Yep, en ik heb j e terug gemailed (denk ik /hoop ik) :redface:
Dag Judy,
leuk om een half-canades te kennen (mijn oom woont namenlijk in Vancouver BC, hihihi).
Mijn methode zou zijn:
- Ga gewoon door de straten/buurt lopen die je bevalt en neemt nota van de âveeeeeleâ borden die aan de muren/balkons hangen waarop staat âSE VENDEâ.
- Koop ook een lokale krant en zie of er te koopzijn in bvb www.segundamano.es (hier is een link met de apartementen in Nerja Segundamano ahora forma parte de Milanuncios | Segunda mano y anuncios clasificados
- Koop een GSm met een betaalkaart (je kan er bvb eentje van Vodafone kopen voor 49âŹ, met 12⏠in belgeld en je kan 100⏠gratis krijgen als je meer oplaad), zodat de lokale mensen je kunnen bellen (de kaart vervaldover 9 maand sinds de laatste storting)
- Eenmaal als je bvb een huis hebt gevonden kan je beginnen met de gesprekken van de prijs, denk eraan dat je meestal een 2% betaald over de prijs aan de makelaar. Normaal mag die prijs NIET hoger liggen, dus als âtoeristâ laat je niet in de zak zetten als ze meer vragen. Vaak wordt dit gedeelte in het zwart betaald, als het meer is. Als je direkt van de eigenaar koopt betaal je dit niet (en de eigenaar ook niet).
- je kan ook bvb in de link die ik eerder op gaf een advenrtentie zetten dat je iets zoekt, wedden dat er vele reakties op komen???
- tevens moet je zeker zijn dat de verkoper de wettelijke eigenaar is van het huis, Dit kan je namenlijk weten door een NOTA SIMPLE te vragen. Dit is een soort copie van de akte van het huis. Hier staat dan duidelijk van wie het huis is en de afmetingen en dergelijk, je kan ook een copie van de akte aan de eigenaar vragen (wilt die je het geven). Officieel gezien moeteen makelaar de akte (een copie) bezitten van elk huis dat je te koop aanbieden (maar velen hebben dat niet, amdat het paperassen gedoe is)
- Wat vele makelaars doen is namenlijk je verplichten een papier te tekenen dat je verbied de bezochtte huizen te kopen direkt van de eigenaar. Dit doen ze omwille dat ze anders hun 2% aand jou kant en die van de verkoper verliezen. ALhoewel dit paper volledig illigaal is, wodt deze praktijk vaak gedaan. Je kan dit omzeilen doordat er bvb slecht 1 van jullie dat papier tekenen. Ik ben daar steeds tegen geweest en heb nooit zoiets getekend, ik heb hun mijn woord gegeven, maar teken nooit zoiets.
- Eenmaal dat je bvb dus iets goed vind (prijs/buurt/huis), zou ik dus die NOTA SIMPLE vragen en tevens een bewijs dat er geen lasten meer op het huis liggen (kadastraal, belastingen, schulden,âŠ). eenmaal dat alles OK is kan je beginnen met een afspraak te maken met de notaris. ls je dit via een makelaar doe, doen zijj alles.
- eenmaal het huis gekocht, moet je alle belastingen etc⊠betalen voor het koop van een huis (2de hands of nieuw, eerste of tweede woning,âŠ)
Ik ben zeker dat ik wat dingen ben vergeten. Maar met deze info kan je al ver komen denk ik. En de het rustig aan, want er staan heel veel huizen te koop hier aan de kust. Een VB, mijn buur heeft in La Herradura zijn appartement van 3 slaapkamers te koop voor 250.000âŹ. 3 jaar geleden stond die nog voor 360.000⏠te koop. Normaal gezien moet Nerja goedkoper zijn, want dat is meer een stadje, La Herradura is een vakantiedorp en daarom zijn de prijzen ook hoger. Teven dat appartement komt dacht ik met een gesloten garage en staat op 50 meter van de zee (hihi)
Oh ja, zorg steeds dat je een garag hebt, want parkeren in Nerja in de zomer is Mission Impossible
Wel Judy. Hopelijk heb ik je met iets kunnen helpen. Als je meer wilt weten, laat maar iets weten, of stuur een PM met je email en dan mailen we zo wel.
Groetjes,:dag:
David
Even voor de duidelijkheid en ter aanvulling op wat David schreef (goede mail):
In Spanje zal een makelaar die je inhuurd zijn âeigenâ woningen verkopen. In Nl (in BelgiĂ« ook?) huur je een makelaar om een huis te zoeken en hij gaat vervolgens in de slag met de verkopende makelaar. In Spanje bestaat dit systeem dus niet.
