Hai Sandra,
Ik woon ook in Marmaris en zou heel graag contact met je willen.
mijn e mail adres is carli_varga@hotmail.com
Liefs Carli
Hallo Samen
Ik woon in Marmaris sinds 6 augustus 2008 en zou graag in contact komen met meer nederlanders die hier wonen. mijn e mail adres is carli_varga@hotmail.com Ik hoop snel iets van je te horen
Gr. Carli
Blij je hier te ontmoeten Carli.
Zoals ik je vertelde op het andere forum ; probeer eens op wereldwijzer daar zal je zeker vriendinnen vinden.
Ik ben hier ook dikwijls op het forum .Iedereen kent me hier op dit forum onder de naam Franka.
Nog een fijne avond en ik hoop dat je contacten vind.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Hai Franka
Te gek voor woorden. Ik ben je erg dankbaar. Ik ga mijn best doen en zoals je ziet ik laat er geen gras over groeien.
Fijne avond Franka.
Leuk je te ontmoeten en ik laat nog van me horen.
Gr. Carli
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw op het forum en woon sinds 1 maand in het plaatsje Yalova, 45 minuten met de boot van Istanbul (Pendik, Kartal, Bostancı of Yenikapı). Ik ben (pas) getrouwd met een Turkse man, ik ben 27 jaar en ik kom al zoân 9 jaar regelmatig in Turkije (ivm de relatie met mijn man). Mijn man is eerst naar Nederland geemigreerd, maar kon nu een goede baan krijgen in Turkije, dus zijn we maar hier gaan wonen. Ik zou graag in contact komen met Nederlandssprekende vrouwen, die in Istanbul wonen. Of misschien in Bursa, dat is ook maar een uurtje reizen.
Groetjes!
Hallo Lala
Ik woon zelf aan de zuidkust van Turkije dus daar heb je niet zo veel aan, maar ik heb misschien wel een handige tip voor je;
De website mymerhaba.com (is wel in het engels) heeft vrij veel informatie over clubs, activiteiten e.d. in de omgeving van de grote steden in Turkije voor en door buitenlanders.
Misschien kun je er wat mee?!
Groetjes en succes, Monique
Hey Monique!
Thanks! Die website is echt super!
Hallo , ik ben nieuw op deze site,ook ik denk er over om naar Turkije te gaan emigreren ,en wel naar Mahmutlar,vrienden van mij wonen hier al 3 jaar en hebben het geweldig naar hun zin ,het leven hier is zo relaxed en natuurlijk zal het best wel wennen zijn in een ander land ,maar is een kwestie van aanpassen ,ik ben op een leeftijd dat ik niet meer hoef te werken ik ben 56 jaar, daar ik een w.a.o.uitkering heb en deze gewoon mee mag nemen omdat er een verdrag is met Nederland ,alleen wil ik graag weten van de mensen die er al wonen wat het beste is met de ziektekostenverzekering,ik heb begrepen zodra je je hier uit laat schrijven je ook niet meer verzekerd bent in nederland ,en hoe de voorzieningen zijn in turkije ,ook wil ik graag weten hoe het zit met een visum???en of je ook en permanente verblijfsvergunning kan krijgen en hoe???ik ga er zelf in april naar toe om verdere zaken in orde te maken ,appartement ,visum,etcccc,dus alle reacties zijn zeer welkom .gr Erzsebet.
Hallo Erzsebet,
Ik woon al meer dan 10 jaar in Turkije. Ik woon wel in Kusadasi, (zie intervieuw)hier op wereldwijzer , maar ben ook en weduwe van 59 jaar en heb hier ook mijn weduwe uitkering rechtreeks vanuit Belgie in Turkije.
Ik heb me ook laten uitschrijven in Belgie.
Er is in Belgie een nieuwe wet uitgekomen dat we kunnen blijven verzekerd blijven in Turkije mits die aanvraag bij het ziekenfonds aan te vragen. Ik ben er nu zelf mee bezig. Ga eens bij je ziekenfonds in Nederland langs en vraag of ze niet ook al een onderling akkoord hebben met Turkije net zoals in Belgie.
Ik kan nog niet alles duidelijk uitleggen, wacht enkel nog op een formulier die uit Belgie moet komen.
Vroeger had ik hier een prive verzekering,maar dat komt duurder uit dan terug via eigen land verzekerd te blijven.
Mahmutlar en Side palen aan elkaar en de ziekenhuizen zijn er uitstekend, ik heb er trouwens zelf al behandeld geweest.
De dokters spreken er meestal duits, sommige engels.
Wil je iets gaan huren in de streek van Mahmutlar of wil je er een appartement kopen ?
