Emigreren naar Spanje

1500 € per maand netto is in Andalucia bovengemiddeld. Gemiddeld is 1200 € per maand en dan hooguit 13 betalingen.

Nogmaals voor een ieder die naar Spanje wil emigreren en denkt dat het hier allemaal zo goedkoop is:

1000 € per maand voor 2 personen is echt BESTAANSMINIMUM

Maak je geen illusies dit is armoe lijden!(behalve als je misschien een huis kunt vinden voor 300 € per maand, geen auto hebt en verder ook geen vaste lasten, en dan nog is het krap).

Ik denk toch dat dat niet de bedoeling is als je vanuit NL of B naar Spanje komt…

ik bezie emigreren als een nieuwe start in mijn leven zoals anderen dat ook voor zichzelf plannen. De cijfers die ik op het forum achterlaat zijn van mensen die in Spanje wonen al hoef ik ze daarom nog niet te geloven.Het is momenteel aftasten naar zoveel mogelijk meningen/cijfers opdat ik niet voor verrassingen kom te staan;het gaat immers over een woning die je aankoopt in een vreemd land waarbij de ligging van erg groot belang is.Net zoals hier in Belgie verbaast het me dat zoveel verschil ligt in de budgetten die gezinnen hanteren om ‘leefbaar’ door het leven te gaan.Ik zou zeggen:ieder heeft zijn behoeften en zal daar zijn uitgaven naar richten.Verder zal ik dan met de tijd moeten ondervinden of het mogelijk is om toeristen op doorreis onderdak te kunnen bieden met een interessante formule.
harry

Het is absoluut niet de bedoeling om de plannen van mensen de grond in te boren. Als je een droom hebt dan moet je die proberen te verwezenlijken!
Ik probeer alleen wel een realistische kijk op zaken te geven en zo goed en compleet mogelijk te informeren.
Er zijn er mijns inziens al te veel die roepen dat het leven hier fantastisch en goedkoop is. Dat is een utopie.
Zeker nu is het niet makkelijk om in Spanje goed te leven, veel B&B s halen op dit moment het eind van de maand niet en in loondisnt werken valt ook niet mee vanwege de hoge werkloosheid.
Geduld is een schone zaak, ik zou op dit moment wachten met de stap zetten.

Bedankt voor je reactie, ik bevind me momenteel in een voorbereidende fase die nog lang niet aan haar einde is.Er is eerst nog de emigreer-avond van ‘Het Roer Om’ in Hoofddorp op 31okt as, van 11 tot 17u waar ik zoveel mogelijk info mbt. administratie wil verzamelen en hopelijk komen er zo nog meer.Eind dit jaar verhuis ik naar Belgie en logeer tijdelijk bij familie want mijn huis verkoop ik.Ik zie dan wel verder.Met wat spaargeld en een beetje zakelijke benadering blijf ik positief.We (ik dus) starten alvast met het Spaans en intussen schuim ik verder alle immo’s af.
ps: wordt er ginds verschil gemaakt tussen Belgen en Nederlanders?
groet
Harry

Door Spanje wordt er geen verschil gemaakt tussen Belgen en Nederlanders (allebei van de EU). Er zijn wel verschillen volgens mij als je paspoort gaat verlengen etc. Maar dat komt door de verschillen tussen NL en B en heeft niets met Spanje te maken.
Spaans leren is absoluut één van de eerste stappen die je moet nemen.

Suerte!!

Als je van plan bent om naar Granada te gaan en je eventueel hulp nodig hebt voor je papieren en/of iets te zoeken, geef me een mailtje en ik zal je met alle plezier helpen.
Misschien is het eerst wel interessant hier te komen als “toerist” en te verblijven in een appartement met andere personen. Op deze wijze heb je geen verblijvergunning nodig, en eenmaal als je werk hebt en iets wilt kopen kan je je papieren regelen. Als Europese lid, is er totaal geen probleem je papieren te krijgen. Hier in Granada heb je ze dan in een periode van een paar uurtjes, vroeger was dat 2 maand, maar sinds een paar jaar hebben ze de wet verandert.

Spaans leren is een “must”, alhoewel het vaak afhangt van wat je wenst te doen en waar. ALs je iets gaat openen in een toeristische plek is het minder belangrijker, ga je meer een administratieve job doen of dergelijke, is het aan te raden goed Spaans te kunnen.

