, zodat ik er nog heel lang kan wonen.
Daar wil ik dan genieten en een nieuw leven beginnen.