Beste vrienden,
Ben ik ook nog vergeten te vertellen, nu ik toch bezig ben.
Dibbes, als je vriend je voorsteld bij zijn familie te gaan inwonen na jullie huwelijk tot je geld genoeg hebt om alleen te gaan wonen. doe dit aub nooit…
Vraag hoe het staat in zijn familie op gebied van onderhouden van zijn familie. Moet hij ook geld afstaan om zijn familie te onderhouden ?..Kan je zelfs niets tegenin brengen als dit nu al het geval is.
Is schoonmoeder haar televisie stuk dan komt ze wel een andere bij haar zoon vragen.
Komt je toekomstige schoonmoeder je ook leren hoe spaarzaam je moet zijn en beter je brood zelf bakt en welke waspoeder je beter op de markt koopt omdat die goedkoper is dan in de supermarkt.
Moet haar zoonlief haar ook in huis opnemen als ze ziek word en oud ? Is hij de oudste of de jongste zoon.Dan ben jij degene die er zorg zal moeten voor dragen want zoonlief kan toch zijn vrienden niet in de steek laten,daarvoor ben jij toch met hem getrouwd.
Je trouwt hier niet alleen met je man, je trouwt hier ook met die familie en vooral met de schoonmoeder. Daar ken ik verhalen van. Mijn eigen dochter is ook met een turk getrouwd, gelukkig in Belgie…iets anders maar haar schoonmoeder komt niet bij haar thuis. Heeft ze wel vooraf heel goed afgesproken.Haar man moet elke dag zijn moeder gaan bezoeken ,haar overal naartoe voeren, mischien om te lachen, mag ook eens, maar zijn broer die nog thuis woont willen zijn ouders nu een echte tukse vrouw komen zoeken in Turkije en hem ermee te doen trouwen, zo moet ze bij de schoonfamlie gaan inwonen en voor die moeder zorgen en is mijn dochter en schoonzoon van de last af.
Echte turkse meisjes weten van niet beter.
Dat mijn dochter slecht staat aangeschreven bij haar schoonmoeder kan haar niet schelen. Maar ze hadden heel goede afspraken op voorhand gemaakt. Gelukkig haar man kiest haar zijde en ze zijn heel gelukkig samen.
Maar mijn kleinkinderen komen liever bij de belgische oma die in turkije woont op vakantie ,dan bij de echte turkse oma die half in Belgie en half in Turkije woont.Van de kleinkinderen hoor ik de mooiste verhalen van een turkse schoonmoeder. Om je krom te lachen, als je er zelf niet in betrokken bent.
Het meisje was 4 weken geleden bij mij op vakantie op hotel in Aksu, en ze sliep op mijn kamer.Mijn dochter en haar man hadden toen een kamer met de kleinste. Ik ben iedere avond al lachende in slaap gevallen.
Ik had voor de kinderen in Antalya veel nieuwe kleding gekocht, ik zie ze ook niet elke week. Mijn dochter houd dan wel van merkwinkels en kwalitiet.
Nu we kochten heel veel bij Beneton,zei die kleine, mijn oma in Belgie zal weer kwaad zijn op mijn mama dat ze de kleren te klein gekocht heeft, bedoeld ze dan mee, de juiste maat, zodat ze er het volgende jaar niet meer in kan. Mijn oma in belgie koopt altijd te groot ,en mijn buik is niet zo dik en dan moet mijn mama me soms die kleren aandoen als ik met papa mee moet gaan op bezoek. En dan wil ze altijd kleren meegeven van mijn nicht, allemaal zo lelijke kleuren, die wil ik dan niet aandoen en dan zegt die oma tegen mijn papa, je vrouw is niet spaarzaam genoeg , wat heb je toch voor een leven.Je kinderen zijn ook al zo europees opgevoed.Wat zal er van die kinderen geworden. Hoe die kleine dit verteld…
Nog zo iets, bij de geboorte van een eerste kind, wil die schoonmoeder ook alles komen regelen en zeggen hoe het moet. Gelukkig het meisje is hier bij mij in Turkije geboren.Ze hebben hier een jaar gewoond. Nu hebben ze een zoon, bijna 2 jaar. Dat is totaal een ander verhaal,ze krijgt nu ook niets over die kleinzoon haar zeg, maar mijn dochter is heel hard,laat haar gewoon niet tussen hun huwelijk komen, en gelukkig heeft ze een man die het aanvaard. Maar wat doet je toekomstige man ?..
Nu wil ik echt niemand bang maken, maar ik kan net als Hans over het leven en wonen in turkije boeken schrijven. Dus dit zet mischien toch velen eens tot nadenken vooraleer een turk te trouwen.
Eerst samenwonen en proberen lijkt me ook het best, maar wie ben ik ???..
Groetjes en veel leesgenot,
Franka