Je moet begrijpen dat Malaga vooral een toeristische trekpleister is, dus je zult er altijd wel toeristen vinden. Toen ik bvb vorig week naar IKEA ging in Malaga, hoorde ik er Frans, Duits, Engels, Nederlands en Vlaams spreken. Dus je kan er vanuit gaan dat er veel toerisme zit.
Als je iets neemt in de kust zit het er nog meer toerisme. Torrox zitten er veel Duitsers, Nerja zitten er dan weer Engelsen. Als je iets wilt waar “minder” toerisme is kan je bvb de kusten van Granada af gaan, daar kan je nog steeds dorpjes vinden waar bijna geen buitenlander te vinden is.
Ik denk dat als je verder van een grote stad/luchthaven gaat, dat je minder toerisme zal treffen. Daar de meeste toeristen komen en gaan.
In Malaga zijn er ook leuke dorpjes in het binnenland, die vooral Spanjaarden hebben.
Hier in Granada, waar ik woon, zijn er bijna geen toeristen die permanent hier wonen. En als er zijn, zijn het er weinig. Ik woon hier al 15 jaar en heb nog nooit een buitenlander tegen het lijf gelopen in de stad. Je kan hier bvb ook een finca kopen en je bent dan op 25 minuten van het strand (Motril/Salobreña), op 30 minuten van de Sierra Nevada (om in de winter te skieËn) en op 70 minuten van Malaga.
Als je meer info wenst kan je me altijd een PM sturen en ik zal je wel helpen.
Hier in Granada, waar ik woon, zijn er bijna geen toeristen die permanent hier wonen. En als er zijn, zijn het er weinig. Ik woon hier al 15 jaar en heb nog nooit een buitenlander tegen het lijf gelopen in de stad.
dan weet ik niet waar jij komt in de stad, maar ik kom altijd wel mensen uit duitsland, amerika en nderland tegen,
maar ik ben nog jong en kom dus waarschijnlijk voornamelijk in de studenten plekken.
Dat zal het wel zijn. Ik ga nu eenmaal niet naar de Studentenplekken of Erasmusfeestjes (hihi) of de café´s. Die tijd is reeds voorbij. En daarbij, in mijn Erasmustijd waren er stukken minder buitenlands studenten dan vandaag de dag.
Maar wat ik bedoel ermee, is het dagelijks werkleven. Als je nu naar al de toeristische plekken gaat (Kathedraal, Alhambra,…)of typische studentenbuurten, zul je zeker wel buitenlanders tegenkomen. Maar om nu elke dag buitenlanders tegen te komen die hier wonen/werken, dan zijn het stukken minder. Dan moet je meer naar de kust gaan, waar bijna elke bar in het bezit is van een buitenlander. Maar hier in Granada ik denk niet dat als je een appartement koopt dat je grote kans hebt dat je buur een Engelsman is of een Belg bvb, die kans is groter aan de kust.
Ik weet dat ik in bijna iedere plaats wel buitenlanders tegen kom die daar wonen. Dat vind ik ook niet erg, maar het moet niet zo zijn dat je er maar weinig Spaans hoort spreken. Ik hoef niet aan de kust te wonen, maar ook niet te ver het binnenland in waar ik soms in de winter toch weer die rot sneeuwschuiver moet gebruiken. Ik wil ook in de winter een aangename temperatuur. Wat zijn de gemiddelde temperaturen in de winter in Granada? Vind het wel een hele mooie stad. Ben er 2 keer een dag geweest.
Wel in Granada (de stad) sneeuwt het niet in de winter. Het is wel eens voorgekomen dat er 1 dag sneeuw lag, maar dan was het ook niet echt veel. Als je nu naar de buitendorpjes gaat, kan de temperatuur wel wat graden minder zijn, zo kan het bvb in LA Zubia 12 graden zijn en hier 14.
Ik kan je vertellen dat wij normaal gezien de verwarming pas aandoen rond eind november (2 uurtjes per dag maar) en dan midden/eind february is het gedaan met de verwarming. De afgelopen week was het weer dan weer 6-8 graden en dasn de afgelopen dagen was het plots 15-18 graden. Vandaag was het 14º. Dus is het winterweer vrij zacht. vergeet niet dat Granada tegen een berg ligt. Wat we hier niet echt kennen zijn herfs en lente. Het gaat van koud naar warm en van warm plots naar koud. In de winter kan het in de ochtend 4 graden zijn en dan in de middag 15 en dan terug in de avond 7 graden.
In de zomer is het hier veel te heet naar mijn gevoel. Makkelijk 40 graden met zo een warme lucht. En ik in mijn auto zonder airco (hahaha, want het is een Belgische auto!!!), dus verschrikkelijk voor mij!