Een verbljfsvergunning kan je makkelijk kopen als je hier een eigendom koopt of een huurovereenkomst kunt voorleggen.Aanvragen bij de vreemdelingenpolitie.
Als je vragen heeft mag je me altijd mailen
[EMAIL=âfrancoisevanhaesebrouck@hotmail.comâ]francoisevanhaesebrouck@hotmail.com
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
hallo Franka,bedankt voor je snelle antwoord,ik ga dit zeker doen maar in nederland is het niet mogelijk om verzekerd te blijven als je permanent in turkije gaat wonen,en ik wil eerst een appartement gaan huren om te kijken of ik in mahmutlar kan wennen ,want ik laat wel namelijk mn kidds en kleinkidds hier in nederland ,maar met het vliegtuig zijn ze er zo ,???maar ik wil het wel gaan doen anders denk ik misschien over 10 jaar had ik het maar toch gedaan ?? bedankt alvast Erzsebet.
Hallo Erzsebet,
Je hebt gelijk,als je nog 10 jaar wacht het uit te proberen is het zeker te laat.
Mijn dochter en kleinkinderen zijn ook nog in Belgie. Maar zoals je zegt, wat is afstand met een vliegtuig.
Ik ga eens naar Belgie en zij komen me hier elke zomer opzoeken.
Eerst iets huren om aan te passen is ook heel slim. Tenslotte kan je Uw verblijfsvergunning zeker bekomen met een huurcontract en een bewijs dat je een uitkering uit Nederland heeft.
In Manavgat zijn verzekeringsmaatschappijen zat om eens na te vragen voor een privaat verzekering. Prijs hangt af van de leeftijd en waarvoor je Uzelf wil verzekeren.
Ik hoop dat je ook gelukkig kan worden in Turkije net als ik.
De kleinkinderen komen zo graag op vakantie,zal je zelf veel plezier aan hebben.
Nog een fijne dag,
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Hallo erzsebet,
Wat betreft je ziekenfondsverzekering, je moet je aanmelden bij het CVZ;
http://www.buitenland.cvz.nl/.
Het is niet mogelijk om zelf een verzekering af te sluiten in Turkije. Ik zit in dezelfde situatie als jij, ben ook wat ouder (nu 59) met een WAO-uitkering en de enige mogelijkheid is het CVZ.
Je betaalt een kleine premie voor de basisverzekering en je bent dan verzekert naar Turkse maatstaven. In Turkije heet de ziekenkostenverzekering SSK.
Medicijnen worden grotendeels vergoed, maar de prijzen zijn aanmerkelijk lager dan in Nederland en de eigen bijdrage is maar weinig. Alleen is het telkens zoveel gedoe om met je ziekenfondsformuliertje bij een apotheek (waarvan er talloze zijn) en veel apothekers accepteren geen klanten van SSK, of ze vertrouwen dat papier niet, dus ik laat het er dan altijd maar bij en betaal alles zelf. Staatsziekenhuizen, waar je als SSK-klant op bent toegewezen, moet je je niet al teveel van voorstellen.
Zelf ga ik altijd naar een privé-ziekenhuis waar men van alle moderne apparatuur en van de nieuwste snufjes is voorzien. Dat moet je natuurlijk wel zelf betalen en kun je niet vergoed krijgen, maar het is wel top. En de prijzen vallen best mee, als je nagaat wat je in Nederland moet betalen aan ziekenkostenverzekeringen waar ook niet meer alles vergoed wordt.
AWBZ kennen ze hier niet. Maar ja, in Nederland beginnen ze daar ook steeds meer aan te knabbelen. Heb je echt medische verzorging nodig zul je dat zelf moeten bekostigen of je bent op vrienden of familie aangewezen.
Als het feit zich voordoet dat je in een staatsziekenhuis moet worden opgenomen, heb je alleen maar een bed en de medische verzorging. Ik heb het zelf meegemaakt met een familielid van mijn man die in het ziekenhuis terecht kwam. Dit ging om een ernstig geval waar geen vooruitzicht meer in was. Kunnen ze niets meer voor je doen moet je naar huis en ben je verder afhankelijk van hulp van vrienden of familie. Nu wilde zijn zoon de kosten op zich nemen om hem in een privé-ziekenhuis op te nemen, maar ja, dat wilde hij niet. Hij was de laatste tijd van zijn leven bij zijn dochter en schoonzoon in huis en er kwam af en toe een buurvrouw die in de verpleging zit om even naar hem te kijken.
Tot voor kort werd behandeling in privé-ziekenhuizen nog vergoed door het SSK, maar dat is inmiddels afgeschaft.
