Wonen in Bodrum

Hallo Allemaal,

Ik ben net deze site tegengekomen en ben meteen gaan lezen. Het is erg interessant omdat ik in juli in Bodrum ga wonen. Ik ga daar samen met mijn vriend wonen. In oktober gaan wij trouwen.
Natuurlijk heb ik al een aantal dingen uitgezocht maar je ziet nog weleens wat over het hoofd. Bovendien misschien zijn er nog nuttige tips. Daarom heb ik nog wat vragen over het volgende:

-Waar moet je allemaal op letten als je naar ht buitenland gaat? (pensioen, verzekeringen e.d.
-Wat kan je aan banen vinden in Bodrum en waar moet je zoeken?
-Zijn er mensen die ook in Bodrum wonen die contact met mij willen?
-Is een turkse bruiloft veel anders dan een nederlandse? (mijn vriend zegt namelijk van niet, maar ik denk toch van wel)

Het zijn misschien wat veel vragen, maar hoop dat er toch mensen zijn die er op kunnen reageren.

Alvast heel veel dank.

Hallo Dibbes,

Ik zou toch maar eens goed informeren in Nederland vooraleer je hier trouwt met een turk. Want volgens mij blijf je niet verzekerd in Nederland,zal je hier prive moeten gaan doen. Denk hier niet aan pensioenuitkering,kennen ze hier niet.Heeft je vriend hier een vaste job met verzekering ?..
Denk er wel aan als je trouwt dat je ,je nederlandse nationaliteit niet aftekend. Blijf nederlandse ,moet je hier tekenen in het gemeentehuis waar je trouwt in Turkije.

Als je getrouwt bent met een turk betekend niet dat je daarom al turkse bent. Je zal ook een verblijfsvergunning moeten aanvragen en betalen.
Ook al ben je met een turk getrouwd ,oficieel kan je hier nooit werken. Je zal ook een werkvergunning moeten aanvragen. Zelfs al start je eigen man een eigen zaak, je kan niet met hem samenwerken zonder werkvergunning. Ken hier een paar gevallen in Kusadasi die echt problemen gehad hebben.
Werk vinden in Bodrum ?.. Bodrum of een andere badplaats maakt niets uit. Overal het zelfde. Je blijft buitenlander . Zwart werk vind je altijd,maar een werkgever die je een werkvergunning geeft met verzekering is heel zeldzaam. Als je werkt, maak goede afspraken voor je loon, werkuren,want een loon hier is geen europees loon. Een turkse wergever is geen europese werkgever.

Er zijn hier wel mensen op het forum die in Bodrum wonen. Mischien kunnen die je wel helpen. Met huwen hier heb ik geen ervaring,alles alleen van horen vertellen.

Een huwelijk hier is zeker totaal anders dan in europa.
Iemand van ons personeel trouwt volgende maand. Wat die reeds allemaal heeft moeten doen ?.. Denk maar dat je zeker aan heel andere regels moet denken dan bij ons. Het start al bij het kopen van de huwelijkskleding,wie koopt wat ?.. dan het bruiloftfeest is totaal anders.Alles hangt van de families af. Ze huren hier meestal een salon, (feestzaal) noemen we dat. Meestal vragen ze wel 2OO tot 3OO gasten, familie en vrienden. Een maaltijd geven alleen de rijkere turken. Bij een normale familie geven ze alleen een bruiloftstaart en een paar drankjes.Wie zal dat betalen ???
Er moet voor een orkerst gezorgd worden.
De geschenken zijn ook totaal anders, hier spelden ze je geld op je kleding of krijgt gouden sieraden, in de vorm van armbanden of kettingen aangeboden. Een huwelijkslijst kennen ze hier niet.Het huis word ingericht voor het huwelijk,en word daarna meestal bezocht door de naaste vrienden, ze komen echt met velen op bezoek.Dit na het feest.Tenminste zo heb ik er hier al veel weten trouwen.
Ze rijden ook met autos met de familieleden door de straten,een stoet van aansluitende toeterende auto’s. De auto van het bruidpaar is dan speciaal opgemaakt door een bloemenzaak en maar toeteren ,zo ziet en weet het ganse dorp of stad dat er een huwelijk is.

Maak goede afspraken met je vriend, wie wat van meubelen koopt,die jongen die bij ons werkt en nu trouwt spaart al 3 jaar aan zijn uitzet, koopt eens een televisie, dan een koelkast ,en noem maar op, zijn slaapkamer staat reeds vol, niets staat bij dit meisje in huis. Trouwens hij heeft ook alles alleen gekocht. Ik zou toch maar nog eens goed met je vriend praten.Het is echt totaal anders.Trouw je oficieel in het gemeentehuis en word je ook moslim . Heb je daar al allemaal over gesproken ?..