In het algemeen vind ik het een lekker weertje hier, vooral in de lente en herfst zijn voor mij de beste tijden, het ergste is de hete zomer. En wat ik wel mis zijn die echte koude winterdagen en regenachtige stormen in de nacht (alhoewel ze plots dit jaar er wel wat bij waren, een paar keer dan)
ik ben 58j. en behoor tot de categorie gepensioneerden! Ik wil voor heeeel veel redenen naar Spanje verhuizen. Maar altijd ging het over de costa blanca zuid, als het over het beste klimaat gaat. Jullie in Andalusië zeggen dat het daar is? Andalusië schijnt (en uit ervaring vind ik het ook) de aangenaamste mentaliteit te hebben. Eigenlijk spreekt de costa blanca zuid, zeker de costa calida me zeer aan, maar aan Allicante vind ik de meeste woonsten, zoals in algorfa, kent iemand deze streek? Is dat nog goed spaans? of te veel al beinvloed door de Engelsen?
Ik kan enkel zeggen dat we afgelopen weekend naar de kust (van Granada) zijn gegaan en dat mijn kinderen er in zwempak rondliepen. het scheelde niet veel en ze waren in het water gesprongen. En dan was het nog “winter”.
Ik denk dat de kant van Murcia ook dat soort weer heeft: Zachte winters. Vooral als je de kuststreek op gaat zijn de winters steeds zachter (wegens de zee), dan bvb in het binnenland.
Hoe groter de stad, hoe meer toeristen zeg ik altijd! Vooral als ze vliegvelden hebben.
Bedankt voor je info. Ik heb nog een vraag. Wij zijn van plan om te emigreren naar Spanje, ongeveer over 1 half jaar. Onze dochter zal dan waarschijnlijk in Spanje gaan studeren. Ze is dan geslaagd voor haar VWO. Heb jij informatie over Spaanse universiteiten? Het lijkt me heel moeilijk voor haar om op universiteitsniveau te gaan studeren in het Spaans. Is het niet beter om een internationale universiteit te kiezen? Weet jij ook waar goede universiteiten staan?
Bedankt alvast voor je info
Roelie
Hallo,
Het zou handig zijn als je ons verteld in welke stad je wenst te gaan wonen/studeren. Want je kan niet alles studeren in elke stad. Want de Universiteit van bvb Zaragoza of Madrid zijn niet hetzelfde als die van Valencia of Granada.
Hier in Granada, kan je via Erasmus/Socrates “bijna” alles studeren. Voor zover ik weet wordt alles in het Spaans gegeven en krijgen de studenten die via Erasmus/Socrates komen gratis lessen (eerst wel een test doen om je niveua te meten). En daarne zit je gewoon met je medestudenten in de les.
Bedankt voor je reactie. De keuze van het studeren en waar hangt af van de beste plek om dit te doen. Het hangt er ook van af of het zowiezo haalbaar is om in het Spaans te gaan studeren of dat het een internationale universiteit moet zijn waar ze in het Engels lesgeven. En dan is de vraag waar de beste universiteiten staan. We Willen niet graag dat onze dochter door onze stap de dupe zal worden i.v.m. haar carriere. Het maakt het ook moeilijk omdat ze nog niet precies weet wat ze zal gaan studeren, misschien wordt het medicijnen. Het is allemaal nog wat onduidelijk, maar ik moet toch al rondvragen om meer info te krijgen, want een jaar is zo voorbij en dan is ze klaar met het VWO.
Als je wat weet, of andere mensen kent die ik hierover vragen kan stellen, dan graag.
Bedankt, Roelie
bedankt, dat is evident, en wat ik zoek is ook moeilijk, want ik wil graag het spaanse hebben, akkoord misschien meer het spaanse toeristische, omdat ik als weduwe, meestal alleen mijn tijd moet indelen en doorbrengen. Dus is het belangrijk om in, of op korte wandel afstand tot een stad, te gaan wonen.En ik kreeg de raad niet te ver van een kust (max. 30km), omwille van de te warme zomers. Wij (mijn overleden) man en ik hebben 2/3de van Spanje bezocht, maar juist de streek van Alicante tot Almeria niet, en het is juist daar dat het (ook voor mijn spieren) het beste zou zijn om te gaan wonen, niet? Kan iemand meer informatie geven?
Wie kan me boekentips geven over een leven in Spanje?
Wil gaan wonen in de buurt van Malaga. Hoef niet meer te werken. Een finca kopen. Wil naar Spanje voor: meer zon, gezond buiten leven, een nieuwe stap in het leven, en vooral genieten.