Ik kan je adviseren voor een buffer te zorgen voor het geval je opgenomen moet worden, zodat je in een behoorlijk ziekenhuis terecht kunt.
Visum is niet zo moeilijk. Je moet van je uitkerende instantie een papier opvragen waarop vermeld staat wat je inkomsten zijn en dat liefst in het turks. Krijg je het niet in het Turks, moet je dat bij een beëdigd vertaler laten vertalen en daarmee ga je naar een noter (notaris) om dat papier te legaliseren. Dat is dan je bewijs dat je in eigen onderhoud kunt voorzien. Daarmee ga je naar de vreemdelingenpolitie en vraag je een visum aan. In eerste instantie is dat voor een jaar. Daarna kun je voor een langere periode aanvragen. Bij de eerste keer voor de visumaanvraag dien je ook een huurovereenkomst te overleggen van een woning. Op deze manier is bij de vreemdenlingenpolitie meteen je adres bekend. Je krijgt geen permanente verblijfsvergunning. Dan zul je na een aantal jaar een Turks paspoort moeten aanvragen, maar voorzover ik weet, kun je dan geen aanspraak meer maken op je uitkering vanuit Nederland. Informatie hierover kun je verkrijgen bij het UWV.
HIER kun je meer informatie lezen met betrekking tot uitkering in het buitenland.
Je krijgt van de uitkerende instantie in Nederland regelmatig een âbewijs van in leven zijnâ wat je moet laten tekenen door de Nederlandse Ambassade of een muhtar. Nu woon ik in Istanbul en daar zijn de muhtar niet meer bereid om dat bewijs te tekenen, dus ik ben aangewezen op de Nederlandse Ambassade. In de kleinere plaatsjes zijn de muhtar waarschijnlijk nog wel bereid om een krabbeltje en een stempel te geven. Maar officieel behoort het niet meer tot hun taak.
Ik hoop dat ik je een beetje wijzer hebt kunnen maken. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat wel. ![]()
groetjes
Ayasha
Nog even een aanvulling, erzsebet, je moet ook zorgen voor een vertaalde bewijs van uitschrijving in Nederland. Dat heb je nodig als je hier in Turkije een nieuw paspoort moet aanvragen bij het Nederlands consulaat of de Nederlandse ambassade. Dit kun je opvragen bij de gemeente waar je woont.
Hallo Ayhasa,
Wat maken ze het je moeilijk in Istanbul. Hier in Aydin kan ik alles geregeld krijgen zonder vertalingen bij de vreemdelingenpolitie. En onze muhtar in Kusadasi doet nooit moeilijk om jaarlijks mijn levensbewijs af te stempelen en te ondertekenen.
Ik woon hier reeds zo lang en nog nooit werd me verteld dat ik een turks pasport moet aanvragen. Ze hebben hier al 3 keer mijn verblijfsvergunning verlengd zonder problemen.
In het belgisch consulaat in Izmir doen ze ook helemaal niet moeilijk om je belgische identtietskaart,(is een blauwe voor mensen die uitgeschreven zijn) en reispas te verlengen. Ik ben er nog nooit moeten voor naar Belgie gaan, hebben ze iedere keer hier gedaan.
Ook over mijn belgisch reisbewijs heb ik hier nog nooit problemen gehad met de politie, want bij ons in Belgie is je rijbewijs onbeperkt geldig.Ze hebben me hier nog nooit om een international of turks rijbewijs gevraagd en ik ben zoveel onderweg met de auto.
In Nederland is dit ook anders heb ik al gehoord.Ieder land zijn eigen wetten.
Dan mag ik blij zijn een goede muhtar te hebben in Kusadasi,
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
hallo ik woon in Antalya en mijn ouders die wonen in AnamurâŠZomers in Merzifon:zon02:
Hallo Franka,
Mijn eerste visum heb ik aangevraagd in Denizli bij de vreemdelingenpolitie en daar vroegen ze welzeker om vertalingen naar het turks, dus ik ontkwam daar niet aan.
De muhtar waar ik later naar toe moest om een âbewijs van in leven zijnâ te laten tekenen, deed toen ook heel moeilijk. Het leek erop dat het zijn doodvonnis was wat hij moest tekenen. Later ben ik nog een paar keer geweest en toen ging het gemakkelijker.
Toen ik echter in Istanbul kwam, weigerde de muhtar, was in dit geval een dame, pertinent om een stempeltje te zetten en een krabbeltje en verwees mij naar een advocaat of notaris. Die doen het helemaal niet. Toen heb ik de Nederlandse Ambassade gebeld en zij hebben mij verteld dat het niet meer in het takenpakket zit van de muhtar. Doen zij het wel is dat meegenomen, maar ze zijn het niet meer verplicht. Nu is de Nederlandse Ambassade hier gelukkig niet al te ver vandaan, ongeveer 1,5 uur met de auto (wegens verkeerdrukte) en maken ze daar verder helemaal geen problemen.