Kom op , hier op het forum zijn er wel nog die met een turk getrouwd zijn in Turkije, vertel eens jullie verhalen. Komen we ook eens iets meer te weten.
Ik en Hans kunnen niet alles weten.

Ik kom wel eens op een turks huwelijksfeest, maar zoals ik zeg, het hangt af van de rijkdom van de famlie, er zijn er zelfs die en gans hotel afhuren om alle gasten te logeren te leggen.
Veel succes,
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Franka,je bent onmisbaar met je informatie op dit forum,het zegt genoeg.

Groetjes,spreek je spoedig,

Hans

Nou Dibbes, Franka heeft alles goed uiteen gezet.

Ik wens je veel sterkte met alle voorbereidingen.

Veel geluk gewenst, samen met je vriend.

Groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Wow ben helemaal onder de indruk van het verhaal van Franka, het lijkt allemaal zo makkelijk maar dat is het idd niet!! Ik zou als ik jou was Dibbes eerst eens zorgen dat je precies weet hoe wat waar, voordat je je hierin stort!! Het is echt een compleet andere wereld, het werkt allemaal niet zoals in Nederland… Hoewel ik het in Turkije altijd ontzettend naar mijn zin heb in zowel Gümbet (naast Bodrum) als Istanbul is het niet niets om huis en haard achter te laten en je in iets nieuws te sorten waar je naar mijn idee nog niet veel van af weet (correct me if im wrong!)

Zou het geen optie kunnen zijn om er eerst eens een zomer samen te gaan wonen, om te kijken of het je überhaupt wel bevalt daar??

Ik wens je iig heel veel succes en natuurlijk van Harte met jullie huwlijk!
Heel veel liefde en geluk gewenst!

LIefs LInda

Boekentip:

Hanneke Rozema - Grenzeloze liefde
Westerse vrouwen over hun arabisch/islamitisch huwelijk.

Kom ik weer aan, loop ook overal te leuren met boeken, maar je krijgt wel een idee hoe het KAN gaan in een gemengd huwelijk. En waar je op moet letten voordat je in het huwelijk treedt. Moet ik moslim worden of niet? Hoe het zit met het familierecht, hoe zit het erfrecht in elkaar. Heel interessant om te lezen.

Nou, aan het verhaal van Franka te horen krijg je niet meteen héél veel zin meer om te trouwen, hou ja alles die errond moet geregeld worden! Maar goed dat het hier eens duidelijk op het forum word gezet want volgens mij denken velen dat het maar te gaan is, briefje ondertekenen en hup, we zijn getrouwd ! Goed hoor Franka van je dat je ons een duidelijk beeld heeft !

Hallo Hans,

Als alles goed loopt komen we de 6 de april naar Side, bel je dan wel eens op, kunnen we elkaar wel ergens treffen.
Groetjes
FRanka

Beste vrienden,
Ben ik ook nog vergeten te vertellen, nu ik toch bezig ben.
Dibbes, als je vriend je voorsteld bij zijn familie te gaan inwonen na jullie huwelijk tot je geld genoeg hebt om alleen te gaan wonen. doe dit aub nooit…
Vraag hoe het staat in zijn familie op gebied van onderhouden van zijn familie. Moet hij ook geld afstaan om zijn familie te onderhouden ?..Kan je zelfs niets tegenin brengen als dit nu al het geval is.
Is schoonmoeder haar televisie stuk dan komt ze wel een andere bij haar zoon vragen.
Komt je toekomstige schoonmoeder je ook leren hoe spaarzaam je moet zijn en beter je brood zelf bakt en welke waspoeder je beter op de markt koopt omdat die goedkoper is dan in de supermarkt.
Moet haar zoonlief haar ook in huis opnemen als ze ziek word en oud ? Is hij de oudste of de jongste zoon.Dan ben jij degene die er zorg zal moeten voor dragen want zoonlief kan toch zijn vrienden niet in de steek laten,daarvoor ben jij toch met hem getrouwd.