Wat David al aangaf; ik zou proberen direkt met de eigenaar de koop af te sluiten.
Nog een klein verschil: een handdruk is geen garantie van aankoop. Totdat je een aanbetaling (señal) hebt gedaan kan het huis rustig worden verkocht en zelfs daarna heb je nog niet echt de zekerheid dat het voor jou is totdat de papieren zijn getekend (minder waarschijnlijk).
Klopt totaal wat corberana zegt. Alhoewel in die meeste âvoorâ-contracten de clausule staat dat als jij als koper afhaakt je geld verliest, zij tevens een boete betalen mochten ze afhaken. maar dit kan soms dan weer eindigen in een lange rechtzaak. Maar in het algemeen loopt het niet zo ver hoor, dus niet bang zijn voor dat. Met een âseñalâ ben je al 99% zeker dat het van jou zal zijn.
1 ding wel, teken nooit in het wilde weg, hoe mooi ze het ook voorstellen of ook al zeggen ze dat het âpaparassenâ zijn voor eender wat legaal gedoen. Lees allles goed door. En kan je niet zo goed Spaans, vraag of je een copy kan maken en laat het vertalen door bvb een lokale tolkengroep of zo
En laat je oog niet vallen op de eertse de beste. Er staan hier in het zuiden duizenden huizen te koop tegen prikjes. Juist heeft iemand me op het werk verteld dat ze een apartement heeft gekocht met alles erop en eraan (en ik bedoel ALLES: TV, DVD, Keuken, meubles, gordijnen,lampen, tot zelfs de handdoeken) met een garageplaats voor 90.000⏠hier in de buitenrand van Granada. je kan zelfs in Madrid 2x1 ofertes vinden. JIJ als koper bent nu aan de betere hand, JIJ kan eisen.
Ik ben zeker dat je iets leuk zult vinden! Laat zeker iets weten over je ervaring, kan misschien andere mensen helpen. Enne als je het hebt, kom ik je eens bezoeken om te zien wet je hebt gekocht (hopelijk met een groot zwembad, hihihi).
Groeten
David
Dag David,
Dankjewel voor deze heel verhelderende mail, hier heb ik echt veel aan. Het lijkt me echt praktische raad.
Ik hou je zeker op de hoogte en je bent natuurlijk welkom. Het kan wel een poosje duren vooraleer ik iets concreet heb want de tijd die ik overheb (2 jobs) is erg beperkt. In april ga ik al eens polsen met mijn broer en schoonzus en we zullen jouw raadgevingen zeker meenemen.
Een fijne week,
Judy
PS zeker je oom eens gaan bezoeken, Canada is geweldig.
Dag Corberana en David,
Wat spannend. Ik kijk er al echt naar uit en neem die goede raad zeker mee. Ik heb wel wat ervaring met vastgoed en dit zal dat aanvullen.
Ik heb ook zo een gevoel dat het beter is ter plaatse te zoeken - gelukkig heb ik twee perfect spaanstaligen mee.
Jullie zijn alvast genodigden voor de housewarming (datum nog te bepalen ![]()
Groetjes vanuit de regen.
Judy
Ik beloofde jullie op de hoogte te houden : en 1 beslissing is genomen : ik ga zoeken rond het meer van Vinuela. Wat is het daar mooi, ik ben verliefd geworden op een uitzicht.
Ik heb nog geen afspraken gemaakt of echt gezocht omdat wij 2 aswolkgestrande reizigers erbij kregen en veel tijd verloren ging met het uitzoeken van hun terugreis.
De eigenaars van ons vakantieverblijf zijn aannemers en ze zouden mij op de hoogte houden van eventuele aanbiedingen. Ik weet nu al waar nu nog welk ![]()
Hallo DavidâŠ
wij wonen in de costa calida en willen graag die kant op komen weet jij toevallig of daar proffesioneel internet te krijgen isâŠ
Mvg,
Nick en Kim
Hallo David,
Wij wonen in de costa calida en willen graag die kant op weet jij toevallig of daar ook proffesioneel internet te krijgen isâŠ
groetjes Nick en Kim
Dag Judy. ik ben blij dat je tenminste iets (of laten we al zeggen, de plaats) hebt gevonden. Ik heb nooit van dat meer gehoord, maar ben het eventjes gaan opzoeken en het ziet er zeer mooi uit. voor mijn smaak iets te ver van de steden, maar dat is dan weer iets persoonlijk. ieder zijn smaak zeg ik maar. Maar in ieder geval âgeleficiteerdâ met het voltooien van je eerste taak. Nu zoals je zelf hebt gezegd, moet je enkel het huisje nog vinden en dan kan je lekker afkomen!!!