Via de website van Piet Meijers kwam ik op www.emigratieboek.nl
Er zijn heel veel boeken. Ik wil wel een paar boeken kopen, maar je hebt natuurlijk ook de kans dat bepaalde themas in verschillende boeken voor komen. Via de zoekopdracht "Spanje"kwam ik o.a. de volgende boeken tegen:
Emigreren naar Spanje
Onmisbaar hulpmiddel
Juridische tips over wonen en werken in Spanje
Beknopte heldere uitleg van de Spaanse wetgeving
Spanje als besluit
U en de wet in Spanje
Als mañana geen morgen meer is
Ervaringen van Nederlanders in Spanje
Berichten uit de Sierra
Een nieuw leven in Andalusië
Een continent in het klein
Cultuurwijzer voor het moderne Spanje
Onroerend goed vakwoordenboek Spanje
Thuis in Spanje
Verhalen over tapas en heimwee
Wonen en kopen in Spanje
De vraagbaak over wonen en werken in Spanjeonroerend goed in Spanje
Financieel Advies in Spanje
Hulp bij het kopen van een huis in Spanje
je vindt ook heel veel op internet.
Zelf heb ik ondertussen ondervonden, om eens enkele dagen de tijd te nemen, en de streek die je aanspreekt, een weekje te gaan verkennen, geen vakantie, maar werken, ttz. heel veel immo kantoren aflopen, en naar hun luisteren, vooral tussen de regels door luisteren. Naar toeristen bureaus te trekken en vertellen wat je plannen zijn en waarover je meer wil weten enz…, want dan kom je echt te weten, wat de mensen zelf daar doen en hun rechten en verplichtingen. Wen je wel tot spaanse burgers die daar jaar en dag leven!Print 50 keer dezlfde onderwerpen uit van verschillende sites en dan kun je elimineren en echt je leert er veel bij.
Ik ben onlangs de streek van Murcia en Almeria gaan verkennen, maar vond niet wat ik verwacht had of gezien had op internet, dit wat betreft woonsten.
Nu richt ik mijn pijlen tussen Allicante en Murcia. Hoop binnenkort er een maand gaan door te brengen om te zien of ik gemakkelijk contacten kan leggen, want alleen is maar alleen he!
Ik wens je veel succes, maar (als het al niet is) het wordt een verslaving, alles opzoeken enz…
groetjes
Wat vaak handig is als je gaat emigreren om eerste een taalcursus te doen. Je leert dan niet alleen de taal, maar legt ook contacten met plaatselijke bevolking. De leraren van de school of een gastgezin kan je natuurlijk goed advies geven. Daarnaast leer je ook de omgeving goed kennen, voordat je er gaat wonen.
Ik werk voor PLUS Taalreizen en we hebben bij.v ook een taalschool in Alicante.
Bedankt, ik zal het met mijn vrienden over hebben.
Wij hebben hier in België wel ons 2de jaar af, en kunnen ons behelpen, wij kregen toch positieve commentaren van de spanjaarden, maar die zijn dan ook zeer tolerant, zodra men merkt dat wij proberen en hun respecteren.
Hallo Anouk, ik geef je gelijkals je kan ga niet zitten wachten.
Ik heb wel leuk onderkomen voor je om te gewennen hoe het is in Septemeber,met alle luxe die we hedendaags kennen g w l etc
laat me weten,wat voor plannen je hebt!
Ik ga zeker niet naar Andalucia om goedkoper te leven, eerder omdat ik me aangetrokken voel door de levenstijl van het zuiderse leven, vooral omdat het gezonder is.Ik wens te investeren in een degelijke woning met zwembad en strategisch gelegen naar omgeving en bereikbaarheid. De 2 of 3 zomermaanden verhuur ik dan waarvan ik probeer te overleven en indien nodig spreek ik mijn spaarcenten aan. Als ik hier goed uitkom dan zal ik op mijn 65 het verhuren laten plaats ruimen voor inkomen uit pensioen. Elk maakt voor zichzelf uit wat hij kan en wil naar beperkingen en mogelijkheden. De discussies over de maandelijkse uitgaven vind ik wat haaks maar er zitten goeie tips tussen.
groet
harry
ondertussen woon ik 9 maanden in Torrevieja met 3 personen in een groot huis, met een inkomen van 1800 euro. van maart tot en met begin juni, hebben we constant vrienden en familie op bezoek gehad. Die verschoten allen van de lage prijzen. logies hebben wil zeggen nog meer uitgeven dan anders, en daarvoor leefde we heeeel goed, regelmatig allerlei soorten restaurantjes enz… En ik kan zeggen, dat wij totaal niets te kort gekomen zijn.
Nu heeft mijn zoon een job aangeboden gekregen in Granada, en ben ik op zoek naar een woonst, ttz. liefst een beetje zoals hier, met een bijhorend gastenverblijf of appartementje, en ook naar nederlandstalige tussen de 50 en 65jaar, om contact mee te hebben. wie kan me helpen?