Heel interessante tabellen, die sla ik op , zo hoef ik ze niet meer op te zoeken op Kyero.
Wat me verbaast is dat je slechts 5jaar plant om er te wonen, ikzelf hoop er een nieuw leven te beginnen net zoals mijn zus in Palma de Mallorca, getrouwd en drie kids, dus wel wat voor langer.
Ik hecht enorm belang aan vergezichten op een gevarieerd landschap waarin bergen toch wel enige rol spelen al hoop ik net als jij dat het droog blijft maar niet té wegens moestuin. De zee mag nooit veraf liggen, onderandere voor het klimaat zoals je zelf aanhaalt.
Ik plan zeker een reisje met enkele agentschappen om vooraf besproken huizen te bezoeken en de streek te verkennen.
Misschien eens een tip van mij: koop geen te oud huis dat meestal kosten verbergt die je niet voor mogelijk hield, dit zijn zaken die ik regelmatig vraag aan makelaars. Sommige huizen koop je met inboedel en al maar even goed moet je bovenop investeren in eigen meubelen en aanverwant.
Ik vind het soms verwarrend dat zoveel mensen (vele expats) hun huis verkopen en dan zoek ik dikwijls de oorzaak bij bv. de strengere winters (Competa) met hogere stookkosten maar het lijkt bijna steeds bij de banken te liggen.
Zo heb ik erg lang in Montefrio liggen zoeken tussen de mooie boerderijtjes maar idd. te ver van de kust. En ik denk ook een beetje mee met de toerist.
Harry
Over 5 jaar wil ik er gaan wonen. Vanaf dan wil ik de rest van mijn leven in Spanje wonen. Toevallig heb die temperaturen van de site van Kyero
Heb ook nog een kaartje waarop ik regelmatig de hoogtes plaats.
http://www.thelatinworld.nl/figures/malaga1.jpg
Een groter formaat vind je op www.thelatinworld.nl/figures/malaga.jpg
Een heel oud huis wil ik zeker niet. Heb er ervaring mee. Woon nu in een huis van ca. 250 jaar oud. Ik wil ook een vrij uitzicht hebben.
Een kennis vertelde mij dat het nu niet een goede tijd is om een huis te kopen. Beter is het een paar jaar te wachten, omdat volgens haar de prijzen van huizen de komende jaren nog zeker met 10% per jaar zullen zakken.
Kom veel huizen tegen, die te koop staan, die soms in een paar maanden met tienduizenden euro’s of soms 50.000 euro in prijs zijn gezakt. Ook huizen onder de 2 ton.
Laatst was ik op enkele beurzen waar een advocatenkantoor toesprak en oa meedeelde dat het nu de moment is om te kopen (herfst 2010), ik geloof idd ook dat het nog rustig afwachten is al blijf ik paraat op het internet om de kans van mijn leven niet te laten voorbij gaan. Ik bekijk dagelijks de Kyero website en heb er talrijke email-alerts aangemaakt.
Persoonlijk wil ik binnen het half uur aan zee staan, een vismarkt elke week bezoeken en de vriendenkring regelmatig uitnodigen voor een etentje.
Ik zie mezelf vroeg of laat ergens werken in één of andere bar/restaurant waar frekwent toeristen komen.
groet
Harry
Sites waar ik o.a. op zoek zijn:
www.hogarcreativo.com/
www.spainhouses.net/
www.inmobiliariaiguatemi.net/
www.montesdemalaga.com/
www.simplyandalucia.com/
www.libercasa.be/malaga/huizen
www.andalucia-country-houses.com/
Hola!
Erg interessante gesprekken, ik volg ze graag.
Valencia blijft trekken op de een of andere manier, (omgeving) Almeria ook.
We hebben gelukkig nog even de tijd voordat we beslissen
En wat goed, die tabellen enz.
Denk dat mijn dochter en ik nog veel kennis op kunnen doen hier, bedankt!
Groet,
Kaat
Ik ben heel vaak in Roquetas del Mar geweest. De provincie Almeria is mooi, maar veel minder groen dan rond Malaga.
Mentaliteit bewoners is ook anders. Bewoners Malaga zouden opener zijn dan in Almeria. Vertelde iemand mij uit Malaga. Wie voelt zich aangesproken? Reageer.