Je trouwt hier niet alleen met je man, je trouwt hier ook met die familie en vooral met de schoonmoeder. Daar ken ik verhalen van. Mijn eigen dochter is ook met een turk getrouwd, gelukkig in Belgie…iets anders maar haar schoonmoeder komt niet bij haar thuis. Heeft ze wel vooraf heel goed afgesproken.Haar man moet elke dag zijn moeder gaan bezoeken ,haar overal naartoe voeren, mischien om te lachen, mag ook eens, maar zijn broer die nog thuis woont willen zijn ouders nu een echte tukse vrouw komen zoeken in Turkije en hem ermee te doen trouwen, zo moet ze bij de schoonfamlie gaan inwonen en voor die moeder zorgen en is mijn dochter en schoonzoon van de last af.
Echte turkse meisjes weten van niet beter.

Dat mijn dochter slecht staat aangeschreven bij haar schoonmoeder kan haar niet schelen. Maar ze hadden heel goede afspraken op voorhand gemaakt. Gelukkig haar man kiest haar zijde en ze zijn heel gelukkig samen.

Maar mijn kleinkinderen komen liever bij de belgische oma die in turkije woont op vakantie ,dan bij de echte turkse oma die half in Belgie en half in Turkije woont.Van de kleinkinderen hoor ik de mooiste verhalen van een turkse schoonmoeder. Om je krom te lachen, als je er zelf niet in betrokken bent.
Het meisje was 4 weken geleden bij mij op vakantie op hotel in Aksu, en ze sliep op mijn kamer.Mijn dochter en haar man hadden toen een kamer met de kleinste. Ik ben iedere avond al lachende in slaap gevallen.

Ik had voor de kinderen in Antalya veel nieuwe kleding gekocht, ik zie ze ook niet elke week. Mijn dochter houd dan wel van merkwinkels en kwalitiet.
Nu we kochten heel veel bij Beneton,zei die kleine, mijn oma in Belgie zal weer kwaad zijn op mijn mama dat ze de kleren te klein gekocht heeft, bedoeld ze dan mee, de juiste maat, zodat ze er het volgende jaar niet meer in kan. Mijn oma in belgie koopt altijd te groot ,en mijn buik is niet zo dik en dan moet mijn mama me soms die kleren aandoen als ik met papa mee moet gaan op bezoek. En dan wil ze altijd kleren meegeven van mijn nicht, allemaal zo lelijke kleuren, die wil ik dan niet aandoen en dan zegt die oma tegen mijn papa, je vrouw is niet spaarzaam genoeg , wat heb je toch voor een leven.Je kinderen zijn ook al zo europees opgevoed.Wat zal er van die kinderen geworden. Hoe die kleine dit verteld…

Nog zo iets, bij de geboorte van een eerste kind, wil die schoonmoeder ook alles komen regelen en zeggen hoe het moet. Gelukkig het meisje is hier bij mij in Turkije geboren.Ze hebben hier een jaar gewoond. Nu hebben ze een zoon, bijna 2 jaar. Dat is totaal een ander verhaal,ze krijgt nu ook niets over die kleinzoon haar zeg, maar mijn dochter is heel hard,laat haar gewoon niet tussen hun huwelijk komen, en gelukkig heeft ze een man die het aanvaard. Maar wat doet je toekomstige man ?..

Nu wil ik echt niemand bang maken, maar ik kan net als Hans over het leven en wonen in turkije boeken schrijven. Dus dit zet mischien toch velen eens tot nadenken vooraleer een turk te trouwen.
Eerst samenwonen en proberen lijkt me ook het best, maar wie ben ik ???..

Groetjes en veel leesgenot,
Franka

Jullie maken me helemaal bang!! Wel heel erg fijn dat jullie er allemaal zoveel vanaf weten… :thumbsup:
Maar als je in Gumbet wil werken moet je er dus eigenlijk gewoon heengaan en heel erg veel geluk hebben als ik het goed begrijp? Mijn vriend woont daar ook, in de zomer in ieder geval, en ik zou echt heel erg graag uit nederland weg willen! En ik roep het al heel de tijd… Vandaag thuis over gehad, ja ze zijn dr niet kapot van… Maar ze gaan me ook niet tegenhouden :slight_smile: Maar wat komt er een hoop bij kijken zeg!
In welke maand kan ik er het beste heengaan als ik voor werk wil zoeken? En weet je per ongeluk nederlandse bedrijven in Gumbet/Bodrum? Nou ik zou een reactie heel erg waarderen :slight_smile:

Alvast bedankt! xEll

ik zoek contakt met mensen die in bodrum zijn komen wonen ik ben nederlandse en woon in muncular en wil graag met mensen in contakt komen groetjes nelleke