Verschil tussn B en NL … wel de Nl zijn niet echt meer geliefd in de voetbalwereld hier (hihi, hoe zou dat komen). Neen, grapje.
Alhoewel ik denk dat de SPanjaarden meer dingen weten van de NL dan de B, dit misschien omwille van het voetbal en dat er meer NL zijn in Spanje dan B.

Groeten

David

Bedankt David,
ik overweeg om 3 maand iets te huren,weet nog niet exact waar,al zal ik die periode in een grote,geografische cirkel zoeken naar eigendom;zo mogelijk vie de bevolking.Volgens kenners zou Torrox het beste klimaat van Europa hebben.Het gaat niet te best in de werkgelegenheid en ik ben al 50 dus moet ik hiermee rekening houden;ik zie me eerder overleven met spaargeld en huurinkomen van extra kamers tijdens het seizoen.Lenen wil ik doen op 10j al verbaast het me dat huren veel goedkoper is dan dat je dezelfde eigendom zou kopen,dit betekent dat je pas veel later eigenaar zou worden.Zijn er eventueel mensen die (slaap-)kamers verhuren en hun ervaring kwijt willen.
enthousiaste groet,
harry

Torrox is wel meer een toeristische plek ) vele flat gebouwen. Wat dus inhoud dat buiten het seizoen er niet veel te doen is (of tenmisnte in mindere maten). Mijn buren aan de kust, hun dochter heeft juist 3 weken geleden een appartement (3 slaapkamers, 2 badkamers, algemeen zwembad, tuin,) gekocht in torroz voor 125.000€, de normale prijs was rond de 170.000€, maar omdat de eigenaar aan het scheiden was, wouden ze er zo snel vanaf. Het weer is inderdaad goed in de winter. ik zelf heb ook een buitenverblijf aan de Granadese kust en als de zon schijnt kan je best buiten wandelingen doen, zonder een koudje op te lopen (alhoewel zwemmen niet aan te raden is dan!)
Je kan misschien ook verwegen naar Nerja te gaan, dit omwille dat je buiten Nerja goedekope huizen/apartenmente kunt huren en dan misschien een werkje in Nerja kan vinden. Als ik me nog goed herriner zijn de meeste buitenlanders in Nerja Engelsen (een 2500 die officieel daar wonen), dan Duitsers, een 500 en op de derde plaats Argentijnen, een 400. En Nerja is echt het hele jaar rond met toeristen. De gemeente doet veel om de toeristen te lokken. Ik vind Nerja een heel leuk dorpje.

In torrox-Velez Malaga zijn de meeste buitenlanders Romenen. En je merkt het, want als ik naar Eroski (soor Carrefour) ga daar hoor je daar vaak Romeense taal.

Als je het idee hebt een appartement te kopen en dan kamers te verhuren, dan kan ik je echt Granada aanraden. Dit gewoon omdat Granada een Studentestad is. Er zijn hier rond de 60.000 studenten. Een appartement verhuurt men hier rond de 200€/maand.
en blijkbaar is het best rentable want mijn schoonmoeder heet 4 appartementen die ze aan studenten verhuurt. Wat wel soms nadeling is, is dat studenten niet “netjes” zijn, als je bgrijpt wat ik bedoel. Dus elk jaar verft ze het appartement over :slight_smile:

Mocht je nog meer vragen hebben, je weet me te vinden. Als je wenst mail maar een PM of plaats de vraag hier.

groeten,

David

1000 euro lijkt me ook erg weinig,heb vrienden die wonen in Calpe en leven normaal maar hebben toch echt 2000 euro nodig…Je kan wel stenen eten en in een kamer wonen van 1 vierkante meter maar je wilt toch wel een beetje leven…Ze hebben een flat aan zee voor 500 euro in de maand…

En een flat aan zee voor 500 € per maand is een prima prijs!