Je kunt gelijk hebben, al zal ik het moeten ondervinden en vooral, het er moeten bijnemen dat de streek waar ik me zal vestigen een beetje leuk is om wonen (geografie, klimaat) en vooral waar je als expat niet wordt buitengekeken. In die zin denk ik dat Malaga, vijfde grootste stad van Spanje en geboorteplaats van Picasso, een gunstige uitstraling heeft naar de ruime omgeving. Heel belangrijk vind ik hoe je jezelf opstelt in je nieuwe, vreemde omgeving, hoe je denkt om te gaan met/op te gaan in het Spaanse gemeenschapsleven. Dit is waar vooral de mensen die ‘alleen’ de stap zetten extra werk moeten verrichten,denk ik. Ik kan me best inbeelden dat de plaatselijke bevolking zich gereserveerder opstelt naar een ‘vreemde vrijgezel’ daar waar je als koppel of gezin een minder hoge sociale drempel zal ondervinden. En dan is er nog dat typische buikgevoel dat bij sommige mensen er nooit zal komen maar je zult ze wel als eeuwige buren moeten trotseren…
Met alle respect: ‘Hier’ in holland zijn de mensen (in mijn ervaring) ook niet zo, of steeds minder ‘open’.
Sociaal gehalte is soms erbarmelijk laag
Ik ben heel erg sociaal maar ook graag op mezelf. Dus wat dat betreft maak ik me niet zoveel zorgen.
Expat in Almeria (of andere plek) of me een ‘expat’ voelen in Almere (soms) - het verschil is niet groot denk ik.
Qua weer, natuur en ruimte gaat het er in ieder geval op vooruit als mijn dochter en ik naar Spanje zouden vertrekken.
Ik ga uit van het principe: ‘Wat je uitstraalt krijg je terug’. Werkt meestal
Wel grappig dat Almeria en Almere zo sterk op elkaar lijken maar dat is waarschijnlijk ook het enige. Het klopt dat wat je uitstraalt of hoe je je toont aan anderen, het meest gunstig wordt gereflecteerd door diegenen waar je uiteindelijk best mee om kunt. Latinworld zoekt bewust naar een hogere score wat dit laatste betreft om zichzelf de grootste kans op slagen te geven wat ik alleen maar toejuich. Mijn ervaring is dat daar bovenop je makkelijker wordt ‘‘geabsorbeerd’’ wanneer je eerste indrukken (de eerste contacten in het dorp,minder in de stad) positief zijn want dat zal heel snel de ronde doen. Erg gunstig in jouw geval Kaat is het feit dat je dmv. een winkel vrijwel automatisch wordt opgenomen. Een publieke functie heeft nu eenmaal voordelen en je hebt immers de vlotte mentaliteit van een grote stad. Mijn zus, noem ze gerust een ‘verbale waterval’ laat meteen zien wie ze is waardoor ze zich veel vlugger kon thuisvoelen tussen de Mallorcanen, dat ze de taal hierdoor sneller kon aanleren en het zoeken naar werk ging bijna vanzelf, zie je. En de tips die ze me geeft zijn natuurlijk goud waard…
Inderdaad grappig -Almeria/Almere. Of dat het uiteindelijk wordt weten we nog niet.
Of ik er meteen een winkel zal runnen weet ik ook nog niet, dat is sterk afhankelijk van de uiteindelijk gekozen plek om te wonen. Dan maar eens kijken waar er qua winkel behoefte aan is.
Grote kans dat ik verder ga met ondernemen op internet en/of wellicht internet lessen ga geven.
Heb begrepen dat daar een groeiende behoefte aan is.
Alles staat nog open, tijd zat. Gewoon leuk dus
Welke plaatsen liggen er tussen de bergen en de zee in ten noorden en oosten van Malaga?
Ik vraag dit omdat mijn ervaring is dat regenbuien meestal worden tegengehouden door de bergen. De wolken worden gestopt of afgeremd door de bergen, waardoor er aan de kust minder of geen regen valt.
Bergen zullen natuurlijk niet overal even hoog zijn en zal het dus ook nog wel van plaats verschillen.
Plaatsen zoals: Colmenar, Solano, Comares, Viñuela, Sedella en Competa liggen al vrij hoog, dus daar zal zeker meer neerslag vallen in de winter dan aan de kust. Riogordo ligt ook niet zo hoog, maar ligt waarschijnlijk achter de bergen.
