>Dagelijks leven: aan eten, drinken, schoonmaak e.d. geven wij ongeveer € 400-600 p/m uit, kapper € 30 p/m, kleding en schoenen: ongeveer € 100-200 p/m, tandarts: ong. € 60 p/m (kind met een beugel!).
Hier is geen kaas van te maken nl: iemand die zuinig leeft en dus niet elke dag ‘chips en cola’ troep binnenhaalt kan wellicht geheel andere prijzen noemen.
Ik leef dan wel alleen maar kan voor minder dan 50E/maand (goed) eten.
Voor dat geld heb ik niet de extra ‘joy’ die hier voor het gemak maar even niet genoemd is zoals speciale kaasjes oid en uit eten gaan.
Ik denk dat je wel vanuit een minimum moet uitgaan en niet van mensen die suv, 5 kinderen (die allemaal wat te zeuren omtrent snacks hebben) die leven als god in frankrijk.
De een is de ander niet.
In Nederland heb ik een hypotheek van maar 300E per maand en eten wellicht 80E max.
Dan hebben we nog de (onzin)kosten zoals verplichte ziektekosten(100E/m) en gas licht en water.
In een warmer land heb je wellicht minder stookkosten (mag ik toch hopen)
[QUOTE=EBK;648097 In een warmer land heb je wellicht minder stookkosten (mag ik toch hopen) :)[/QUOTE]
:hihi: De huizen in Zuid Spanje zijn niet gebouwd op kou en in de winter zitten nog steeds veel andaluciers met het hele gezin om het stoofje wat onder de tafel staat of met een deken op de bank,kortom dikke truien aan in huis.
Reden:er is geen centraleverwarming, waarom zou je ook voor 2 a 3 maanden per jaar. Buiten 5ºC en binnen dus ook 5ºC (nooit in mijn leven had ik zou koud als in het flatje van mijn schoonmoeder)
Mijn electrische kosten zijn (voor sevillaanse begrippen) behoorlijk hoog: ´s winters de aircos in de warme stand en ´s zomers in de koelstand, alleen in het voorjaar en het najaar draait hij bijna niet.
Dus ook dit is weer wat je maar gewend bent en hoe je wilt leven.
Misschien dat zonnepanelen helpen voor mensen die afzonderlijk wonen om enigszins de langetermijn-kosten van electriciteit te drukken, lijkt me in Andalusie veel meer zin hebben dan bv in Belgie. Heeft iemand ervaring met wonen in het bergachtige binnenland? Misschien zijn de temperaturen dan wat milder of heeft de duurdere kuststrook van Malaga het beste klimaat?
ik woon er nog niet maar al wel veel onderzoek gedaan.
inderdaad een van de beste climaten zijn in andalucia.:vak02:
maar niet het warmst.(wel meest droog)
het heetst kan het overigens meer in het binnenland (ziud):zon02:
of gebergte zijn. (dus zonnepanelen zijn zoiezo aan te raden)
groet rinus
Heb ook even een vraag! mijn vriend en ik willen volgend jaar naar Ibiza toe om te wonen en werken, is het ook mogelijk om huisdieren mee te nemen? Heb namelijk twee poezen die ik toch ook graag mee neem. (we hebben een auto)
Voor zover ik weet is er in Spanje geen wet die verbied huisdieren mee te nemen. Toen wij op vakantie gingen naar SPanje, namen we steeds onze 2 honden mee. Enkel Engeland heeft een 6 maand opsluiting nodig als je terug gaat naar Engeland wegens de vossenziektte…zodat ze hun dierbaar sportje niet verpesten lol2
Je moet wel je poezen vertellen dat men daar veel Duits spreekt (hihihi), hopelijk hebben ze er geen problemen mee.
