Interview
Filiz, filiz, woont momenteel samen met haar Turkse vriend in Manavgat. Wat bewoog haar om naar Turkije te verhuizen? Heeft zij hier spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het haar.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon sinds 7 juli 2008 in Manavgat, Turkije.
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Turkije te verhuizen?
Ik ben alleen naar Turkije verhuisd. In 2005 heb ik mijn huidige vriend daar leren kennen.
Eerst ben ik iedere schoolvakantie op en neer gevlogen om hem te kunnen bezoeken.
In de zomer van 2007 ben ik 2 maanden daar geweest. Na de zomer samen geweest te zijn,
hebben we besloten dat ik, zodra ik klaar was met school, naar Turkije zou gaan om samen te
kunnen wonen.
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Turkije te gaan wonen?
Ik heb vrij weinig hoeven te regelen om te kunnen vertrekken. Officieel ben ik ook nog in Nederland ingeschreven. Dus ik betaal ook nog gewoon in Nederland mijn ziektekostenverzekering. Verder had ik geen baan en huis wat ik moest opzeggen. Ik heb in juni afgelopen jaar mijn diploma gehaald en woonde bij mijn moeder. Ik heb alleen mijn bijbaantje moeten opzeggen en mijn auto moeten verkopen.
Links: Filiz bij de watervallen van Manavgat
Rechts: Filiz samen met haar vriend bij het stuwmeer in de bergen
4. Hoe bevalt het leven in Turkije?
Tot nu toe bevalt het me allemaal prima! Ik heb het er prima naar mijn zin. We hebben het goed en leuk met z’n tweeën. Natuurlijk zijn er wel eens dagen dat ik mijn familie en vrienden in Nederland mis, dan huil ik een keer flink uit bij mijn vriend. Uiteindelijk heb ik er toch zelf voor gekozen om te gaan.
En mocht het ooit niet meer bevallen, ben ik ook snel weer in Nederland. Je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd. Al hoop ik natuurlijk oud te worden met mijn vriend!!
5. Wat is je leukste ervaring in Turkije tot nu toe geweest?
Dat is een moeilijke vraag. Het zijn er zo veel, vooral nieuwe, ervaringen. Zo heb ik de afgelopen maanden samen met mijn schoonfamilie olijven geplukt. Wie heeft er nu al eens samen met haar schoonmoeder in een boom gezeten om olijven te plukken?
Maar ik denk dat de leukste ervaring toch wel de bruiloft van de broer van mijn vriend was.
Het is schitterend om een Turkse bruiloft van zo dichtbij mee te mogen maken, 3 dagen lang.
Dat zijn we in Nederland gewoon niet gewend, dat een bruiloft zo lang duurt. Het hennafeest,
een taart van 15 verdiepingen, ik vond het heel leuk.
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Turkije wonen?
Het is uiteraard een wereld van verschil, Turkije en Nederland. Verwarming hebben we niet in huis, we doen het met een houtkachel. Als de zon een dag niet schijnt, hebben we geen warm water. En als je aan het koken bent, kan het je zomaar gebeuren dat de gasfles opeens leeg is. Niet dat ik klaag hoor, dit zijn dingen die ik vooraf al wist.
Daarbij maakt mijn vriend werkdagen van 12 uur, en heeft hij in de winter geen werk. Dat zijn dingen die je niet gewend bent. En als ik aan Nederlandse vriendinnen vertaal wat we ‘maar’ aan huur betalen, lachen ze zich rot. Verder is het natuurlijk bijna altijd lekker weer, dat hebben we in Nederland dan weer niet.
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Ik ben natuurlijk pas een half jaar daar, dus ik ben nog volop bezig met integreren. Daarbij zijn de vrienden van mijn vriend ook mijn vrienden geworden. We doen vaak leuke dingen met z’n allen, zoals zwemmen of 's avonds op stap gaan.
Daarbij heeft mijn vriend een grote familie, dus ga ik ook geregeld bij nichten en dergelijke op bezoek.
Door onze onderburen ben ik ook heel goed opgenomen. We komen geregeld bij elkaar over de vloer.
Bovendien heb ik via Wereldwijzer contact gelegd met 2 andere Nederlandse meiden die hier in de buurt wonen.
Links: Het afscheidsfeestje van Filiz in Nederland met al haar vrienden
Rechts: Appartement van Filiz en haar vriend op de 4e verdieping
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Naar mijn idee heeft dat te maken met het feit dat ik als katholiek zijnde met een moslim ben gaan samen wonen. Mijn vriend heeft hele andere gebruiken dan die ik heb. Maar dat is een kwestie van geven en nemen.
Verder vind ik het nog steeds erg raar, om steeds wanneer ik mijn schoonouders zie, hun hand te kussen. Maar dat is nu eenmaal een van de gebruiken in Turkije, waar je je naar mijn mening aan moet aanpassen.
9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Turkije?
Het afgelopen seizoen heb ik niet gewerkt. Komend seizoen hoop ik wel te gaan werken,
en met de juiste contacten kom je in Turkije heel ver.
10. Waar moeten mensen die in Turkije komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Dat zou ik zo 1,2,3 niet durven te zeggen. Ik denk dat dat voor iedereen anders is. Je moet in ieder geval met beide benen op de grond staan als je deze stap zou willen zetten.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je de eerste week waarschijnlijk iedere morgen om 05.00 uur wakker wordt door de oproep voor het eerste gebed. Maar, ook dat went uiteindelijk wel!
11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Turkije te gaan wonen?
Nee, ik heb tot nu toe geen spijt gehad van mijn keuze. Ik heb het in Turkije prima naar mijn zin.
Via msn en e-mails heb ik veel contact met familie en vrienden in Nederland en er zijn al meerdere vriendinnen op bezoek geweest.
In Turkije zelf leer ik ook steeds meer mensen kennen, en tussen mij en mijn vriend gaat het ook nog allemaal heel goed. Geen reden om spijt te hebben dus.
=====================================
Meer weten over Turkije? Bezoek het Turkije Forum op Wereldwijzer.