Zo zie je maar wie hoeveel uitgeeft, het inkomen doet hier natuurlijk ook toe al zal ik hier minder over te weten komen,maar is uiteraard niet zo belangrijk.
We hebben elk onze behoeften en voorkeuren dus vergelijken blijft wat moeilijk,zoals in Belgie.Toch wil ik onderstrepen dat levenskwaliteit van groot belang is, is het eten dat je koopt in Spanje niet veel lekkerder,goedkoper? Is de omgeving ginds niet zoveel mooier? Zijn de mensen niet communicatiever, rustiger, opener? En het klimaat? leven ze in Andalusie ook boven hun stand misschien? Mogelijk ligt de reden hier waarom mensen zo graag in Spanje willen wonen.Net voor die rust,het vakantiegevoel, want ik wil mijn latere dag niet leven in een omgeving waar de hele omgeving 's morgens naar zijn werk raast en de weekends ligt te verbouwen,de ene na de andere…en nee, niet onze Belgische kust…

Uiteraard heeft Spanje erg veel te bieden: cultuur, de mensen, de zon en de “rust”. Ik zal ook nooit meer terug gaan naar NL (daar ben ik overigens ookal te veel Sevillaan voor).
Alleen dat het allemaal rozegeur en maneschijn is, is absoluut niet waar.
Spanje is denk ik niet veel goedkoper dan B of NL en op sommige gebieden zelfs duurder. Daar komt nog bij dat Spanje nog steeds in de crisis zit en andere Europese landen alweer uit het dal aan het komen zijn. Werken is daarom in Spanje erg moeilijk op dit moment en de lonen zijn behoorlijk gedaald door de hoge werkloosheid. Rondkomen is voor velen erg lastig op dit moment en er zijn massa`s die zonder werk zitten.
Emigreren naar Spanje is daardoor ook een stuk moeilijker.

Een aantal zaken die je niks kosten wanneer je naar Spanje emigreert:
zoals het landschap dat nog op vele plaatsen ongerept te ontdekken is,
de betere kwaliteit van voedsel dat in vele gevallen van eigen bodem
komt nog te zwijgen van de Rioja-wijnen,Sherry-wijnen,etc.,
minder tijdverlies onderweg in de wagen naar je werk of welke richting je ook neemt,
het klimaat dat niet alleen uitblinkt in het aantal zon-dagen maar heel belangrijk ook de constante waarmee dag op dag de zon aangeboden wordt,
in het algemeen de houding van mensen in het zuiden.
Het zijn voor mij feiten die me meteen opvallen als ik de vergelijking maak.
Laat de levensduurte gerust op gelijk niveau liggen, bij mij is het in ieder geval een existentiële kwestie.

Dag Harry,

Op vele aspecten moet ik je gelijk geven met wat jou punten zijn voor een “beter” leven hier in het Zuiden. Alhoewel Spanje niet meer is zoals 40 jaar geleden wanneer een cocacola nog maar 25 pesetas kostte en je slechts voor 2000 Pesetas met 4 mensen kon gaan uiteten (dat weet ik nog goed, mijn moeder had ECHTE vakantie, 2 maand niet koken!!!). Die tijden zijn “helaas” voorbij. Maar het is mogelijk om met 30€ per week een heel gezin eten te geven ( of tenminste dat gebruikt CArrefour als publiciteit). Dus mensen die het echt willen kunnen gerust goedkoop leven (ok, je drink dan niet meer bier elke dag of een Jamón Serrano). Alhoewel ik het nooit heb geprobeerd en ook niet zal doen. Maar voor laten we zeggen 50-60€ is dat dus mogelijk. En als je in ALDI of DIA% koopt ben je nog goedkoper uit dan Carrefour.
Het verkeer wat je daar zegt, hangt gewoon af van de tijd van het jaar en in welke stad je gaat wonen/werken. Ik denk dat bvb Malaga,Sevilla (om er maar twee op te noemen In Andalucia), nogal drukke steden zijn waar je gerust 1 uur per dag in de file kunt staan.
De lokale produkten zijn niet steeds goedkoper. Fruit is bvb aan de kust stukker duurder dan in de steden, zelfs de vis is 2x duurder aand de kust dan in Granada (raar, maar waar)
Maar als we het algemeen gaan vergelijken (in dit geval ANdalucia met Belgie), is Andalucia stukker goedkoper en geniet je meer van het leven dan in België ondanks dat de levenstandaard lager ligt. Ik zeg altijd tegen mijn vrienden in BelgiË dat het goedkoper is omdat er meer zon is, dus minder kosten in stookolie (hahaha). Ok… je verdient ook minder, maar meer geld is niet altijd “gelukkiger leven”

En Haary, naar mijn eigen mening kan je dit allemaal pas weten eenmaal dat je hier bent. Misschien valt het iets tegen of jusit niet, wie weet zal alles goed meevallen, net zoals je hebt gedacht. Het zal een avontuur blijven, dat wel. Maar zeker een leuk avontuur!!!
Ik denk dat ik je gewoon wil zeggen dat Spanje niet meer is zoals jaren geleden, wanneer je met een pensioentje hier als koning kon leven. Maar met een beetje denkwerk en wat handigheid, kan je hier als een vorst leven.
Je weet het als je meer info wilt zend me een PM en ik zal graag elke vraag beantwoorden!