:dag:
Zonnepanelm zijn geen slechte investering op een basis van een 20 jaar. Ze kostten nogal om te instaleren. Vandaag de dag moeten alle nieuwbouw (hier in andalucia tenminste) zonnepanelen hebben voor het warme water. De “te vele” electriciteit die je produceerd verkoopt je aan de electriciteitsmaatschappij tegen een hogere prijs dan dat jij ze koopt. Klint raar, maar dit is een investering van de staat om mensen aan te sporen om deze dinge te plaatsten. Hoelang dit soort voordeel zal werken is een raadsel, want met de huidige regering beloven ze veel en stoppen ze ermee wanneer ze wensen.
Ik persoonlijk denk dat het een zeer grote investering is.
Ik heb een Belgische en Drentse kat en nu wonen we in Groningen, dus ze zijn gelukkig wel wat talen gewent (hihi) misschien moet ik alvast maar wat Spaans tegen ze gaan spreken. Fijn om te weten dat ik ze mee kan nemen, bedankt voor de informatie.
Graag gedaan. Ik veronderstel dat de katten steeds binnen zullen zitten, niet? Anders zou ik ze het beste stereliseren/kastreren, want ik verondertel dat als je een beetje meer op de buiten gaat wonen er meer straatkatten zijn. En we willen niet “meer” kitties hebben, niet?
Wat je ook kan doen in Spanje is een chip plaatsen, waardoor als ze gevonden worden ze in het aziel kunnen worden geindentificeerd en zo terug naar jullie kunnen bezorgen. Is altijd wel handig denk ik.
Oh ja, voor je komt, laat ze het beste alle inentingen hebben gehad in NL, ik denk dat dat het beste is, en zo ben je dan zeker dat je nooit problemen zult hebben.
Dus binnenkort mag je “gatito” roepen ipv poesje (hihi)
ik wil dus ook voor een jaar ?? of langer naar spanje… :zon02:met mijn zoon van 13 denk alicante voor de internationale school.
waarom…? omdat we dat leuk vinden! geef in nederland niets op ( heb daar een huis en bedrijven)
zoek daar dus een huis…,met zwembad …, het liefst waar ik mn honden ook kan laten verblijven en dus over laten komen( 2 duitse doggen )grote tuin dus…
zou graag vrijwilligerswerk doen.
dus alle informatie omtrent ervaringen…scholen/visum/huizen/huisartsen/benodigde verzekeringen/internet/langdurig autohuur… etc etc zijn welkom.
alvast bedankt!
Je hoeft je rijbwijs toch niet te laten omzetten in spaans,?
dan kan ik beter spaans rijbewijs halen? denk ik?
wil ook nog over verhuur van je huis weten indien je huurcontracten opstelt? zijn daar vaste contracten voor ,en kan je ze eruit zetten na einde periode,of liever gezegd waar kan ik die info krijgen.
Ik heb gehoord dat er formulieren zijn bij de tabaco-oshop te verkrijgen
volgense de SPaanse wet moeten mensen die langer dan 3 maand verblijven in SPanje hun documenten omzetten naar SPaanse documenten. Dit is tevens voor het rijbewijs. Je moet dan gewoon naar “trafico” gaan in je stad en daar de docuemnten aanvragen, dan over een paar weken krijg je je rijbewijs opgestuurd met de post.
Op het eerste gezicht is het rijbewijs dus identiek zoals die van België, maar enkle dat er in SPanje gebruik wordt gemaakt van een puntensysteem, je begint met 12 punten en bij elke grote overtreding (snelheid, dronken rijden,…) verliest je 1,2,3,4,… punten + een fikse Heb je 0 punten, dan moet je je rijbewijs opnieuw overdoen. En je kan je punten ophalen door klassen te volgen. Rij je 2 (o was het nu 3 jaar) jaar zonder een fout te begaan krijg je 2 punten extra. Buitenlaners kunnen GEEN punten verliezen, wel de boete betalen. Dus daar moet je maar eens mee spelen. Als je officieel in BelgiË/NL blijft wonen, kan je steeds zeggen dat je er op vakantie bent. Werk je hier, is het beste denk ik te veranderen. Daar in mijn tijd het ook verplicht was je indentiteitskaart te veranderen naar een NIE van SPanje, kon ik moelijk bij een controle mijn SPaans rijbewijs laten zien met een Belgische indentiteitskaart, dus ik heb alles verandert. Ik denk nu dat het makkelijk is dit te omzeilen, daar je je belgisch indetiteitskaart kan laten zien en je belgisch rijbewijs (nu dan enkel uitleggen waarom je in een SPaanse auto rijd die op je naam staat, hahahahaha).