Enne, voor wanneer denk je dan de grote stap te wagen? binnen dit jaar of zodra er iets goeds uit de bus valt? Wel een geluk dat die verhuurders aannemers zijn, die kunnen dan iets sneller vinden dan de gewone makelaar denk ik.
Laat ons maar weten zodra je weer eens afkomt om de âpapierenâ te tekenen ![]()
Groeten
David
Dag Nick/Kim,
bedoel je om naar Granada te komen of waar JudyBelg naar toe gaat?
Hier in Granada is er geen probleem om Internet te hebben. Tenminste in de stad niet en tevens in de randgemeentes. In de kleinere dorpen is er ook internet maar niet bvb 20MB lijnen (zoals ik heb, daar ik in de stad woon), maar je zult normaal gezien steeds een 2MB lijn kunnen bemachtigen. En mocht dat niet lukken, kan je steeds een 3G nemen waarmee je dan met je Pendrive 3G internet kan nemen tegen 7,2Mb snelheid (alhoewel dat Theoretisch is).
Zge me maar eerst waar je denk te gaan en ik zal je helpen zoeken.
grtn,
David
Hallo David,
Ik woon sinds februari 2010 in Granada en het bevalt me uitstekend
Mijn vriend is Chileens en we willen in Spanje samen gaan wonen (niet perse Granada maar wel Andalusië) Nu weet ik dat het lastig is om in Spanje aan werk te komen, laat staan voor niet-Europeanen die ook nog een visum nodig hebben. Ik vroeg me af of jij daar misschien meer over weet of toevallig iemand kent die daar meer verstand van heeft?
groeten,
Annelies
Dag Annelies,
Het eerste wat je moet doen is dat je Chileense vriend zijn papieren inorde heeft met de wet. Helaas weet ikniet hoe dat juist gaat met de niet EU personen, want ik had er totaal geen problemen mee in mijn tijd.
Want vaak is dit een probleem, want je krijgt pas een vergunning als je een job hebt. En bedrijven willen/mogen geen contract geven als je geen jov hebt. In mijn eerste job heeft het bedrijf me een contract gegeven en met dat contract ging ik mijn papieren afhalen, maar ik had mijn vriendin (mijn vrouw nu) als garantie op het papier staan dat zij zou in staan voor alle kosten van mij ingeval dat ik geen job heb. Dus als jij een job hebt en je als garantie kan opgeven denk ik niet dat het een probleem is.
Ik raad je vriend aan om eerst als âtoeristâ te komen voor 3 maand en dan proberen iets te vinden. heeft hij iets dan kan hij beginnen met de papieren. Ik zou ook contact opnemen met de Chilleense ambasade in Spanje en meer info vragen, hier is de link met hun adres,telefoon,web,⊠http://www.embajadas-en-linea.com/embajada-y-consulados-de-Chile-en-Espana.html hopelijk kunnen ze je verder helpen.
Vandaag de dag is het moeilijk werk te vinden, beter gezegd âVASTâ werk te vinden. Er zal misschien wel werk zijn, maar dan in het zwart en niet officieel. Dit helpt je vriend niet, want wat hij wenst is een vaste job zodat hij zijn verblijfpapieren kan aanvragen.
Maar mijn moeder zei altijd âwaar een wil is een wegâ, dus gewoon doorzetten en op je tanden bijten en jullie komen er dan wel!!!
Succes!
Mocht je nog wat vragen hebben, vraag maar gerust. Enne als alles lukt, moeten we dit maar eens smane vieren!
Groeten,
David
Ha David,
Lekker bezig zo met al die mail! Ik zag dat een vriendin van me die hier heeft gewoond ook al een berichtje had geplaatst. Woon inmiddels 14 maanden in Monachil, dus lekker vlakbij. Zou het leuk vinden om gewoon eens een keer af te spreken en tapas te eten. En dan kan ik gelijk die vraag stellen die me te binnenschoot toen ik die berichten las: moet je je rijbewijs omzetten?
Ik hoor graag van je wanneer en of je tijd hebt om een tarrasje te pakken of zo.
Groet,
Rob
Dag Rob,
Dat van die tapas wil ik best doen. Maar het moet dan wel zijn in september, want ik ga nu over 2 dagen met vakantie. Dus als ik je er niet aan herriner die dagen, doe jij dat dan. Maar laten we dat ZEKER doen. Kan ik weer een slekker praten in NL met iemand.