Het verlengen van mijn visum was verder geen probleem in Istanbul. Het kost je alleen zeeën van tijd voordat je een keer aan de beurt bent. Ik moest daar alleen een bankafschrift van mijn Turkse bankrekening overleggen en uiteraard mijn Nederlandse paspoort en Turkse oturum.
Turks paspoort aanvragen heb je waarschijnlijk niet goed begrepen. Ik had het over het verlengen van het Nederlandse paspoort. ![]()
Ik ben ook voor het aanvragen voor het verlengen van mijn Nederlandse paspoort naar het Nederlandse Consulaat in Izmir geweest. Was nog in de periode dat ik in Denizli woonde. Daar heb ik verder ook geen problemen ondervonden. Moest alleen het Nederlandse (in het turks vertaalde) uitschrijvingsbewijs overleggen en uiteraard de kosten betalen.
Rijbewijs is voor mij volgend jaar dat ik die moet laten verlengen. Maar dat moet ik eerst in Nederland aanvragen. Regels van Belgie en Nederland zijn soms heel erg verschillend.
hoi sandra !!! hier weer een contactje erbij!!!
kan wel begrijpen over contacten!! maar je hebt ned tv en als je in Nl woont in een drukke straat en je valt dood in huis neer! niemand die je hoort en ziet! nl leven langs elkaar turken met elkaar geniet daaro en niet hier!!!
turkije ook veel goedkoper denk ik!!
mischien weet je man dat misschien over vermogensbelasting of dat bestaat? aldaar en welke zorg je kunt nemen als ingezetenen van turkije! en zit daar alles in van A tot Z
hoop je terug tehoren sandra en de groeten en geluk daaro
frank michel
hoi hoi,
ik zou dat lekker laten regelen heb ik ook gedaan door laywer lekekr makkelijk en alles goed geregeld!! hoef je niks te doene nje bent v d laatste zaken op de hoogte!! aLS JE WILT kan ik je de naam wel doormailen!!
verder als jij info hebt omtrent de ziektekosten laat mij dan OOK f weten wel interessant voor me dat wil ik goed geregeld heebben namelijk
groet frankmichel uit den haag
Je kunt je het best niet uit laten schrijven. Alanya/Mahmutlar zit vol met w.a.oâers die nog steeds in Nederland staan ingeschreven. Soms moet iemand halsoverkop naar Nederland vertrekken voor een herkeuring maar dat gebeurt niet heel vaak.
Check bij je verzekeringsmaatschappij hoelang je aaneengesloten in het buitenland mag verblijven en toch verzekerd bent. Dit scheelt nl enorm per bedrijf. Bij sommigen is het 3 maanden en bij anderen is het een jaar.
Als het bijv. 3 maanden is, kun je net zo gunstig een weekendje/weekje naar Nederland vliegen. Vanaf het moment dat je terugkomt is je verzekering dan weer geldig. Op die manier hoef je ook geen visum te kopen (a 45 euro per maand) dus zoveel kost het niet. Bovendien neem ik aan dat je ongetwijfeld familie e.d. in Nederland hebt en het is altijd leuk om die weer te zien.
Officieel mag het natuurlijk niet zo maar ik ken mensen die al minstens 10 jaar op deze manier in Turkije wonen. Als je de tijd en het geld hebt, is dit absoluut de beste manier.
De prive ziekenhuizen in Alanya werken trouwens rechtstreeks samen met de Nederlandse verzekeringen. Poliklinische behandeling/onderzoek moet je zelf voorschieten maar opnames worden onderling afgehandeld.
Als je je via de SSK laat verzekeren ben je alleen verzekerd in een staatskliniek. Op jouw leeftijd en met een medische achtergrond wordt een prive verzekering in Turkije enorm kostbaar (als ze je uberhaupt accepteren).
het is voor mij niet gunstig denk ik om in NL te blijven zitten!! moet ikn og bekijken,en medische achtergornd heb ik ook niet AGirl !!me leftijd zal wel middlebaar zijn,denka ls ingezetene van turkije eerder,het terug naar nl zit ik niet perse op te wachten,me familie zal eerder naar MIJ toekomen voor een gratis vakantie lekker hollands toch)) maar bedankt voor de tip mocht je meer weten als ingezetenen met ziketekosten hoor ik je graag terug A Girl
groet frank