Als je hier werkt moet je wel inderdaad een NIE aanvragen (is een ID voor buitenlanders), voor de ziekenkas en die dingen.
Ivm met het verhuren, in Spanje is de huurder beter beschermd dan de verhuurder. Vaak is het onmogelijk de huurderr buiten te zetten. Zolang ze betalen mogen ze blijven. Voor zover ik weet zijn er geen standaardcontracten. Het beste is een advocaat te nemen die een contract opstelt. Of je kan het ook zelf maken. Mijn schoonmoeder heeft verscheidene appartement die ze verhuurd an studenten en ze heeft er een contract mee getekend. Dit beschermd haar tegen eventuele schade, misbruik,…
Denk er wel aan, als je een contract doet dat het dan “officieeel” kan zijn en je het beste kan aangeven aan de belastingen wegens inkomen. Heb je geen contract (wat ik denk dat 80% hier doet), dan geef je het niet aan, maar later om die mensen eruit te zetten is weer moeilijk. Zo heb ik een Belgisch koopel gekend dat hun huurders er niet uit konden zetten, de huurders vroegen 20.000€ en ze zouden dan het huis verlaten. Ze betaalden wel elke maand. Enigste oplossing was het huis verkopen. Wat hebben de huurder dan gedaan? ze hebben het huis gestript, alles meegenmomen, tot op de kranen van het bad!!
Ik persoonlijk zou een contract opstellen via een advocaat.
Kijk o deze website maar eens Contrato de alquiler de vivienda - Modelo Contrato
Ik woon nu 6 jaar op Mallorca.
hier kan je voor 350,- en 450,- een leuk appartementje huren en ook nog aan zee. Electra is wel duurder geworden en swinters betaal je hier dubbel omdat veel huizen niet voorzien zijn van centrale verwarming.
Ook de prijzen in de supermarkt rijzen de pan uit. In nederland zijn artikelen soms 3 keer goedkoper! Om van 1000 euro in de maand te leven moet je inderdaad wel veel opzij zetten. Dat ben je zowieso wel kwijt elke maand. zeker als je ook nog auto rijd.
Maar het valt te proberen. Ik heb het hier prima naar mijn zin en ga nooit meer weg. het duurt wel een paar jaar voordat je echt je draai gevonden hebt.
:vak02:
Ik denk dat de prijzen in Mallorca (en Canarias bvb ook) vooral hoog liggen omdat alles per boot moet worden gebracht en (vooral) omdat het toeristische gelegenheden zijn. Ze profiteren gewoon van alles.
Hier in Granada is hetzelfde, in Granada kost 1L melk bvb 0,90€, aan de kust kost hetzelfde liter melk 1,30€ (gedurende het hele jaar). Lijkt niet veel, maar als je 2-3 liter per dag verbruikt in een gezin loopt dit voor 1 produkt aardig op. En dit tevens met fruit en vis (heel raar, maar vis is duurder aan de kust!!!). daarom als ik naar de kust ga voor vakantie koop ik alles in de super en laat alles brengen om de 3 weken, kost me stukken minder!
En hetzelfde met electronisch gedoe, in Granada kost het stukker duurder dan in België bvb. Of DVD´s, soms tot 3 keer duurder dan als ik ze via internet in de UK bestel.
ALs je meer naar de grote steden gaat (minder toerisme) kost alles minder.
Helaas is het zo overal.