Je moet inderdaad je rijbewijs omzetten als je meer dan 3 maand in Spanje woont. Ik mijn tijd, 15 jaar geleden, moest je ook je indentiteitskaart veranderen naar een NIE (Numero Indentificacion Extranjero). Je verloor dan je originele van je land. Nu is dat niet meer, nu behou je je Indentiteitskaart van je land en krijg je een verblijfsvergunning (in A4 formaat â>> Onhandig dus).
Ik heb dus een nieuwe Indentiteitskaart aangevraagd in BelgiĂ en daarop staat nu duidelijk dat mijn woonplaats SPanje is.
Je moet naaer de DGT (Direccion Generral de Trafico) gaan (In Cartuja), met 2 Fotos, je vult wat papieren in, ze geven je een voorlopig rijbewijs volgens spaanse normen, En dan een paar weken nadien (in mijn geval 2 weken) krijg je je Spaans rijbewijs opgestuurd.
Mocht je niet weten waar het is, zeg het me en ik zal je meer info geven.
In Spanje werken ze met PUNTEN (Je begint met 12 punten), per overtreding verlies je punten en als je niets hebt verlies je je rijbewijs. Er zijn trukjes als buitenlander: Als ze je bvb betrappen op snelheid, kan je inde paieren die ze je opsturen zeggen dat JIJ niet reed, je geef dan bvb een familielid op in NL/BE. Zij krijgen de boete dan opgestuurd. Geef hun het geld dat ze die dan betalen. De boete blijft dezelfde, maar je verliest geen punten hiermee (hihihi)
En de nieuwe wet sinds 1 maand of zo, geeft je 50% op de boetes als je die binnen de x dagen betaald (yep, de crisis is overal!!!)
Maar om terig te komen op je rijbewijs. Je moet dus inderdaad die veranderen in een SPaanse. Ik persoonlijk zou het pas doen als je meer dan 1 jaar hier woont, in geval dat je niet zeker bent dat je zou blijven. Ik heb de mijne pas verandert na 1 of 2 jaar denk ik.
De groeten rob enne, ik hou je er aan o in September de tapas de gaan doen hier in Granada!!
dAVID
Ha David,
Dank voor je bericht. Fijne vakantie (nou ja vakantie? 2 maanden?).
Ik geef je hierbij mijn e-mail zodat je daar ook ff een berichtje naar toe kan sturen, dan kan ik je makkelijker herinneren over 2 maandenâŠ
Groet
Rob
tijger38@hotmail.com
Dag Rob,
heb je juist een mail gestuurd!
Grtn,
David
Hallo David, wat leuk dat je zoveel tips geeft! Dat is echt fijn! Momenteel wil ik met mijn buitenlandse man naar Spanje verhuizen. Alleen weet ik nog niet zo goed in hoeverre ik me moet voorbereiden. Ik spreek redelijk Spaans, alhoewel ik nog best wat les zou willen zodat ik het perfect spreek. Mijn man spreekt ook goed Spaans, dus dat scheelt!
Verder denk ik dat we gewoon maar moeten gaan en daar werk en woonruimte moet zoeken. Ik heb veel horeca-ervaring en ben ook best ondernemend ingesteld. Voor mijn man zou ik nog wel papieren moeten regelen. Ik sta dus ook open voor advies op dat gebied.
Qua crisis e.d. (alhoewel ik het met je moeder eens ben, âwaar een wil is, is een wegâ!) denk ik soms dat het maar beter is om naar Madrid te gaan. Terwijl wij het liefst in Andalucia zitten.
Weet je ongeveer wat het minimumloon is als je in een restaurant/hotel werkt? Zijn er nog andere tips die je hebt om een beetje te kunnen netwerken, misschien wat doâs and donâts?
Alvast bedankt!!!
he david wat leuk dat dit maitje hier op zet. je bent van nature een goed mens ik merk dat je graag andere mensen helpt! ik zit nu voor langere tijd in frankrijk in de zomer, maar ik kan je verzekeren dat ik in de toekomst een keer langs kom in deze prachtige streek. zelf ben ik bijna 23, maar ik weet zeker als ik mijn avonturen ga vertellen die ik beleefd hebt. wordt het gezellig.
heb je email adres of nummer
gr edwin
beste david.ik ben piet en ben belg .mijn echtgenote roemeense .we willen graag naar het mooie spanje imigreren om er een glazenwasserij en schoonmaakbedrijfje te starten daar ik er meer dan 15jaar ervaring in heb .helaas weten we niet of er ook een markt voor is?heb je enige tips dan hoor ik het graag.groeten vanuit het warm maar ook ozo mooie romenie