Zoals in mijn overzichtje valt er weinig neerslag aan de kust en o.a. Almogia en Casabermeja.
De laatste 2 lijken me leuke dorpen met een heerlijk klimaat in de winter. Welke plaatsen komen daar ook voor in aanmerking en liggen niet direct aan de kust? (huizenprijzen aan de kust zijn veel hoger dan ietsje het binnenland in)
Tja, als ik je tabellen raadpleeg zie ik dat het overal nogal meevalt, regenwater is een must voor de moestuin die jij geloof ik zou aanleggen? Toch valt er in Grazalema (15km ten W van Ronda het meeste regen van heel Spanje: 2200L/M² of 2200mm/M²) Maar goed, als ik je wensen nalees denk ik dat je best gedijt ten zuiden van Vinuela, zeg maar de ruime omgeving van Velez-Malaga tot waar de heuvels van de Sierra de Tejeda uitlopen, redelijk vlak dus. Ik vraag zulke dingen ook al eens aan de makelaars uit de streek.
Wat me opvalt is dat Competa,toch al 640m hoog gelegen, het uitstekend doet zowel op vlak van gem. temperaturen als regenval.En nu je het zegt, het nog hoger gelegen Sedella scoort ook goed. Cijfers die op Mallorca zelden gehaald worden. Hoe dan ook ,erg belangrijk voor mij is de locatie mbt. de uitzichten op zee en/of bergen.Uiteindelijk zullen we toch een keer ter plaatse moeten gaan kijken en één en ander vaststellen.
Heel apart dat plaatsen op hoogte toch weinig regen hebben. Viñulea, wat jij noemde, heeft de minste neerslag in het lijstje (doordat plaatjes op mijn website staan en ik ze af en toe uitbreid, veranderd inhoud van het plaatje mee).
Het gebied rond Torrox staat ook bekend als de plaats met het mildste klimaat van Europa.
Een moestuin ga ik niet beginnen, maar wil wel veel fruit in de tuin.
Vond een paar leuke informatieve links:
Het gebiedAxarquia:
Een kaart van de Sierras de Tejada: verder heel veel info over de diverse plaatsen, feesten, enz. in de provincie Malaga
Door de Sierra de Tejada liggen plaatsen als Competa, Sedella, Viñuela, enz. in de beschutting van deze bergen daardoor minder regen in de wintermaanden en het milde klimaat in de winter. Een koude noordenwind wordt door de Sierra de Tejada tegen gehouden.
Hallo
Hier worden interessante gesprekken gevoerd, vooral over klimaat doch minder over het financieel aspect. mag ik hierop uitmaken dat de meesten toch voldoende bemiddeld zijn?
Ik heb onlangs een reportage gezien waarin een koppel wou verhuizen ofwel naar Edinburgh of wel Valencia (keuze van de man). Uiteindelijk werk het Valencia, de vrouw kreeg later een job aangeboden als leerkracht Engels.
Prachtige streken werden daar getoond, 'k zou zo vertrekken… alleen ben ik geen leerkracht…
Zoek ik best vanuit België naar werk bij interimkantoren? Alle ideeën zijn welkom.
Lilianeh
Het gaat hier niet over het financiele aspect betreffende het inkomen. Als ik daar over 5 jaar heen ga, hoef ik niet meer te werken.
Als ik zo de diverse topics op dit forum lees is werk vinden daar heel moelijk, zeker vanuit Belgie of Nederland. Beter is het vanuit Spanje te doen, zoals dat koppel het heeft gedaan, al zal dat ook zeker moeilijk zijn.
elke leeftijd heeft uiteraard haar compromis. Toch bewijst het verleden dat de meesten het zuiden verkiezen op latere leeftijd, dwz. wanneer ze financieel onafhankelijk zijn. Ben je jonger en wil je ook emigreren dan is het zoeken van een baan primordiaal. Maar er zijn ook, en gelukkig maar, andere manieren om op vroegere leeftijd te kiezen voor een nieuwe, zuiderse adem.
Nog enkele website’s van makelaars met een ruime keuze.
www.taurusrealestate.com
Wie kent www.hogarcreativo.com ?
Wordt geleid door 2 Belgen, die ook bemiddelen in aankoop. Komen tot nu toe positief over.
Makelaar Andalusie