Oke na 3 maanden, formeel,maar het is te overzien…
maand meer liggen ze niet wakker van,denk ik)))
Spaanse bolide met nl rijvewijs is ook geregeld door de gestoria zelf met de ficha reducida en de itv !!! alles in orde.
enkel en alleen heb ik sinds gisteren vernomen,dat je wanneer je ingeschreven bent (in spanje),en dit kan op2 manieren blijkt… dat wanneer je resp: 1/geen aanspraak maakt op uitkering,2/geen werk hebt,3/en niet voor de spaanse ziektekostenverzekering verzekerd bent,JE NIET INGEZETENE bent in Spanje,ofschoon je regelmatig binnen tijdsbestek heen en weer gaat!!
Dit is te overleggen door vliegtickets!!!
Dus ik zie geen probleem met mijn rijbewijs,al ben ik in Australië ingeschreven kan ik ze gewoon verlengen in NL bij aflopen van rijbewijs.
en blijven rijden in mijn spaanse bolide !
is het anders hoor ik dat graag en bron waar ik die info kan ophalen!
dank je wel
Zolang je rijbewijs een geldig Europees rijbewijs is ben je inorde.
En hier verblijven voor meer dan 3 maand kan je eigenlijk ook zonder problemen, zolang je maar inorde bent met je papieren van het land van afkomst. Ik verbleef hier eerst 18 maand voor ik mijn papieren omzette. Daar ik 1 jaar met Erasmus kwam en dan toen ik geslaagd was nog eens een 6 maand hier was voor ik werk had (gelukkig verbleef ik bij mijn vriendin, dus had ik geen kosten).
Een NIE voor EU mensen is zeer makkelijk aan te vragen, zonder problemen, kost je 7€ en 2) voormiddagen in de rij staan wachten op je beurt voor de papieren af te geven en af te halen.
Ben je van buiten de EU zullen er meer vragen worden gesteld over waarom je wenst te komen,etc,…
Maar zolang je met je NL documenten hier kan rondlopen, zou ik het zo ook doen. En als het moment komt om ze te veranderen, kan je het en dat moment doen.
Ik ben van plan om over ca. 5-6- jaar te verhuizen naar Spanje.
In welke plaatsen is het prettig wonen rond Malaga waar de meerderheid Spanjaarden zijn?
Ik denk tot een afstand van ca. 50 km vanaf Malaga. Geloof dat de provincie ook Malaga heet. Of heb ik het mis? Moet niet zo zijn als ik bij de bakker of in de kroeg kom en ze daar helemaal geen Spaans praten. Wil wel het gevoel hebben dat ik echt in Spanje ben.
Ik wil dan een kleine finca kopen met een stukje grond vlakbij of aan de rand van een groot dorp of kleine stad tot ongeveer 30km vanaf de kust. Aan de kust zijn de prijzen van de huizen mij te hoog. Maakt mij niet uit als ik een eindje moet rijden voor het strand. Werken hoef ik dan niet meer, dus heb tijd zat en ga er alleen wonen. Heb dan graag Spaanse buren en het liefst dan een ongehuwde Spaanse schone. Ik kan me in het Spaans verstaan maken. Ik ben gek op Latijns Amerikaanse muziek, zoals salsa, merengue en bachata.
Heb leuke huizen gezien in o.a. Casabermeja, Casares, Coin, Torrox, Arenas, Riogordo en Almogia. En dan ik eigenlijk op mijn 1e vraag: waar is het prettig wonen als Nederlander.
Er wonen heel veel buitenlanders in en rond Malaga. Waar wonen zij over het algemeen?
Wil daar vanaf volgende jaar jaarlijks op vakantie gaan om daar dorpen en steden te bezoeken.
Ik zou zeggen kom eens langs beneden 200 km onder Barcelona,om alvast enkel de spaanse sfeer te proeven!! geenbuitenlander te bekennen,en wil je dat wel rij dan 30km naar echts en je zit in peniscola ,kun je naar hartelust weer frans duits en egnels en nederlands praten.of de andere kant 90 km salou!!!
mooie grote 60 m2 app finca gerestaureerd dan inmiddels,en kun je de spaanse sfeer proeven.