Interview
Eline, Dexter, woont sinds 2005 in Turkije met haar gezin. Wat bewoog haar om naar Turkije te verhuizen? Heeft zij hier spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het haar.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon nu sinds 2005 weer voor vast in Bodrum, Turkije.
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Turkije te verhuizen?
Ik woonde in 2002 al samen met mijn Turkse vriend in Turkije. Ik raakte toen (bewust) zwanger en ben toen teruggegaan naar Nederland met het oog op dat mijn vriend snel zou kunnen volgen.
Nou, dat is dus allemaal anders verlopen. Ons zoontje was al één jaar toen mijn vriend uiteindelijk het groene licht kreeg om naar Nederland te ‘mogen’ komen. Hij is alles bij elkaar 6 weken in Nederland geweest en vond het helemaal niks.Hij is toen terug gegaan en nadat ik alles had afgehandeld in Nederland ben ik hem achterna gegaan. Dit gebeurde dus in 2005. Inmiddels woon ik nog steeds in Turkije en ik heb nog een kleintje erbij gekregen.
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Turkije te gaan wonen?
Wat ik allemaal heb moeten regelen weet ik eigenlijk niet zo goed meer. Ik heb hier zelf wel een verblijfsvergunning moeten aanvragen. Dat regel je hier gewoon bij de vreemdelingenpolitie, al is ‘gewoon’ hier wel een groot woord. Ze sturen je van hot naar her, maar als je dan helemaal gestresst bent is het toch geregeld. Omdat mijn kindjes een Turkse kimlik (identiteitskaart) hebben ben ik de enige die de verblijfsvergunning moest aanvragen.
4. Hoe bevalt het leven in Turkije?
Het leven in Turkije bevalt me goed. Het is echt niet makkelijker dan in Nederland, maar de mentaliteit van de mensen, de sfeer en het mooie weer maken heel veel goed.
Links: Het uitzicht vanuit Eline’s appartement in Bodrum
Rechts: Het huis van Eline en haar gezin in Turkije
5. Wat is je leukste ervaring in Turkije tot nu toe geweest?
Mijn leukste ervaring? Uh, dat zijn er eigenlijk best wel veel!! Ik zou zo een twee drie niet iets kunnen opnoemen… Misschien is de mooiste ervaring de zwangerschap en de bevalling van ons dochtertje, omdat we dit deze keer samen hebben kunnen meemaken.
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Turkije wonen?
Er zijn hele grote verschillen met Nederland. Moet je in Turkije iets geregeld hebben, dan kan dat echt een hele tijd duren. De Turken zijn wat lakser en gemoedelijker, maar ik moet zeggen dat ik langzaam aan het zelfde aan het worden ben, haha.
Aan de andere kant bestaat er in Turkije nog wel een sociaal leven wat in Nederland steeds verder te zoeken is. Dat merk ik vooral als ik weer eens voor een paar weekjes in Nederland ben. Niemand heeft echt tijd voor elkaar, maar in Turkije staat je directe omgeving juist altijd voor je klaar. Het geeft mij als buitenlandse toch wel een heel fijn gevoel om geaccepteerd te worden.
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Nou wat ik hierboven al vertelde, is dat heel goed verlopen. Ook hier moet je jezelf aanpassen en als je al een beetje de taal onder de knie hebt, dan word je echt goed ontvangen. Ik moet zeggen dat de expats die hier wonen meer problemen geven dan de bevolking zelf.
Links: Eline en haar man en kind
Rechts: Het zoontje van Eline en haar man
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Ik denk toch wel het geloof. Nu heb ik gelukkig een man die nergens aan mee doet, maar ik denk dat het anders toch wel op den duur een probleem zou kunnen worden. Tenminste, dat is wat ik zo rondom mij heen ervaar.
Nu woon ik zelf in een heel modern gedeelte van Turkije, waar dat al niet meer zoveel problemen oplevert, maar ik zou bijvoorbeeld nooit in het geboortedorp van mijn man kunnen wonen.
9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Turkije?
Als je wil werken, kun je overal werk vinden. Zeker wij als buitenlanders met onze talenkennis kunnen vrijwel overal aan de slag. Ik heb zolang als ik hier werk nog nooit een werkvergunning gehad. Dat is natuurlijk wel een risico, maar het kan wel.
10. Waar moeten mensen die in Turkije komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Waar ze toch wel rekening mee moeten houden is dat ze zich zullen moeten aanpassen aan de Turkse cultuur. Doe je dat niet, dan kun je echt een probleem krijgen en je wordt dan ook niet zo snel geaccepteerd door de bevolking zelf.
Dit is nu eenmaal Turkije en niet Nederland, waar het toch allemaal anders en (volgens veel Nederlanders) beter gaat. Ik denk dan bij mezelf, als het in Nederland zoveel beter is wat doe je dan hier?
11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Turkije te gaan wonen?
Heb er tot op heden nog geen spijt van gehad. Ik ben gelukkig hier, ik heb mijn gezin en mijn werk. Ik heb een schitterend uitzicht vanaf mijn balkonnetjes thuis en ik kijk vanaf mijn werk uit over de baai van Gümbet. Ik kan Nederlandse televisie kijken en, ja, ook in Turkije hebben we internet haha! Dus je kunt van alles op de hoogte blijven. Het enige wat ik hier mis, is een goeie snackbar. Iedere dag döner is ook niet alles!
=====================================
Meer weten over Turkije? Bezoek het Turkije Forum op Wereldwijzer.