David

Bedankt David,

een aantal factoren is natuurlijk afhankelijk van de locatie waar je uiteindelijk zal wonen.Zo zal het aan de kust vanzelfsprekend drukker zijn dan enkele km’s naar het binnenland.Mijn voorkeur gaat naar een woning gelegen op zo’n goeie 30km van de kustlijn ergens tussen Granada en Malaga,niet zo ver van Iznajar.Ik zeg maar iets:Santa Cruz del comercio.Lijkt me een strategische plek om mensen te laten overnachten die 's avonds in Granada landden.Ik ken die streek helemaal niet maar heb er wél een leuk landhuisje gevonden.Je vraagt je dan af ,is het nu of nooit?Uiteindelijk moet ik mijn huis nog verkopen hé en het seizoen is volgens mij ten einde.Want dat is wat ik wil, het mensen die Andalucia bezoeken, naar hun zin maken.Ik weet niet of dit concept herkenbaar voor je is of anderen uit dit forum.Ik houd ook rekening met de ‘worst case scenario’ waarbij ik het huis volledig verhuur of nog slechter,gewoon verkoop.Het zou leuk zijn tips te krijgen van mensen met dezelfde perceptie, snap je?
enthousiaste groet,
Harry

Er is een klein misverstand: de levensstandaard in Andalucia is naar mijn mening niet lager dan in B of NL. Zeker zijn de lonen in NL en B een stuk hoger, bruto. Maar als je daar de inkomstenbelasting en ziekenfonds premies afhaald en de kosten van allerlei verzekeringen en vaste lasten dan is wat je netto overhoud ongeveer gelijk aan wat je netto overhoud in Andalucia. Ik verdiende in NL netto net zo veel als in Sevilla netto.
Ik heb het dan over gemiddelde salarissen +/- 1200 € netto per maand, en niet over minimum lonen.
In NL is de inkomstenbelasting meen ik minimaal 33%. In Andalucia (Spanje) is het minimum 2%. Reken dus maar na…

Bedankt Corberana,
ik las eerder al vergelijkbare cijfers maar jij bevestigt ze, dus dat motiveert.Toch vraag ik me af waar een Belg met wat basis Spaans in de beroepswereld terecht kan,zeker als je wat meer afgelegen woont.Valt het dan niet eerder te overwegen om toeristen een overnachting aan te bieden met enkele slaapkamers die je teveel hebt en daarmee proberen te overleven? Of overweeg ik een ligging die commercieler is waar de kans op verhuur groter is (maar liever niet)? Ik zie me als 50-er niet zo snel een baan vinden, zeker niet als expat.
groet
harry

Waarom zou je je (alleen) op buitenlandse toeristen richten? Het zgn turismo rural is erg populair in Spanje.
Als je een goede, rustige lokatie hebt met een mooie omgeving, wandelmogelijkheden, mountainbiken evt paarden routes / verhuur in de buurt en een mooi huis (met zwembad) en lokale gerechten op de kaart hebt staan of een restaurant in de buurt die dat heeft dan is dat, zeker als de prijzen schappelijk zijn, ook voor veel spanjaarden interresant.

Ja C, waarom niet natuurlijk, goed dat je deze opmerking maakt.Ik zou een eerste aanloop nemen met buitenlanders om een goeie structuur op punt te zetten en om asap het Spaans onder de knie te krijgen.Het lijkt me beter om Spanjaarden tijdens hun (korte) vakantie goed te woord kunnen te staan en daarbij te hopen dat ze me aan vrienden/kennissen aanbevelen.Ik zou niet liever willen, neem dat maar aan.De gangbare formules ken ik niet meteen maar met extra slaapkamers,badkamers en zwembad moet je al iets kunnen regelen denk ik.Het landhuis ligt ten noorden van Alhama DG. en niet zover van een meer wat hoger gelegen.Mag ik vragen waar je exact woont al dacht ik dat het Sevilla was?
groet
H

Ik woon in een urbanisatie net buiten Sevilla (20 min tot het centrum met de auto).