Interview: Gelukkig met het gezin in Bodrum, Turkije

hoi ik ben nelleke ik woon sinds kort met mijn man mustafa en de kids in muncular bodrum en zoek eigelijk contakt met mensen die hier wonen en uit nederland komen .ik wil graag meer weten over het aanpassen hier en hoe bouw je een vriendenkring op hoe doe je dat met je kids en ken je al turks en hoe en waar leer je dat groetjes van nelleke hoop wat te horen

hoi,

ik ben Bianca
ook ik zou heel graag richting bodrum verhuizen.
niet speciaal voor n man, maar gewoon omdat ik van turkije houdt en met name speciaal van bodrum.
is het moeilijk om alles te regelen??? zoals een woning, werk???
ik hoor graag reacties…

groetjes Bianca

Hoi Nelleke,

Sorry dat ik pas nu reageer, maar het is er ff niet van gekomen. Tja veel vragen, hoe bouw je een vrienden kring op, door kontakten te leggen, je hebt kinderen dus dat maakt het altijd wat makkelijker via school. Verder kan je man hierbij helpen door contacten te zoeken met stellen die ook kinderen hebben en daar dan in het weekend wat mee ondernemen. Maar als ik het goed begrijp, spreek je nog geen turks? Ik ben ondertussen al 16 jaar in turkije en heb mijn eerste cursus in Nederland gedaan voor de gramatica en de eerste beginselen en de rest heb ik hier geleerd. Als je een zelfstandig bestaan hier wilt opbouwen en dan bedoel ik dat je gewoon zelf ook je eigen weg kan gaan en dingen kan regelen, ook op de school van de kinderen is het wel belangrijk dat je z.s.m. turks leert, spreken je kinderen turks? Die leren het het snelste op school en van hun vriendjes. Ik woon in Yalikavak/ Bodrum misschien kunnen we mekaar eens ontmoeten. Groetjes Loes

Hoi Bianca,

Het ligt eraan wat je wil regelen, wil je naar turkije emigreren of gewoon een gedeelte van het jaar in Turkije wonen. Je moet een verblijfs vergunning hebben die kun je in turkije aanvragen maar ook Nederland op het turkse consulaat. Werken is altijd een verhaal appart, officieel heb je een werkvergunning nodig en die krijg je niet zomaar, en wat zou je willen doen. Als je Bodrum goed kent weet je waarschijnlijk ook dat er veel illegaal gewerkt wordt door buitenlanders in turkije. Die hebben een toeristen visum van 90 dagen en proberen in een bar, restaurant, hotel of in de makelaardij te werken. Je kunt natuurlijk ook proberen om via een reisorganisatie naar turkije gezonden te worden. Of een ander bedrijf dat ook contacten heeft in turkije. Ik wens je veel succes en als je nog vragen hebt kun je me altijd schijven.

Groetjes Loes

Zijn er nog meer nederlandse dames in Bodrum die graag af en toe eens iets leuks willen ondernemen?

Zijn er nog meer Nederlandse dames in Bodrum die graag iets samen willen ondernemen? Ik woon hier sinds Juni 2011 en zou graag leuke mensen leren kennen.

bedankt voor je mailtje .me kids leren geleidelijk aan turks .mij lukt het echt niet .plus ik heb het gevoel bang voor mensen te worden sinds ik hier ben en zo afgezonderd ben.ik heb het er moeilijk mee dat iedereen meer geld van je vraagt dan aan de turken .zo van je bent rijk ofzo .me man gaat vaak weg dus ik zit hier veel alleen en kom dan maar 1 keer per week buiten voor boodschappen .ik ga nu een maand naar nederland .en hoop dan weer met een frisse start te beginnen als ik terug ben .ik hoop dat ik dan het lef heb gevonden om turks te leren en naar buiten te durfen .dan lijkt het me zeker leuk om elkaar eens te zien .groetjes nelleke

Nelleke, dat is toch geen leven zo. Waarom maar een keer per week naar buiten? Turks leren zou ik zeker proberen, al kun je maar alleen woorden, dan kom je al een heel eind, zeker als je zoveel thuis bent moet dat toch lukken een paar woordjes per dag en je bouwt een hele woordenschat op.

Hallo Nelleke, ik wens je veel plezier in Nederland! Maar je moet wel wat aan je situatie doen. Ik heb niet echt het gevoel dat je man hier mee helpt. Er is er maar een die de situatie kan veranderen en dat ben jezelf. Ik ben na 16 jaar nog steeds in buitenlander in Turkije maar heb wel mijn plek gevonden en wordt volledig geaccepteerd. En ja als turken je niet kennen proberen ze vaak je wat meer te laten betalen, maar als ik ze aanspreek in het turks valt dat reuze mee. Ik weet niet of je voor je man in Turkije ben gekomen, maar dan mag hij je wel wat beter bij staan. KOP OP en er tegenaan zou ik zeggen anders gaat het je niet lukken. Veel succes. Groetjes Loes

zo zit het niet ik ben uit mezelf gekomen maar omdat er zoveel gedaan moet worden is er weinig tijd om andere dingen te doen .plus waar moet je heen als je niemand kent … tijd om turks te leren ik heb net een baby en dan lopen er nog 5 rond dus tijd valt een beetje in het niet .vooral omdat je met niemand praat erover .ik heb een gewone nederlands turk en het was mijn idee om hier wat te gaan beginnen .je mist alleen sociale contakten en de turkse mensen zijn een stukje kouder dan in nederland .we hebben een school laten bouwen hier ,en nog willen ze je oplichten als je appels ofzo koopt wil je eieren van je buren betaal je wel 10 lire terwijl ze al verrot kunnen zijn dat maakt me zo boos .het is niet geven en nemen .ik neem dus ook niks meer voor ze mee
\

Hoi Nelleke, Tja… dat je met 5 kinderen en een baby weinig tijd heb kan ik me voorstellen. In Bodrum was/is een vereniging voor buitenlanders Habitat ik heb net geprobeerd het adres te vinden via internet maar kan het niet vinden.(misschien is hij al weer opgedoekt). Ik zal kijken wat ik voor je kan doen om je in kontakt te brengen met mensen in jouw omgeving. Wat betreft de turkse mensen in je omgeving, ik weet het niet, ik neem even aan dat iedereen weet dat jullie die school gebouwd hebben en meestal zijn ze daar erg dankbaar voor, maar of ze daardoor denken ‘’ die hebben geld zat’’ ik weet het niet. Ik wens je veel succes, het zal niet makkelijk voor je zijn. Groetjes Loes